Gå til innhold

Skal du ta svineinfluensavaksinen?


Rime

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Elfrida
Jeg lurer på om alle dere som tar svineinfluensa-vaksinen nå, også tar vanlig inflensavaksine (i tillegg nå)hvert år?
Hvorfor lurer du på det? Du har vel ikke klart å unngå å få med deg forskjellen på denne influensaen og de 'vanlige' sesonginfluensaene?

Jeg tenker som så at jeg pleier å høre på råd fra helsepersonell. For eksempel har jeg vaksinert meg når jeg har skullet reise i østen og lignende, og jeg har tatt stivkrampe innimellom etc. I tillegg er jeg vaksinert en rekke ganger som barn, og har aldri en eneste gang reagert noe negativt på det.

Så har jeg da heller aldri hatt polio, stivkrampe, tuberkulose, kikhoste, difteri, hepatitt-B, tyfus eller kolera. Og ikke har jeg lyst på svineinfluensa heller.

Hadde det ikke vært for at enkelte helt friske mennesker blir alvorlig syke, hadde jeg nok kanskje ikke giddet, men jeg ser ikke noe poeng i å ta den sjansen. Akkurat som jeg ikke ser noe poeng i å utsette meg for kolera eller malaria eller hva det måtte være når jeg er ute og reiser, når det finnes ting som kan beskytte mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_ole brumm_*

Jeg har veldig dårlig imunforsvar er det grunn nok at jeg går under risikogruppen?

Vil vaksinere meg så fort som mulig!

Er det fastlegen jeg må gå til visst jeg vil vaksinere meg eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_marte_*
Har du tenkt til å vaksinere deg mot svineinfluensa? Hvorfor/hvorfor ikke?

Nei. Pga diverse allergier har legene frarådt meg å ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppsøkte de lege så raskt de da? De måtte jo være skikkelig bekymret! Og de fikk altså påvist svineinfluensa?

Ja! BEGGE testet positvt på H1N1, påvist av deres egen fastlege, som forøvrig er den samme som min, i ett av tilfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Godt skrevet Elfrida!

Det er ingen unnskyldning slik jeg ser det. Du er samfunnspliktig til å hindre at folk blir smittet.

Enig.

I dag har jeg vaksinert meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet blir jo at herd immunity kollapser vis alle tenker som egotripperen Ella Mae. Den ytereste logiske konsekvens av at alle tenker som henne er jo at ingen utenom de i risiko gruppen tar vaksinen.

I sverige er 2 personer døde av svineinfluensa, mens 2 personer er døde av svineinfluensa - vaksinen!! Dette skjønner alle med en viss evne til og regne ut ting, blir for dumt!

Man kan ikke gi en behandling som er værre enn lidelsen. Det står til og med i det lege-etiske regelverket!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lurer du på det? Du har vel ikke klart å unngå å få med deg forskjellen på denne influensaen og de 'vanlige' sesonginfluensaene?

Jeg tenker som så at jeg pleier å høre på råd fra helsepersonell. For eksempel har jeg vaksinert meg når jeg har skullet reise i østen og lignende, og jeg har tatt stivkrampe innimellom etc. I tillegg er jeg vaksinert en rekke ganger som barn, og har aldri en eneste gang reagert noe negativt på det.

Så har jeg da heller aldri hatt polio, stivkrampe, tuberkulose, kikhoste, difteri, hepatitt-B, tyfus eller kolera. Og ikke har jeg lyst på svineinfluensa heller.

Hadde det ikke vært for at enkelte helt friske mennesker blir alvorlig syke, hadde jeg nok kanskje ikke giddet, men jeg ser ikke noe poeng i å ta den sjansen. Akkurat som jeg ikke ser noe poeng i å utsette meg for kolera eller malaria eller hva det måtte være når jeg er ute og reiser, når det finnes ting som kan beskytte mot det.

Kloke ord!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:roll:

Brilliant tankegang :ironi:

Du kjære drepte nettop en haug med mennesker. Av den enkle grunn av hvis alle følger den såkalte logikken din så ender vi opp i en situasjon hvor ingen vaksinerer seg. Noe som gjør at smitten kan spre seg uhemmet.

Gratulerer hvordan føles det å ha drept en haug med mennesker?

Ja, men etterpå er alle som overlevde immunne, og da kan vi spare oss disse vaksinasjons programmene! Hvorfor skal vi risikere at mange dør av vaksinen når så FÅ dør av selve lidelsen!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om alle dere som tar svineinfluensa-vaksinen nå, også tar vanlig inflensavaksine (i tillegg nå)hvert år?

Jeg har aldri tatt influensavaksine før.

Jeg har veldig dårlig imunforsvar er det grunn nok at jeg går under risikogruppen?

Vil vaksinere meg så fort som mulig!

Er det fastlegen jeg må gå til visst jeg vil vaksinere meg eller?

Tror det er ulikt fra kommune til kommune. Ihvertfall sånn rundt her, noen steder er det egne vaksinestasjoner, andre steder må man til fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men etterpå er alle som overlevde immunne, og da kan vi spare oss disse vaksinasjons programmene! Hvorfor skal vi risikere at mange dør av vaksinen når så FÅ dør av selve lidelsen!??

Kor i alle dagar har du det frå at mange døyr av vaksina? Kan du underbygge det med fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke forsvares under noen omstendighet!

Det hjelper litt å lese selve artikkelen og, ikke bare overskriften!

Flere hundre tusen er vaksinert her i landet og plutselige dødsfall inntreffer rent tilfeldig. Det ville nesten være rart om ikke det inntraff et slikt dødsfall i forbindelse med en slik vaksinasjon, sier Boman.

Det er overhodet ingenting som skulle tilsi at de døde av vaksinen, men sånne ting blir alltid sjekket ut for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men etterpå er alle som overlevde immunne, og da kan vi spare oss disse vaksinasjons programmene! Hvorfor skal vi risikere at mange dør av vaksinen når så FÅ dør av selve lidelsen!??

Beklager, men du burde lese litt før du uttaler deg, for du vet tydelig ikke hva du snakker om. Influensavirusene muterer stadig vekk, dette er ikke den siste influensapandemien for å si det slik. Om alle som blir smittet, overlever og blir immune mot svineinfluensaen, så er de ikke immune mot det nye muterte influensaviruset som før eller siden vil komme.

Og, hvem har dødd av vaksinen? De to svenskene du referer til var alvorlig syke(jeg vil tro dødssyke), allerede før de fikk vaksinen. Det blir litt som å si "person med lungekreft fikk cellegift, døde". Svenske helsemyndigheter skal undersøke saken for å se om vaksinen på noen måte kan ha bidratt til dødsfallene. Å fremlegge det som at vaksinen tar livet av flere enn selve influensane blir alt for dumt. Du har mildt sagt en overdrevet og ubegrunnet frykt for vaksiner, basert på din egen uvitenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men du burde lese litt før du uttaler deg, for du vet tydelig ikke hva du snakker om. Influensavirusene muterer stadig vekk, dette er ikke den siste influensapandemien for å si det slik. Om alle som blir smittet, overlever og blir immune mot svineinfluensaen, så er de ikke immune mot det nye muterte influensaviruset som før eller siden vil komme.

Og, hvem har dødd av vaksinen? De to svenskene du referer til var alvorlig syke(jeg vil tro dødssyke), allerede før de fikk vaksinen. Det blir litt som å si "person med lungekreft fikk cellegift, døde". Svenske helsemyndigheter skal undersøke saken for å se om vaksinen på noen måte kan ha bidratt til dødsfallene. Å fremlegge det som at vaksinen tar livet av flere enn selve influensane blir alt for dumt. Du har mildt sagt en overdrevet og ubegrunnet frykt for vaksiner, basert på din egen uvitenhet.

Enig! Uvitenhet og skremselspropaganda er rett og slett det som pregar store delar av denne debatten. Kritiske ytringar frå folk som veit kva dei snakkar om er ein ting, og må takast til etterretning. Noko heilt anna med folk som ikkje har medisinskfagleg kunnskap anna enn det dei les seg til på svært vilkårlege nettsider. Kanskje kan vi tru at folkehelseinstituttet og dei fremste forskarane på infeksjonsmedisin i Noreg faktisk veit kva dei snakkar om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper litt å lese selve artikkelen og, ikke bare overskriften!

Det er overhodet ingenting som skulle tilsi at de døde av vaksinen, men sånne ting blir alltid sjekket ut for å være på den sikre siden.

Ingenting som skulle tilsi!?? Når personen dør bare 12 timer etter at han fikk vaksinen? Bare det, i seg selv, er nok til å fatte mistanke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...