Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II


*Enigma*

Anbefalte innlegg

Jeg visste jo det var noe jeg hadde glemt! Har ikke fått somlet meg til å kjøpe selolje enda, men da bestiller jeg MyRev sin. Litt enklere når jeg bestiller og må hente en pakke i stedet for å komme meg innom en butikk på et bestemt sted innenfor åpningstid. :ler:

Takk for tips, høres veldig bra ut at den hjelper på magen din. Tipper jeg kan tenke meg detaljene sånn ca likevel, så sikkert greit at du ikke legger dem ut. ;)

Så støl i beina i dag at jeg virkelig sleit med å få trent. Spinningøkta ble ren langkjøring/oppvarming, 57 min uten at jeg kom over 80% av makspuls. Etterpå ble det 36 min core.

Core:

- Omv. crunch: 30 - 30 - 30

- Siderot. m/vektskive: 5/30 - 5/30 - 5/30

- Ryggstrekkere: 20 - 20 - 20

- Liggende benhev: 10 - 10 - 10

- "Foroverbøyd sidehe": 2/10 - 2/10 - 2/10

- Shrugs: 6/10 - 6/10 - 6/10

- Sideliggende bekkenhev: 2x15 pr side

- Planke m/vektskive på ryggen: 5/45 sek - 5/30 sek - 5/30 sek. 20 sek pause mellom.

Måtte ta litt på øverste del av rygg og skuldre også for å løse opp litt.

Total treningstid: 1:33:12

Gj.sn.puls: 125

Max: 164

Kcal: 471

Effect: Fitness and fat burn improving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dagens treningsøkt:

Langkjøring, spinning.

Total treningstid: 1:31:33

Gj.sn.puls: 145

Max: 166

Kcal: 625

Effect: Fitness improving

I morgen skal jeg spille squash med en venninne. Det kan jo bli spennende. :gjeiper: Jeg er ikke spesielt god i squash, da hjelper det lite at hun ikke har koordinasjon og styrke til å spille så veldig bra. Tipper hun kommer til å grisebanke meg. :sukk:

Vel, vel. Gøy å få litt variasjon i det minste, så da blir 1 t squash også styrke etterpå. Ingen catslide i morgen, siden vi trener såpass tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squash er sinnssykt gøy! Bare synd at man kun trener den ene armen, og at skaderisikoen er såpass høy.

Jeg er helt ødelagt i venstrearmen. :ler: Veldig gøy, veldg lavintensitetstrening i dag siden ingen av oss er veldig gode. Vurderer sterkt å utvide treningsmedlemsskapet til å gjelde squash også. Det er bare 200 kr mer i måneden, og det er spart inn hvis jeg spiller squash 1 gang i uka. Baneleie koster 120 kr gangen for meg som er vanlig medlem. Er litt skeptisk i forhold til skader, samtidig er det god koordinasjonstrening, det er morsomt, det gir variasjon og jeg får trent med en venninne.

Dagens økt:

1 t squash

50 min lett styrketrening.

Dro med min stakkars venninne på et modifisert styrkeprogram. Hun har ikke trent på flere år, og aldri skikkelig styrketrening, så jeg måtte være litt snill mot henne.

Total treningstid: 1:51:58

Gj.sn.puls: 110

Max: 158

Kcal: 418

Effect: Fat burn improving

Egentlig greit å få gjort unna 30% av sone 1-treninga på noe som faktisk var morsomt. Pleier å slite litt med å fylle "kvoten" for pulssone 1, kanskje jeg faktisk klarer det denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squash er gøy! Jeg spilte litt med ei venninne da vi studerte. Vi gadd ikke lære oss reglene da, så vi spilte bare for å holde ballen i gang lengst mulig. Skikkelig slitsomt. Husker armen var rimelig støl etter første gangen ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squash er gøy! Jeg spilte litt med ei venninne da vi studerte. Vi gadd ikke lære oss reglene da, så vi spilte bare for å holde ballen i gang lengst mulig. Skikkelig slitsomt. Husker armen var rimelig støl etter første gangen ja!

Jeg er faktisk ikke så støl, litt på oversiden av underarmen bare. Trodde jeg kom til å være mye mer støl, for det var jo en veldig uvant bevegelse.

Det som bekymrer meg litt er at jeg kjente skulderen var "slarkete" i natt. Jeg måtte rett og slett legge bamsen (kjekt at den kan ha litt praktisk nytte også :ler:) sånn at den støttet skulderen, fordi det kjentes ut som den skulle "falle" ut av stilling. Vanskelig å forklare akkurat hvordan det føles, jeg har hatt problemer med det før også, og om jeg da ikke har støttet den opp har skulderen blitt skikkelig vond.

Håper å få svar fra venninne M om squashmedlemsskap, det hadde jo vært veldig gøy å kunne spille litt squash en gang eller to i uka, trenger ikke være som noe annet enn oppvarming eller en halvtimes - times avslutning på en styrkeøkt heller, men litt bekymret for skulderen min også. Kan det være at den ikke tåler belastningen og kan jeg risikere å ødelegge den? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lucy d-.-b

Tror ikke det er så uvanlig med slark i skulderen. Skulderleddet vårt er et av leddene med minst kongruens, altså at hodet på overarmsbeinet sitter løst i skulderbuen og det er mye opp til musklene rundt å holde det på plass i riktig stilling. Øvelsene Icere har fått av kiro (abduksjon og utadrotasjon av skulderleddet) er med på å styrke de musklene som holder dette leddet i riktig stilling. Rotatorkappen heter muskelgruppen. Jeg tror vi alle kan ha godt av å trene litt mer direkte på disse musklene da de har en veldig viktig funksjon ikke bare i en treningssituasjon men ellers i dagliglivet. Jeg har tenkt å legge inn øvelsene Icere har tatt den siste tiden, det blir sammen med ettbensøvlser for hoften en del av rutinen for å ta vare på stabilitet i ledd og å lære å få enda bedre kontakt med min egen kropp. Kanskje rotatorøvelser kan være noe for deg også? I alle fall hvis leddet føles litt slarkete ut :Nikke:

edit:leif

Endret av lucy d-.-b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det höres ut som det jeg har merket etter strekken min på nyttårsaften.. Om jeg sitter eller ligger på en spesiell måte så föles det som om det er "plass" inne i skulderen og at den kan "falle" ut av stilling som du sier. Ganske ekkel fölelse, men har heldigvis ikke skjedd noe mer. Forhåpentligvis går det over kjapt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det höres ut som det jeg har merket etter strekken min på nyttårsaften.. Om jeg sitter eller ligger på en spesiell måte så föles det som om det er "plass" inne i skulderen og at den kan "falle" ut av stilling som du sier. Ganske ekkel fölelse, men har heldigvis ikke skjedd noe mer. Forhåpentligvis går det over kjapt :)

Får håpe det går over kjapt ja. :) Det er ikke ekkelt nå, så får kjenne etter i kveld når jeg har lagt meg, og prøve å spille litt framover og se om det er noe som går over etterhvert. Jeg har kjent det andre ganger også etter å ha spilt squash eller tennis o.l tidligere. Tipper det er veldig uvant bevegelse for skulderen, kontorrotte som jeg er, er jo ikke sånne bevegelser fryktelig vanlig. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Jeg er pensjonert (!) tennisspiller og jeg hadde veldig god erfaring med rotator cuff øvelser for å holde skulderen frisk. I tillegg til å respektere når den begynte å bølle seg, men det var ikke alltid like enkelt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er pensjonert (!) tennisspiller og jeg hadde veldig god erfaring med rotator cuff øvelser for å holde skulderen frisk. I tillegg til å respektere når den begynte å bølle seg, men det var ikke alltid like enkelt :ler:

Spørs nok om jeg ikke burde finne noen gode øvelser ja. Noen gode forslag til meg, siden du har erfaring med øvelser i forhold til den typen spill? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Spørs nok om jeg ikke burde finne noen gode øvelser ja. Noen gode forslag til meg, siden du har erfaring med øvelser i forhold til den typen spill? :)

Det er jo akkurat det samme som jeg har skrevet om rett over: rotator cuff = rotatorkappen. Øvelsene Icere har beskrevet rundt omkring er bra! Alt som har med rotering og abduksjon/adduksjon av skulderleddet :) ..også YTWL :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo akkurat det samme som jeg har skrevet om rett over: rotator cuff = rotatorkappen. Øvelsene Icere har beskrevet rundt omkring er bra! Alt som har med rotering og abduksjon/adduksjon av skulderleddet :) ..også YTWL :Nikke:

Sorry, fikk ikke med meg svaret ditt før nå jeg. :)

Jeg skal grave frem senere i kveld, ligger en god del på youtube men får ikke sett videoene akkurat nå :)

Fint, takk! :)

Kan absolutt anbefale øvelsene jeg har fått fra kiropraktoren min ja.

Da får jeg vel tusle inn og se om jeg finner dem da.

Herregud så monstersulten jeg var da jeg kom hjem etter trening i dag. Det var ikke bare en sulten ulv nede i magen, det var minst en skrubbsulten slagbjørn, eller tyranosaurus rex, eller noe i den dur.

Tok meg fullstendig ut under dagens spinningøkt. Satt bare og skalv etter siste topp, og måtte bruke nesten hele uttøyningsdelen til å sykle meg ned igjen. Jeg digger instruktør ES, det er ingen som så til de grader klarer å få meg til å presse meg sjøl som det hun klarer. Hun har virkelig overtatt plassen etter Terje som min absolutte favorittinstruktør. I tillegg er hun så utrolig søt!

Dagens økt:

15 min ellipsemaskin (Sone 1)

7 min oppvarming på spinningsykkel (Sone 1)

60 min spinning (Sone 2 + 3)

Holdt meg i pulssone 1 (59-68% av max) hele tiden på ellipsemaskin, både for å bli skikkelig gjennomvarm uten å bli sliten, og for å kanskje klare å fylle opp målet for pulssone 1 for denne uka. Er jo ikke noe vits å få pulsklokka til å anbefale trening for deg hvis du ikke følger det.

Spinninga var som sagt knallhard, utrolig fornøyd med den økta da jeg var ferdig. Var helt i svime, og skalv som et aspeløv etterpå. Måtte løpe siste lille stykket til trikken og det var så vidt det gikk framover følte jeg. Deilig når man kan ta seg sånn ut, men slitsomt når de 10 minuttene det tar å lage middag føles som 1 time. :ler:

Oppsummering:

Total treningstid: 1:22:12

Gj.sn.puls: 163

Max: 203

Kcal: 696

Effect: Maximal performance improving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tøffa! :tommel:

Hvordan går det forresten med beundreren din på treningssenteret? :nigo:

Takk! :klemmer: Beundreren min har jeg ikke hørt noe særlig mer fra gitt, og ikke har jeg giddet å ta kontakt heller. :gjeiper: Gidder ikke mase altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan jeg jo faktisk teste ut litt her hjemme, hvis jeg bare finner treningsstrikken min. Noen som kan vise meg på senteret en dag også, kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...