Gå til innhold

Slå av langlysene mot gående?

Gjest Mysticgirl

Anbefalte innlegg

Av kjørelæreren min lærte jeg at en skulle ta av fjernlysene når en så at de gående kom mot deg.. Går de samme vei som en kjører skal en forsette å ha fjernlys på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Mysticgirl_*
Av kjørelæreren min lærte jeg at en skulle ta av fjernlysene når en så at de gående kom mot deg.. Går de samme vei som en kjører skal en forsette å ha fjernlys på...

Ja nettopp det jeg og har hørt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lærte jeg hos kjørelæreren min også i nordland for flere tiår siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja si det til en femåring du . Man må ta hensyn til de små i trafikken, spesielt de som går i halvmørke til skolen hver dag . Å bli blendet og kanskje vandre ut i veien skaper farlige situasjoner

Ja, bare kom med femåringen din du, så skal jeg forklare de grunnleggende trafikkreglene for han/henne, det er helt greit det.

Jeg tar hensyn til de små jeg, derfor har jeg lysene på slik at jeg har god sikt, og kjører sakte forbi dem. Har jeg lysene av så ser jeg ikke om barnet/barna plutselig løper uti veien. Det viktigste for meg er at jeg ikke kjører på noen, og synes derfor det er rart at foreldre mener at det viktigste er at barnet ikke blir blendet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er korrekt. Vegtrafikklovens §3 sier at man skal vise hensyn i så måte. Dere som mener man ikke skal ta hensyn til gående tar feil. Når sikt er dårlig må dere avpasse fart etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er korrekt. Vegtrafikklovens §3 sier at man skal vise hensyn i så måte. Dere som mener man ikke skal ta hensyn til gående tar feil. Når sikt er dårlig må dere avpasse fart etter det.

Jaja, vi får begynne å trille bilen istedenfor, for det kan jo hende at det dukker opp mennesker langs veien.

Eller slukke langlysa og heller kjöre på noen man ikke ser i mörket.

SMART!

Vise hensyn - JA, kjöre sikkert - et större og mer rungende JA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Mysticgirl_*

Så flott! :) Visste jeg hadde hørt det en plass :) Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, vi får begynne å trille bilen istedenfor, for det kan jo hende at det dukker opp mennesker langs veien.

Eller slukke langlysa og heller kjöre på noen man ikke ser i mörket.

SMART!

Vise hensyn - JA, kjöre sikkert - et större og mer rungende JA

Du må nok vise hensyn, ja. I tillegg klarer du sikkert også å kjøre sikkert dersom du går inn for oppgaven... Det å avpasse fart etter forhold er viktig, en behøver ikke trille bilen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvor viktig det er å avpasse farten.

Har jobbet som yrkessjåför.

Men her hvor jeg bor, så er det bekmörkt hele natten, men likevel MANGE som er ute å går, gjerne da også fulle mennesker som sjangler og i tillegg uten refleks.

Jeg demper IKKE langlysa når jeg möter folk langs denne veien, da jeg vil gjerne se hva som foregår BAK hvert enkelt menneske.

Skulle jeg avpasset farten på bilen i denne gata når det er mörkt og i en helg, så måtte jeg faktisk hatt trillet bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mysticgirl_*

Men her hvor jeg bor, så er det bekmörkt hele natten, men likevel MANGE som er ute å går, gjerne da også fulle mennesker som sjangler og i tillegg uten refleks.

Jeg demper IKKE langlysa når jeg möter folk langs denne veien, da jeg vil gjerne se hva som foregår BAK hvert enkelt menneske.

Skulle jeg avpasset farten på bilen i denne gata når det er mörkt og i en helg, så måtte jeg faktisk hatt trillet bilen.

Ja kanskje en ide om det sjangler fulle folk i veien ,og ikke ha for stor fart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har vanskelig for å godta dette, Marlo, men sånn er det. Du har et stort ansvar som sjåfør, og skjer det noe med de menneskene du møter i forhold til at du ikke overholder loven, så vil du bli straffet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klippet dette fra:

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/...r/Trafikkregler

§ 9. Særlige plikter overfor gående

1. Kjørende skal la gående få tilstrekkelig plass på vegen.

2. Kjørende som krysser gangveg eller fortau, har vikeplikt for gående. Det samme gjelder kjøring på gågate eller gatetun.

Ved gangfelt hvor trafikken ikke reguleres av politi eller ved trafikklyssignal, har kjørende vikeplikt for gående som befinner seg i gangfeltet eller er på veg ut i det.

3. Den som vil kjøre forbi til høyre for sporvogn ved holdeplass uten trafikkøy, skal stanse og gi fri veg for passasjerer som stiger av eller vil stige på.

Det samme gjelder for syklende som vil kjøre forbi til høyre for buss ved holdeplass.

4. Kjørende skal unngå stans på gangfelt.

Dette nummer gjelder også for fører av sporvogn. 0 Endret ved forskrift 6 mars 1998 nr. 181 (i kraft 1 mai 1998).

Ser ikke noe om at vi skal slå av langlysene. Jeg fikk dessuten streng beskjed fra kjøreskolelærer at vi IKKE skal slå av langlysene når vi møter gående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe om at vi skal slå av langlysene. Jeg fikk dessuten streng beskjed fra kjøreskolelærer at vi IKKE skal slå av langlysene når vi møter gående.

Dersom du er i tvil om at det jeg skriver er riktig, ta en telefon til nærmeste politistasjon, og du vil få det bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjorde faktisk dette..eller rettere sagt, samboeren min spurte en politimann om dette, og han svarte at langlysene skulle väre på dersom det var utilstrekkelig med sikt ellers.Men om det var gatebelysning o.l. så var det mest hensynsfulle å slukke langlysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roxie Hart

Etter at jeg selv tok lappen, skjønte jeg hvorfor enkelte ikke skrur av langlysene på uopplyste veier. Det jeg derimot gjør når jeg møter gående når det er mørkt, er å gi et lite blunk med lysene slik at de vet jeg har sett dem. Dette setter jeg også pris på at andre bilførere gjør når jeg selv går langs veien i mørket. Da føler jeg meg rett og slett tryggere.

Nå skal det sies at jeg oftest kjører langs veier der det ikke er mange gående, slik at det blir ikke diskolys-stemning av dette. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde faktisk dette..eller rettere sagt, samboeren min spurte en politimann om dette, og han svarte at langlysene skulle väre på dersom det var utilstrekkelig med sikt ellers.Men om det var gatebelysning o.l. så var det mest hensynsfulle å slukke langlysene.

Ja det spørs nå på hvilken måte spørsmålet ble stilt da!

Hvorfor ikke ta en telefon til nærmeste politi eller trafikkskole, siden dere har så vanskelig for å innrømme at dere tar feil?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ja det spørs nå på hvilken måte spørsmålet ble stilt da!

Hvorfor ikke ta en telefon til nærmeste politi eller trafikkskole, siden dere har så vanskelig for å innrømme at dere tar feil?!

Jammen det er jo det min samboer gjorde jo, og tro meg, han stiller spörsmålet riktig for han spör og graver "dersomatte hvisomatte".

Og når jeg tok lappen på bil så lärte jeg det samme, når jeg tok lappen på vogntog lärte jeg også det samme, men at med lastebil så har man et helt annet synsfelt og derfor kan slukke langlysa i andre tillfeller enn med personbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man fjernlys på så er det som regel en grunn til det, tror det er svært få som driver og kjører rundt med fjernlys for morro skyld.

Føler man at det er nødvendig å kjøre med fjernlys så ser jeg absolutt ingen grunn til å slå de av for fotgjengere. Være høflig? Comon, en gående som luffer rundt i 5 km/t kan lett se vekk fra lysene, en bilist er avhengig av å ha øya på veien og tilegne seg best mulig sikt. Den mulige risikoene og de mulige konsekvensene er langt verre ved at en bilist i stor fart(sett i forhold til en gående) får redusert sikt kontra at en gående blir litt blendet. Hvis man blir så blendet at man sjangler ut i veien så må man ha tilbakesåtende psykomotoriske evner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen det er jo det min samboer gjorde jo, og tro meg, han stiller spörsmålet riktig for han spör og graver "dersomatte hvisomatte".

Og når jeg tok lappen på bil så lärte jeg det samme, når jeg tok lappen på vogntog lärte jeg også det samme, men at med lastebil så har man et helt annet synsfelt og derfor kan slukke langlysa i andre tillfeller enn med personbil.

Da kan jeg informere deg om at jeg er politimann, og at du tar feil.

Hvordan din samboer har lagt frem spørsmålet sitt det har ikke jeg forutsetninger for å vite, men det du skriver i tråden her, det er ikke riktig.

Du kan kverulere opp og ned i mente her, det du skriver blir ikke mer riktig for det.

Avslutter herved diskusjonen for mitt vedkommende, det er for øvrig en enkel sak å sjekke informasjonen som er gitt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke slå ned langlysa om jeg møter gående på en bekmørk vei uten gatelys, jeg syns det er greit å se eventuelle dyr som kan finne på å stupe uti veien.

På steder med gatelys er det sjelden jeg finner behov for å kjøre med langlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...