Gå til innhold

Skal du ta svineinfluensavaksinen?


Rime

Anbefalte innlegg

Før du tar vaksinen, bør du høre litt på erfaringene til de som har tatt vaksinene. Her er noen rapporter fra Sverige:

A nurse who took the shot on wednesday last week is still feeling sick. She got high fever and shivers from the swine flu shot. “-I was shaking in my whole body. It was so sever that I could not even hold a glass of water in my hand.”, Lotta Lindström says.

“- I am now thinking about what it is I have been injected with. I really was affected. It feels really unpleasant.”

De blev sjuka av vaccinet – Hälsa – Expressen.se

Maria Strindlund is not so sure she made the right choice to tae the shot. She also got a severe fever and shivering reaction. “- Since I work as a nurse, I decided it was the best thing to do.”, she says. At first she felt nothing from the vaccinaton, but a few hours later the side effects kicked in. “- I got a extreme pain in my arm. I could no longer lift it.” The came the fever and the shivering. ” _ I was lying in bed shivering and was feeling very cold and stood in a hot shower to get warm.” She says many colleguse who also took the vaccine have had similar reactons. She has been taking many vaccines in the past without any reactions whatsoever.

Maria, 27: “Fick fruktansvärt ont” – Hälsa – Expressen.se

Rebecka Andersson was the first person to get the shot in Sweden. She became feverish and felt sick to her stomach from the shot. ” – I lost all energy”, she says. “-I am normally never sick so I understood it must be the vaccine.” Her class mates was vaccinated at the same time and she states that five out of nineteen also got sick from the swine flu vaccine.

Rebecka, 32: “Jag blev orkeslös” – Hälsa – Expressen.se

Lotta Lindström, a nurse, states that she got the shot a week ago and still is not well. “- It feels very worrying”, she says. “- I did not sleep anything the night after the shot since the pain in my arm was so severe.” The day after, at work, the fever came. She later had headaches. She still today, a week after the shot feels sick.

Lotta, 49: “Jag sov inte något på natten” – Hälsa – Expressen.se

Another nurse, Jennely, could hardly walk five meters after she got sick from the “swine flu” vaccination. She was completely healthy when she got the shot but the day after she had 39 degrees centigrade fever (102.2 F). “- I could hardly walk the five meters I had to the bathroom”, she says. The fever lasted for three days. sevreal of her colugueges at work had similar experiences. “- I know of at least ten that got fever , we are about 80 people at my workplace.”

Jennely, 26: “Orkade knappt gå fem meter” – Hälsa – Expressen.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg og mannen og alle barna. For å dempe spredningen. Blandt annet. Jeg følger legens anbefaling og stoler på folkehelsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oppgitt
Nope. Stryker jeg med av svineinfluensa i en alder av 28 velger jeg å tro at tiden min var ute uansett.

Hva med alle de du risikerer å smitte og som kanskje dør, velger du å tro at deres tid også var ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er forferdelig egoistisk av de som jobber i helsevesenet å ikke vaksinere seg. Selv er jeg så alvorlig syk at jeg ikke KAN vaksinere meg, og får jeg svineinfluensa regner jeg ikke med å beholde livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella Mae
Hva med alle de du risikerer å smitte og som kanskje dør, velger du å tro at deres tid også var ute?

Hvis jeg skulle få svineinfluensa og smittet noen som igjen blir så syke at de dør, så velger jeg å tro at dette er mennesker som var i den utsatte gruppen som er blitt anbefalt å ta vaksinen. Om de da igjen valgte å ikke gjøre det, hvorfor skal jeg ta ansvaret for det? Om jeg så skulle fått svineinfluensa som smittet videre til et i utgangspunktet friskt menneske som heller ikke valgte å vaksinere seg og døde, så er det en risiko hver og en velger å ta. Er man redd for å få svineinfluensa og dø så vaksinerer man seg. Gjør man det ikke og blir hentet opp til himmelen, vel da var det også et valg man tok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ella Mae
Jeg synes det er forferdelig egoistisk av de som jobber i helsevesenet å ikke vaksinere seg. Selv er jeg så alvorlig syk at jeg ikke KAN vaksinere meg, og får jeg svineinfluensa regner jeg ikke med å beholde livet.

Men dette er jo en helt annen debatt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oppgitt
Hvis jeg skulle få svineinfluensa og smittet noen som igjen blir så syke at de dør, så velger jeg å tro at dette er mennesker som var i den utsatte gruppen som er blitt anbefalt å ta vaksinen. Om de da igjen valgte å ikke gjøre det, hvorfor skal jeg ta ansvaret for det? Om jeg så skulle fått svineinfluensa som smittet videre til et i utgangspunktet friskt menneske som heller ikke valgte å vaksinere seg og døde, så er det en risiko hver og en velger å ta. Er man redd for å få svineinfluensa og dø så vaksinerer man seg. Gjør man det ikke og blir hentet opp til himmelen, vel da var det også et valg man tok.

Ansvarsfraskrivelse kalles det du praktiserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo en helt annen debatt!!

Hvorfor er dette en helt annen debatt? Det finnes så syke mennesker omkring at de blir frarådet å ta vaksine. Noen på sykehus og noen som mottar hjemmsykepleie. Er det da riktig at de som jobber med disse menneskene skal unnlate å ta en vaksine som de godt kan tåle, for så å indirekte ta livet av andre med smitte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella Mae
Hvorfor er dette en helt annen debatt? Det finnes så syke mennesker omkring at de blir frarådet å ta vaksine. Noen på sykehus og noen som mottar hjemmsykepleie. Er det da riktig at de som jobber med disse menneskene skal unnlate å ta en vaksine som de godt kan tåle, for så å indirekte ta livet av andre med smitte?

Nei, det var så absolutt ikke det jeg mente. Når man jobber i helsesektoren og er i daglig kontakt med allerede utsatte og syke pasienter så blir det en helt annen debatt om hvorvidt man bør ta vaksinen eller ikke. Ansatte som jobber i helsesektoren er også mer utsatt for å få svineinfluensa, så da bør det kanskje være til eget beste å vaksinere seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi, Hoi.

Jeg har tatt vaksinen i dag, og jeg er fremdeles i live, merkelig nok. Skal holde alle underrettet om bivirkninger, hvis jeg er frisk nok til det, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg skulle få svineinfluensa og smittet noen som igjen blir så syke at de dør, så velger jeg å tro at dette er mennesker som var i den utsatte gruppen som er blitt anbefalt å ta vaksinen. Om de da igjen valgte å ikke gjøre det, hvorfor skal jeg ta ansvaret for det?

:roll:

Brilliant tankegang :ironi:

Du kjære drepte nettop en haug med mennesker. Av den enkle grunn av hvis alle følger den såkalte logikken din så ender vi opp i en situasjon hvor ingen vaksinerer seg. Noe som gjør at smitten kan spre seg uhemmet.

Gratulerer hvordan føles det å ha drept en haug med mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du tar vaksinen, bør du høre litt på erfaringene til de som har tatt vaksinene. Her er noen rapporter fra Sverige:

Ja, og dimwit? Det er da bedre å føle seg syke en å være dau. Eller er det litt vanskelig å skjønne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal jeg ta svineinfluensavaksinen. Jeg har pleid å ta vanlig influensavaksine og har aldri blitt dårlig av det.

Ser også frem til å bli vaksinert så jeg slipper å gå rundt og være engstelig for å bli smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ella Mae
:roll:

Brilliant tankegang :ironi:

Du kjære drepte nettop en haug med mennesker. Av den enkle grunn av hvis alle følger den såkalte logikken din så ender vi opp i en situasjon hvor ingen vaksinerer seg. Noe som gjør at smitten kan spre seg uhemmet.

Gratulerer hvordan føles det å ha drept en haug med mennesker?

Kjære deg, skal du debattere så kom deg ned på et sakelig nivå gutten min. Hadde det i utgangspunktet vært en fare for at svineinfluensaen ville drepe "en haug med mennesker" som du sier, så ville aldri vaksinasjonen vært frivillig men påbudt. Når man bestemmer seg for om man skal ta vaksinen eller ikke, er du da ikke enig i at man bør veie for og i mot årsaken til å ta den? Jeg er i utganspunktet ei frisk jente på 28 år som høyst sansynlig vil oppleve en svineinfluensa som en hvilken som helst annen influensa man risikerer å få på denne tiden av året. Og ut i fra den offentlige informasjonen vi har fått hittil er det ingen grunn til å tro at andre vil oppleve den anderledes heller, så fremt man av helsemessige årsaker er ekstra utsatt og derfor ANBEFALES å ta vaksinen. Når det er sagt så er jeg for tiden 100% langtidssykmeldt og går hjemme stort sett hver bidige dag. Derfor er sjansene for at jeg går ut å smitter (og i følge deg deretter dreper) en haug med mennesker ytterst minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsøkte de lege så raskt de da? De måtte jo være skikkelig bekymret! Og de fikk altså påvist svineinfluensa?

Jeg oppsøkte lege første dag jeg følge meg syk jeg. Men jeg omgås folk i risikogruppe. Siden de er helsepersonell, og også omgås dem i risikogruppe, er det kanskje ikke så rart?

Jeg skal ta vaksinen så fort legen min har den tilgjengelig. Er det noen som vet om den kan tas samtidig med vanlig influensavaksine, eller må man vente i mellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, skal du debattere så kom deg ned på et sakelig nivå gutten min.

Du, tingen. Det såkalte saklighets nivået satt du i det første innlegget ditt.

Derfor er sjansene for at jeg går ut å smitter (og i følge deg deretter dreper) en haug med mennesker ytterst minimal.

Siden du må ha det inn med teskje. En vaksine har to funksjoner, altså den gjør to ting, den første funksjonen er at den beskytter individed imot sykdom. Den andre funksjonen som du ikke har fått med deg er at den sørge for at du ikke sprer smitte.

Så hvis vi skal følge tankegangen din så ender samfunnet om med en haug med smitte spredere, som gjør at masse mennesker dør. Så den ego tanke gangen din vil drepe folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella Mae
Så hvis vi skal følge tankegangen din så ender samfunnet om med en haug med smitte spredere, som gjør at masse mennesker dør. Så den ego tanke gangen din vil drepe folk.

Hadde det i utgangspunktet vært en fare for at svineinfluensaen ville drepe "en haug med mennesker" som du sier, så ville aldri vaksinasjonen vært frivillig men påbudt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...