Gå til innhold

Lille A, store/lille ii og meg


iingvild

Anbefalte innlegg

Så moro med sprellemann! Kvifor vil du ha termin i august heller enn juli, forresten?

Kjekt å fortelje storesøsknene :) ii er jo så stor at ho forstår, og forstår at det skjer i framtida. Men A?

Mi N skjønte ingenting om baby sjølv når eg gjekk høggravid og 'magen' sparka, hehe! Men eg trur ho forsto at den nyfødte babyen hadde vore i magen etterpå, for ho var opptatt av at magen var borte! Men ho var jo berre 23 mnd når L blei født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med en lillebror på vei! :)

Hvordan gikk det å fortelle det til barna? Her var det stor jubel, kjempegøy å kunne si det (vi gjorde det i uke 13).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er innom og kikker på hva dere har skrevet, men fra mitt nettbrett/pc så går det ikke ann å skrive. (merkelig)

Det er ikke så nøye når han kommer. Men synes det er lett og greit med bursdag med et tall. ;) Har ikke noe å si. Han velger selv når han kommer!

Barna ble glade. Dvs IE syntes det var artig. Hun har nå fortalt det i barnehagen også! A har nok ikke skjønt så mye ennå. Han sier bare at han ikke har kommet ut ennå. Tror han synes det er greit at lillebror er inni magen en stund ennå, slik at han kan være lillegutten til mamma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dagene flyr. Og magen vokser godt.

Var på første jordmor kontroll på mandag, og fortsetter nok der i stedet for å dra innom legesenteret hvor det bare er travelt. Legen sier bare "ja men du har jo hatt to normale svangerskap, så da trenger du ikke komme hit på en stund". Jeg synes det er koselig å ha kontroll på at bittelillebror vokser som han skal.

Jordmoren kommenterte at han hadde både to rom og kjøkken inni livmoren. Altså at søsknene hans har gitt han god plass å vokse på!

Nå er jeg hjemme fulltid, og er i bedre form enn da jeg hadde praksis i februar/mars. Ble sykemeldt av det, pga jeg var helt utslitt og orket ikke noe annet. Det er godt å få ryddet og ordnet i alt som har hopet seg opp her i huset og ikke minst ha overskudd til å planlegge og legge til rette ting for den lille som skal bo her sammen med oss. A var jo stor da vi flyttet inn her, så vi fikk i går tak i en stellebordkommode fra finn.no i går. A var med S og hentet det, og kaller det "bleiebord". Ellers har vi fått tak i "stråkurver" til skapet for klærne til lillegutt og S har reparert simovogna som knakk i understellet da A var 1,5år.

Noe av det som gjennstår er ny bilstol. Den vi har synes jeg er for gammel nå. S er ikke helt enig, men jeg skal nok få overtalt han. Den er blitt brukt til tre barn før IE, så den er langt over 5 år gammel.

Da får jeg rydde litt mer, særlig klær! Skal titte etter stoff til babynest som jeg har lyst til å sy også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig! Knakk Simoen altså? Var det et bruktkjøp? Vår er god brukt, og har vore i dagleg bruk (så godt som!) i 5 år nå. Og like heil ennå, fantastisk god, litegranne falma i kalesja einaste.

Du kan jo sjå etter brukt bilstol, kanskje nokon du kjenner har ein fint brukt? Brioen vår er relativt slitt no, sånn på utseende i alle fall, og den er berre brukt til 3. Ser fram til å få mini over i større stol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Simoen knakk i krysset på understellet ja. Den ble kjøpt ny til IE. Men vi har bodd i blokk og hompet den opp og ned mange trapper, så det er nok grunnen.

Alt bra her. Kjenner jeg har mer energi. Tipper jeg hadde lavt jern. Godt med vår og varmt i været nå. Mye å gjøre i hagen, men det blir litt og litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Påsken var også fin, selv om den ble avsluttet litt brått. Svigers har tidligere kommentert vår behandling av barna når de skal sove, og nå hadde mannen fått nok. Han sa han ikke ønsket råd. Og da ble de sure.

Vi var på ei lita hytte hvor det er veldig lytt. For å få A (2år) til å sove la han seg der inne på nabokøya på rommet og lukket igjen døra. Kommentaren da var at dette var vanedannende og uheldig å gjøre. Dette er jo ikke noe vi pleier å gjøre hjemme.

Holder på å komme til bunns i A sine soveproblemer også. Har smurt han med miniderm i det siste. Har lenge vist at han har atopisk eksem, men at det kunne forværres av ull og forværre nattesøvnen hadde ikke jeg fått med meg. Har ikke fått noe råd/spørsmål om det av lege/helsesøster.

Han blir smurt hver eller annen hver dag. Han våkner fortsatt av og til men det er mest at han har drømmer og han er lett å få kontakt med. I natt var det første gang på et par uker hvor han hylte i senga og fortsatte da jeg hadde tatt han med på stua. Umulig å få noen respons av han før det var gått lang tid. Kanskje 10 minutter. Han spreller med beina, gråter og har det tydelig ikke bra. Håper han sover bedre denne natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kjedelig med avbrutt påsketur og ugreie.

Ang sovinga til A, har du lese om nattskrekk? Syns det kunne minne om det, det siste du skreiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også umiddelbart nattskrekk! Turnerose har hatt en periode med det, ikke gøy for noen. Men å fjerne fysiske vondter har nok absolutt en effekt.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, vi har tenkt nattskrekk vi også, men det passet ikke helt. Bla på hyppighet og når på natta det skjedde. Mulig det har litt sammenheng også, ikke godt i vite hva som skaper nattskrekk.

A er i alle fall bedre, og huden hans er merkbart mykere. Han er litt rød, noe jeg ikke har sett tidligere. Nå våkner han ca en gang pr natt og sover ca 12 timer.

Det har vært en rolig helg på meg og A. Mannen er på jobbing borte de neste ukene og store jenta er med foreldrene til mannen. Hun har vært borte siden onsdag kveld, så det blir koselig å få henne tilbake om en halv times tid.

A og jeg har vært på besøk hos to barnehagevenner av han (torsdag og i dag) samt spist sene frokoster og vært på lekeplassen. Blir litt stille uten storesøster her, men A leker bra alene også.

Vi har planer om å gjøre om det vi nå har som gjesterom til storejenta sitt rom. Det lille rommet hun har nå blir da bittelillebror sitt. Gjesterom ordner vi i peisestua som nå er sy/datarom. Mye som skal ordnes og fikses, men vi har heldigvis alt utstyr på loftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå nærmer vi oss 17. mai og barna gleder seg stort. Vi har hatt besøk av foreldrene mine siste uka, og de har hjulpet til med å få huset klart, og i går tok vi ned kassa med 17. mai pynt. Det ble mange "hipp hipp hurra" fra de små da de testet lekene fra i fjor!

Lille gutt begynner å bli stor og lurer på alt mellom himmel og jord. "Koffor har vi/ka brukes da til"? Går igjen. Go'jenta var litt lengre oppe i går og tittet på gravid heftet jeg har fått hos legen. Der står det bla treningsøvelse hvor en står på alle fire og strekker ut. Hun lurte på om ikke jeg kunne gjøre slik? Joa, svarte jeg. Og hun sa:" Da ville lillebror bli såååå flink til å krabbe!"

Foreldrene mine reiste nettopp og da blir det fort litt tomt. Go'jenta var litt lei seg i dag tidlig pga at de skulle dra. Skjønner henne godt. I tillegg har mannen vært borte i 2 uker nå, heldigvis kommer han tilbake på fredag.

Nå må jeg rydde litt mer før jeg tar en liten lur. Holder på å strikke teppe til minste gutten, og har planer om å sy babynest. Håper jeg blir ferdig. (Pappa hjalp meg også med å ta ned babyklær, slik at det ikke er så langt unna.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk LT!

Nå er bursdag for lille gutt overstått og godt er det. Natta etter barnebursdagen var det bare så vidt jeg klarte å gå. Kjedelig med bekken som ikke tåler alt jeg må gjøre.

Vi hadde barnebursdag onsdag for ei uke siden, så var vi i nevøens bursdag torsdag og hadde familiebursdag for A sist søndag. Puh.... var også på sv kontroll hos legen på mandag. Han gjorde det han måtte og fiks ferdig. Fikk stilt spørsmål ang A og hans mulige allergi da. Han har vært sååå tett i nesa og nyser om natta siste uka. I dag tidlig (og i natt) klødde han masse i håret også. Hmm... Han fikk en allergi tablett (antihistamin) i dag tidlig, så får vi se om han har hatt en fin dag i barnehagen. I dag har det regnet litt, så da er det lettere med mindre pollen.

I kveld reiser vi til mine foreldre. Skal bli fint med litt "fri".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Vi var tilbake fra ferie for litt mer enn en uke siden. Tiden går jammen fort!

Uke 35 i går. Jordmor time på torsdag. Mye aktivitet og modning i magen! Ellers er babyklær vasket. Og IE sitt nye rom er tomt. Mannen har startet å male. Føler vi henger litt etter, men ingen krise. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkjøla! *snufs* Kjedelig! Men A har vært tett i nesa siden starten av juni, så jeg skal ikke klage!

Er ferdig med å strikke babyteppet til bittelillebror, godt å ha det i havn. Vil sy babynest også, men stresser ikke med det. Mye annet som må ryddes først. Tar en ting per dag og sover nesten 2 timer på dagtid. Sover nesten bedre på dagen enn på natta.

Rart å tenke på at han inni magen nå veier nesten 2,5kg. Kjenner ikke det på tyngden men på størrelsen!

Vi har vært slappe med å henge opp bilder av A her i huset. Så nå skal jeg mimre og finne søte babybilder av A! Han kaller forresten storesøster for "Inge". Selv om han egentlig kan si "ingemile". Han sier heller ikke sitt eget navn ennå. Hva bittelillebror skal hete er helt borti det blå. Håper vi kommer på noe snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at du har kommet så langt - ikke lenge til dere er fem nå! Spennende tider!

Kjenner meg godt igjen i det med å sove bedre på dagen enn på natta som gravid, det var særlig tilfellet med Snorkfrøken. Godt at du unner deg det! Ikke slit deg ut på ryddingen! :klemmer:

God bedring, håper det går fort over. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror det holder på å gå over nå ja. Men det ble en slitsom dag i går. Sov dårlig natt til i går og var hos jordmor i byen kl 9.30. Hun målte bla sf mål av magen. Og det var mindre enn legens mål for 4 uker siden.

Jeg ble henvist til ul for å se på mengde fostervann bla. Jordmoren som hadde ul der kl 11 tok seg god tid og sa han var i skjønneste orden. Vekta nå var vist 4, 7% av normalen mot 11% da vi var på 3d ul i mai.

2 uker til legekontroll neste gang. Han er ikke like grundig som jordmoren. Så jeg er litt spebt på hva han sier hvis magen fortsatt er liten.

Påtide med dagens dupp. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må klare å skrive litt her to ganger pr uke. Koselig å se på senere!

Vi har nå et rimelig stort basseng i hagen, som er blitt godt brukt de siste dagene. Herlig for barna å duppe seg når det er varmt. Venter storinrykk i hagen i dag! :)

Lille A er fortsatt tett i nesa og får antihistamin en gang pr dag. Virker som det hjelper litt. Skal til legen med han på fredag. Han har også fått time til ortoped på sykehuset til høsten da fotleddene hans er så myke at de skråner innover. Håper det går seg til, men godt at det blir kontrollert så han ikke har vondt eller hemmes av det.

Lille ii er så stor og skjønner at mamman er litt sliten. Hun sa at "Vet du mamma, hvis du vil så kan jeg hjelpe deg med å ta ut av sekken i barnehagen, så kan du gå?" Søt nosen min. Hun skjønner ikke helt hvorfor A ikke bare slutter med bleie, og det gjør jo ikke vi heller. Hun spør stadig om hvorfor?

OG i dag tidlig møtte A meg på kjøkkenet, blid og fornøyd. Vi gikk på do, og han spurte om "lillebor" fortsatt var inni magen. Hehe.... Jeg beroliget han med at vi skulle siifra om når han var kommet ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi er godt inne i ferieuke nr to og vi koser oss hjemme. Lille ii sover i natt for første gang på rommet sitt. Stor stas med nytt litt større rom.

Vi har «investert» i stort plaskebasseng som barna bodde i sist uke da det var super varmt. Til helga blir det bedre vær igjen og vi gleder oss til mer bading.

I dag har vi vært mye inne og styra, merker da at barna blir små gretne og grinete. Jeg har ikke energi til å ta de med på lengre turer, og mannen skal helst få gjort litt nyttig i huset. Ikke lett balansegang!

Jeg har de siste par dagene kjent litt mer murring og merker det nærmer seg fødsel, men om det er tre dager eller to uker til vet bare lillegutt, som bare heter bittelillebror fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...