Gå til innhold

Sår i munnviken som aldri gror


Rime

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Har også hatt slike sår, i flere mnd. Prøvde et utall kremer, blant dem Antix (som ikke hjalp). Prøvde deretter reseptfrie Vectavir fra apoteket. Hjalp etter under en uke. Hadde sprekker i munnvikene som revnet opp igjen om natten eller hvis jeg gjespet. Tror ikke det er herpessår (ser annerledes ut), men kremen hjalp i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt sånne sår i munnviken i 25 år jeg...prøvd alt. Salver og kosttilskudd! Ikkenoe funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett as we speak! Jeg bruker hydroortison i tre-fire dager, så blir det borte - det som er viktig er å smøre med leppepomade eller krem der når det ikke er sprekk også, for da blir ikke huden så tørr. Det har jeg altså glemt i det siste, så hadde et på høyresiden forrige helg, det er nå grodd og har fått på venstre siden. Det er nesten grodd. I morgen er det fint. Smør smør smør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har skrevet det her før, men var plaget med det samme leeenge, så gikk jeg over til zendium tannkrem og det ble borte:-) noen som tipset meg om at det var såpen (?) i tannkremen som gjorde det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest thor arne

-puss leppene og munnvikene v hver tannbørsting.vond skal vondt fordrive.

-bruk lite tannkrem,eller bytt krem.skyll munnen med vann etter puss.

tannkremene inneholder mange farlige stoffer som dreper bakterier o.l.

-kutt ut all kunstig leppesmøremiddel.

-disse rådene har hjulpet meg,aldri sprukkne lepper mer og såran i munnvikan har vært borte i 12 år nu.

lykke til.

t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Det eneste jeg har hørt om som kan hjelpe er et kosttilskudd som heter LongoVital. Det koster litt, men kanskje det er verd et forsøk, spesielt siden du har vært plaget lenge?

Longo Vital hjelper mot herpessår, men ikke mot sprekker i munnviken, for det er ikke herpes. Bare jævlig irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ett as we speak! Jeg bruker hydroortison i tre-fire dager, så blir det borte - det som er viktig er å smøre med leppepomade eller krem der når det ikke er sprekk også, for da blir ikke huden så tørr. Det har jeg altså glemt i det siste, så hadde et på høyresiden forrige helg, det er nå grodd og har fått på venstre siden. Det er nesten grodd. I morgen er det fint. Smør smør smør!

Det der funker supert på meg og!! Jeg får sprekk igjen så fort jeg glemmer å bruke leppepomade et par dager - men et par-tre dager med kortison (jeg bruker mildison) så er det fint igjen :)

Og jeg har funnet ut at de alle fleste leppepomader tørker ut leppene mine så jeg blir avhengig, mens Savex er den eneste som faktisk fukter de, så jeg ikke trenger å bruke det så ofte - når leppene har kommet ut av ulage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F¨r man kortison uten legeresept?

Jepp! Hydrokortison er ganske sterkt (har man selv erfart), så man skal ikke bruke for mye av det. Men du får kjøpt mildison (minituber) uten resept også, og den er litt svakere. Men skal fortsatt ikke brukes for mye da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sår i munnviken er et klassisk symptom på jernmangel, jeg har kronisk jernmangel (noe jeg ikke var klar over før relativt nylig) og slet jevnlig med det i mange år, men tar jerntabletter nå og har ikke hatt det etter det. Jeg prøvde også diverse salver uten at det hjelpet i det hele tatt, før jeg fant ut hva dette kom av. Så prøv jerntilskudd og se om du blir bedre! Du kan også dra til fastlegen og få målt om du har jernmangel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyppig påsmøring av vaselin !!

Det må være det verste rådet noensinne!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...