Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 30. november 2009 #1 Skrevet 30. november 2009 Jeg leste et sted at beregnet én porsjon pinnekjøtt er ca 350 gram. Vil det da si vekten med bein og alt? For hvis man skal spise 350 gram pinnekjøtt er jo det ganske mye og blir ekstremt mange kcal. Så er det sånn at man beregner 350 gram vekt med bein og sånn? Og da vil det vel isåfall si at man spiser kanskje 100-150 gram faktisk kjøtt? (Skjærer vekk evt fettrand også)
Gjest yojo Skrevet 30. november 2009 #2 Skrevet 30. november 2009 Jeg også velle tro det var med "alt".
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #3 Skrevet 30. november 2009 Ta utgangspunkt i vekten før du vanner det ut. Jeg har også lest 350g per pers flere steder, men synes selv det er litt knapt. Vi pleier å beregne ca 450g, og pleier da ikke å ha så veldig mye igjen. Men, det kommer jo litt ann på hvor mye man spiser selvsagt. Som du sier så er det veldig mye som går bort i ben og fett, så 450g er ikke så mye som det høres ut.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 30. november 2009 #4 Skrevet 30. november 2009 Ta utgangspunkt i vekten før du vanner det ut. Jeg har også lest 350g per pers flere steder, men synes selv det er litt knapt. Vi pleier å beregne ca 450g, og pleier da ikke å ha så veldig mye igjen. Men, det kommer jo litt ann på hvor mye man spiser selvsagt. Som du sier så er det veldig mye som går bort i ben og fett, så 450g er ikke så mye som det høres ut. Ja, ok. Så man SPISER ikke 450 gram? Men kanskje halvparten? Selv om det i utg.punktet veier 3-400gram? Skal finne ut litt kalorier og sånn serdu, og hvis man da legger inn 400 gram pinnekjøtt er jo det avsindes mye, derfor tenker jeg at det man faktisk spiser ut av den vekten er kanskje 150 ellerno:P
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #5 Skrevet 30. november 2009 Ah. Det er sånn du tenker. Da vet jeg faktisk ikke helt hvordan man skal beregne det. Pinnekjøttet blir også tyngre etter at man har vannet det ut (men blir gjerne litt lettere igjen etter damping?) Ifølge Grete Roede / vektklubben er 100g pinnekjøtt 450 kcal, og skjærer du bort fettranden er du nede i 290 kcal. Jeg vil vel egentlig tro at de da har tatt utgangpunkt i kun kjøttet (med og uten fettrand), ferdig tilberedt. Men, det er jammen ikke sikkert å si om slike tabeller kanskje har tatt hensyn til antatt totalvekt med ben og alt, for å gjøre det enklere for folk å holde styringen. Er jo litt kjedelig å sitte med kjøkkenvekten på julaften og veie kjøttet etter at man har skåret bort alt fett og ben.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #6 Skrevet 30. november 2009 Glemte å si - nei, man spiser ikke 450g. Det er hvertfall ikke hva en gjennomsnittsperson gjør. Rent kjøtt er nok et sted mellom 100-250g, avhengig av hvor storspist man er, og om man spiser med kjøtt eller mest tilbehør. Julemat er ingen helsekost, men husk at det er det man spiser mellom nyttår og jul som er problemet, ikke det man spiser mellom jul og nyttår ;-)
Gjest Gjest_elle_* Skrevet 30. november 2009 #7 Skrevet 30. november 2009 Glemte å si - nei, man spiser ikke 450g. Det er hvertfall ikke hva en gjennomsnittsperson gjør. Rent kjøtt er nok et sted mellom 100-250g, avhengig av hvor storspist man er, og om man spiser med kjøtt eller mest tilbehør. Julemat er ingen helsekost, men husk at det er det man spiser mellom nyttår og jul som er problemet, ikke det man spiser mellom jul og nyttår ;-) Ja er klar over det, men liker bare å ha litt oversikt Og blir forvirra av angivelse av vekt her og der bare. Og så ble jeg bare litt overraska når jeg leste at en gjennomsnittlig porsjon er 350-400 gram og når jeg la inn det så virker det jo helt avsindes mye. Men da regner jeg med at man faktisk bare spiser 100-150 gram ellernoe:) takk takk!
Chanel.No5 Skrevet 30. november 2009 #8 Skrevet 30. november 2009 Plukket dette opp hos Gilde: Beregn ca 400 gram uvannet pinnekjøtt pr person (ca 530 g ferdig vannet) 500 gram storspisere (650 gram ferdig vannet). http://www.gilde.no/pinnekjoett/category13720.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå