Gå til innhold

Såpekoking


Gjest GreenSky

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky

Jeg synes det høres morsomt ut å lage sin egen såpe. Er det noen som har noen tips? Noen bøker jeg kan få tak i, f.ex. Blir det mye griseri? Ønsker bare å lage vegetabilske såper. Synes det er ekkelt med såper med dyrefett i, så jeg ønsker bare å lage vegetabilske såper.

Å støpe egne lys synes jeg også høres morsomt ut. Gelelys og vanlig lys. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bøker

DAMM forlag: "Hjemmelaget såpe" ISBN:8251783895

Boka viser hvordan du kan lage dine egne såper av naturlige oljer, og beskriver teknikker, ingredienser, forsiktighetsregler og utstyr.

Cappelen forlag: "Såpe og velvære", ISBN:8202214998

Boken viser hvordan du kan lage såper i forskjellige farger og fasonger, og inneholder i tillegg oppskrifter og ideer til en rekke andre velværeprodukter som kan lages hjemme på kjøkkenet. Med litteraturliste.

Cappelen forlag: "Kreativ med såpe" av Marit Linnebo Olderheim

I boken "Kreativ med Såpe" finner du bl.a. oppskrifter på:

flytende såpe

kaffesåpe

myggsåpe

liljekonvallsåpe med ringblomst

appelsinsåpe

gartnersåpe

skrubbesåpe

badesalt

og mange flere...

Bladkompaniet forlag: "Håndlaget såpe", ISBN:8250943252

Boken viser deg hvordan du går frem for å lage såpe fra bunnen av. Har stikkordregister.

Se også nettsidene Såpeverden og Olea Natursåpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Har selv nettopp laget min egen såpefor første gang. Det er kjempe enkelt! Det eneste du trenger er: såpebase (du får kjøpt det på butikken saape, men der er det forholdsvis dyrt. de skal ha det på hobbyforetninger og) en duktolje el lignede, og farge (her kan du bruke mye forskjellig, bl.a konditorfarge) Også trenger du noen former (bruk det du har, yoghurtbegere, rømmebokser osv)

Del såpebiten i små biter, ca 2x2 cm. Legg dem i en skål el som tålerlitt varme, oglegg i mokrobølgovn. Den er ferdig når all såpebasen er smeltet. Nå tar du i luktog farge. Rør om, bruk helst enredskap av tre.

Nå er såpen klar til å helles i former. Det er lurt i smøre formene med litt fett først, vaselin er en fin ting. Pass på at formene er ganske beveglige slik at du får ut såpen når den har tørket. La stå i rundt 3 timer, og VOILA! Såpe klar til bruk :D

Utrolig enkelt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei!

Å lage såpe er kjempespennende! Når du sier du vil lage vegetabilsk såpe så må du lage såpen selv- helt fra grunnen av med olje/fett og lut. "Rett i koppen" såpe som du smelter hjemme inneholder kjemikalier som gjør den smeltbar. Ekte håndlaget hjemmelaget såpe er et helt fantastisk deilig og spennende produkt å holde på med, og det fins mange oppskrifter å lage etter. Du kan også lage din egen ved å kalkulere mengden lut som behøvs til den oljeblandingen du bruker. Det finnes etter min mening ingen bra bøker om såpelaging etter varm eller kaldprosess metode som er oversatt til norsk. Men leser du engelsk vil jeg anbefale deg en bok av Robert McDaniel som heter Essentially Soap. Det er en meget god bok med fine forklarende bilder i. Den aller beste boken er skrevet av Susan Miller Cavitch, og heter The Soapmakers Companion. Den er imidlertid en ganske teknisk bok som jeg ikke vil anbefale før du har laget noen porsjoner såpe og blitt kjent med teknikken. Ønsker du allikevel å lage smeltesåpe så fins det bra bøker på norsk. Men som sagt så er den såpen ikke av den mildeste. De fleste variantene av denne inneholder propylenglykol som stort sett produseres fra propangass.

Dersom du har lyst til å lære å lage såpe fra grunnen av så kan jeg hjelpe deg så godt jeg kan.

Dersom du virkelig har lyst til å lære mer om dette så fins det en ikke kommersiell liste: http://dk.groups.yahoo.com/group/Savonalist/

Med hilsen Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...