Gå til innhold

Lei av alle som ALDRI klarer å holde avstand til bilen forfra...


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei av ALLE som ALDRI klarer å holde avstand til bilen forran... Ser daglig flere trailere/biler som ikke holder nok avstand.

Jeg opplever mange ganger selv at biler ligger langt oppi ræva på meg uansett om jeg ligger under, på eller over fartsgrensa... Er det flere biler forran meg, prøver jeg så godt jeg kan å holde god avstand til den forran meg, men det er jammen ikke alltid like lett, da bilene bak meg ikke klarer å holde nok avstand...

Finnes det tegn du kan gi bilistene bak deg om at de må lage bedre avstand?

Nå vinteren setter i gang for fullt, blir det ikke bedre, mange kjører jo som om det er sommerføre da også... Utrolig hvor mange som skulle hatt noen skikkelige lærepenger.... i det å holde avstand og kjøre etter forholda og ikke presse bilene forran seg... Jeg lar meg ikke presse, men har jeg en i ræva, og vet hvor neste sted hvor jeg kan svinge av veien for å slippe forbi, kjører jeg på å ligger langt over fartsgrensa en stund for å få god avstand, slik at jeg er sikker på at jeg ikke skal bli påkjørt bakfra. Jeg kjører aldri fortere enn at jeg føler meg helt trygg, begynner jeg å føle meg usikker sakker jeg farten uansett.

Hender desverre at jeg ikke holder nok avstand selv også, men det er ikke alltid lett, da alle forran ligger tett og alle bak ligger tett og prøver seg med farlige forbikjøringer om jeg ikke kjører enda nærmere bilen forran meg....

HOLD AVSTAND FOLKENS!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fropessor Snurre

Hadde et eksempel her om dagen- da en dame lå klin oppi baken på bilen min. Jeg holdt en passe fart ca. 90 i 80-sone, men likevel lå hun klin oppi meg. Hun kunne ha kjørt forbi så lett som bare det for det var mange fine lange strekninger, men nei da, å kline fronten oppi baken er mye morsommere. >.<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære løser dette med å "bråbremse" ( ikke slik at han stopper bilen altså, men sånn at bilisten bak skvetter). Enten fyker de i rævva på bilen, og får skylda, eller så reagerer de å legger seg bak ettersom at de skvetter.

Funker hver gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å bremse lett noen ganger slik at bilen bak reagerer og kanskje tar hintet. Kanskje han ser at han ligger noe nærme deg, at han ikke ville hatt mulighet til å bremse dersom du bråbremset.

Endret av Sniktitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det tegn du kan gi bilistene bak deg om at de må lage bedre avstand?

Brems forsiktig et par ganger for å blinke med bremselysene. Å bråbremse med vilje og håpe at bilen bak treffer deg (som en annen frøken over meg mener er lurt) er farlig, ulovlig og du vet aldri hva for en gal sinnatagg det er som kjører bilen bak.

Hvis det er på en lokal vei med motgående kjørefil kan du slakke av litt på et trygt område slik at bilen bak har lettere for å kjøre forbi. Du taper ikke noe tid på å kjøre litt saktere i 10 sekunder. Irriterende å måtte slakke på farten, ja. Enda mer irriterende å ha en i girkassen, et stort ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blinker med bremselysene. Hjelper ikke det, sakker farten. Mye. Jeg kjører oftest på 4-feltsvei, og selv der ligger folk heller helt oppi ræven på deg enn å skifte felt. Idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brems forsiktig et par ganger for å blinke med bremselysene. Å bråbremse med vilje og håpe at bilen bak treffer deg (som en annen frøken over meg mener er lurt) er farlig, ulovlig og du vet aldri hva for en gal sinnatagg det er som kjører bilen bak.

Har aldri sagt at jeg håper at bilen bak treffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære løser dette med å "bråbremse" ( ikke slik at han stopper bilen altså, men sånn at bilisten bak skvetter). Enten fyker de i rævva på bilen, og får skylda, eller så reagerer de å legger seg bak ettersom at de skvetter.

Funker hver gang. :)

Det er både idiotisk, farlig og ulovlig. Og nei, det er kjæresten din som bråbremser uten at det er nødvendig, så er det faktisk ikke den som kommer bak som automatisk får skylden.

Du bør si til kjæresten din at han bør tenke på at både han, de andre i bilen hans, han i den andre bilen, og de uskyldige passasjerene i den andre bilen, kan bli alvorlig skadet. Og at bilen som kommer bak bilen bak, også kan bli uskyldig involvert i det hele.

Å trykke litt på bremsen flere ganger raskt etterhverandre er et greit signal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Å trykke litt på bremsen flere ganger raskt etterhverandre er et greit signal.

Virker ikke dette legger man seg i en hastighet der avstanden er forsvarlig :jepp: Det gjør i alle fall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke dette legger man seg i en hastighet der avstanden er forsvarlig :jepp: Det gjør i alle fall jeg.

Hva mener du med det? At du minker farten, håper jeg? Men man skal jo kjøre rimelig sakte for at det skal være forsvarlig å ha noen kjørende helt oppi hekken på en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier også å "tøtsje" såvidt på bremsene, ikke bremse, men slik at bremselyset slås på. Det er det eneste man kan gjøre, hvis det er umulig å slippe noen forbi.

Har opplevd å ha svære trailere rett i baken på glatt føre på motorveien. Virker som noen nyter å leke med andres liv. En gang hadde jeg en baby i baksetet og grøsser bare jeg tenker på det. Uansett, en motorvei med glatt føre er ikke en lekeplass!

Noen ganger skulle jeg nesten ønske at man hadde mulighet til å vise en blinkende melding på et stort skilt på biltaket sitt hva man synes om andre bilister. :fnise: Ja, det skulle tatt seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar. Hehe... da skal jeg heretter blinke med bremselysene... Blir nok brukt flere ganger daglig tenker jeg... Jeg opplever stadig å ha både vanlige bilister langt oppi ræva og enda oftere svære trailere...

Opplever å ha bilister rett i bakenden både på motorvei, europavei, smale og breie veier, både på sommer og vinterføret (ja, på alle typer veier og føre)... Enig i at det skulle vært et skilt på taket med beskjeder til de som ligger lige bak...

Kan ikke bare folk lære seg å holde avstand, rart det ikke er flere ulykker enn det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er skikkelig irriterende, og stressende. Kjenner at man blir stresset av det, og noen ganger må jeg innrømme at jeg har gitt på litt mer enn det jeg selv føler meg komfortabel med, i frykt for å være "sinke".

Husker en gang da det plutselig var blitt svinglatt på veiene, og jeg kjørte rolig fordi forholdene tilsa det og jeg ikke var komfortabel med å kjøre fortere. Hadde en bil bak meg som slett ikke brydde seg om føreforholdet, og låg klin i baken på meg. Det stresset meg veldig, men heldigvis klarte jeg å slippe den forbi ganske raskt. Møtte igjen denne bilen noen få minutter senere, da sto den i fjellveggen :fnise: Ikke noe alvorlig, men fikk seg nok en lærepenge, og det trengte vedkommende også.

Når det er noen som ligger klistret i baken på meg, pleier jeg å sakke ned litt på farten og holde meg godt inntil siden når det blir mulighet for forbikjøring. Like godt å bli kvitt problemet så snart som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uff, jeg føler meg truffet. :sjenert: Jeg er en av de som ofte ligger oppi rumpa på den foran meg. Selv om veien er tørr og fin, er det mange som ikke klarer å holde fartsgrensa, altså, de ligger gjerne 10km under. Dette er så frustrerende da jeg ikke har mulighet til å kjøre forbi, mens han foran meg har flere sjangser til å kjøre på si. Og jeg titter i sladrespeilet, og køen blir bare lengre og lengre og lengre...

Men dette er jo ingen unnskyldning for å ligge tett oppi rumpa på den foran, så jeg skal og vil skjerpe meg heretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger skulle jeg nesten ønske at man hadde mulighet til å vise en blinkende melding på et stort skilt på biltaket sitt hva man synes om andre bilister. :fnise: Ja, det skulle tatt seg ut.

Det har jeg ønsket meg mange ganger også :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjester

Viss avstanden til bilen forran blir holdt, så kan det hende at det kjem ein bil og legger seg rett framfor deg.

Viss du har ein dieselbil som er godt oppjustert, så blir bilen bak nedsota.

Med ein bensinbil som er godt trimma, bensinen brenner i eksosen og det kjem flamme som smelter lakken på bilen bak om den er for nærme.

Idiotisk at det er få som holder avstanden til bilen framfor seg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...