Gå til innhold

Lei av alle som ALDRI klarer å holde avstand til bilen forfra...


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Uff, jeg føler meg truffet. :sjenert: Jeg er en av de som ofte ligger oppi rumpa på den foran meg. Selv om veien er tørr og fin, er det mange som ikke klarer å holde fartsgrensa, altså, de ligger gjerne 10km under. Dette er så frustrerende da jeg ikke har mulighet til å kjøre forbi, mens han foran meg har flere sjangser til å kjøre på si. Og jeg titter i sladrespeilet, og køen blir bare lengre og lengre og lengre...

Men dette er jo ingen unnskyldning for å ligge tett oppi rumpa på den foran, så jeg skal og vil skjerpe meg heretter.

Tenk hvis alle hadde hatt så god selvinnsikt! Fint innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er en av tingene jeg gruer meg til når jeg har tatt lappen... Jeg er ti år eldre enn de som er ferske sjåfører, så ingen kommer til å skjønne at jeg er fersk sjåfør. Jeg ser for meg at jeg kommer til å måtte kjøre litt saktere enn de fleste andre i starten for å kunne lese skilt og vite hvilken fil jeg skal legge meg i osv. Jeg har ikke så himla god stedsans heller.

Så husk at ikke alle andre er like gode sjåfører som deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Slipp FORBI de som ligger bak deg.....Så slipper du irritere deg mer.

Skal en stoppe og slippe FORBI dersom det er to eller flere felt og????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spylervæske

Dersom bilen bak ikke tar hint og kjører forbi ved gjentatt blinking med bremselys eller blinklys er en mulighet å spyle frontruta slik at bilen bak får skitten spylervæske på frontruta si. De fleste misliker å få en skitten sprut på frontruta og holder seg kanskje litt lengre unna! Funker best på litt høye biler som varebiler osv da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest emmeline

Er det noe rart man må ligge oppi ræva til folk? De fleste kjører jo minst 5 km. under fartsgrensa! Har aldri opplevd å få folk oppi ræva om jeg har ligget litt over fartsgrensa, eventuelt har de kjørt forbi ved første mulighet. Så jeg tror at hvis du til stadighet har biler tett oppi deg kjører du for sakte rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anti-Audi

Min erfaring er at det er Audi-sjåfører som liker å ligge oppi ræva på de foran. Jeg kjører alltid 10km/t (eller mer) raskere enn fartsgrensen, men det er allikevel alltid en Audi bak meg som presser og er aggressiv :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder alltid fartsgrena så lenge veiforholda er slik at jeg kan det. Men uansett så er det enkelte som absolutt må ligge rett oppi ræva på meg. De kjører på helt til de ligger rett bak meg, hva er vitsen liksom? Selvom de kjører rett oppi meg holder jeg fortsatt fartsgrensa, om de absolutt må komme seg forbi kan de heller kjøre forbi når de får sjansen, eller kjøre 5min tidligere om de har dårlig tid!

Her om dagen så jeg en som kjørte på langt over fartsgrensa på en 4-feltsvei.. med politiet bak seg som hadde vært bak personen en god stund. Men likevel gasset personen på, politiet kom rett etter å slo på blålysa. Det er godt at folk som ikke klarer å holde seg til fartsgrensa blir tatt.

Veistandarden er ikke akkurat til å skryte av her i Norge, hadde den vært det hadde jo også fartsgrensene økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestesjåfør

Og jeg er LEI alle de som ikke klarer å holde iallefall fartsgrensen, selv ved tørre veier, god sikt, og ellers godt føre. Og da har jeg ingen skrupler ved å ligge oppe i "ræva" på denne bilen som kjører i 45 i 60 sone, på veier hvor det er klin umulig å kjøre forbi (svinger, bakker etc) for å liksom hinte at vedkommende kanskje kan iallefall holde seg til fartsgrensen..... Og vedkommende fortsatt ikke tar hintet, herregud.. skulle aldri hatt lappen. Folkegruppen det er snakk om er stort sett eldre menn/kvinner og kvinner i alderen 30 - 40 år, som oftest kjører en stor bil, SUV eller lignende med små barn i baksetet (tør du ikke håntere så stor bil, så sett deg aldri i en heller..)

Og dette sier Veitrafikkloven, § 6:

§ 6. Fartsregler.

"Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret"

Når føre-, sikt- og trafikkforhold er relativt greit, stort sett hele tiden her på østlandet, så ser jeg ingen grunn til å lunke seg bortover i 45 km/t i 60 sone. Eller for den saks skyld 38 i 50 sone!!! Har opplevd dette flere enn èn gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Til dere som irriterer dere over folk som ligger 10 km/h under fartsgrensa, det er kun en ting som funker:

Opplevde at en person framføre meg kjørte i 50 i 60 sonen. Den dagen var jeg så dritt lei av slike folk at jeg kjørte etter ham i en time inn i hutiheit til han kom frem til huset sitt. Jeg parkerte rett bak ham i innkjørselen og skjelte ham ut så øra sprakk.

Har en følelse av at han ikke satt seg bak rattet på en stund.

På den måten fikk jeg ut frustrasjonen min for noen år fremover:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her...

Selv ligger jeg oftest i fartgrensen som er. Kjører under når jeg ikke føler meg komfortabel med å holde grensa, er helst når jeg ligger under at jeg slpper forbi. Skal jeg slippe forbi alle som ligger lagt oppi ræva mi hver dag, bruker jeg mye tid på å slippe biler forbi i løpet av en dag... Og det er ikke alltid lett å kjøre til sides å slippe forbi heller, føler jeg meg ikke komfortabel med å øke farten til 10-15 km/h over fartsgrensen for å kunne kjøre fra den som ligger bak for å kjøre til sides og slippe forbi. Og jeg er livredd for å svinge til sides når bilen bak kjører tett oppi meg, jeg har ikke lysst å bli påkjørt bakfra.

Jeg har nå testet litt ut å blinke med bremselysene, funker av og til. Men skal teste dette ut mer. Har ikke blinket i oppover bakker enda, men det kommer.

"Opplevde at en person framføre meg kjørte i 50 i 60 sonen. Den dagen var jeg så dritt lei av slike folk at jeg kjørte etter ham i en time inn i hutiheit til han kom frem til huset sitt. Jeg parkerte rett bak ham i innkjørselen og skjelte ham ut så øra sprakk."

Den over her var god, men litt drøy kanskje. Jeg er ikke så tøff av meg at jeg hadde tørt det. Som noen i tråden skriver er det ikke alle som er like gode sjåfører, ikke alle føler seg komfortabel med å ligge på fartsgrensen. Det er slikt man skal respektere. Men jeg mener også at det som kjører laaaaaangt under grensen burde slippe oftere forbi, og de som ligger klint oppi bilen forran, bør holde AVSTAND uansett om bilen forran holder fartsgrensen, ligger litt under eller litt over... Men vil man forbi er det jo greit at eg prøver å gi tegn ved å kjøre nærmere bilen forran, men ikke klint oppi ræva.

Når jeg har biler liggende tett oppi meg føler jeg meg mer utrygg på veien, enn om den holder avstand.

Såg det var noen som følte seg truffen her, så bra at du vil og skal skjerpe deg heretter :-) Lykke til med å vende deg av med å ligge tett i rumpa på andre biler. Stå på, du klarer målet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe rart man må ligge oppi ræva til folk? De fleste kjører jo minst 5 km. under fartsgrensa! Har aldri opplevd å få folk oppi ræva om jeg har ligget litt over fartsgrensa, eventuelt har de kjørt forbi ved første mulighet. Så jeg tror at hvis du til stadighet har biler tett oppi deg kjører du for sakte rett og slett.

Det later til at du har misforstått fartsgrenser. Fartsgrenser er hva du MAX har lov til å kjøre i. Det er ikke ulovlig å kjøre saktere enn fartsgrensen, så lenge du ikke er til alvorlig hinder i trafikken, noe man ikke kan sies å være om man ligger 5 km/t under. Det å ligge over fartsgrensen er derimot ulovlig. Så her er det faktisk du som bryter loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg det var noen som følte seg truffen her, så bra at du vil og skal skjerpe deg heretter :-) Lykke til med å vende deg av med å ligge tett i rumpa på andre biler. Stå på, du klarer målet ditt!

Ja, nå har jeg blitt mye flinkere til å holde avstand. :gjeiper:

Men må ærlig innrømme at jeg fortsatt blir provosert av de som helt tydelig er på "søndagstur", og tror de er alene her i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at du er blitt mye flinkere:-) Forstår at du blir provosert, blir det jeg også, både over de som alltid skal ligge tett oppi rumpa på deg og på de som skal kjøre laaangt under fartsgrensen (og som aldri kan slippe forbi). Hilsen ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brems forsiktig et par ganger for å blinke med bremselysene.

:Nikke:

Jeg blinker med bremselysene. Hjelper ikke det, sakker farten. Mye.

som henger sammen med

Virker ikke dette legger man seg i en hastighet der avstanden er forsvarlig :jepp: Det gjør i alle fall jeg.

:Nikke:

Det later til at du har misforstått fartsgrenser. Fartsgrenser er hva du MAX har lov til å kjøre i. Det er ikke ulovlig å kjøre saktere enn fartsgrensen, så lenge du ikke er til alvorlig hinder i trafikken, noe man ikke kan sies å være om man ligger 5 km/t under. Det å ligge over fartsgrensen er derimot ulovlig. Så her er det faktisk du som bryter loven.

:Nikke:

Tydeligvis noen som ikke skjønner dette ja. Skremmende. Men som noen andre også neevner, så ligger rævsleikerene der samme hvilken fart man kjører i. Har noen ganger oppdaget jeg kjører litt for hardt i 80-sonen, og likevel har man rævsleikere bak seg. Selv om det er flerfeltsvei.

Og bare til opplysning, så skal man uansett ha ansvarlig avstand til bilen foran, om det så er noen som kjører 20 km/t i 80-sonen. Legge seg inntil bilen foran kan til nød kun gjøres rett før det er forsvarlig å kjøre forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

***

Hvis noen ligger på fangeren min, og jeg har unger i bilen, blir jeg temmelig irritert over faren denne andre bilen representerer for dem.

Bor i distriktet, her er fullt av elg, og om jeg hadde måttet bråbremse for en sånn, og vedkommede hadde kjørt i meg, hadde jeg dengt ham. Det finnes ingen unnskyldning for å ligge for tett, og selv gjør jeg det aldri. Absolutt aldri.

Kjører jeg alene i min bil, og ikke damas, blir det bråstopp hvis jeg tror jeg får fisk på kroken. "Katten" jeg måtte bremse for, klarte seg, idioten bak gjorde det ikke.

For ordens skyld holder jeg fartsgrensa nær sagt alltid, etter å ha mistet for mange kompiser i bilulykker.

Kjører vedkommede bak meg derimot normalt, og gir det minste tegn til at h*n vil forbi, hjelper jeg til med forbikjøringen så godt jeg kan.

Endret av nobilian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Lilla_*

Det er ikke alltid det hjelper å blinke med bremselysene. Jeg pleier å gjøre det hvis det ligger en bil ubehagelig nær mitt ikkeeksisterende hengerferste.

To ganger har jeg hatt to forskjellige hendelser (på akkurat samme strekning). Dette er en firefelts vei inn til Oslo.

Den ene gangen kjørte jeg forbi noen et par-tre biler. Det var ikke god nok avstand mellom disse til å legge meg inn mellom dem. Farten på stedet er 90 km/t. Jeg lå i 100-110 km/t. Bak meg kommer det en stor fin bil som legger seg på mitt tidligere omtalte ikkeeksisterende hengerfeste. Jeg blunker med bremselysene om at han (jepp, jeg sjekka etterpå...) lå for nære. Endelig fikk jeg lagt meg inn. Sjåføren bak la seg inn foran meg og bråbremset. Jeg reagerte heldigvis raskt, så ingen skade skjedde (bortsett fra at jeg ble fryktelig redd). Hva om det hadde ligget noen bak meg som ikke klare å bremse?

En annen gang var situasjonen ca det samme (jeg skulle kjøre forbi), og jeg ser en bil nærme seg bakfra. Jeg hadde en bil på min høyre side, så jeg kunne ikke legge meg inn. Det løste bilen som kom bakfra enkelt med å kjøre forbi meg på min venstre side - mens jeg hadde en bil på høyre.

Tålmodighet er en dyd. Også i trafikken. Og for all del, ikke være hevnlystne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes rett og slett det er skummelt å ha biler liggende tett bak meg, det er ille nok om noe skulle skje da. Tenk bare de store lastebilene og trailerne som gjør det samme, jeg skjønner ikke at de tør engang. Her i distriktet har de noen ganger beslaglagt førerkortet til de som kjører tyngre kjøretøy, pga at de rett og slett har ligget oppi ræva på personbiler, direkte livsfarlig!

Jeg har vært i en bilulykke, en som ikke overholdt vikeplikta og kjørte inn i siden min i 70km. Jeg er kanskje forsiktig med å kjøre ut i rundkjøringer og slikt, men folk må da ta hensyn. Ellers holder jeg fartsgrensene så sant veiforholdene tilsier at jeg kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest_Lilla: Det var da helt på trynet av bilisten som kjørte forbi deg bråbremset da h*n var komt forbi. Men godt det ikke skjedde noe skade.

Selv hadde jeg en skummel opplevelse selv fort kort tid siden.

En trailer kjørte ca 10 km under fartsgrensa, jeg holdt god avstand, så kom et krabbefelt, er ca rette veien der, traileren lå i høyre felt, jeg i venstre, siden jeg hadde noe avstand, trykka jeg på gassen og fikk opp farten og kom meg nærmere og nærmere, bilen bak meg holdt høyre felt, plutselig øker den farten og kjører inn på venstre felt rett forran meg, det var ikke mye plass det var å gå på, jeg hadde jo planer om å kjøre forbi og reknet ikke med at den bak ville prøve å komme seg forran meg... Utskjelling skulle denne bilisten hatt. Jeg sakka selvfølgelig litt på da jeg plutselig såg at den var på vei inn forran meg, (jeg tror ikke h*n blinket engang). Jeg ble natuligvis redd, der kunne det fort skjedd at jeg hadde kræsja i bilen som kjørte forbi.

En annen episode jeg opplevde en gang for et år eller to tilbake var på høsten på kvelden, så det var mørkt, jeg kjørte i 80 sona og holdt ca 80-85, rett etter en litt svak sving, måtte jeg sakke veldig på pga en bil som kom mot meg i mitt kjørefelt, da var det forbikjøring, det var nesten så vidt det ikke skjedde en ulykke der. Ble veldig redd rett etterpå. Huff, og jeg som har totalt skrekken for bilulykker....

Så det er nok av stygge og farlige forbikjøringer i trafikken :-(

Jeg synes også at det er skummelt å ha biler liggende tett bak meg.

Hilsen ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er Audi-sjåfører som liker å ligge oppi ræva på de foran. Jeg kjører alltid 10km/t (eller mer) raskere enn fartsgrensen, men det er allikevel alltid en Audi bak meg som presser og er aggressiv :nei:

Ooops! Busted.

Men er det vitenskaplig bevist at dette gjelder ALLE som kjører Audi? Føler at jeg oftere har en SUV i ræva enn en Audi. For ikke snakke om lastebiler.

Føler litt at man skjærer litt vel mye over samme kam her, at ALLE Audi-kjørere har en fetisj for bakparten på biler? Må si jeg er mer glad i helsa mi enn bakruta på foranliggende trafikkant.

:rope:

(endret grunnet fatal skrivefeil)

Endret av LykkeLotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...