Gå til innhold

Hva slags bil trenger jeg?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg bil, men har absolutt ikke peil på noe som har med slikt å gjøre så jeg trenger litt hjelp fra dere!

Det er ikke så nøye med hestekrefter og bilmerke og slikt, men jeg har noen ønsker: billig å kjøre med, pålitelig og i god stand, så billig så mulig å forsikre, brukbar på fjellet på vinterstid (snakker ikke om off-roadkjøring i snø altså ;) bare vanlig bruk på veier :) ) og HELST klimaanlegg.

Hvor mye vil en bil som den jeg har beskrevet her koste å forsikre (jeg er under 25 år) og slikt i året? Hvor mye er veiavgiften på? Er det noen andre faste utgifter enn forsikring og veiavgift?

Hvor mye vil en slik bil koste å kjøpe, og er det noen her som har forslag til hva slags merker og typer jeg bør se etter? Jeg har tenkt litt på en slik liten varebil med grønne skilter, slike som pizzaleverandører bruker - jeg har sett at disse ofte er billige!

Hvor mye penger bruker dere bileiere totalt sett på bilen pr år, sånn ca? (Gjerne tall for både med og uten drivstoff-forbruk!)

Takk for svar ! (-:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er usikker på hvor mye jeg klarer å spare opp (er student), så bilen bør koste så lite som mulig. Definitivt under 100 000 kroner! Antageligvis under 50 000 også, dersom det er mulig å finne en bil i god stand til den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke gode biler til under 50.000, men du kan finne ok biler. Siden du vil ha en bil som både er økonomisk å kjøre i tillegg til at den skal være driftsikker ville jeg godt for en Toyota. Toyotaer generelt overlever helt sikkert menneskene.

Kjøp gjerne en litt eldre og liten bil som har gått kort og har en liten bensinmotor, eller en litt nyere småbil med større dieselmotor. Gamle biler med den gammeldagse dieselmotoren er noe dritt som du må sky som pesten. Med eldre bil mener jeg slutten av 90-tallet, med dette som eksempel: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20153728

Hvorfor anbefaler jeg Toyota? Fordi det er et bilmerke som er kjent for driftsikkerhet i tillegg til at de er billige å reparere i forhold til andre bilmerker. Å kjøpe en brukt pizzabil (Toyota Yaris Verso) vil jeg derimot være forsiktig med. De fleste av de bilene har blitt tatt ut av tjeneste etter over 100.000 kjørte km og mesteparten av den kjøringen har vært ekstremt voldsom og med mange kaldstarter i tillegg til dårlig vedlikehold (jeg snakker av erfaring).

En ting som alltid går foran alder er antall kjørte km. Om en bil er 1998- eller 2000-modell spiller fint liten rolle dersom kilometerstanden er lavere på 1998-modellen. Det er også de bilene som blir solgt raskest, så her må du være på hugget. I tillegg bør du passe på at bilen du eventuelt kjøper har vært gjevnlig på service.

Den dagen du er ute og ser på biler bør du se etter hvor godt bilen er vasket mellom dørene (når de er åpnet), i motorrommet (motoren er ikke vanskelig å vaske, det er værre med rommet rundt) og hjulbuer. Prøv å spre/løft på setene for å se hvor godt bilen har blitt vedlikeholdt innvendig også. De fleste vasker bilen før en visning, men er bilen også ren på de nevnte stedene har bileieren mest sannsynlig tatt godt vare på bilen fordi det krever tiltak å vaske på de stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har herved notert ned Toyota og Skoda Fabia.

Jeg tenkte forresten på firehjulstrekk siden jeg er en del på fjellet. Ved hvilke forhold er det man har behov for firehjulstrekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...