Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. januar 2010 #1 Del Skrevet 3. januar 2010 Kan noen fortelle meg hvordan man bruker anyone / anybody, og someone / somebody? Har aldri fått helt teken på når man bruker hvilke av de ordene Er det noen greie regler å forholde seg til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest :) Skrevet 3. januar 2010 #2 Del Skrevet 3. januar 2010 Det er kanskje en forskjell på formaliteten i ordene, men de har samme betydning, og kan brukes om en annen. I følge min Oxford Dictionary er "anyone" brukt tre ganger så mye som "anybody". Det er det samme for everybody/everyone, nobody/no one. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 3. januar 2010 #3 Del Skrevet 3. januar 2010 (endret) Det er kanskje en forskjell på formaliteten i ordene, men de har samme betydning, og kan brukes om en annen. I følge min Oxford Dictionary er "anyone" brukt tre ganger så mye som "anybody". Det er det samme for everybody/everyone, nobody/no one. Der jeg vokste opp, var det vanlig å si "om inann' ", det vil si "om hinannen", om hverandre. Er det det du også mener med de ordene jeg har uthevet? Endret 3. januar 2010 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest :) Skrevet 3. januar 2010 #4 Del Skrevet 3. januar 2010 Der jeg vokste opp, var det vanlig å si "om inann' ", det vil si "om hinannen", om hverandre. Er det det du også mener med de ordene jeg har uthevet? Det var om hverandre jeg mente, ja. Hadde visst sneket seg inn litt talemål der:) Men er det ikke ganske vanlig å bruke "om en annen", "om inann'", eller en lignende versjon (i muntlig språk) i de fleste dialekter? (Jeg har bodd så mange år utenlands nå, at det er av og til litt vanskelig å tenke seg til hva som er nynorsk, bokmål, dialekt, rett/galt ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 4. januar 2010 #5 Del Skrevet 4. januar 2010 Fra engelskundervisningen mener jeg å huske at anyone/ anybody ble brukt i spørrende og nektende setninger, mens someone/ somebody ble brukt ellers. Er jeg på villspor nå, mon tro? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 4. januar 2010 #6 Del Skrevet 4. januar 2010 Fra engelskundervisningen mener jeg å huske at anyone/ anybody ble brukt i spørrende og nektende setninger, mens someone/ somebody ble brukt ellers. Er jeg på villspor nå, mon tro? det høres forsåvidt riktig ut. Men da vil det si at anyone og anybody, har samme betydning, og someone/somebody har samme betydning... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå