Gå til innhold

Skal du ta svineinfluensavaksinen?


Rime

Anbefalte innlegg

Bare en liten tanke - hadde vinnersannsynlighet i ett lotteri vært 2 av 4 500 000 (eller andre litt justerte tall, hvis noen ikke er enig i mitt forslag av tall), hadde ingen kjøpt billetter, he he. Jeg tror faktisk at sånt lotteri hadde blitt forbudt eller ikke godkjent i utgangspunktet.

Her er det selvfølgelig omvendt - mange ser ut til å haste seg til billettsalg for å sikre seg mot de 2 ut av 4 500 000. Men ingen vet hva slags billett man får - rent lotteri, sier jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var veldig usikker på hva jeg skulle gjøre, men valgte likevel å ta den gjennom jobben på mandag. Føles som om noen har skambanket armen min :S Klarer ikke å løfte den over albuen!

Noe som er en kjent og helt ufarlig bivirkning. Plutselig er alt tilbake til normalen og ingen skade skjedd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her at hun tok vaksinen for å UNNGÅ influensa som var så farlig for henne. Det viste seg at i hennes situasjon det var mer farlig å ta vaksinen enn å ikke ta den. Uten å ha tatt vaksinen kunne hun hatt SJANSE ihvertfall.

Hvorvidt kan man være sikker på at vaksinen som blir så sterkt annonsert for nå, ikke kommer til å medbringe andre seriøse bivirkninger? Hvor stor er sannsynlighet for at man dør av svineinfluensa? 2 personer i Norge utenfor risikogruppen har mistet livet, sier leger. I russisk rullette er det 1 sjanse ut av 6 at man dør, her er det 2 av 4 500 000 (jeg har tatt vekk de i risikogruppen, men ikke overvektige). Vel, jeg kjører bil daglig og tar mye større risiko enn å ikke ta vaksinen.

Hun hadde ikke det! Å klare å unngå sesonginfluensa når du bor et sted som er så utsatt at tilsynelatende frisk ungdom tar den? Hun hadde garantert vært delvis lam i løpet av vinteren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantert og garantert. Hvem vet hva som kunne ha skjedd. Faktum er at vaksinen utløste sykdommen med en gang.

Sånn som nettopp hos ei norsk dame:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Kvinne-fal...ine-963489.html

Ikke alle vet at de er allergiske fra før, så det er en ganske pinlig måtte å finne det ut på... som sagt, jeg kjøper ingen billetter i dette svine-lotteriet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra din egen link:

Faren for sjokk er årsaken til at pasienter alltid må holde seg i nærheten av helsepersonell de første 20 minuttene etter vaksinering.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantert og garantert. Hvem vet hva som kunne ha skjedd. Faktum er at vaksinen utløste sykdommen med en gang.

Sånn som nettopp hos ei norsk dame:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Kvinne-fal...ine-963489.html

Ikke alle vet at de er allergiske fra før, så det er en ganske pinlig måtte å finne det ut på... som sagt, jeg kjøper ingen billetter i dette svine-lotteriet!

Anafylaktisk sjokk er ingen ukjent bivirkning av noen vaksiner, og er årsaken til at du alltid skal vente i 20 minutter etter vaksinering. Dette gjelder da ALLE vaksiner.

Og hvorfor skulle det være pinlig å få anafylaktisk sjokk? Det kan man faktisk få av bie-stikk, kiwi osv om man ikke tåler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler meg mye tryggere etter å ha tatt en vaksine mhht anafylitisk sjokk enn jeg gjør om sommeren. Jeg fikk anafylitisk sjokk av "ufarlige" medisiner jeg fikk, fordi de - i kombinasjon med andre medisiner jeg brukte på det tidspunktet - gjorde at allergien min ble trigget. Jeg hadde ikke sykepleiere med en adrenalinsprøyte der hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Veldig mange av de jeg kjenner som har tatt svineinfluensavaksinen, har fått vanlig influensa nå. Og de er forholdsvis dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange av de jeg kjenner som har tatt svineinfluensavaksinen, har fått vanlig influensa nå. Og de er forholdsvis dårlige.

Ingenting som tilsier det er noen sammenheng nå. Stiller meg også kritisk til at de faktisk har fått sesonginfluensa, da denne i all hovedsak ikke har kommet til landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze
Ingenting som tilsier det er noen sammenheng nå. Stiller meg også kritisk til at de faktisk har fått sesonginfluensa, da denne i all hovedsak ikke har kommet til landet.

De jeg refererer til, har tatt prøver på sykehuset, og fått beskjed om at det er sesonginfluensa.

Merkelig at de som er vaksinert, har fått influensa, bare dager etter vaksinen da. Men det er klart, jeg er ingen medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze
Men hvorfor skulle de få influensa fordi de tok svineinfluensavaksinen?

Aner ikke, men det sies jo at man kan være ekstra mottagelig for influensa i inntil 3 uker etter vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg refererer til, har tatt prøver på sykehuset, og fått beskjed om at det er sesonginfluensa.

Merkelig at de som er vaksinert, har fått influensa, bare dager etter vaksinen da. Men det er klart, jeg er ingen medisiner.

Det høres ut som du bedras av dine venner. Etter at vaksineringen begynte har personer ikke blitt testet for svineinfluensa med mindre de har fått såpass sterke symptomer at sykehusinnleggelse har vært nødvendig.

Skulle de ha blitt testet hadde de blitt testet for om de hadde svineinluensa, ikke om de hadde sesonginfluensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Purple Haze
Det høres ut som du bedras av dine venner. Etter at vaksineringen begynte har personer ikke blitt testet for svineinfluensa med mindre de har fått såpass sterke symptomer at sykehusinnleggelse har vært nødvendig.

Skulle de ha blitt testet hadde de blitt testet for om de hadde svineinluensa, ikke om de hadde sesonginfluensa.

Bedras av mine venner? Jøss! Hvorfor skulle foreldre til barn jeg har ansvar for i barnehagen, ønske å bedra meg ved å lyve om dette? Barna deres har blitt testet på sykehuset for svineinfluensa, og fått beskjed om at det hadde de ikke. Men sesonginfluensa.

Du må være i overkant skeptisk til andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer ble i høst testet for svineinfluensa. Han hadde ikke svineinfluensa som de testet han for, så han fikk beskjed om at det var en annen virusinfeksjon.

Det må jo ikke være enten svineinfluensa eller sesonginfluensa bare fordi man har feber og hoste eller andre symtpomer. Og det trenger ikke ha noe som helst med vaksina å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedras av mine venner? Jøss! Hvorfor skulle foreldre til barn jeg har ansvar for i barnehagen, ønske å bedra meg ved å lyve om dette? Barna deres har blitt testet på sykehuset for svineinfluensa, og fått beskjed om at det hadde de ikke. Men sesonginfluensa.

Du må være i overkant skeptisk til andre mennesker.

Av den enkele grunn at nordmenn kaller vanlige forskjølelser for influensa, da dette ansees for en "verre sykdom" blandt folk. Mennesker ønsker å høste så mye sympati som mulig.

Har de blitt testet for sesonginfluensa? Det er bare påvist 6 tilfeller av sesonginfluensa i Norge de siste månedene. De første utbruddene med sesonginfluensa vil ikke komme før om noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det nødvendig å ta vaksinen nå som 800 000 nordmenn (http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=592243) har hatt svineinfluensa? Sannsynligheten vil da være stor for at man har hatt svineinfluensa eller kommer til å få dette før vaksinen virker (2-3 uker etter at vaksinen er satt).

Det samme tenkte jeg. Her jeg bor er de vel knapt ferdige med å vaksinere risikogruppene, og jeg vet ikke hvor lenge resten av oss må vente på vaksinen. Hvis 1 av 5 er smittet nå er det vel ganske lett å bli smittet av en av disse. Dessuten tar det jo litt tid før vaksinen virker. Så det får gå som det går, tenker jeg. Dessuten var jeg sammen med noen i helgen som har hatt feber noen dager denne uka, kanskje jeg allerede er smittet (men vet ikke om de har svineinfluensa da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vaksinert meg. Litt for min egen skyld, da det har vært antydet at røykere kan være noe mere utsatt og litt fordi jeg ikke vil være årsak til å smitte en person som ikke vil tåle svineinfluensaen..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...