Gjest Engstlig trafikant Skrevet 17. desember 2009 #1 Del Skrevet 17. desember 2009 Jeg tok lappen for ett år siden. Jeg stod på andre forsøk i Oslo. Jeg følte meg egentlig ikke klar for å kjøre opp, men læreren mente jeg var det og jeg klarte det jo til slutt. Men det at jeg strøyk første gangen har ødelagt litt for meg. For jeg har liksom ikke troa på at jeg er noen god sjåfør. Det jeg bla strøk på første gangen var at jeg skulle rygge inn i en parkeringsluke. Kjempevanskelig og jeg klarte det etter MYE knoting. Jeg kløner noe fryktelig med rygging og vil derfor ikke kjøre til folk hvor jeg vet det er vanskelig å få parkert. Jeg klarer rett og slett ikke beregne avstander riktig og skjønne at jeg kjører bakover og ikke framover. Er det noen som har noen gode råd? Det kjipe med å kjøre er jo at det fort blir dyrt hvis man ikke mestrer rygging og parkering skikkelig. Vil nødig bulke liksom.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2009 #2 Del Skrevet 17. desember 2009 Jeg tok lappen for ett år siden. Jeg stod på andre forsøk i Oslo. Jeg følte meg egentlig ikke klar for å kjøre opp, men læreren mente jeg var det og jeg klarte det jo til slutt. Men det at jeg strøyk første gangen har ødelagt litt for meg. For jeg har liksom ikke troa på at jeg er noen god sjåfør. Det jeg bla strøk på første gangen var at jeg skulle rygge inn i en parkeringsluke. Kjempevanskelig og jeg klarte det etter MYE knoting. Jeg kløner noe fryktelig med rygging og vil derfor ikke kjøre til folk hvor jeg vet det er vanskelig å få parkert. Jeg klarer rett og slett ikke beregne avstander riktig og skjønne at jeg kjører bakover og ikke framover. Er det noen som har noen gode råd? Det kjipe med å kjøre er jo at det fort blir dyrt hvis man ikke mestrer rygging og parkering skikkelig. Vil nødig bulke liksom.... Du - slike forum er vel og bra, men for å lære og rygge, må du ut i felten - det hjelper ikke å få aldri så mange gode råd herfra - kom deg ut og øv! I mellomtiden kjenner jeg at jeg er engstelig og håper jeg aldri parkerer i nærheten av deg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anaconda Skrevet 17. desember 2009 #3 Del Skrevet 17. desember 2009 (endret) Du, slapp av. Jeg skjønner godt hva du mener. Jeg har hatt lappen i 3 år. Jeg har nylig flyttet til bysentrum hvor lukeparkering er en nødvendighet. Du må egentlig bare øve. Jeg må fortsatt noen ganger ut av bilen underveis for å sjekke hvor mye jeg har å "gå på" (særlig bak) hvis luken er liten. Ikke noe stress det! Du må bare drite i alle andre som du tror ler av deg. Etter 15-20 ganger går det bedre og plutselig går det automatisk. I forhold til rygging generelt er jeg dårlig på å benytte meg å sidespeilene. Dette er vel det jeg bør øve på. Uansett; ta det med ro og ikke bry deg om eventuelle tilskuere. Du får vinke og smile til dem da, evt. komme med en slengbemerkning om at du er fersking. Du er jo heldig som kan ha det som unnskyldning! Du skal også være klar over at det er mange som har hatt lappen i årevis som er elendige bak rattet. Så det så! Lykke til Endret 17. desember 2009 av Anaconda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 17. desember 2009 #4 Del Skrevet 17. desember 2009 Det eneste som nytter er å øve. Dra til en tom parkeringsplass på kveldstid og øv. Forsøk å rygge bilen inn i en oppmalt plass, og treff slikt at bakkanten av bilen ligger helt inntil den hvite stripa i bakkant. Hver gang du forsøker går du ut av bilen og sjekker hvordan du klarte det. Med en gang du har en viss følelse med det kan du gjøre det samme inntil en vegg, både med fronten og baken på bilen. Prøv å få med deg en venn i starten, som kan stå og gi signal om hvor langt du er unna, hvis du er redd for å skrape opp bilen. Jeg har gjort dette, og gjør det alltid når jeg parkerer, kjører bilen så tett opptil som jeg tør, og går så ut av bilen og ser hvor nær jeg faktisk er. Og det har jeg lært masse av, og vet nå alltid hvor jeg har bilen. Bytter du bil bør du selvsagt eksperimentere litt på nytt, siden biler har ulik størrelse og svingradius. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 17. desember 2009 #5 Del Skrevet 17. desember 2009 Jeg tok lappen for ett år siden. Jeg stod på andre forsøk i Oslo. Jeg følte meg egentlig ikke klar for å kjøre opp, men læreren mente jeg var det og jeg klarte det jo til slutt. Men det at jeg strøyk første gangen har ødelagt litt for meg. For jeg har liksom ikke troa på at jeg er noen god sjåfør. Det jeg bla strøk på første gangen var at jeg skulle rygge inn i en parkeringsluke. Kjempevanskelig og jeg klarte det etter MYE knoting. Jeg kløner noe fryktelig med rygging og vil derfor ikke kjøre til folk hvor jeg vet det er vanskelig å få parkert. Jeg klarer rett og slett ikke beregne avstander riktig og skjønne at jeg kjører bakover og ikke framover. Er det noen som har noen gode råd? Det kjipe med å kjøre er jo at det fort blir dyrt hvis man ikke mestrer rygging og parkering skikkelig. Vil nødig bulke liksom.... Du kan kjøre ut på kvelden til et gratis parkeringshus (f. eks et kjøpesenter). Der er det opplyst godt nok til at du ser stripene i bakken. Øv deg på å komme kjørende fra siden og rygg inn i en parkeringsplass. Du skal være midt i mellom de stripene. Når du mestrer det kan du se for deg en lukeparkering på samme sted ved at du på øyemål lager en luke mellom stripene. Bruk gjerne en stolpe o.l. ved siden av parkeringsplassen som linje til bilen bak deg. I mellomtiden håper jeg du aldri rygger dersom du ikke har kontroll på hvor bilene rundt deg er. Jeg finner meg ikke i å få bulker av folk som er uforsiktige! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lilla_* Skrevet 18. desember 2009 #6 Del Skrevet 18. desember 2009 Som andre her sier: Øv, øv, øv. Helst uten andre biler. Lær deg å bruke sidespeilene, det gjør det mye lettere å se hvor du står i forhold til andre biler. Dersom du er virkelig redd for at dine manglende ryggeegenskaper kan komme til å koste deg dyrt, kan du kontake en kjøreskole og få litt "eksperthjelp". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bilgæren Skrevet 18. desember 2009 #7 Del Skrevet 18. desember 2009 Har aldri vært glad i å rygge jeg heller. (hatt lappen i snart 2 år.) Men Jeg synes det er mye enklere å parkere med en svær stasjonsvogn, en min lille cabriolet. (P.g.a sikt. ser ikke så mye ut av caben) Men øv. du klarer dette. en annen ting er at jeg synes det er enklere å parkere mellom bilene (da med stv) Lykke til, og øvelse gjør mester Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Octavia Skrevet 18. desember 2009 #8 Del Skrevet 18. desember 2009 Trening hjelper. I tillegg vi jeg si etter 20 år med lappen, at noen biler er vanskeligere å rygge enn andre. Har lånt min svogers bil når min har vært på verksted. Lite bakvindu gjør at jeg føler meg som verdens verste kløne. Kanskje du har en umulig bil som gjør det ekstra vanskelig for deg? Ville også tatt et par timer på kjøreskole. Spesielt med tanke på lukeparkering, hvor de kan lære deg noen triks om hvor langt du skal rygge innover før du svinger deg på plass. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil S. Skrevet 18. desember 2009 #9 Del Skrevet 18. desember 2009 Et lurt triks er å se på speilbildet i et butikkvindu ved siden av deg for å se hvor nær du er bilen bak når du rygger inn. Let etter luker med god plass og tren deg opp på den måten. Ta deg gjerne en tur på en temmelig utraffikert veg og tren på å rygge på speil også! Rygg og rygg og rygg, og til slutt er det du frykter i dag plutselig blitt kjempelett for deg! Lykke til! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 19. desember 2009 #10 Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) Jeg klarer rett og slett ikke beregne avstander riktig og skjønne at jeg kjører bakover og ikke framover. Er det noen som har noen gode råd? Det kjipe med å kjøre er jo at det fort blir dyrt hvis man ikke mestrer rygging og parkering skikkelig. Vil nødig bulke liksom.... Når du skal parkere på plasser hvor det er oppmerket ved siden av hverandre. (eks kjøpesentre) så gå først ut av bilen og lag et merke i asfalten hvor du vil at hjulene på bilen skal stå. Jada, det ser kanskje litt teit ut, men etterhvert vil du lære å bedømme avstanden bedre. Marker med ei vannflaske e.l. Lukeparkering kan være noe d***t, men det hjelper å øve hjemme. Sett opp noen kjegler og øv-i-vei! Selv synes jeg det er lettest å lukeparkere inn mot høyre. Venstre side er faktisk værre for min del. (aner ikke hvorfor) Det finnes også mye billig av ryggekameraer eller ryggealarmer å få tak i. Kjetil S: "Et lurt triks er å se på speilbildet i et butikkvindu ved siden av deg for å se hvor nær du er bilen bak når du rygger inn." Endret 19. desember 2009 av Troyamin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christiane_W Skrevet 19. desember 2009 #11 Del Skrevet 19. desember 2009 Svaret her er vel som alle andre sier; ØV!!! Tomme P-hus/plasser er glimrende, og butikkvindu trikset er kjempesmart. (Kanskje en forretningside: "øvelses P-hus" med speil på veggene ). Jeg lærte ikke særlig mye av hverken parkering eller rygging på kjøreskolen og sleit skikkelig med det i begynnelsen. Heldigvis er pappa kjempeflink til begge disse tingene så vi øvde en del på parkeringsplassen ved et stort kjøpesenter etter stengetid. Han lærte meg å "rygge på speil" og det er absolutt noe av det nyttigste jeg har lært, særlig når jeg skal lukeparkere er det veldig greit å kunne. Jeg var VELDIG glad for at jeg kan lukeparkere da jeg jobbet som salgsfremmer i Oslo sentrum for noen år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 19. desember 2009 #12 Del Skrevet 19. desember 2009 Det er bare øving som gjelder ja. En ting jeg ser folk snakker om, nemlig at ikke alle biler er like lette å se ut gjennom bakover. Dette er ikke noe hindring, det å se ut gjennom vinduet bakover hjelper deg veeldig sjeldent. Lær deg å bruke speilet på passasjersiden. Still det inn slik at du ser asfalten og hjørnet på bilen. Et annet triks når du skal lukeparkere er å kjøre forbi luken slik at du står parallelt med bilen foran, med 1 meters klaring til den. Begynn å rygg bakover. Når du har bilen din ca 1 meter inn i luken legger du fullt rattutslag inn i luken. Følg med i speilet på passasjersiden. Når dette nærmer seg kanten legger du fullt rattutslag den andre veien. Med en relativt normal bil fungerer dette stort sett alltid, selv i ganske små luker. Litt justering med når du svinger for å få det til å passe perfekt må nok til, men det er en god pekepinn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cipheria Skrevet 20. desember 2009 #13 Del Skrevet 20. desember 2009 Med den teknikken aluminium beskreiv, lærte eg å lukeparkere ganske raskt. Hadde aldri lukeparkering på køyreskulen, så det var noko eg måtte prøve meg fram til sjølv. Har aldri hatt noko problem med det. Det at lukeparkering er vanskeleg, trur eg ligg meir i hovudet til folk. Og sidan "alle" meina det, så må det jo vere sant. Øving er det einaste som hjelper mtp rygging. Når du skal rygge inn, så ser du i sidespeglane kor dei kvite stripene er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 20. desember 2009 #14 Del Skrevet 20. desember 2009 Jeg har hatt lappen i 12 år nå, og syns fortsatt ikke det er særlig stas å rygge. Men som de over her sier: Trening, trening og atter trening er stikkordet. Vi har parkeringshus på jobb, så der har jeg fått trent mye på ryggeparkering og rygging rundt kjipe svinger. Og jeg merker at jeg er mye sikrere på dette nå enn for kort tid siden! Da jeg skulle lære å lukeparkere samme med faren min, brukte vi skistaver som markører for luka jeg skulle inn i. Så ble denne luka krympet etterhvert. Og lukeparkering var omtrent det eneste med ryggemomenter jeg var trygg på da jeg skulle kjøre opp. Kanskje du kan bruke samme triks på annen rygging, også? Fordelen er jo at de ikke gir skade ved feilberegning. Ellers finner jeg det mye enklere å ryggeparkere når jeg har noe å ryggeparkere inntil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lilla_* Skrevet 21. desember 2009 #15 Del Skrevet 21. desember 2009 Jeg lærte å lukeparkere på kjøreskolen, på denne måten: 1. Kjør forbi luka, så langt at du "sitter i setet" til bilen som skal stå foran deg. 2. Rattet to runder mot høyre, rygg så bilen din står i 45 graders vinkel mot nabobilen. 3. Rattet to runder til venstre, rygg rett bakover (husker ikke hvor langt, er ikke parkeringen jeg bruker mest dette her.. Antakelig ser man det selv om man prøver, tipper det er til sidespeilet ditt omtrent) 4. Rattet to runder til venstre og rygg videre inn i luka 5. Småjusteringer Det jeg er mest usikker på er hvor lang avstand jeg har bakover. På biler med ryggesensor er jo dette kjempeenkelt, men ikke de uten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 21. desember 2009 #16 Del Skrevet 21. desember 2009 Han lærte meg å "rygge på speil" og det er absolutt noe av det nyttigste jeg har lært, særlig når jeg skal lukeparkere er det veldig greit å kunne. Helt enig. Dette lærte jeg meg også tidlig (jeg tok lappen for 13 år siden), og det gjorde at rygging, inkludert lukeparkering, ble veldig lite komplisert. Det er i tillegg ekstremt nyttig når man skal rygge inn på trange plasser/garasjer. Det er egentlig sjelden jeg snur hodet og ser meg bakover når jeg rygger, speilene er bedre. Har man først lært seg å rygge på speil, lærer man seg også greit å rygge med tilhenger, noe som er greit å kunne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå