Gjest Dudette Skrevet 25. november 2009 #1 Skrevet 25. november 2009 Hei, Jeg jobber som helsearbeider på et gamlehjem, og har fått beskjed om at jeg ikke får halv skatt i desember fordi jeg er deltidsansatt. Vikarierer imidlertid veldig mye, så som regel jobber jeg fullt likevel. Kan dette være riktig? Trudde alle som jobbet fikk halv skatt i desember...
aluminium Skrevet 25. november 2009 #2 Skrevet 25. november 2009 Jeg har iallefall fått halv skatt i desember de tre årene jeg har hatt som deltidsansatt. Det enkleste er å sjekke det med fagforeningen, ikke sikker hvilken som gjelder for deg.
Gjest 1 Skrevet 25. november 2009 #3 Skrevet 25. november 2009 Ikke noe svar på spørsmålet, men du vil jo ikke tape noe penger på dette siden du evt. vil få de igjen på skatten. Høres imidlertidig rart ut etter det lille jeg vet om skatteting. Når du melder at du kommer til å tjene X og får tilbake en skatteprosent av det så er jo det regna inn i den prosenten at du har halv skatt(så du i prinsippet betaler mer enn du skal alle andre måneder for å veie opp for desember). Sånn jeg har skjønt det da...
aluminium Skrevet 25. november 2009 #4 Skrevet 25. november 2009 Faktisk så var det et svar, når jeg tenker meg om. Jeg har kun blitt trekt halv skatt i desember, og jeg har ikke fått noe restskatt på det. Se positivt på det, du får bare ekstrapenger i juni. Jeg har alltid betalt ganske mange prosent for mye i skatt. Alltid like kjekt å få utbetalt en god lønn den 10 juni, feriepenger den 10 juni pluss skattepenger rundt 20. juni. Jeg som hadde en inntekt på 110 000 ved siden av VGS i fjor fikk utbetalt ca 25 000-30 000 i juni takket være litt planlegging...
Øs pøs Skrevet 25. november 2009 #5 Skrevet 25. november 2009 Bare tull! Det er det samme uansett hvor mye du jobber! Det som kan være er at hvis du har mange ekstra timer før desemberlønna, så kan det hvis det overstiger "normalt antall ekstra timer" fra tidligere i år, bli trekt full skatt på de overskridende timene. Iallefall er det slik jeg har forstått det...
Gjest megvel Skrevet 25. november 2009 #6 Skrevet 25. november 2009 Jeg har alltid fått halv skatt i desember, uansett hvor og hvor mye jeg har jobbet. Høres rart ut om du ikke skulle få halv skatt fordi du jobber deltid. Riktig som er sagt tidligere at det er regnet inn i skattetrekket for resten av året.
Gjest Elastica Skrevet 25. november 2009 #7 Skrevet 25. november 2009 Faktisk så var det et svar, når jeg tenker meg om. Jeg har kun blitt trekt halv skatt i desember, og jeg har ikke fått noe restskatt på det. Se positivt på det, du får bare ekstrapenger i juni. Jeg har alltid betalt ganske mange prosent for mye i skatt. Alltid like kjekt å få utbetalt en god lønn den 10 juni, feriepenger den 10 juni pluss skattepenger rundt 20. juni. Jeg som hadde en inntekt på 110 000 ved siden av VGS i fjor fikk utbetalt ca 25 000-30 000 i juni takket være litt planlegging... Eventuelt dårlig planlegging. Det er sikkert fint å få igjen penger på skatten i juni, men det er ikke noe som lønner seg. Det som imidlertid lønner seg, dersom man planlegger, er å betale litt for lite i skatt gjennom hele året, og betale restskatten innen 30. april i året etter, det vil si rett før man leverer selvangivelsen. Da blir det ikke beregnet renter på restskatten og i realiteten har man fått et rentefritt lån av staten. Men det forutsetter at man har kontroll på økonomien sin. Beklager for off topic.
aluminium Skrevet 25. november 2009 #8 Skrevet 25. november 2009 Jo, renten på for mye innbetalt skatt er faktisk ikke så værst... http://www.nettavisen.no/okonomi/privat/article1762016.ece
charlott Skrevet 25. november 2009 #9 Skrevet 25. november 2009 Viktig å ikke forveksle halv skatt med halvt skattetrekk! Du betaler skatt over et helt år, trekket varier gjerne som f eks "skattefri" ferielønn og halvt trekk på julelønna
aluminium Skrevet 25. november 2009 #10 Skrevet 25. november 2009 Tenk litt etter. Dersom det var slik at deltidsansatte ikke fikk halvt skattetrekk i desember, ville det si at jeg hadde blitt trekt for lite skatt, og ville derfor måtte betale restskatt i juni. Tenk deg en litt merkelig situasjon; person A jobber heltid og har inntekt på 120k, mens person B har deltidsstilling, men tener akkurat det samme. De skal derfor også betale sine, la oss si 15% skatt, begge to. Person A vil da betale 1500 i skatt, hver måned, bortsett fra desember da han betaler 750. Altså betaler han 17 250 i skatt. Person B vil måtte betale sine 15% også i desember, og ender derfor opp med en skatt på 18 000. Poenget mitt her er at det er helt feil at en deltidsansatt skal måtte betale mer skatt. Det andre poenget mitt er at jeg selv, som har betalt halv skatt i desember, ikke har blitt straffet for det i form av reduksjon i utbetaling i juni. Er du med meg?
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #11 Skrevet 25. november 2009 Ekstrabetalinger er det ikke halv skatt på. Kanskje det er det de mener? At "normallønna" har halv skatt, mens "ekstralønna" har vanlig skattetrekk.
Gjest Gjest_Kari_* Skrevet 26. november 2009 #12 Skrevet 26. november 2009 Ekstrabetalinger er det ikke halv skatt på. Kanskje det er det de mener? At "normallønna" har halv skatt, mens "ekstralønna" har vanlig skattetrekk. Det er snakk om en som er deltidsansatt og denne personens lønn. Da er det vel ikke ekstralønn. Jeg har både hvert deltidsansatt, vikar og fast ansatt - og har alltid fått halv skatt i desember. Det som kan være aktuelt for TS er at hun er time-, dag- eller ukelønnede. I så fall er dette regelen: Skattepliktige med time-, dag- eller ukelønn skal være fritatt for forskuddstrekk i lønn for den siste kalender- eller lønnsuken i november og for den første i desember måned. (dette er ifølge informasjon vi har på min arbeidsplass i f.m. lønnssystemet Visma)
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #13 Skrevet 26. november 2009 For noe tull. Be vedkommende henvise deg til lovteksten der dette fremkommer.
Gjest Dudette Skrevet 27. november 2009 #15 Skrevet 27. november 2009 Tusen takk for alle svar! Tar det videre med arbeidsgiver og håper det blir halv skatt.. Trengs i disse julegave-tider;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå