Gå til innhold

Hvor lenge skal grunning og maling tørke?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal male vinduskarmene, og lurer derfor på hvor lenge grunningen skal tørke før jeg kan begynne å male, og hvor lenge malingen skal tørke før jeg evt maler lag nummer to?

En annen ting, jeg leser at når man skal male et helt rom bør man fjerne ting som stoffmøbler o.l.

Vinduene er i stua, men jeg har ikke muligheten til å sette bort sofaen, er dette kanskje ikke så viktig når det bare er vinduskarmene som skal males?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge du må vente på at det tørker må du nesten lese på malingsboksen. Det finnes så mange ulike typer maling nå med forskjellig tørketid. Det står hvor lang tørketiden er ved 20 grader Celsius og en eller annen relativ luftfuktighet. Det står også hvor lang tid det tar før malingen er støvtørr og hvor lang tid det tar før den er overmalbar.

Du må jo ikke rydde ut hele stuen bare fordi du skal male vinduene. Jeg regner ikke med at du vifter rundt med penselen full av maling. Dekk eventuelt til litt på gulvet foran vinduet. Investerer du i skikkelige pensler holder de ordentlig på malingen slik at du slipper å kline overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du svarte, jeg hadde nemlig prøvd å lest på malingsbøtta flere ganger uten å finne ut av det før jeg leste svaret ditt. Da så jeg at de bare hadde en liten tegning der det sto illustrert så da ble jeg opplyst=p

Har malt nå, har enda et strøk igjen, ser ikke så fint ut foreløpig, håper det blir bedre etter strøk nummer to med maling, for nå ser det bare skjoldete ut.

Møblene gikk det bra med ja, men leste en plass at de kunne ta til deg dunst av malingen og avgasse dette i lang tid etterpå, men nå har jeg hatt verandadøren åpen i hele kveld mens jeg har holdt på så jeg kjenner nesten ikke noe malingslukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper det blir bedre etter strøk nummer to med maling, for nå ser det bare skjoldete ut.

Vanntynnbar listmaling? Jeg har brukt det noen ganger selv, og har ikke blitt særlig fornøyd. Den flyter ikke like greit utover som oljemaling gjør, så jeg føler jeg må ha flere strøk før det blir fint. I tillegg virker det som om den bruker lenger tid på å herde enn vanlig oljemaling. Men det tørker jo fort og lukter lite da. Håper du blir mer fornøyd med resultatet enn jeg ble!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...