Gå til innhold

Skal du ta svineinfluensavaksinen?


Rime

Anbefalte innlegg

Ingenting som skulle tilsi!?? Når personen dør bare 12 timer etter at han fikk vaksinen? Bare det, i seg selv, er nok til å fatte mistanke!

Ein eg las om døydde av hjarteinfarkt berre to timar etter at han hadde ete ei pølse på Narvesen. Synes difor det er grunn til å fatte mistanke, og har blitt generelt skeptisk til pølser kjøpte på Narvesen etter denne episoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor lurer du på det? Du har vel ikke klart å unngå å få med deg forskjellen på denne influensaen og de 'vanlige' sesonginfluensaene?

Jeg tenker som så at jeg pleier å høre på råd fra helsepersonell. For eksempel har jeg vaksinert meg når jeg har skullet reise i østen og lignende, og jeg har tatt stivkrampe innimellom etc. I tillegg er jeg vaksinert en rekke ganger som barn, og har aldri en eneste gang reagert noe negativt på det.

Så har jeg da heller aldri hatt polio, stivkrampe, tuberkulose, kikhoste, difteri, hepatitt-B, tyfus eller kolera. Og ikke har jeg lyst på svineinfluensa heller.

Hadde det ikke vært for at enkelte helt friske mennesker blir alvorlig syke, hadde jeg nok kanskje ikke giddet, men jeg ser ikke noe poeng i å ta den sjansen. Akkurat som jeg ikke ser noe poeng i å utsette meg for kolera eller malaria eller hva det måtte være når jeg er ute og reiser, når det finnes ting som kan beskytte mot det.

Vet du forskjellen på svineinfluensa og kolera/malaria?

Vet du at du kan bli mer syk av vaksinen enn av selve svineinfluensaen?

Vet du at det dør flere tusen hvert år av "vanlig" influensa?

Vet du at de aller fleste som har fått influensa i høst ikke er testet for å få klarhet i om det er svine- eller en "vanlig" influensa?

Vet du at u-land ikke har råd til å kjøpe denne vaksinen, og at de heller ikke blir tilbudt den billigere?

Vet du at det er farlig å leve, man kan dø av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du at du kan bli mer syk av vaksinen enn av selve svineinfluensaen?

Kan man det? Kan du vise til pålitelige kilder på at man kan bli alvorlig syk av vaksinen?? Tallene per i dag er vel at ti nordmenn har dødd av svineinfluensa, fem er kritisk syke, 142 har blitt lagt inn på sykehus.

"Vet du at det dør flere tusen hvert år av "vanlig" influensa?"

Det gjør det. Forskjellen er at de som dør av vanlig sesonginfluensa hvert år er gamle syke mennesker,hos de fleste av disse blir det av medisinsketiske grunner, fordi dette er mennesker som befinner seg i livets sluttfase, og fordi intensivert medisinsk behandling ofte vil medføre forlenget lidelse, ikke satt i verk intensivmedisinsk behandling. Det er grunn til å tro at i en uvaksinert behfolkning vil minst like mange få svineinfluensa som en vanlig influensa. Forskjellen er at de som blir hardest rammet og dør av svineinfluensa er yngre og unge mennesker.

"Vet du at u-land ikke har råd til å kjøpe denne vaksinen, og at de heller ikke blir tilbudt den billigere?"

Det er beklagelig. Legemiddelbransjen er opptatt av profitt, det gir seg blant annet utslag i at det blir forsket mer på sykdom som er utbredt i i-land enn i u-land (som foreksempel tykktarmskreft), og at det blir forsket mer på sykdom som rammer menn enn kvinner(som for eksempel hjertesykdom). Men ser ikke at det har betydning for om man skal ta influensavaksine eller ikke om man får tilbud om det. Vil du avslå tilgjengelig behandling mot tykktarmskreft og forebyggende behandling mot hjertesykdom med den begrunnelsen at den ikke er like aktuell i u-land?

"Vet du at det er farlig å leve, man kan dø av det..."

Usaklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Siden gjest over har vært så grei å svare på de fleste av dine spørsmål, nøyer jeg meg med disse to:

Vet du forskjellen på svineinfluensa og kolera/malaria?
Ja, sånn omtrentlig er influensa en virussykdom (som f.eks. polio også er), malaria er en slags parasittinfeksjon som kan spres f.eks av mygg, og kolera er vel en bakterieinfeksjon.

Vet du at det dør flere tusen hvert år av "vanlig" influensa
Ja. Vet du hvor mange som dør av tuberkulose? Rundt 1,5 millioner mennesker i året. Omtrent ingen her i landet, for vi er vaksinert, fy og fy.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting som skulle tilsi!?? Når personen dør bare 12 timer etter at han fikk vaksinen? Bare det, i seg selv, er nok til å fatte mistanke!

Igjen, hva med å lese artikkelen? Flere hundretusen mennesker har blitt vaksinert. Hvis du tar en populasjon på hundre tusen mennesker over, si en uke, bare for å hive ut et tall, hvor mange vil dø av de hundre tusen, uten at det er noe vaksine inne i bildet? Er det noe som er sikkert her i livet er det at vi skal dø, og i så store mengder med mennesker vil noen dø naturlige dødsfall.

I Norge var det ca 42,000 dødsfall i 2007 (kilde). I en populasjon på ca 4,7 mill mennesker, sier det seg selv at om vi hadde vaksinert 100.000 ville noen naturlig nok ha dødd, helt uavhengig av vaksine eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting som skulle tilsi!?? Når personen dør bare 12 timer etter at han fikk vaksinen? Bare det, i seg selv, er nok til å fatte mistanke!

Vær så snill, slutt, du dummer deg ut. Du vet absolutt ingenting om sykdomstilfellet til vedkommende, derfor driver du bare med synsing. For alt du vet døde vedkommende av et naturlig hjerteinfarkt som ville funnet sted uavhengig om personen hadde fått vaksine eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden gjest over har vært så grei å svare på de fleste av dine spørsmål, nøyer jeg meg med disse to:

Ja, sånn omtrentlig er influensa en virussykdom (som f.eks. polio også er), malaria er en slags parasittinfeksjon som kan spres f.eks av mygg, og kolera er vel en bakterieinfeksjon.

Ja. Vet du hvor mange som dør av tuberkulose? Rundt 1,5 millioner mennesker i året. Omtrent ingen her i landet, for vi er vaksinert, fy og fy.

Sammenligner du tuberkulose med svineinfluensa??? Nå går det over stokk og stein her. :)

Influensa er IKKE dødelig men det er tuberkulose.

Jeg hadde svineinflu i sommer. Har hatt meslinger, vannkopper, røde hunder og kusma. Overlevde alt!!! Uten vaksine!

Det er bare tull å sprøyte gift i kroppen grunnet en mild (svine)-influensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligner du tuberkulose med svineinfluensa??? Nå går det over stokk og stein her. :)

Influensa er IKKE dødelig men det er tuberkulose.

Jeg hadde svineinflu i sommer. Har hatt meslinger, vannkopper, røde hunder og kusma. Overlevde alt!!! Uten vaksine!

Det er bare tull å sprøyte gift i kroppen grunnet en mild (svine)-influensa.

Velvel, greit nok at du overlevd. Håpar du er fornøgd med at du gjennom å gå uvaksinert rundt og å pådra deg desse sjukdomane har auka risikoen til andre for å få desse sjukdomane, andre som kanskje ikkje har vore like heldige som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvel, greit nok at du overlevd. Håpar du er fornøgd med at du gjennom å gå uvaksinert rundt og å pådra deg desse sjukdomane har auka risikoen til andre for å få desse sjukdomane, andre som kanskje ikkje har vore like heldige som deg.

Det blir verre og verre.

SKYT MEG, jeg er ikke vaksinert mot svineinflu!

Alle disse barnesykdommene er i MEGET sjeldne tilfeller farlige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg skal ta vaksinen. Jeg jobber på sykehjem, og selv om jeg ikke er i risikogruppen selv, er pasientene absolutt det, og jeg føler det er min plikt å beskytte meg selv og dermed dem så godt jeg kan. Hadde jeg ikke jobbet i helsevesenet vet jeg ikke hva jeg hadde gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke ta vaksinen, og her er grunnen http://www.youtube.com/watch?v=TPjDHM5OF_A

Wiki Link

The disorder may be inherited or caused by other factors such as birth-related or other physical trauma, infection, poisoning (e.g. lead poisoning) or reaction to drugs, particularly neuroleptics.[1]

Det viser seg at det er en haug med mulige triggere for sykdommen. Så det virker sykt å legge skylden utelukkende på vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Glad i reiser, utlogget
Wiki Link

Det viser seg at det er en haug med mulige triggere for sykdommen. Så det virker sykt å legge skylden utelukkende på vaksinen.

Mulig det virker sykt for deg, men dette er et valg jeg har tatt. Jeg har veid for og imot og kommet fram til at jeg ikke vil ta vaksinen i frykt for akutte bivirkninger og bivirkninger som kan komme etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det virker sykt for deg, men dette er et valg jeg har tatt. Jeg har veid for og imot og kommet fram til at jeg ikke vil ta vaksinen i frykt for akutte bivirkninger og bivirkninger som kan komme etterhvert!

Så du velger bort en ikke eksisterende risiko faktor, som du har full kontroll over, og går heller for en risikofaktor du ikke har kontroll over i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glad i reiser, utlogget
Så du velger bort en ikke eksisterende risiko faktor, som du har full kontroll over, og går heller for en risikofaktor du ikke har kontroll over i det hele tatt?

Vi ser visst ikke dette på samme måte. JA, jeg vil heller ta sjansen på å få svineinfluensa og dø av den, enn å bli en krypling av vaksinen, selv om det er liten sjans for at det skal skje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Synne_*
Hvorfor lurer du på det? Du har vel ikke klart å unngå å få med deg forskjellen på denne influensaen og de 'vanlige' sesonginfluensaene?

Et av argumentene i tråden her er at man bør vaksinere seg av hensyn til sine medborgere. Hvert år dør det mange nordmenn som følge av vanlig influensa. Ja, flesteparten av disse har svak helse i utgangspunktet, men den endelige spikeren i kista er at de smittes av influensa. Man er da medskyldig i drap, ifølge enkelte i denne tråden, når man ikke tar hensyn til andres helse, ved å vaksinere seg. Egoister og mordere er vi visst, alle sammen, som går rundt uvaksinerte og potensielt risikerer smitte noen med svakt immunforsvar som kan dø av vanlig influensa. Nå er det jammen på tide at vi gjør opp for tidligere synder ved å vaksinere oss mot svineinfluensa. God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Synne_*
Det er ingen unnskyldning slik jeg ser det. Du er samfunnspliktig til å hindre at folk blir smittet.

Da må du for all del løpe sporenstreks til legen din og vaksinere deg mot alle smittsomme sykdommer, inklusive vanlig influensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvorfor skal jeg det?

I nesten 100% av tilfellene er det snakk om vanlig influensa.

På legevakten i Oslo er 80% av tilfellene nå svineinfluensa, regner med at dette er representativt for resten av landet også TV2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...