Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

hva er det de gjør, når de prøver å snu barnet som ligger i seteleie? jenta mi har fortsatt ikke snudd seg, ( er i uke 35) og begynner å bli litt smånervøs for det hele... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen anelse om hva de gjør hvis de prøver å snu barnet, sånn av førstehåndsopplevelse... Men har hørt at de da dytter barnet rundt ved å ta tak i det utenpå magen.

Mange snur seg tilbake da, så selv om snuingen går bra er det ingen garanti.

Hos meg ble ikke seteleiet oppdaget før fødselen var igang, men det gikk veldig bra alikevel.

I mine øyne gjorde det ikke fødselen noe vondere. Den største forskjellen var nok at terskelen for å gi epidural var lav, og det var langt mer helsepersonell i rommet enn ved andre fødsler.

Skrevet

De snur barnet ved å bruke makt på magen utenpå. Det hender at du får noe som får livmoren til å slappe av først slik at du ikke skal gå i fødsel. Vondt sier de som har gjort det. Og med varierende resultat.

Jeg ville ikke latt dem gjøre det. Du kan forsøke akupunktur for å snu barnet. Flere sier de har hatt god nytte av det.

Skrevet

Jeg prøvde manuell snuing to ganger og akupunktur tre ganger uten at det fungerte, så på meg ble setefødsel. Det gikk helt greit.

Den manuelle snuingen (eller rettere sagt forsøket på dette) gjorde vondt, men det varte ikke lenge. Først ble forholdene sjekket med UL og sånn magebånd som sjekker hjertelyden til barnet. Alt lå bra til for at barnet kunne stupe kråke. Legen fikk heiset barnets rumpe opp av mitt bekken og prøvde å skyve rumpen oppover samtidig som hodet ble dyttet fremover. Siden det er så tynn hud over bekkenet føltes det nesten som å bli flådd, men det varte jo ikke veldig lenge (antakelig kun to minutter). Barnet rikket seg ikke, så da ble det sjekket at alt fortsatt var bra med UL og magebånd før jeg dro hjem. Andre snuforsøk varte ikke så lenge siden legen fant ut at barnet ikke ville snu seg, så da ble jeg sendt på røntgen for å måle bekken.

Akupunkturen betydde nåler i lilletåen som gjorde litt vondt, men det hjalp heller ikke.

Selve fødselen gikk helt fint. Den har jeg vel skrevet om i en annen tråd du hadde her for et par uker siden.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Har vært usikker på om det skjedde utvenndig eller innvenndig, men det skjer utenpå altså... Kan jo tenke meg at det ikke er noe særlig godt nei. Men er vel sikkert verdt å prøve! Men blir setefødsler planlagt? En jeg kjenner trodde de ble det..

Jeg skjønner at de ikke gjennomfører noe uten at de vet bekkenet er stort nok og ungen kommer igjennom der. Men man er vel dømt til å revne.. Vet dette ikke er så uvanelig ved vanlig fødsler heller, men man vil jo helst slippe. Fødsel er uansett en litt skummel tanke, spesielt som førstegangsfødende. :-S

Skrevet
Tusen takk for svar!

Har vært usikker på om det skjedde utvenndig eller innvenndig, men det skjer utenpå altså... Kan jo tenke meg at det ikke er noe særlig godt nei. Men er vel sikkert verdt å prøve! Men blir setefødsler planlagt? En jeg kjenner trodde de ble det..

Jeg skjønner at de ikke gjennomfører noe uten at de vet bekkenet er stort nok og ungen kommer igjennom der. Men man er vel dømt til å revne.. Vet dette ikke er så uvanelig ved vanlig fødsler heller, men man vil jo helst slippe. Fødsel er uansett en litt skummel tanke, spesielt som førstegangsfødende. :-S

Setefødsler blir overvåket nøye og det er ikke en vanlig jordmor som tar imot barnet. Forøvrig er ting som ved vanlig fødsel om alt er bra hele veien. Du må ha epidural i tilfelle de må reagere raskt og få barnet ut fort. (men det kan jo hende du ville ha epidural i alle fall hehe..)

Du revner IKKE mer ved setefødsel enn ved hodefødsel. Det vil si at det ikke er noe som heter "dømt til å revne" ved fødsel. Det er bare noe tull. De færreste revner i noe større grad enn en liten rift i åpningen. Ikke noe å grue seg for! :)

Skrevet

Setefødsler blir ikke satt igang planlagt. Men når du ringer inn og sier fødselen har startet, så vil de rydde plass til deg, og ha høyere bemanning rundt din fødsel enn vanlige fødsler.

Barnet taes imot av lege, og ikke jordmor.

Jeg ble klippet, men det kommer kanskje an på hva slags seteleie babyen har, om det er nødvendig eller ikke. (Merket det ikke, og har ikke hatt spesielle plager med det i ettertid.)

Det var på ingen måte en opplevelse som skremte meg fra å føde igjen, for å si det sånn.

Skrevet
Tusen takk for svar!

Alt var utvendig ja og selv om det gjorde vondt så er det ikke så ille at man skal la være synes jeg. Det varer jo ikke veldig lenge. Setefødselen min var sånn sett planlagt ja. Siden barnet ikke snudde seg og jeg ikke hadde lyst på keisersnitt (så sant det ikke var nødvendig for barnets del), ble det jo en vanlig fødsel som startet av seg selv. Jeg bare varslet om at det var setefødsel på gang da jeg ringte til føden slik at jeg fikk komme inn ganske tidlig. Ganske greit å ikke bli sendt hjem igjen som usikker førstegangsfødene synes jeg. Jeg ble bare fulgt opp av barnepleier og jordmor frem til jeg begynte å presse. Da dukket lege (som tok imot barnet), barnelege, seksjonsoverlege (bare innom) og anestesilege opp. Jeg hadde heller ikke epidural (etter eget ønske), så hva de hadde gjort dersom det hadde blitt hastekeiserrsnitt vet jeg ikke, men sikkert full narkos e.l. Men alt gikk veldig fint. Revnet heller ikke, men mått klippes et lite snitt (4 sting). En liten rumpestump presser ikke nedover like mye som et hode, så det var vanskelig for legen å få tak i barnet.

Får du en like fin fødsel som meg kan jeg bare anbefale en setefødsel! :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...