Gå til innhold

Skal du ta svineinfluensavaksinen?


Rime

Anbefalte innlegg

Fordi det lukter rykter lang vei av påstanden. Om påstanden er sann så bygger fortsatt Jens sine konklusjon på feil grunnlag. Det er smitteraten og ikke dødsraten som bør avgjøre om en skal ta en vaksine.

Tallene (altså når det gjelder smittede som har måttet legges inn på sykehus, ikke døde) kommer fra Folkehelseinstituttet, står det her. Så da er det vel ikke rykter.

Poenget mitt var uansett at du ikke kan svare "nei" på en påstand som er riktig. (Bortsett fra en blanding av sykehusinnleggelser og dødsfall.) Som Jens sier kan jo hun være en av de uheldige som dør, siden influensaen også kan være farlig for dere som ikke er i en risikogruppe. Det faktumet endres ikke av at det er få som blir smittet og at de aller fleste av disse igjen har et mildt sykdomsforløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kommer ikke til å ta den slik situasjonen er i dag.

Jeg reagerer jevnt over kraftig på medisiner og vaksiner, og influensa ol er noe jeg "tåler" greit. Så det blir rett og slett et valg om å heller forholde meg til det ondet jeg har mest erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å ta den. Ikke tilhører jeg noen risikogruppe, og i tillegg er immunforsvaret mitt veldig bra. Har vært forskjølet én gang i løpet av de siste fem-seks årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette har jo ingenting å gjøre med det faktum at 1/3 av de som har dødd av svineinfluensaen ikke tilhørte noen risikogruppe. Eller er jeg helt på viddene og skjønner ikke bæret? :vetikke:

Nei, det er Talin som er på viddene og har misforstått.

Det penible med denne influensaen som gjør at alle burde vurdere å ta vaksinen, er nettopp at mønsteret i dødsfallene og ikke minst de alvorlig syke, er anderledes enn det som har vært vanlig. Med en tradisjonell influensa er det de gamle og de som ellers er syke som er i faresonen og som er anbefalt å vaksinere seg. De som ikke er i risikogruppene, har ikke hatt noe å frykte. Men denne gangen så dør også de. Og 1/3 avv DØDSFALLENE er blant mennesker som ikke har andre sykdommer, og som er unge og friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det lukter rykter lang vei av påstanden. Om påstanden er sann så bygger fortsatt Jens sine konklusjon på feil grunnlag. Det er smitteraten og ikke dødsraten som bør avgjøre om en skal ta en vaksine.

Nei, det som burde avgjøre om man skal ta en vaksine eller ikke, er en vurdering av faren for å bli smittet, faren for å dø eller bli alvorlig syk dersom man blir smittet, sett i forhold til graden av beskyttelse dersom man tar vaksinen, og faren for å utvikle en skadelig bivirkning av vaksinen. Hvis fordelene ved å ta vaksinen, er større enn fordelen ved å la være, så bør man ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ikke egentlig. Dette er jo en pingle-influensa, sammenlignet med de vanlige sesong-influensaene vi har hatt!

For øvrig er jeg forbauset over at ingen reagerer på proporsjonene dette har fått, og over at vaksinen vil være tilnærmet VIRKNINGSLØS i det øyeblikket influensa-viruset MUTERER!

Det er ikke sant. Man trodde helt i starten at den faktisk var mildere enn vanlig influensa, men det viser seg at den rammer litt hardere enn den. Dessuten har ikke friske og relativt unge mennesker tidligere dødd av sesonginfluensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er Talin som er på viddene og har misforstått.

Så mann 42, er en på viddene når en ikke deler din mening om risikovurdering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mann 42, er en på viddene når en ikke deler din mening om risikovurdering?

Det er ikke min MENING, det er min utlegning av Bayes teorem i ekstremt kort form, og uten alle formlene. Det er normen og gullstandarden for beslutninger i situasjoner der man må ta stilling til flere alternativer med forskjellige risikoer, og skal velge den handlemåten som minimaliserer risikoen. Look it up!

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen planer om å ta vaksinen. Har faktisk ikke tatt noen vaksiner siden jeg var 2-3 år.

Det er noen år siden jeg var vaksinert sist. Da tok jeg hepatitt-vaksinene, stivkrampe og et par til. Og fikk meg en passende beholdning av malaria-tabletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg og min mann tar den, og lar vær å gi den til barna..Etter at det har vist seg at 1/3 av de som har dødd av svineinfluensaen ikke har vært i risikogruppen, har jeg bestemt meg for å ta den. Gambler ikke med at jeg sikkert tåler å få den. TENK hvis jeg er en av de uheldige og dør.

Hvorfor beskytter dere dere selv, men ikke barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke min MENING, det er min utlegning av Bayes teorem i ekstremt kort form, og uten alle formlene. Det er normen og gullstandarden for beslutninger i situasjoner der man må ta stilling til flere alternativer med forskjellige risikoer, og skal velge den handlemåten som minimaliserer risikoen. Look it up!

Hva med situasjoner hvor P(A) går mot null?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også "titusenvis" av allerede eksisterende tråder om vaksiner her nå også.

Vet du i det hele tatt noenting om hvordan bivirkninger blir registrert? Jeg har migrene, og får anfall ca en gang i måneden. Om mitt anfall hadde kommet helt tilfeldigvis rett etter en vaksine, hadde jeg kunnet melde fra om dette og det hadde blitt registrert, helt uavhengig om det hadde noe med vaksinen å gjøre i det hele tatt. Så alle de bivirkningene som er nevnt, det har mest sannsynligvis ikke noe med vaksiner å gjøre i det hele tatt, men det er noe som har skjedd med folk etter at de har tatt den og derfor blitt meldt inn. Vaksinen hjelper bare mot den aktuelle sykdommen den vaksinerer mot, man blir ikke magisk frisk fra alt annet når man tar den slik at folk aldri føler seg dårlig i etterkant.

Vaksiner har helt klart bivirkninger, men langt i fra titusenvis. Og om det hadde vært slik at bivirkningene var større enn de skadene man antar at man får av sykdommen vil den selvfølgelig aldri komme ut på markedet. Regner ikke med at jeg overbeviser noen her, folk som tror at George Bush er en firfisle fra outer space som bruker vaksiner med mikrochip for å ta kontroll over jordens befolkning er det nok ikke nor særlig håp for... :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei jeg skal ikke ta den. Det er ikke sikkert man blir smittet av svineinfluensaen og blir syk. Det er bivirkninger av vaksinen som man kan bli syk av.

Jeg er sykepleier. På jobben min vil ikke noen av legene heller vaksinere seg. De synes det bare er tull for friske personer. Men så klart skjønner jeg de i risikogruppene. Jeg vil heller ikke vaksinere barna mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Blir jeg syk så får jeg bli det. Om andre er redde for å bli syk av meg igjen er det deres ansvar å ta en ev. vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, alle fordommene altså. Var ikke klar over at mine personlige valg og eventuelle overbevisninger var en refleksjon på HELE sykepleierstanden.

Neida, det betyr bare at du passer inn i nevnte sett fordommer som fot i hose. Arrogant, egoistisk og uopplyst på tross av utdannelsen din.

Jeg har ingen planer om å ta vaksinen. Har faktisk ikke tatt noen vaksiner siden jeg var 2-3 år.

Flytt gjerne til den tredje verden, jeg ser helst at du ikke snylter på alle andres (inkludert min) ansvarlighet. Å bli permanent forkrøplet av polio hadde kanskje vært den leksen du trengte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svineri
Det finnes også "titusenvis" av allerede eksisterende tråder om vaksiner her nå også.

Vet du i det hele tatt noenting om hvordan bivirkninger blir registrert? Jeg har migrene, og får anfall ca en gang i måneden. Om mitt anfall hadde kommet helt tilfeldigvis rett etter en vaksine, hadde jeg kunnet melde fra om dette og det hadde blitt registrert, helt uavhengig om det hadde noe med vaksinen å gjøre i det hele tatt. Så alle de bivirkningene som er nevnt, det har mest sannsynligvis ikke noe med vaksiner å gjøre i det hele tatt, men det er noe som har skjedd med folk etter at de har tatt den og derfor blitt meldt inn. Vaksinen hjelper bare mot den aktuelle sykdommen den vaksinerer mot, man blir ikke magisk frisk fra alt annet når man tar den slik at folk aldri føler seg dårlig i etterkant.

Vaksiner har helt klart bivirkninger, men langt i fra titusenvis. Og om det hadde vært slik at bivirkningene var større enn de skadene man antar at man får av sykdommen vil den selvfølgelig aldri komme ut på markedet. Regner ikke med at jeg overbeviser noen her, folk som tror at George Bush er en firfisle fra outer space som bruker vaksiner med mikrochip for å ta kontroll over jordens befolkning er det nok ikke nor særlig håp for... :filer:

Man kan vaksinere seg mot det meste, men hvordan blir det med immunforsvaret vårt da.? Er det virkelig nødvendig at man skal la seg vaksinere mot en mild influensa? Jeg tror ikke det! Det har heller ingen garantert virkning om du skulle velge å ta den.

Jeg er forresten ikke i tvil om at viruset er "plantet". Verden er kynisk, og det er også legemiddelindustrien.

det er forresten mere bivirkninger av vaksinen enn av selve inluensaen.

"De britiske storavisene The Telegraph og Daily Mail skriver at britiske helsemyndigheter frykter at vaksinen mot svineinfluensa kan føre til at flere folk får nervesykdommen Guillain-Barrés syndrom. I verste fall kan nervesykdommen være dødelig."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...