Gå til innhold

Skal du ta svineinfluensavaksinen?


Rime

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I utgangspunktet var jeg negativ til vaksinen, men etter en prat med legen min i dag, har jeg bestemt meg for å la meg vaksinere både mot vanlig influsensa og mot svineinfluensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Professor dr.med. Bjørg Marit Andersen mener gravide ikke bør ta influensavaksinen som norske myndigheter anbefaler. Hun mener den er for uprøvd.

- Det er en uprøvd vaksine med adjuvans og kvikksølv. Det bør skaffes tilveie rene og effektive vaksiner uten adjuvans og konserveringsmiddel i endosepakninger og med en slik antigenkonsentrasjon at én dose er nok. Dette burde også gjelde befolkningen som helhet, skriver hun i et debattinnlegg i denne avisutgaven.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2009/1...andem/index.xml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører en risikogruppe og har planer om å ta vaksine både mot svineinfluensa og sesonginfluensa så snart de starter vaksinasjon i kommunen min. Litt skeptisk må jeg innrømme, men vil heller riskere noen bivirkninger enn selve svineinfluensaen...

Forresten noen som vet om man må ta èn eller to doser med svineinfluensavaksine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører en risikogruppe og har planer om å ta vaksine både mot svineinfluensa og sesonginfluensa så snart de starter vaksinasjon i kommunen min. Litt skeptisk må jeg innrømme, men vil heller riskere noen bivirkninger enn selve svineinfluensaen...

Forresten noen som vet om man må ta èn eller to doser med svineinfluensavaksine?

Man får i første omgang en dose (naturlig nok) så skal man ha en til etter ca 3 uker . i følge min lege var det ikke sikkert man trengte to doser . folkehelseinstituttet hadde ikke bestemt seg enda .

Her begynte vaksineringa idag .

Endret av livesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei jeg skal ikke ta den. Grunnen er generell skepsis mot vaksiner. Men som sykepleier så er det vel som å banne i kirka. Heldigvis har ikke arbeidsgiver startet å mase om vaksinen enda.

Ja,veit du kva, som sjukepleiar hadde det faktisk vore å føretrekke at du hadde betre kjennskap til helsehistorie og førebyggande helsearbeid enn det du syner gjennom eit slikt utsegn. Kan du utdjupe kva du bygger eit slikt utsegn på? Ynskjer du deg attende til tida då barn vart lamma for livet av poliomyelitt? Då barn døydde som fylgje av strupeloksbetennelse? Då unge gutar vart sterile som fylgje av kusma? Då ei lita kuttskade i ein finger kunne føre til uuthaldelege pinsler før pasienten døydde av stivkrampe? Og så vidare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eg skal ta vaksina. Det er hovudsakleg to grunnar til dette.

1. For å beskytte meg sjølv mot influensa. I motsetnad til vanleg sesonginfluensa ser ein at det er fleire tidlegare friske menneske som vert alvorleg sjuke eller døyr som fylgje av svineinfluensa. Sannsynet for at dette skjer meg er liten, men er til stades. Sannsynet for at eg får ein farleg biverknad av vaksina er truleg og til stades, men den er svært liten, og eg har endå ikkje sett tal som tyder på at det er farlegare å ta vaksine enn å ikkje ta den, snarere tvert om. Det er ikkje slik at denne vaksina er heilt ny og uutprød, det er stort sett dei same innhaldsstoffa i denne vaksina som i vaksinene som har blitt brukt mot sesonginfluensa i mange år, også den vanlege influensavaksina har endra seg litt år for år etter som viruset endrar seg.

2. Eg synes og at friske menneske har eit ansvar for å vaksinere seg, slik at ein kan oppnå det som vert kalla flokkimmunitet. Dette går kort sagt ut på at om mange nok i ei befolkning vaksinerer seg vil det vere mange nok som er immuniserte mot smitte til at sjukdomen ikkje lenger spreier seg i befolkninga. Reint samfunnsøkonomisk er dette gunstig, ved at mindre del av befolkninga vil vere ute av arbeidslivet i ein periode. Og kanskje viktigare- for den vesle delen av befolkninga som av medisinske orsaker ikkje bør vaksinere seg, vil sannsynet for å bli smitta bli redusert mest mogleg. Det å vaksinere seg er altså slike eg ser det noko ein bør gjere for sin eigen del, og også av omsyn til samfunnet og menneske rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karisijma i.i
Ja,veit du kva, som sjukepleiar hadde det faktisk vore å føretrekke at du hadde betre kjennskap til helsehistorie og førebyggande helsearbeid enn det du syner gjennom eit slikt utsegn. Kan du utdjupe kva du bygger eit slikt utsegn på?

Jeg bygger utsagnet om generell skepsis til vaksine (for min egen del altså), pga et anafylaktisk sjokk jeg opplevde i forbindelse med MMR vaksinen i tidlig barneår. Har ikke tatt vaksiner etter den episoden. Jeg har i tillegg hatt svineinfluensaen, så ser ikke behovet for å ta vaksinen uansett.

På sykepleierstudiet så er ikke vaksinasjon/vaksiner et stort tema, vi streifet innom det under mikrobiologien. Og gjett hva vi fikk beskjed om, "vær skeptiske i deres vurdering av nye vaksiner" (dette er ikke ordrett, men hovedbudskapet).

Men slapp av, når jeg er på jobb så forkynner jeg FHI sine ord i forbindelse med vaksinasjon. Her skal vistnok alle pasientene få det om de vil eller ei (demente), men legen selv skal ikke ta den. Heller ikke flesteparten som jobber her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å se at mange klarer å tenke selv og ikke blir hjernevasket av helse-Norge.

Vaksiner inneholder mye rart. Har "hørt" noe om også at det er noe greier med et protein som bryter ut kanskje 30 år senere og kan få immunforsvaret til å bryte sammen. Man kan ikke bevise at vaksiner f.eks ikke fører til kreft senere i livet. Hvordan skal man bevise det liksom?

Vi vet at leger alltid har kommet med "flotte" medisiner som skal hjelpe, og så viser det seg at de er livsfarlige. F.eks hormoner for kvinner på 60 tallet - de ga millioner brystkreft. Legene beklagde seg og kom opp med noe nytt - som vel også ga død blant kvinner (?)

De til og med innrømmer at det er en risiko med det, men fraråder samtidig kvinner å bruke naturlige hormoner. (siden legemiddelindustrien ikke tjener på det)

Så med andre ord- stol ikke alltid på hva legene sier. De kan aldri vite med sikkerhet at en ikke utprøvd vaskine mot noe så nytt aldri kan være skadelig. Jeg blir nesten irritert av at de har så mye makt når det dreier seg om ganske alvorlige saker, som de mener er helt ufarlige. No way.

Tenk på hva de pille-selskapene tjener på dette. Norge har altså kjøpt inn 4 millioner doser (?)

Kvikksølv er giftig, ja. Det kan godt være at mange er utbrente i dette landet, og lider av angst og depresjoner pga dette. Man vet jo at amalgam i tennene kan føre til plager på nervesystemet som panikkanfall o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legemidler er usikre.

De fleste har vel hørt om thalidomid. Thalidomid er et legemiddel som ble solgt sent på 1950- og 1960-tallet som sovemiddel og til gravide kvinner som et kvalmestillende middel for å lindre morgenkvalme, oppkast og andre symptomer. En enkelt dose thalodomid, som er tatt av en gravid kvinne, kan resultere i alvorlige medfødte skader eller at fosteret dør. Rundt 10 000–15 000 barn ble affisert av thalidomid, av disse ca. 12 000 med fødselsdefekter. Bare 8000 ble mer enn ett år gammel, men de fleste av disse er fremdeles i live med funksjonhemming forårsaket av legemiddelet. I 2003 siterte WHO dokumententasjon på at skadene kan bli overført til neste generasjon gjennom DNA.

Et nyere eksempel er Vioxx-skandalen. FDA har anslått at Vioxx i løpet av de fem årene det var på markedet har vært årsak til mellom 88.000 og 139.000 alvorlige hjerte-karhendelser, hvorav 30-40 % trolig med dødelig utfall. I en metaanalyse publisert i The Lancet slås det fast at med informasjonen Merck satt inne med, skulle medikamentet ha vært trukket tilbake flere år tidligere.

Vioxx-skandalen har medført en rekke søksmål mot Merck, og har medført betydelig redusert markedsverdi av dette selskapet. Saken var også et stort tilbakeslag for FDA, og har bidratt til ytterligere press for å reformere denne institusjonen. (Kilde: Wikipedia).

Det er derfor svært merkelig at Folkehelseinstituttet markedsfører svineinfluensavaksinen (som er en helt nyutviklet vaksine og som praktik talt ikke er testet) som helt sikker. Dersom man tenker seg om et lite øyeblikk, så vil man forstå at Folkehelseinstituttet umulig kan vite om denne vaksinen er sikker eller ikke.

Ganske merkelig er det også at antall tilfeller av svineinluensa i Norge øker dramatisk samtidig med at vaksinen er klar for befolkningen. Overskrift i Dagbladet i dag: ”Oslo-skoler rammet hardt. Flere hundre elever har fått svineinfluensa.- Nå kommer bølgen, advarer skoleledelsen.”

Hvorfor kommer svineinfluensabølgen nøyaktig samtidig med at vaksinen er klar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå raser det inn med bivirkningsrapporter fra Sverige. Helsepersonell blir syke i hopetall etter å ha fått svine-sprøyte-injeksjonen:

“Vårdanställda sjuka efter vaccinationer

2009-10-16 06:00 SKÅNE

Ett tiotal vårdanställda i Eslövs kommun har under veckan insjuknat i feber och influensaliknande symptom. Ingen av dem har dock drabbats av svininfluensan – utan av symptom orsakade av vaccinationssprutan. ”

http://www.skd.se/article/20091016/NYHETER...r-vaccinationer

Hva gjør så svenskene ? Istedet for å avblåse de rituelle og helsefarlige nazi-injeksjonene øyeblikkelig for å unngå ubehagelig sykefravær i helsesektoren og å skåne de ansattes egen helse så kaller de inn reservestyrkene – for å vaksinere og fungere som vikarer…:

“Pensionerade läkare, sjuksköterskor och undersköterskor samt vårdstuderande har fått frågan både om de kan bistå i en massvaccinering och rycka in om vårdpersonalen blir sjuk.”

(Fra samme artikkel)

Haukelands sykehus tusenvis av ansatte er blinket ut av Folkeforgifterne (Helseforgifterne ?) i FHI for å få svine-sprøyta først:

“Hvem skal ta seg av deres pasienter, hvis og når de tar telling etter å ha fått sprøyta ? Og hvem skal pleie pleiepersonalet som idag er så friske og raske…?”

Såvel virkningene på mellomlang som lang sikt av svine-sprøyta er høyst usikre, og trolig verre enn de fleste tør å forestille seg…

I can smell a rat here.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sant. Man trodde helt i starten at den faktisk var mildere enn vanlig influensa, men det viser seg at den rammer litt hardere enn den. Dessuten har ikke friske og relativt unge mennesker tidligere dødd av sesonginfluensa.

TO kolleger av meg har allerede hatt svineinfluensa! Den første lå til sengs med feber i to og en halv dag, den andre litt under to dager. Begge uttalte ordene "pingleinfluensa"!!

En vanlig sesonginfluensa dreper mellom 450 - 500.000 mennesker på verdensbasis! (fortalte de på p1 nyhetene i går) Denne har 4500 mennesker på samvittigheten siden den brøt ut i november i fjor!

DET MÅ DA RINGE EI BJELLE, I HVERT FALL HOS NOEN AV DERE!!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TO kolleger av meg har allerede hatt svineinfluensa! Den første lå til sengs med feber i to og en halv dag, den andre litt under to dager. Begge uttalte ordene "pingleinfluensa"!!

En vanlig sesonginfluensa dreper mellom 450 - 500.000 mennesker på verdensbasis! (fortalte de på p1 nyhetene i går) Denne har 4500 mennesker på samvittigheten siden den brøt ut i november i fjor!

DET MÅ DA RINGE EI BJELLE, I HVERT FALL HOS NOEN AV DERE!!?

Kjære vene, kan folk begynne å følge med litt eller??

-Det har vært gjort utrolig mye forbyggende mot denne influensaen i forhold til andre influensaer. Dette er vel litt av grunnen til at det ikke har blitt ille foreløbig.

-Det er NÅ høysesongen kommer, den andre bølgen som kommer nå er ofte litt sterkere og den som tar flest folk. De har sagt i over et halvt år at det er nå det verste kommer.

-For ganske mange så vil det være en "pingleinfluensa" ja, akkurat som med vanlig influensa. Men de som er syke fra før av, og tilogmed unge friske mennesker har høyere risiko med denne influensaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lillie_*
Ganske merkelig er det også at antall tilfeller av svineinluensa i Norge øker dramatisk samtidig med at vaksinen er klar for befolkningen. Overskrift i Dagbladet i dag: ”Oslo-skoler rammet hardt. Flere hundre elever har fått svineinfluensa.- Nå kommer bølgen, advarer skoleledelsen.”

Hvorfor kommer svineinfluensabølgen nøyaktig samtidig med at vaksinen er klar?

Og en annen ting, hvorfor får de nå testresultatene så kjapt når det i første runde av svineinfluensaen tok over en uke å få de?

Leste en sak på dagbladet.no om alle de syke elevene i ymse skoler:

"- En elev hos oss som var syk på lørdag ble oppfattet som frisk av foreldrene på mandag, men da han ble testet av lege hadde han ennå viruset i kroppen og var smittebærer, sier rektoren, som håper at antallet smittede nå har flatet ut."

La oss si eleven ble testet på mandag, godt gjort å ha svarene allerede i dag på onsdag...

Og hva skjedde med den dårlige kapasiteten til å teste alle med symptomer? De sluttet jo å teste fordi det var så mange med tegn på svineinfluensa. Mens nå som det tilsynelatende er flere med svineinfluensa, så tester de i vilden sky får man inntrykk av. Har de plutselig all verdens kapasitet nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TO kolleger av meg har allerede hatt svineinfluensa! Den første lå til sengs med feber i to og en halv dag, den andre litt under to dager. Begge uttalte ordene "pingleinfluensa"!!

En vanlig sesonginfluensa dreper mellom 450 - 500.000 mennesker på verdensbasis! (fortalte de på p1 nyhetene i går) Denne har 4500 mennesker på samvittigheten siden den brøt ut i november i fjor!

DET MÅ DA RINGE EI BJELLE, I HVERT FALL HOS NOEN AV DERE!!?

DEt er da alltid noen som må tøffe seg. Ikke alle arbeidsgviere liker vel heller at man er borte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_blå_*

Nei, den skal jeg ikke ta. Først og fremst fordi jeg allerede har hatt svineinfluensa. Jeg var syk i to dager, og det var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Blir jeg syk så får jeg bli det. Om andre er redde for å bli syk av meg igjen er det deres ansvar å ta en ev. vaksine.

Utrolig for en egoistisk holdning du har. Nesten så jeg ønsker at du er en av dem som blir hardt ramma. Hva om du smitter en i risikogruppen, det spiller vel ingen rolle for deg? Fysj og fysj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke egentlig. Dette er jo en pingle-influensa, sammenlignet med de vanlige sesong-influensaene vi har hatt!

For øvrig er jeg forbauset over at ingen reagerer på proporsjonene dette har fått, og over at vaksinen vil være tilnærmet VIRKNINGSLØS i det øyeblikket influensa-viruset MUTERER!

Det kan jo vise seg at vaksinen virker også da. Det er det vel ingen som vet enda. Men fordi om viruset muterer er jo den samme stammen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TO kolleger av meg har allerede hatt svineinfluensa! Den første lå til sengs med feber i to og en halv dag, den andre litt under to dager. Begge uttalte ordene "pingleinfluensa"!!

En vanlig sesonginfluensa dreper mellom 450 - 500.000 mennesker på verdensbasis! (fortalte de på p1 nyhetene i går) Denne har 4500 mennesker på samvittigheten siden den brøt ut i november i fjor!

DET MÅ DA RINGE EI BJELLE, I HVERT FALL HOS NOEN AV DERE!!?

Oppsøkte de lege så raskt de da? De måtte jo være skikkelig bekymret! Og de fikk altså påvist svineinfluensa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...