Gå til innhold

Farskapstest viste at jeg ikke er faren


Gjest Gjest_Tommy_*

Anbefalte innlegg

Pappatest.no er faktisk en seriøs side. Man får tilsendt det man trenger for å utføre testene, og så, forutsatt at man faktisk følger fremgangsmåten som er beskrevet, får man svar etter noen uker. Det koster 2000, så det er ikke direkte en billigtest. Man tar celleprøve (det er celler man skraper av i munnhulen, ikke bare spytt) av far og barn og så sendes alt til et laboratorium i USA godkjent for denne type tester.

Jeg brukte selv denne siden når det var tvil om hvem som var far til min datter, og det var ingen tvil om hverken hvem som var eller ikke var far. Jeg sjekket på forhånd om dette var et seriøst firma. For et ekstra gebyr kunne de også teste f.eks celler fra en tannbørste, hårstrå med rot el., men med ikke fullt så garanterte svar naturlig nok ettersom slike ting kan være "forurenset".

Jeg fikk gode svar per mail underveis når jeg lurte på ting. Hadde det blitt videre spørsmål i saken hadde vi sikkert tatt en test via NAV for å være sikre, men det ble aldri aktuelt. Hovedgrunnen for å benytte denne siden var tid og at barnefar bor i et annet land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At de leverer varene betyr ikke at det er en seriøs side.

Som nevnt, det er ingen kontaktpersoner, referanser eller leger som er tilknyttet siden, og hvis det var så enkelt som det så tror du ikke legene ville begyttet metodene? De er jo MYE enklere enn hvordan det faktisk er.

Tror at et "seriøst" firma ville brukt litt mere tid og penger på å ansette en skikkelig webdesigner som ikke skriver med Times New Roman og bruker fargekombinasjonene rød og blått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Pappatest.no er faktisk en seriøs side. Man får tilsendt det man trenger for å utføre testene, og så, forutsatt at man faktisk følger fremgangsmåten som er beskrevet, får man svar etter noen uker. Det koster 2000, så det er ikke direkte en billigtest. Man tar celleprøve (det er celler man skraper av i munnhulen, ikke bare spytt) av far og barn og så sendes alt til et laboratorium i USA godkjent for denne type tester.

Jeg brukte selv denne siden når det var tvil om hvem som var far til min datter, og det var ingen tvil om hverken hvem som var eller ikke var far. Jeg sjekket på forhånd om dette var et seriøst firma. For et ekstra gebyr kunne de også teste f.eks celler fra en tannbørste, hårstrå med rot el., men med ikke fullt så garanterte svar naturlig nok ettersom slike ting kan være "forurenset".

Jeg fikk gode svar per mail underveis når jeg lurte på ting. Hadde det blitt videre spørsmål i saken hadde vi sikkert tatt en test via NAV for å være sikre, men det ble aldri aktuelt. Hovedgrunnen for å benytte denne siden var tid og at barnefar bor i et annet land.

Jada. Sikkert.

MEN det ser ikke seriøst ut, OG jeg savner fortsatt "om" siden der de forteller hvem de er, om de betaler skatt, mva osv. Sikkert uviktig for deg, men for meg er det VESENTLIG at slike ting er i orden, det forteller meg litt at dette er på stell for da vet jeg at jeg ikke kaster penger direkte ut vinduet. Det KAN altså være i orden, men det inntrykket den siden gir er heimesnekret, i full fart. Når testen de tar også er dyrere enn den andre siden jeg viste til så skjønner jeg ikke helt hvor pengene går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når testen de tar også er dyrere enn den andre siden jeg viste til så skjønner jeg ikke helt hvor pengene går.

Ikke? Rett i lomma til bakmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Og når det gjelder trådstarter:

Skam deg.

Lar du virkelig en test til 2000 kroner bestemme om du skal være en del av et barns liv eller ikke? Ja jeg forstår selvsagt at dersom du er i tvil og moren til barnet har lurt deg at du er skuffet. Men har barnet virkelig fortjent at du slår hånden av det fordi moren ikke holder stien sin ren? Du hadde ingen problemer med å være far til barnet frem til testen viste at du ikke var det, og så slår du hånden av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har jo noen gang hørt om metoden eller siden eller hjemmepappatester før. Snakk om humbug.

Sikker på det? Se om du kan komme på et motbevis mot din egen påstand. Det er ikke vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør som meg. Jeg var aldri i tvil om at pappaen til barnet mitt var pappaen.. men han tvilte... Jeg gadd ikke gjøre noe med det.

Han gikk til lege, krevde dna test av meg og barnet, jeg fikk brev i posten om å møte opp. det er et krav jeg bare måtte møte opp på.

Enkelt og greit. Så får du det på papiret. Tar ca 4 uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes siden ser litt skummel ut.

På seriøse firmaer pleier dem å henvise til opphavsretten til sine sider. Og dem fleste pleier å oppgi adresse også så dem kan kontaktes. Og telefonnummmer, samt mail.

Ut ifra søk på google finner jeg ikke noen person eller annet som nummeret er registrert på.

Hvis det er et firma mener jeg og at informasjon om dette firmaet skal finnes og eller være registrert i brønnøysund registeret.

Man kan ta en egen domenesjekk av domenet på

Kilde: http://www.domene.no/ - http://www.pappatest.no/

Ellers kan man søke på domene.no - globaldnatesting.net og man finner ut at domenet er opptatt. Hvorfor jeg nevner globaldnatesting.net er fordi det er også en nettadresse som kommer opp i noen trykk op pappatest.no

Videre kan man se informasjon om globaldnatesting.net. Det er knyttet opp mot USA.

Ved et søk i brønnøysund registeret om personen som har tilknytning til domene finner jeg dette:

http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=980091724

Og navnet: Per Magne Knutsen.

Om det er han som tilbyr tjenesten for domenet pappatest.no vet jeg ikke.

Ellers skriver nettavisen om nettstedet her:

Kan avsløre partneren

Svenske Aftonbladet har i dag en sak om det svenske nettstedet www.pappatest.se som ser ut til å være det samme firmaet som www.pappatest.no.

Det har ikke lykkes Side2 å komme i kontakt med den norske nettsiden.

http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/helse/article887977.ece

Om det er det svenske firmaet som står bak vet man ikke.

Og siden man ikke kommer i kontakt med nettsiden synes jeg ikke det er særlig merkelig. Det er kanskje ikke så rart siden det ikke er noe form for kontaktopplysninger der. Leser og på forumer at andre har heller ikke lykkes med å få kontakt der.

Hva om man skal ringe firmaet og få rådgivning eller noe annet om produktet?

For meg opplever jeg denne siden som en enkel side å lage.

Og noen ugler i mosen.

Jeg vet ikke om jeg ville ha stolt på en slik nettside.

Om nettstedet er seriøst og prøvene seriøse får bli opp til andre og bedømme, men ut ifra min mening ville jeg ikke ha kjøpt noe som helst på en slik side som dette.

Edit:

Alle kan teste

I dag kan både mor, far,barn eller den som mener han kan være far til barnet reise en sak for å teste farskap ved DNA-analyse. Far kan også teste farskapet uten samtykke fra mor.

http://www.klikk.no/foreldre/article407740.ece

Linktips:

Klikk.no – http://www.klikk.no/helse/allmenn/article276719.ece - Stor risiko for feiltolkning

Gravide og farskapHvem er far til barnet?

Lov om humanmedisinsk bruk av bioteknologi m.m. (bioteknologiloven).

Som journalist tenkte jeg at gentesting via internett måtte prøves. Etter å ha DNA-testet meg via internett, satt jeg igjen med en rekke ubesvarte spørsmål. Men ingen i firmaet Decodeme var tilgjengelige for å gi meg en konsultasjon verken før eller etter at jeg fikk prøveresultatene.

I min desperasjon etter å finne ut om eventuelle dødelige sykdommer, oppsøkte jeg Ullevål universitetssykehus.

Må forberedes på det verste

– Dette er ikke så ille som jeg hadde fryktet, sier genetiker og avdelingsoverlege Lars Retterstøl når han klikker seg mellom genene og de dødelige sykdommene på resultatskjemaene mine.

– Ikke det, sier jeg håpefullt, før jeg skjønner at det er selve konseptet han sikter til.

Han er overrasket over hvor mye informasjon det er på sidene, og hvor ryddig det er fremstilt. Allikevel tror han slik testing på nett kan være svært skremmende for mange.

– Det er ikke alle som tåler å få slike prøveresultater. De fleste bør snakke med en lege før de tester seg slik at de blir forberedt på at det kan komme dramatiske beskjeder. Det er store muligheter for misforståelser her, advarer Retterstøl.

Kilde: http://www.klikk.no/helse/allmenn/article276719.ece

Endret av Chakoya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojojoj, denne siden er jo helt fantastisk!

Her kan man også få:

Utroskapstest

2298 kroner

DNA-Analyse av flekker på truser, sengeklær eller lignende. Test inkluderer referanseprøve for å utelukke legitim person, for eksempel ektefelle/samboer.

Morskapstest

1850 kroner

Test av mor + 1 barn. Test av far er gratis, men er ikke nødvendig.

:ler:

De oppfordrer også til å teste noens DNA uten at de vet det, f.eks. i arvetvister.

Endret av Draum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på det? Se om du kan komme på et motbevis mot din egen påstand. Det er ikke vanskelig.

Dum påstand som var dårlig formulert. Mente at det tydligvis ikke er noen andre her inne som har hørt om metoden. Og JEG ikke har hørt om den.

Beklager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seriøst :S

Kom deg til 1 lege i steden...!

og ikke kast bort flere år med sønnen din!

har ikke troa på at kjerringa di har vært utro...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dum påstand som var dårlig formulert. Mente at det tydligvis ikke er noen andre her inne som har hørt om metoden. Og JEG ikke har hørt om den.

Beklager det.

Hvordan kan du ikke ha hørt om celleprøver fra innsiden av munnhulen? Det er den tredje sikreste måten å teste noens DNA på. Blod - sperm/vaginalsekret - spytt/munnhuleceller. Så følger mulige forurensede: f.eks. hår (kan være noen andres kjønnshår i trusen, eller extensions av ekte hår etc).

Det er og den metoden som er vanlig å bruke når man tar DNA-prøver i forbindelse med farskapstester, DNA-testing av kriminelle osv.

Det er fryktelig mye lettere å få noen til å gi deg spytt enn det er å få noen til å gi deg blod.

Fra 2008 får personer som er pålagt av Arbeids- og velferdsetaten å framstille seg for blodprøvetaking i farskapssak, tilbud om å avgi celleprøve fra munnhulen. Prøven avgis ved å stryke en prøvetakingspinne med en skumgummipute på innsiden av kinnet, slik at celler fra munnhulen fester seg.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/n....html?id=549554

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha, dette har jeg ikke hørt om, men det var jo opplysende :) takk!

Har likevel ikke tro på at dette er noe en hjemmetest kan opplyse 100% sikkert om, eller 99,999% sikkert, i dette tilfellet.

Så lenge det ikke selges på apoteket og anbefales som et alternativ fra legene (de har jo ikke noe imot avlastning når det gjelder pasiennttid og prøver og prøvedyrking som må sendes til sykehuset osv om det faktisk FUNKER) så ser jeg kun på det som humbug og pengesvindling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MORSKAPSTESTER

Detter er ikke en bestseller. Det er sjelden at en mor trenger å DNA-teste seg mot sitt barn. Normalt er jo mor mor til sitt barn. Det finnes derimot noe tilfeller hvor det kan være nødvendig med en DNA-test.

Dette gjelder spesielt adoptivbarn som er på leting etter sitt biologiske opphav. Andre tilfeller er der mor har mistanke opp at barnet kunne blitt forbyttet på fødestuen. Også i familiegjenforeningssaker kan det være aktuelt med en morskapstest.

For å fastsette et korrekt morskap, på lik linje med et farskap, kan også andre familiemedlemmer på morsiden DNA-testes.

Endret av MissStiles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta kontakt med nærmeste rettsinstans og spør hvordan du må gå fram for å fremsette et krav om farskapstest. Da kan mor ikke nekte at prøver tas fra barnet under kontrollerte forhold hos lege, og analysen gjøres på rettsmedisinsk institutt i Oslo. Da får du et pålitelig svar.

Du kan lese om farskap og testing på www.farskap.no., som ikke er en kommersiell side.

Dette må du finne ut av snarest, av hensyn til alle involverte, først og fremst barnet og deg selv, men dette berører også slekt, og eventuelt en annen mann som er far. Barnet er nå så lite at det ikke husker deg som far når du er vekke fra det i månedsvis, og hvis du ikke er far, kan du forsvinne ut. Barnet er også lite nok til å knytte seg til en annen om du ikke er far. Senere vil det ha mye mer følelser knyttet til å bli avvist av deg, om du venter.

Endret av MissStiles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tommy_*
Og når det gjelder trådstarter:

Skam deg.

Lar du virkelig en test til 2000 kroner bestemme om du skal være en del av et barns liv eller ikke? Ja jeg forstår selvsagt at dersom du er i tvil og moren til barnet har lurt deg at du er skuffet. Men har barnet virkelig fortjent at du slår hånden av det fordi moren ikke holder stien sin ren? Du hadde ingen problemer med å være far til barnet frem til testen viste at du ikke var det, og så slår du hånden av det?

Skamme meg? er du faen meg artig?

Når barnemoren holder helvette med meg over lang tid, får meg til å betale alle regningene får så å hive meg ut midt på natten før så å dumpe meg for en annen kar! Hvorfor i helvette skal jeg skamme meg?

Trur faen ikke du vet hva du prater om? Det er ingen som elsker den gutten så høyt som meg, å la oss si at du var mann å hadde fått en sånn prøve? hva hadde du tenkt?

Når barnemoren nekter å ta en ny test..

Du er jo faen meg latterlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skamme meg? er du faen meg artig?

Når barnemoren holder helvette med meg over lang tid, får meg til å betale alle regningene får så å hive meg ut midt på natten før så å dumpe meg for en annen kar! Hvorfor i helvette skal jeg skamme meg?

Trur faen ikke du vet hva du prater om? Det er ingen som elsker den gutten så høyt som meg, å la oss si at du var mann å hadde fått en sånn prøve? hva hadde du tenkt?

Når barnemoren nekter å ta en ny test..

Du er jo faen meg latterlig..

Hun har ikke lov å nekte. Så slutt å gjør deg selv til offer og ta tak i saken på et skikkelig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...