Gå til innhold

Skal du ta svineinfluensavaksinen?


Rime

Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at det godt kunne vært litt mer "kjøtt på beinet". Dessuten er det jo alltids mulig og legge ut sine tallmatrialer anonymt på nyhetsspeilet, tuben eller twitter, via pseudonym. Men da synker samtidig troverdigheten, og det er ikke de døde barna og de sterile mødrene deres tjent med? (hvis det er tilfelle da)

Mer enn 50 millioner mennesker er døde av sykdom, mens influensaen herjer. 25 av disse er døde i norge av A(H1N1) Det er meg fortsatt en gåte hvorfor FHI vil tvinge oss til å vaksinere en hel befolkning, på grunnlag av noe så harmløst!

Samtidig med at det HAGGLER med påstander om bivirkninger og at man forbyr offentliggjøring av dem?

Det er da ingen som tvinger noen til noe som helst. Folk tar denne vaksinen fordi de vil beskyttes. Jeg fikk endelig muligheten selv i går. I løpet av den timen jeg var i lokalet, rakk omtrent 200 mennesker å motta vaksinen, og lokalet var fullt både da jeg kom og da jeg dro.

Du snakker mot bedre vitende dersom du sier at man forbyr offentliggjøring av bivirkninger. Det som er sagt, er at man ikke trenger å rapportere inn de mindre alvorlige bivirkningene, dvs de som rammer en av ti eller en av hundre, og som ikke er farlige. Der har man full oversikt allerede, og det fører bare til en masse ekstra arbeid dersom man skal være nødt til å sortere gjennom bunker med flere hundre tusen rapporter om folk som har vondt i armen for å finne dem som handler om en eller annen som fikk alvorlige problemer. Noen må jo faktisk behandle tallmaterialet før man får oversikt, og da er det en klar fordel at man slipper så mye punching av likegyldigheter. Det viktige her er jo å få oversikt over evt ALVORLIGE bivirkninger. Og de skal rapporteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til glede for de som liker anekdotiske beviser, så kan jeg meddele at jeg, et døgn etter mottatt vaksine, ikke har noen som helst bivirkninger, annet enn en meget svak ømhet i den ene overarmen.

Men da jeg satt og kjente etter hvordan jeg hadde det ETTER sprøytestikket, og samtidig leste gjennom listen av bivirkninger, så fikk jeg i rask rekkefølge litt følelse av at jeg var svimmel, kvalm, hadde kribling i hendene og bena, og at jeg kanskje hadde smerter i leddene, også. Artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også tatt vaksinen. Fikk tilbud om det gjennom jobben, og ettersom jeg er i kontakt med en stor andel mennesker gjennom samme jobb, synes jeg det var greit å få det gjort. Jeg tok den på torsdag, og bortsett fra litt øm arm så langt, og nummen hånd på torsdag har jeg ikke hatt de store bivirkningene.

Det har i stor grad vært nokså likt som den gangen jeg fikk vaksine for stivkrampe - bortsett fra at denne gangen kjente jeg ikke selve stikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært i den s.k. risikogruppen hadde jeg nok vurdert det. Men da jeg ikke er det, akter jeg heller ikke å ta noen vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

nå er det sagt 60% av alle norske har tatt, så smittefaren skulle være mindre...Noen som ble syke på ny-året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vaksinert i går, litt øm i armen. Forøvrig ingen symptomer på annet enn at jeg akkurat nå er litt kaffetørst. Jeg er nesten litt skuffet! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...