Gå til innhold

Skal du ta svineinfluensavaksinen?


Rime

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei. Ingen av oss skal ta vaksinen. Ikke jeg, mannen eller våres tre barn. Heller ikke venner av oss og deres barn.

Det er flere som har dødd av vaksinen nå, så jeg. Og det sjokkerer meg ikke. Faktisk regner jeg med enda større dødsfall om få mnd. Og langtidsvirkningene vil bli katastrofale. Tenk for en kort tid de har hatt på å teste denne vaksinen. Og husker noen 1976 svine svine influensaen?

Ikke for å virke panisk men alvorlig talt, er ikke folk mere skeptisk eller bare renner alle sammen med massen? Folk får lett panikk og følger "lederne".

:sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer ble i høst testet for svineinfluensa. Han hadde ikke svineinfluensa som de testet han for, så han fikk beskjed om at det var en annen virusinfeksjon.

Det må jo ikke være enten svineinfluensa eller sesonginfluensa bare fordi man har feber og hoste eller andre symtpomer. Og det trenger ikke ha noe som helst med vaksina å gjøre.

Lista over virus som gir influensalignende symptomer med hodepine, smerter i kroppen, diarè, etc, er ganske lang. Folk flest kaller det influensa når de får en sykdom som er litt verre enn en forkjølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk regner jeg med enda større dødsfall om få mnd.
Det kommer til å dø overvektige mennesker? Hva er et "større" dødsfall?

Og langtidsvirkningene vil bli katastrofale. Tenk for en kort tid de har hatt på å teste denne vaksinen.

Akkurat like lenge de bruker på å teste en sesonginfluensavaksine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som har dødd av vaksinen nå, så jeg.

Jeg lurer på hvor du har sett dette? Sist jeg så var det noen som hadde dødd etter å ha tatt vaksinen, men det ble konkludert med at dødsfallet ikke hadde noen sammenheng med vaksinen.

Husk at i tillegg til forholdsvis friske mennesker som "bare" har astma, diabetes eller er gravide er det også mange alvorlig syke mennesker med blant annet hjertefeil som blir vaksinert. At hjertet til en alvorlig syk hjertepasient bestemmer seg for å slutte å slå 7 dager etter at han fikk vaksinen uten at det har sammenheng med vaksineringen, er ikke det samme som at hjertet ditt vil slutte å slå av vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på hvor du har sett dette? Sist jeg så var det noen som hadde dødd etter å ha tatt vaksinen, men det ble konkludert med at dødsfallet ikke hadde noen sammenheng med vaksinen.

Husk at i tillegg til forholdsvis friske mennesker som "bare" har astma, diabetes eller er gravide er det også mange alvorlig syke mennesker med blant annet hjertefeil som blir vaksinert. At hjertet til en alvorlig syk hjertepasient bestemmer seg for å slutte å slå 7 dager etter at han fikk vaksinen uten at det har sammenheng med vaksineringen, er ikke det samme som at hjertet ditt vil slutte å slå av vaksinen.

USA har vaksinert 10 millioner mennesker uten at noen dødsfall kan relateres til vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA har vaksinert 10 millioner mennesker uten at noen dødsfall kan relateres til vaksinen.

Nettopp!

Og her kommer folk inn og skriver at det er flere som har dødd av vaksinen enn av svineinfluensa :fnise: Det verste er jo at det er slike innlegg folk som i utgangspunktet er skeptisk til vaksinen fester seg til, og så forteller de videre til venner og venners venner at "nei, vaksinen må du ikke ta av , den kan du dø av for det leste jeg på forum"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp!

Og her kommer folk inn og skriver at det er flere som har dødd av vaksinen enn av svineinfluensa :fnise: Det verste er jo at det er slike innlegg folk som i utgangspunktet er skeptisk til vaksinen fester seg til, og så forteller de videre til venner og venners venner at "nei, vaksinen må du ikke ta av , den kan du dø av for det leste jeg på forum"

Spørsmålet er fremdeles om det er nødvendig og ta vaksinen mtp hvor mange som er smittet eller har vært smittet og man sannsynligvis ikke vil få vaksinen før nyåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme tenkte jeg. Her jeg bor er de vel knapt ferdige med å vaksinere risikogruppene, og jeg vet ikke hvor lenge resten av oss må vente på vaksinen. Hvis 1 av 5 er smittet nå er det vel ganske lett å bli smittet av en av disse. Dessuten tar det jo litt tid før vaksinen virker. Så det får gå som det går, tenker jeg. Dessuten var jeg sammen med noen i helgen som har hatt feber noen dager denne uka, kanskje jeg allerede er smittet (men vet ikke om de har svineinfluensa da).

Det vil vel variere litt etter hvor du bor. Det er ikke alle plasser i landet det er like stor spredning enda, og bor du en plass der det kun er få som er smittet vil det jo klart lønne seg å ta vaksinen. Bor du derimot en plass der alle har hatt sykdommen og ikke har tenkt deg andre plasser kan du jo være heldig å slippe unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er en helt annen sak.

Her i kommunen har vi blitt lovet at alle skal ha blitt tilbudt vaksine innen utgangen av november.

Vi begynte først å få tilfeller av svineinfluensa sist uke, så her er situasjonen en litt annen. Jeg vaksinerte meg på onsdag i forrige uke. Har en jobb der jeg er veldig utsatt og måtte derfor holde meg hjemme denne uken før jeg kan dra på jobb igjen når jeg forhåpentligvis har nok antistoffer på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er fremdeles om det er nødvendig og ta vaksinen mtp hvor mange som er smittet eller har vært smittet og man sannsynligvis ikke vil få vaksinen før nyåret.

Jo flere som vaksineres, jo mer hemmes spredningen av viruset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo flere som vaksineres, jo mer hemmes spredningen av viruset.

Men hvorfor skal en utsette seg for bivirknigner av vaksinen når:

1. 99% bare får vanlige eller mildere influensasymptomer.

2. 650 000 har vært smittet eller er smittet

3. Man har sannsynligvis vært eksponert for smitte allerede

4. I de større byene vil ikke voksne personer få vaksinen før på nyåret.

Bor du i en større by kan det virke som det er bedre å la vær å risikere bivirkninger da en sannsynligvis har vært utsatt for smitte eller vil bli det før vaksinen får effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt kjipt om man lar være å ta vaksinen fordi man innbiller seg at man allerede har hatt svineinfluensaen, og så viser det seg at det du hadde var en vanlig forkjølelse - spesielt hvis du blir skikkelig syk av influensaen når du først får den...

For meg var det ikke aktuelt å la være å ta vaksinen, da jeg er gravid og risikerte å få et tøffere sykdomsforløp enn "vanlig friske mennesker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjipt om man lar være å ta vaksinen fordi man innbiller seg at man allerede har hatt svineinfluensaen, og så viser det seg at det du hadde var en vanlig forkjølelse - spesielt hvis du blir skikkelig syk av influensaen når du først får den...

For meg var det ikke aktuelt å la være å ta vaksinen, da jeg er gravid og risikerte å få et tøffere sykdomsforløp enn "vanlig friske mennesker".

Svært få bli skikkelig syke. Det er hovedsaklig personer i risikogruppene som blir syke og de har blitt vaksinert tidlig, slik at vaksinen kan ha hatt en faktisk effekt.

For friske mennesker virker det som om uvisste bivirkninger av vaksinen kan være uforholdmessig store i forhold til hvor kraftig sykdommen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle la de som er mest stressa med å ta vaksinen få ta den før meg, og så skal jeg ta ordentlig stilling til det når køen er borte og i mellomtiden la være å ta opp andres plass i køen. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvorfor skal en utsette seg for bivirknigner av vaksinen når:

1. 99% bare får vanlige eller mildere influensasymptomer.

2. 650 000 har vært smittet eller er smittet

3. Man har sannsynligvis vært eksponert for smitte allerede

4. I de større byene vil ikke voksne personer få vaksinen før på nyåret.

Bor du i en større by kan det virke som det er bedre å la vær å risikere bivirkninger da en sannsynligvis har vært utsatt for smitte eller vil bli det før vaksinen får effekt.

Man gjør som man vil.

Jeg for min del tenker at det er ikke så godt å vite hvor høy andel av befolkningen som KAN smittes av denne influensaen. Det er veldig få som har naturlig immunitet. Så jeg tenker at det er ikke slutt før det er slutt. Selv om en stor del av befolkningen har vært smittet, så får man ikke en effektiv flokk-immunitet før man kommer opp i nær 70% immune. Følgelig kan sykdommen fortsette å spre seg til ikke-smittede også etter at 3 millioner mennesker har vært utsatt for den og har enten avvist smitten eller fått sykdommen og blitt friske. For hver person som ikke smittes, fordi han enten er vaksinert, eller fordi de rundt ham er vaksinert, blir faren mindre for at noen skal bli alvorlig syke eller dø.

Så som amerikanerne sier: It`s not over `till the fat lady sings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle la de som er mest stressa med å ta vaksinen få ta den før meg, og så skal jeg ta ordentlig stilling til det når køen er borte og i mellomtiden la være å ta opp andres plass i køen. :gjeiper:

Det er jo en grei innstilling. Foreløpig er det jo ikke engang vaksine nok til risikogruppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk sier at svært få blir skikkelig syke så er det jo en vurderingssak. De jeg kjenner som har hatt sykdommen sier at de lå rett ut med 40 i feber i mange dager, og spøy og hadde diaré konstant i like lang tid. Det virker som at det er ganske vanlig å bli så syk av den. Med vanlig influensa får de samme personene litt feber og noe vondt i kroppen, det er noe helt annet med svineinfluensa, og jeg vil si det kvalifiserer for å falle inn under min definisjon av "skikkelig syk"/"veldig syk". Det andre mener med det begrepet er at man trenger respirator og blir lagt inn på sykehus virker det som.

Så hvis man kan unngå det så er jo det en fordel mener jeg. Har ikke oppdatert meg på statistikkene i det siste så jeg kan ikke si noe om vaksinen er veien å gå eller ikke. :gjeiper:

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk sier at svært få blir skikkelig syke så er det jo en vurderingssak. De jeg kjenner som har hatt sykdommen sier at de lå rett ut med 40 i feber i mange dager, og spøy og hadde diaré konstant i like lang tid. Det virker som at det er ganske vanlig å bli så syk av den. Med vanlig influensa får de samme personene litt feber og noe vondt i kroppen, det er noe helt annet med svineinfluensa, og jeg vil si det kvalifiserer for å falle inn under min definisjon av "skikkelig syk"/"veldig syk". Det andre mener med det begrepet er at man trenger respirator og blir lagt inn på sykehus virker det som.

Så hvis man kan unngå det så er jo det en fordel mener jeg. Har ikke oppdatert meg på statistikkene i det siste så jeg kan ikke si noe om vaksinen er veien å gå eller ikke. :gjeiper:

Svineinfluensaen synes å være en glimrende sykdom for mennesker å høste sympati hos venner og familie. Det er svært sjeldent at voksne mennesker har 40 i feber i mange dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...