Gå til innhold

Lei av alle som ALDRI klarer å holde avstand til bilen forfra...


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noe rart man må ligge oppi ræva til folk? De fleste kjører jo minst 5 km. under fartsgrensa! Har aldri opplevd å få folk oppi ræva om jeg har ligget litt over fartsgrensa, eventuelt har de kjørt forbi ved første mulighet. Så jeg tror at hvis du til stadighet har biler tett oppi deg kjører du for sakte rett og slett.

Man må ikke opptre uansvarlig og skape trafikkfarlige situasjoner fordi noen kjører litt saktere. Det skulle su lært på kjøreskolen.

Og i dette tilfellet sier jo ts selv at h*n ikke kjører under fartsgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest emmeline
Det later til at du har misforstått fartsgrenser. Fartsgrenser er hva du MAX har lov til å kjøre i. Det er ikke ulovlig å kjøre saktere enn fartsgrensen, så lenge du ikke er til alvorlig hinder i trafikken, noe man ikke kan sies å være om man ligger 5 km/t under. Det å ligge over fartsgrensen er derimot ulovlig. Så her er det faktisk du som bryter loven.

Jeg har da aldri nevnt noe om noen lov :roll: Har bare fortalt hva jeg mener om denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest emmeline
Man må ikke opptre uansvarlig og skape trafikkfarlige situasjoner fordi noen kjører litt saktere. Det skulle su lært på kjøreskolen.

Og jeg mener at det er de som kjører for sakte som skaper trafikkfarlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange uvettige sjåfører. Jeg blir helt oppgitt. Tråkke på bremselysene? Vifte med et rødt flagg doran en illsint okse er samme sak. Ligger de i hekken på bilen din, er det fordi de vil forbi deg. Er det så jævla vanskelig å forstå? Du eier ikke veien?

Hvis noen ligger for nær bak deg, så brems og slipp forbi vedkommende!!!! Kjør inn første busslomme, eller avkjørsel, og slipp bilen forbi deg!!

Ikke driv og lek forbanna trafikkpoliti, og stå på ditt.

Du er redd for ungen i baksetet, var det en som sa her.. Hvorfor slipper du ikke bilisten bare forbi da??? Må du være sånn jævla trafikkpropp bare fordi du syns du kjører raskt nok?

Har vært sjåfør i mange år, og er selv kvinne, og jeg kjører ikke spesiellt agressivt i trafikken. Det er svært sjelden noen legger seg opp i ræva på bilen min, og er det noen som gjør det, slipper jeg han forbi ved første mulighet. Jeg kjører daglig flere timer, og ser mange situasjoner i trafikken. Og sinker er det mest trafikkfarlige som finnes. De skaper hissige sjåførerm og farlige forbikjøringssituasjoner.

Og de jeg ser som er mest sinker er jenter i forskjellige aldre, og eldre menn. Livsfarlig.

Dette burde vært pensum på trafikkskolen, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser tråden litt grundigere er det veldig mange som velger å ligge oppi rompa på de forran, selv om det er mulighet for å kjøre forbi.

Det er også mange som ligger for tett selv om det sjåføren holder fartsgrensen. Jeg spurte spesifikt om dette på kjøreskolen, og kjørelæreren sa at det ikke er lov å kjøre fortere enn fartsgrensen, uansett.

Så de du kaller sinker er kanskje bare lovlydige...

Det skal også tas hensyn til sikkerhet når man velger fart. Enkelte steder er det mye elg, svingete veier, glatt eller andre grunner til å kjøre litt saktere.

Og uansett hvor sakte en person kjører er det ikke greit å ligge for tett oppi bilen. Det skaper en enda farligere situasjon. Å ligge tett skal kun evt. gjøres i forbindelse med en forikjøring.

Og har du ikke bedre selvkontroll enn at man blir rasende når bilen forran signaliserer at du ligger for tett, bør du ikke kjøre bil. Da er du ikke hensynsfull. (Varsom, aktsom og hensynsfull. Er det ikke de det heter?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kvinnelig sjåfør

Jo, jeg har såpass mange år bak meg som sjåfør at jeg kan lese trafikkbildet. Det har ingenting med selvkontroll å gjøre, men alle kjerringer som ikke klarer å kjøre fartsgrensen, fordi det kanskje kommer en elg i veien. Om ikke du vil kjøre i fartsgrensen, men bilen bak deg ønsker det, så gjentar jeg en gang til: Slipp vedkommende forbi. Slutt å lek politi, og glem hva din kjørelærer fortalte deg. La bilen bak deg slippe forbi. Er det vanskelig for deg å ta såpass hensyn til dine medtrafikanter????

Hvis jeg ikke har lyst til å putle bak deg, så la meg slippe.

Jeg kjører sjelden opp i rompa på folk, men må tilstå at jeg et par ganger har gjort det, når de kjører kilometer etter kilometer 10-20 km under fartsgrensen. Men jeg m,ister hverken gangsynet eller blir sint, bare oppgitt.

Det jeg har lagt merke til er at folk med nyere biler, audi og mercer, faktisk slipper folk frem når de ser du vil forbi. Det er gjerne folk i gamle skranglekasser med unger og dritt i baksetet som er mest bestemt på at gåsemor kjører fremst i køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har såpass mange år bak meg som sjåfør at jeg kan lese trafikkbildet. Det har ingenting med selvkontroll å gjøre, men alle kjerringer som ikke klarer å kjøre fartsgrensen, fordi det kanskje kommer en elg i veien. Om ikke du vil kjøre i fartsgrensen, men bilen bak deg ønsker det, så gjentar jeg en gang til: Slipp vedkommende forbi. Slutt å lek politi, og glem hva din kjørelærer fortalte deg. La bilen bak deg slippe forbi. Er det vanskelig for deg å ta såpass hensyn til dine medtrafikanter????

Hvis jeg ikke har lyst til å putle bak deg, så la meg slippe.

Jeg kjører sjelden opp i rompa på folk, men må tilstå at jeg et par ganger har gjort det, når de kjører kilometer etter kilometer 10-20 km under fartsgrensen. Men jeg m,ister hverken gangsynet eller blir sint, bare oppgitt.

Det jeg har lagt merke til er at folk med nyere biler, audi og mercer, faktisk slipper folk frem når de ser du vil forbi. Det er gjerne folk i gamle skranglekasser med unger og dritt i baksetet som er mest bestemt på at gåsemor kjører fremst i køen.

Ser at du fortsatt ikke har giddet å lese tråden :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser tråden litt grundigere er det veldig mange som velger å ligge oppi rompa på de forran, selv om det er mulighet for å kjøre forbi.

Det er også mange som ligger for tett selv om det sjåføren holder fartsgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men da sakker man bare farten så mye at de bak er nödt for å kjöre forbi.

Bedre det enn å sitte i bilen og bli stresset, irritert eller hva nå dere blir fordi noen ligger helt oppi rompa på deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vert med på ett par bilkrash under oppveksten, og personlig kommer jeg aldri i livet noensinne til å kjøre idiotisk nærme bilen forran meg. 1001, 1002, 1003.. SKAL FØLGES

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
Her er det mange uvettige sjåfører. Jeg blir helt oppgitt. Tråkke på bremselysene? Vifte med et rødt flagg doran en illsint okse er samme sak. Ligger de i hekken på bilen din, er det fordi de vil forbi deg. Er det så jævla vanskelig å forstå? Du eier ikke veien?

Hvis noen ligger for nær bak deg, så brems og slipp forbi vedkommende!!!! Kjør inn første busslomme, eller avkjørsel, og slipp bilen forbi deg!!

Ikke driv og lek forbanna trafikkpoliti, og stå på ditt.

Du er redd for ungen i baksetet, var det en som sa her.. Hvorfor slipper du ikke bilisten bare forbi da??? Må du være sånn jævla trafikkpropp bare fordi du syns du kjører raskt nok?

Har vært sjåfør i mange år, og er selv kvinne, og jeg kjører ikke spesiellt agressivt i trafikken. Det er svært sjelden noen legger seg opp i ræva på bilen min, og er det noen som gjør det, slipper jeg han forbi ved første mulighet. Jeg kjører daglig flere timer, og ser mange situasjoner i trafikken. Og sinker er det mest trafikkfarlige som finnes. De skaper hissige sjåførerm og farlige forbikjøringssituasjoner.

Og de jeg ser som er mest sinker er jenter i forskjellige aldre, og eldre menn. Livsfarlig.

Dette burde vært pensum på trafikkskolen, spør du meg.

***

Tror sikkert det var meg du refererte til som var redd for ungen i baksetet. Jeg slipper alltid folk forbi når de gir tegn til at de skal forbi; dvs hvis de blinker med frontlyktene, hvis de blinker ut og starter forbikjøring eller hvis de bare starter forbikjøring uten å blinke først. Jeg senker farten, viser med bremselys at jeg er oppmerksom på forbikjøringen og gir så god plass jeg kan.

Det burde være tilstrekkelig.

De eneste gangene jeg kan være en trafikkpropp, som du kaller det, er når jeg kjører traktor. Er forresten forbløffende å se hvor mye bedre tid folk får når de ligger bak en sånn, ikke mange som legger seg inntil løftearmene da, nei.

Noen av oss bor i områder med smale og svingete veier, hvor forbikjøringsmulighetene ikke er så mange, og hvor det kan være mange kilometer mellom utkjøringene. Når en bilist legger seg på bakluka di, og det er et par kilometer til neste mulighet for å slippe vedkommede forbi, går det an å bli frustrert.

Da er vedkommede også til fare for meg og mine, i fall det skulle oppstå en situasjon hvor jeg MÅ bremse. Skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå.

Jeg er enig i at det i føreropplæringen burde legges større vekt på at man skal være til minst mulig hinder for trafikken. Sinker skaper farlige situasjoner, men ikke alene. Hvis du har det så forbanna travelt, hvorfor startet du ikke før?

Hele hverdagen gjennom finnes det situasjoner hvor man kan bli frustrert over andres opptreden, det betyr ikke at man kan utagere hver jævlige gang man blir irritert. Normale mennesker skjeller ikke ut ei kassadame som bipper litt seint og de klikker ikke på offentlig ansatte selv om de ikke har fått sett helt gjennom saken din enda. Det finnes ingen god grunn for at trafikken skal være noe annerledes.

Når det ligger noen foran deg som kjører seint, javel, da er det som du nevner en sak for trafikkpolitiet. Ikke for den som ligger bak. Den kjappe bilisten har like lite rett til å drive trafikal opplæring som den som kjører foran.

Hvis du tar i betraktning den faren du faktisk setter andre i når du ikke lenger har nok bremselengde om noe skulle skje, er trafikken den siste arenaen an burde ta seg friheter på. Vi snakker ofte om 1000-2000 kilo metall, og det stopper ikke på et øyeblikk.

Hvis du vurderer de minuttene du blir sinket som viktigere enn de livene du kan ende med å ta ved å bryte en av de viktigste trafikkreglene våre, burde du kanskje ikke ha lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Speedy Gonzales
(...) da har jeg ingen skrupler ved å ligge oppe i "ræva" på denne bilen som kjører i 45 i 60 sone, på veier hvor det er klin umulig å kjøre forbi (svinger, bakker etc)

Og dette sier Veitrafikkloven, § 6:

§ 6. Fartsregler.

"Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret"

Jeg synes du skal lese igjennom paragrafen du viser til en gang til. Legg spesielt merke til første setning. Er det mye svinger så skal vedkommende i bilen foran tilpasse hastigheten. Jeg ser ikke på meg selv som en lusekjører, men matvarene i bagasjerommet skal være i posen når jeg kommer hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange uvettige sjåfører. Jeg blir helt oppgitt. Tråkke på bremselysene? Vifte med et rødt flagg doran en illsint okse er samme sak. Ligger de i hekken på bilen din, er det fordi de vil forbi deg. Er det så jævla vanskelig å forstå? Du eier ikke veien?

Hvis noen ligger for nær bak deg, så brems og slipp forbi vedkommende!!!! Kjør inn første busslomme, eller avkjørsel, og slipp bilen forbi deg!!

Ikke driv og lek forbanna trafikkpoliti, og stå på ditt.

Du er redd for ungen i baksetet, var det en som sa her.. Hvorfor slipper du ikke bilisten bare forbi da??? Må du være sånn jævla trafikkpropp bare fordi du syns du kjører raskt nok?

Har vært sjåfør i mange år, og er selv kvinne, og jeg kjører ikke spesiellt agressivt i trafikken. Det er svært sjelden noen legger seg opp i ræva på bilen min, og er det noen som gjør det, slipper jeg han forbi ved første mulighet. Jeg kjører daglig flere timer, og ser mange situasjoner i trafikken. Og sinker er det mest trafikkfarlige som finnes. De skaper hissige sjåførerm og farlige forbikjøringssituasjoner.

Og de jeg ser som er mest sinker er jenter i forskjellige aldre, og eldre menn. Livsfarlig.

Dette burde vært pensum på trafikkskolen, spør du meg.

Hvis du kjører som du skriver vil jeg påstå at du er agressiv i trafikken. Jeg er forundret over at du ikke skriker MED CAPS LOCK SLIK AT VI FORSTÅR DEG BEDRE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen ligger på fangeren min, og jeg har unger i bilen, blir jeg temmelig irritert over faren denne andre bilen representerer for dem.

Kjører jeg alene i min bil, og ikke damas, blir det bråstopp hvis jeg tror jeg får fisk på kroken. "Katten" jeg måtte bremse for, klarte seg, idioten bak gjorde det ikke.

Legg merke til at du motsier deg selv. Bilen bak representerer en fare for deg, allikevel velger du å bråbremse slik at bilen smeller i deg bakfra. Siden du (som du har nevnt tidligere) vet så mye mer om bil enn meg vet du nok også at biler er mykere bak enn foran.

Jeg ringer deg for å høre om du er enig med deg selv når bilen din ser slik ut:

http://media.aftenposten.no/archive/01132/...4x_1132668x.jpg

Endret av Veslejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest nobilian
Legg merke til at du motsier deg selv. Bilen bak representerer en fare for deg, allikevel velger du å bråbremse slik at bilen smeller i deg bakfra. Siden du (som du har nevnt tidligere) vet så mye mer om bil enn meg vet du nok også at biler er mykere bak enn foran.

Jeg ringer deg for å høre om du er enig med deg selv når bilen din ser slik ut:

http://media.aftenposten.no/archive/01132/...4x_1132668x.jpg

***

Legg merke til at jeg ikke tar så hardt den faren bilen representerer for meg, når jeg har unger i bilen er situasjonen en annen. Trodde det var greit forklart.

Endret av Veslejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

***

Legg merke til at jeg ikke tar så hardt den faren bilen representerer for meg, når jeg har unger i bilen er situasjonen en annen. Trodde det var greit forklart.

Tenker du på at rævkjøreren kan ha barn i bilen? Barn som er helt uskyldige og ikke kan noe for at den som kjører bilen de sitter i er en idiot? Faller det deg ikke inn at disse kan bli skadet, helt uten at de har gjort noe galt for å fortjene det?

Tenker du på at de som kommer bak rævkjøreren også kan bli innblandet? Tenker du på alt det unødvendige arbeidet du skaper for andre, som må rydde opp etter en kollisjon?

Det er ulovlig å bråbremse og skape farlige situasjoner i trafikken for moro skyld.

Endret av Veslejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-Per

Det er ulovlig å bråbremse og skape farlige situasjoner i trafikken for moro skyld.

Stemmer det, men det skal bevises også.

Generelt kan man si at om føreren av den fremste bilen bråbremser men viten og vilje, slik at bilen bakenfor kjører inn i den, så blir det SKYLDELING..

Fordi at du skal kunne stoppe for enhver påregnelig hindring.

En vinterdag her i Nord-Norge oppdaget jeg at et eksemplar av skogen skonge, Elgen, stod klar til å hoppe ut i veien.

Så naturligvis bremset jeg kraftig opp, slik at farten var meget lav. Da oppdaget jeg at jeg hadde bilen bakenfor meg nesten helt oppi bakruta.

Da situasjonen var vel overstått, så akselererte jeg opp i 80 km/t igjen. Samtidig som føreren av bilen bak brukte sine lyshorn/langlys flittig. Jeg må si at jeg ble litt irritert. Ett par ganger hadde holdt i massevis.

Tilfeldigvis stoppa vi begge for å fylle bensin på samme stasjon. Og DA kom han bort og startet å kjefte meg opp. Jeg tok bunntenning, og spurte han om han f.. ikke så den jævla elgen rett utenfor autovernet.

Og så spurte jeg han om det ikke var en idé å holde avstand, og samtidig legge inn sikkerhetsmarginen mht. føret, delvis is/asfalt/snødekke. Han bare mumla noe ikke hørbart.

Vanligvis så kjører jeg pent og ordentlig noenlunde etter fartsgrensen...80-85 i 90-soner og 90-100 i 90-soner.

Anyway, jeg lå å cruisa i fartsgrensen +, så kommer det en liten Corolla opp bak meg og blinker ut. Jeg slakker litt ned og slipper han forbi. Jeg ser at han gir på alt han har, og liksom henger over rattet for å få fart. Når han så er kommet seg inn foran meg, så legger han seg UNDER fartsgrensen! Jeg tenker mitt, og når neste lange strekke kommer så drar jeg på å kjøre forbi han.

Hva tror dere hertingen gjør? Joda, han skal være foran meg han og moroa starter pånytt!

Men da gikk det en liten rød en med horn i meg. Så jeg slakker av iht. regelverket, men i det han liksom lener seg tilbake i sin Corolla (han lener seg forover under forbikjøringa), så blinker jeg venstre, ser i speilet og fremfor han. Klar bane, og så er jeg forbi han. Og nå legger jeg meg med vilje litt over grensa.

Litt barnslig, joda!!

Ligger det en bil på fangeren din er det mange triks som kan førern av bilen bak deg til å skli litt lengre bak.

Å få på bremselys har vært nevnt, men også å slå på tåkebaklyset kan gi samme virkning.(slår det seff av igjen.) Føreren distraheres av dette og glemmer å ligge å presse deg.

Eller hvis du vet at å legge girstanga over mot der reversen er, får ryggelyset på, så virker dette godt. Inn med clutch, ut av 3 eller 4 gir, over mot revers og så lynkjapt tilbake igjen og ut med clutch. PASS på at revers IKKE går inn. Test på gårdsplass e.l først.

Til slutt vil jeg legge til: Med henger er det høyst lov å kjøre i 80 km/t, selv i 90 og 100-sonen. Men på E18 og E6 opp til Trondheim får man fingeren da. Og manege skjønner ikke at med fullt lass i bilen og på hengeren så kan det det gå trøgt i bakkene, når motoren ikke er veldig sterk. Nytter ikke å legge hengeren ut i autovernet, gi signal, sveive ned ruta og vinke dem bak forbi. Neida, de skal ligge der å tute, selv om veien/kjørefeltet er klart. Så løsningen blir avkjøringsrampe o påkjøringsrampe...

Man er nå hvertfall ikke den eneste idioten på veien :gjeiper:

Endret av Veslejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...