Gå til innhold

gyldig førerkort i utlandet


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at man må ha førerkortet i tre år før man kan kjøre i utlandet? er dette sant? finner ingenting når jeg søker på google :)

takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at man må ha førerkortet i tre år før man kan kjøre i utlandet? er dette sant? finner ingenting når jeg søker på google :)

takk på forhånd.

Tror ikke det er regler for hvor lenge du må ha hatt førerkort for å kjøre i utlandet, men det er som regel "aldersgrense" på å leie bil. Man trenger derimot et internasjonalt førerkort i enkelte europeiske land og i de fleste land utenfor Europa. mer om dette her:

http://www.naf.no/no/Bilferie/Forbered-bil...nalt-forerkort/

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :)

Ja, jeg fant dette om internasjonalt førerkort, men alt de krevde for at du skal få det var at du må ha fast bosted i norge og hvis du er over 70 år trenger du legeærklæring.

Syns det høres rart ut at vi må ha kortet i tre år før man kan kjøre utenlands, når mange land har 16årsgrense på å kjøre opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :)

Ja, jeg fant dette om internasjonalt førerkort, men alt de krevde for at du skal få det var at du må ha fast bosted i norge og hvis du er over 70 år trenger du legeærklæring.

Syns det høres rart ut at vi må ha kortet i tre år før man kan kjøre utenlands, når mange land har 16årsgrense på å kjøre opp.

Jeg fikk internasjonalt førerkort og kjørte i USA fra jeg var 19 - 20 år, så jeg tror ikke det finnes noen 3 års regel nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når mange land har 16årsgrense på å kjøre opp.

Det er vel bare amerikanerne som lar barn kjøre bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare amerikanerne som lar barn kjøre bil?

Nei det er det ikke.

Og til Ts, det kan hende du mener at du kun kan kjøre i utlandet i tre måneder (siden det vanligvis er tiden man har lovlig opphold / kommer an på landet)

Jeg kan bare kjøre i Norge med mitt spanske sertifikat i tre måneder av gangen. Men jeg er aldri der mer enn to uker av gangen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det er det ikke.

Nei vel. Hvilke andre vestlige land tillater det da?

Endret av Max Magnus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

)

Jeg kan bare kjøre i Norge med mitt spanske sertifikat i tre måneder av gangen. Men jeg er aldri der mer enn to uker av gangen ;)

Hva slags lov/forskrift er det som sier det?? Den har jeg aldri hørt om!

Endret av Puserjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er forandret nå (?) men min britiske mann har hvertfall sertifikat som han tok da han var 16.5!?

Edit: Sorry, 17.

Endret av Bernardette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle med førerkort fra EU kan bruke sine førerkort så lenge de er gyldige i andre EU/EØS land. (gjelder kun små klasser da)

Avsporing....hehe

Endret av Puserjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle med førerkort fra EU kan bruke sine førerkort så lenge de er gyldige i andre EU/EØS land. (gjelder kun små klasser da)

Dog må man uansett tilfredsstille norske alderskrav til den aktuelle klassen, så en 17-åring med klasse B fra EU-hjemlandet kan ikke kjøre personbil i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant feurstein. Men finnes det mange land i EU/EØS som har andre aldersgrenser enn Norge? Mulig for tung motorsykkel og buss?? Uten å være hundre prosent sikker.

edit: ser nå at blandt annet i UK kan man kjøre fra 16 og 17 år.

Endret av Puserjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...