Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke problemstillingen, men så har jeg heller ikke en mann som flyr på byen og drikker seg snydens hver bidige helg. En sånn fyr hadde jeg ikke blitt sammen med og villet stifte familie med i utgangspunktet.

Da jeg gikk gravid første gang, gikk han og jeg ut slik vi gjorde før graviditeten. Eneste forskjell var at jeg ikke drakk. Null problem.

Da ungen ble født, regulerte det seg selv. Man drar ikke ut, drikker seg dritings og ramler inn døra klokka fire om morgenen når man har en liten baby hjemme som våkner og skriker annenhver time. Eller, hvis man gjør det får man lide for det, så det lærer man nok fort ...

Nå er ungen vår halvannet og jeg er gravid igjen. Denne gangen bytter vi på å gå ut, ettersom en må være hjemme og passe eldstemann. Mannen drikker når han er ute, det gjør ikke jeg. Det er i grunnen eneste forskjell.

Skrevet

Herregud, er det et så stort offer å holde seg edru i 9 måneder?! Det er jo INGENTING i forhold til det vi som kvinner må gå gjennom under graviditet og fødsel. Nei, samboer holdt seg edru OG var sosial med vennene sine når jeg var gravid. Han syntes ikke det var noe offer i det hele tatt, og hadde det like gøy edru.

Er med andre ord helt enig med TS.

Skrevet

Jeg synes det er så feil å snakke om offer..

Jeg har fått en kjempefin gave av samboeren min. Han har gjort meg gravid og vi gleder oss til å bli foreldre.

Da er det et lite offer for MEG å la han dra ut og ha det morsomt med kompisene sine, selv om det betyr at han ikke kommer hjem før klokken 3 den natten - OG er noe redusert dagen derpå

Skrevet
Herregud, er det et så stort offer å holde seg edru i 9 måneder?!

Nei det er det jo ikke, men de fleste her inne (meg selv inkludert) skjønner ikke hvorfor han ikke skal kunne ta seg en fest eller en øl til maten.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg skal være helt ærlig å si at dersom jeg noen gang skulle bli gravid, så anser jeg det som en selvfølge at barnefaren holder seg edru og lar være å dra ut på by'n dersom jeg ikke kan dette. Og jeg anser det som en selvfølge at han holder seg hjemme på lik linje med meg i ammeperioden. Man er to om å få barn, og da ser jeg ikke grunnen til at bare den ene personen skal ha det kjipt.

Nå skal ikke jeg ha barn på en del år (forhåpentligvis ihvertfall), men jeg må si at jeg ikke ser frem til å gå gravid i det hele tatt. Antageligvis ender jeg opp som moren min, og kaster opp i 5-6 måneder. Ikke ser jeg sjarmen med å få mage og gå opp masse i vekt og ikke ser jeg morroa med å få alle de andre plagene som de aller fleste andre gravide får. Og ikke ser jeg hva som er så fantastisk med å føde et barn. Jeg ser for øyeblikket bare en eneste lang plage ved en graviditet.

Skrevet

Vurderingssak mener jeg. Jeg ville ikke syntes det var artig om han dro på byen hver helg og ble ute hele natten, men om han, som du sier, drakk seg full en gang annenhver måned, så hadde det vært null problem. Jeg synes mannen har litt ansvar for å holde barnemoren med selskap siden hun selv ikke kan fly på byen og slikt. Det er ikke gøy å sitte alene i sofaen hver fredag og lørdag kveld, men hva alkohol og tobakk angår, så kommer jo ikke mine abstinensproblemer til bli noe mindre av at han lar være å snuse. Å kreve at mannen skal holde seg edru og tobakksfri i 9 måneder mener jeg er fullstendig unødvendig. Ja, det er kjipt at vi kvinner må det, men det er da bare flaks for mannen at dette er noe bioloien ikke krever av ham...

Gjest SmallTalk
Skrevet
Ja, det er kjipt at vi kvinner må det, men det er da bare flaks for mannen at dette er noe bioloien ikke krever av ham...

Jeg skulle ønske at menn også hadde livmor... :sjenert:

Skrevet
Jeg skulle ønske at menn også hadde livmor... :sjenert:

Hehe, jeg og, absolutt :fnise:

Skrevet

Når menn er sosiale, er det som regel alkohol involvert. De møtes ikke for å bake småkaker sammen, liksom. De drikker øl.

Hvis du krever at mannen ikke skal drikke, krever du egentlig at han skal slutte å være sosial.

Menn må da få være menn og være med kameratene sine på sin måte selvom de skal bli/er fedre.

Man kan sette grenser for seg selv, men ikke for andre. Jeg hadde ihvertfall klikka i vinkel hvis min mann kom og skulle fortelle meg hvordan jeg skulle leve/være sosial.

Skrevet
Jeg skal være helt ærlig å si at dersom jeg noen gang skulle bli gravid, så anser jeg det som en selvfølge at barnefaren holder seg edru og lar være å dra ut på by'n dersom jeg ikke kan dette.

Det kan jo hende du som meg endrer oppfatning når du blir eldre . Jeg tenkte slik før jeg fylte 20.

Jeg sitter ikke hjemme "og har det kjipt" mens min samboer er på byen. Jeg slapper av, ser en jentefilm, sitter på dataen, og legger meg tidlig. Jeg kunne selvsagt også gått på kafe sammen med en av mine venninner som også er gravide, eller vi kunne møttes og sett en film sammen.

Skrevet
Når menn er sosiale, er det som regel alkohol involvert. De møtes ikke for å bake småkaker sammen, liksom. De drikker øl.

Hvis du krever at mannen ikke skal drikke, krever du egentlig at han skal slutte å være sosial.

Menn må da få være menn og være med kameratene sine på sin måte selvom de skal bli/er fedre.

Man kan sette grenser for seg selv, men ikke for andre. Jeg hadde ihvertfall klikka i vinkel hvis min mann kom og skulle fortelle meg hvordan jeg skulle leve/være sosial.

Hvis en mann ikke kan si nei til alkohol, da har han jo ikke ryggrad i det hele tatt!

Skrevet

Jeg håper vi begge kan leve så normalt som mulig dersom jeg skulle bli gravid en gang. Jeg vil naturligvis ikke drikke alkohol da, men jeg ser heller ingen grunn til å nekte ham å ta en øl hvis han vil det. For det første synes jeg ikke det er "dødskjipt" å la være å drikke, og hvis jeg hadde syntes det hadde det jo ikke blitt mindre kjipt av at jeg hadde nektet ham å drikke også.

Nå skal det sies at vi er voksne begge to og ferdig med grøftefylla, vi klarer å ha det koselig sammen og hver for oss og både med og uten alkohol. Det er kanskje noe annet når man er veldig ung og gleder seg til helga og denne ukes Peach Canei.

Skrevet
Hvis en mann ikke kan si nei til alkohol, da har han jo ikke ryggrad i det hele tatt!

Hvorfor skal han si nei til alkohol?? (en skjelden gang) Jeg blir helt svett av de misunnelige og eiesyke damene som mener at "skal jeg ha det kjipt, skal mannen også ha det kjipt!" Dere er jo SLEMME!

Hadde jeg tenkt sånn om kjæresten min hadde jeg måttet revurdere hele forholdet. For om man unner mannen sin å ha det kjipt "fordi jeg har det", så er man ikke mye omsorgsfull eller kan ikke elske mannen sin så veldig høyt..

Ærlig talt; grow up! Jeg er dessverre redd for at mange av damene med slike oppfatninger er grunnleggende egoistiske og ikke vil vokse det av seg.. trist! Få dere et liv i tillegg til kjæresten så ser dere kanskje hvor snevert dere tenker.

Skrevet
Hvorfor skal han si nei til alkohol?? (en skjelden gang) Jeg blir helt svett av de misunnelige og eiesyke damene som mener at "skal jeg ha det kjipt, skal mannen også ha det kjipt!" Dere er jo SLEMME!

Hadde jeg tenkt sånn om kjæresten min hadde jeg måttet revurdere hele forholdet. For om man unner mannen sin å ha det kjipt "fordi jeg har det", så er man ikke mye omsorgsfull eller kan ikke elske mannen sin så veldig høyt..

Ærlig talt; grow up! Jeg er dessverre redd for at mange av damene med slike oppfatninger er grunnleggende egoistiske og ikke vil vokse det av seg.. trist! Få dere et liv i tillegg til kjæresten så ser dere kanskje hvor snevert dere tenker.

Fullstendig enig! Jeg har en mistanke om at noen av disse forholdene går dystre tider i møte når mannen faktisk FÅR seg en ryggrad og forstår at han bare er hennes dørmatte.

Skrevet

Nå er ikke jeg gravid, men jeg har ikke drukket på 2 måneder grunnet IVF-behandling. Men jeg krever da vitterlig ikke at han også skal holde seg edru den tiden, og ihvertfall ikke slutte å snuse slik jeg gjorde. Som noen sa over her: mine abstinenser blir da ikke mindre selv om han også slutter.

Jeg sier alt med måte egentlig, og har et veldig godt eksempel:

Kompis til min kjære ble totalt asosial da dama var gravid. Nå snakker jeg ikke kun om alkohol, men det pleier som regel å være det med disse mannfolka våre. Han fikk engang ikke være med å ta seg en øl og se fotballkamp. :overrasket:

En annen kompis gikk ut så og si hver eneste helg uten å ta hensyn til dama.

En god mellomting mellom disse hadde vært perfekt. Selvsagt skal han få gå ut og kose seg med kompiser, men jeg ''krever'' også litt kjærestetid en gang i blant.

Skrevet (endret)
Hva forventer dere av mannen deres når dere er gravid og/eller ammer?

Jeg blir like overrasket hver gang kompisene til samboeren min går ut og fester seg snydens når jeg vet damen er hjemme med barn i magen eller ammer.

Jeg lurer på om man har lov til å kreve av mannen at dersom jeg er gravid, og bærer frem vårt felles barn, så skal han holde seg unna alkohol, røyk og voldsom festing akkurat slik som jeg gjør.

Er jeg helt urimelig som må bite meg i leppen for å ikke si "kan ikke jeg så kan ikke du. Ofrer jeg mitt liv for barnet, kan du ofre dette for meg!"

Jeg hadde klikket i vinkel og vurdert å flytte ut mens jeg går gravid dersom han gikk på fyllakuler når jeg var gravid.

Ehm... Jeg har en innstilling som tilsier at jeg ikke skal kreve noe som helst fra den jeg er sammen med jeg. Man er to ulike mennesker der den ene ikke kan velge for den andre. Jeg kjenner jeg grøsser litt når du bruker ordet "kreve". Man kan og bør imidlertid komme med sine ønsker. Etterhvert som man har vært sammen en stund lærer man jo hverandre og kjenne også slik at man vet hva som trigger/ hvor skoen trykker, eller hva som ikke er ok.

Dersom jeg til stadighet måtte fortelle typen min hva han skulle gjøre eller ikke hadde nok ikke jeg blitt lenge i det forholdet. Dette vil da komme naturlig, tenker jeg.

Jeg reagerer også på at setningen om at "når jeg ofrer meg for ungen så kan du ofre deg for meg"..

Hva hjelper det deg at din kjære sitter hjemme under hele svangerskapet og holder deg i hånden? Handler dette mer om sjalusi i forhold til andre kvinner, enn ditt eget alkohol-sug? :gjeiper:

Det blir selvfølgelig noe annet etterhvert som man nærmer seg tiden for termin, hvor det er ok at barnefaren er nykter under evt fødsel.

Og forresten; de fleste vokser seg vel av "stikke ut på byen og drikke seg dritings hver helg" på et eller annet tidspunkt. Skal han liksom fortsette med dette resten av livet??

Høres boooring ut i lengden og jeg skjønner ikke hva som er så spennende med det. Litt off the reccord men...

Endret av Anaconda
Skrevet

Dette er jeg ikke enig i i det hele tatt; verken at mannfolk b drikker øl når de er sosiale, eller at kvinnfolk baker småkaker sammen! Tipper det er satt litt på spissen, men jeg tar poenget ditt. Jeg har ikke dette uttrykket.

Skrevet

Menn flest klarer å si nei til alkohol. Min samboer får ikke lov å drikke rundt termindato fordi han skal være med meg på sykehuset.

Men HVORFOR skal en mann si nei til alkohol under svangerskapet? Det er ikke skadelig for fosteret at far drikke :fnise:

Og ja, det er forskjell på de som MÅ ut på byen hver helg, og de som tar seg en tur på fylla 1 gang annenhver mnd.

Og ja, mannfolkene vokser det av seg. Min samboer fyller 28, og på de 3 årene vi har vært sammen har han gradvis vokst fra seg dette med at han må på byen både titt og ofte. Nå passet vi på å få festa fra oss litt før vi ble gravide også da og jeg ble rimelig lei og kommer neppe til å savne det. Jeg ønsker å være ferdig med å dra på fest nå som jeg skal bli mamma, og ønsker ikke å være en slik mor som trenger barnevakt annenhver helg.

Men jeg UNNDER samboeren min å ha det gøy sammen med kompisene sine en gang iblant. Jeg ville syntes det var rimelig kjipt hvis samboeren min var opptatt 5-6 kvelder i uka med kompisene sine, uanvhengi av om det var alkohol inn i bildet eller ikke. Men når det dreier seg om noe så uskyldig og sjeldent som en fest i ny og ne ser jeg virkelig ikke problemet.

Skrevet

Her har mannen vært ute som vanlig, før jeg ble gravid :) Noen ganger er jeg med, og er sjåfør. Andre ganger er det deilig å være hjemme å slappe av og se film osv :) Men nå derimot; 6 uker før termin er det slutt på drikkinga i tilfelle noe skjer :) Har sagt han kan ta seg en øl eller to innimellom, men ikke noe mer :)

Gjest Gjest_Helle_*
Skrevet

Ja, selvsagt får han drikke og gå på fest. Men jeg er ennå tidlig i svangerskapet, rett før termin kan han stå over, synes jeg. Vil ikke ha med en mann med promille på fødestua ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...