Gå til innhold

Slå av langlysene mot gående?

Gjest Mysticgirl

Anbefalte innlegg

Ja skjønner jo nå at de fleste er enige med kjæresten min om at jeg er helt idiot i huet som tenker slik.Og at lovverket sier at det er slik det skal være. Men det e r nå min mening at jeg mener at man skal slå av langlysene, og slik er det bare . Men uansett Takk for svar alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har åpenbart ikke førerkort selv? Det holder med en tur eller to i vintermørket før du skjønner at det er en meget dårlig idé å skru av fjernlyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner jo nå at de fleste er enige med kjæresten min om at jeg er helt idiot i huet som tenker slik.Og at lovverket sier at det er slik det skal være. Men det e r nå min mening at jeg mener at man skal slå av langlysene, og slik er det bare . Men uansett Takk for svar alle sammen :)

Folk sier vel ikke at du er en idiot, men at reglene tilsier at man ikke skal skru av langlysene. Man kan mene så mye man vil om så mangt, men det beste er jo å følge regelverket likefullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har åpenbart ikke førerkort selv? Det holder med en tur eller to i vintermørket før du skjønner at det er en meget dårlig idé å skru av fjernlyset.

I opplyste gater også?

Vel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Dette var vel snakk om opplyste gater?

Er vel ikke nødvendig med full belysning da vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Bjørn_*

Det er ingen lov som sier at man skal slå av langlysene, men jeg velger å gjøre det ,om det er opplyste gater for å unngå å blende folk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var vel snakk om opplyste gater?

Er vel ikke nødvendig med full belysning da vel?

Her er det vel egentlig ikke snakk om situasjonen, men om selve regelen/prinsippet for bruk av lys med fotgjengere til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel egentlig ikke snakk om situasjonen, men om selve regelen/prinsippet for bruk av lys med fotgjengere til stede.

Nei jeg nevnte at det var en opplyst gate og at jeg forstod om de brukte lyset når det var mørkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det var snakk om opplyste gater har gått meg hus forbi. I så fall kjører jeg ikke med fjernlys i det hele tatt. Vanligvis.

Man kjører etter forholdene og justerer lysene deretter. Men har jeg behov for fjernlys blåser jeg i om fotgjengere blendes. Bedre at de ser meg enn at jeg ikke ser dem, for å si det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det var opplyste gater det var snakk om kom først langt nede i tråden. Jeg har svart på trådstartes første innlegg, og SÅ kommer informasjon om opplyste gater. Kjekt om folk er enige med seg selv når de spør om noe, da, for langs veien er ikke nevnt med en stavelse i startinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bjørn_*
At det var snakk om opplyste gater har gått meg hus forbi. I så fall kjører jeg ikke med fjernlys i det hele tatt. Vanligvis.

Man kjører etter forholdene og justerer lysene deretter. Men har jeg behov for fjernlys blåser jeg i om fotgjengere blendes. Bedre at de ser meg enn at jeg ikke ser dem, for å si det på den måten.

Ja ser at du blåser i forgjengeren, det er det forskjellen mellom oss er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LISEMARI
Folk sier vel ikke at du er en idiot, men at reglene tilsier at man ikke skal skru av langlysene. Man kan mene så mye man vil om så mangt, men det beste er jo å følge regelverket likefullt.

Det står ingenging i lovverket at langlysene MÅ være på når du møter gående. De fleste i vår vennekrets slår av lysene i møte med folk. De er også trafikanter og regnes som såkalte myke trafikanter! Og i lovverket står det at lysene skrus av i møte med trafikanter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står ingenging i lovverket at langlysene MÅ være på når du møter gående. De fleste i vår vennekrets slår av lysene i møte med folk. De er også trafikanter og regnes som såkalte myke trafikanter! Og i lovverket står det at lysene skrus av i møte med trafikanter

Jeg lærte dette da jeg tok lappen, og ser at andre i tråden også har gjort det. Konsekvensene av at en bil ikke har god nok sikt er lagt verre enn om en forgjenger ikke har det, så jeg ser logikken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at siden de er myke trafikanter så er det viktigste det å kunne se de, ikke det å ta hensyn fordi de kan bli blendet.

En annen ting er at jeg bruker også langlys selv på opplyste gater. Dette gjør jeg ikke fordi jeg er hensynsløs, men fordi jeg har opplevd hvor fort ting kan skje når et rådyr finner på å løpe over veien. Er langlysa på så synes dyrene bedre siden øynene deres reflekterer lyset.

Men for å være ærlig så kan jeg ikke se problemet med å bli litt blendet, det må da være måte på å være sår da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marita_*
Jeg mener at siden de er myke trafikanter så er det viktigste det å kunne se de, ikke det å ta hensyn fordi de kan bli blendet.

En annen ting er at jeg bruker også langlys selv på opplyste gater. Dette gjør jeg ikke fordi jeg er hensynsløs, men fordi jeg har opplevd hvor fort ting kan skje når et rådyr finner på å løpe over veien. Er langlysa på så synes dyrene bedre siden øynene deres reflekterer lyset.

Men for å være ærlig så kan jeg ikke se problemet med å bli litt blendet, det må da være måte på å være sår da.

Jeg synes det er kjempebra at noen tar hensyn til oss gående :) Ikke noe er verre en å bli skikkelig blendet når man går tur i mørket. Kan skape farlige situasjoner det og. Er enig med TS her ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg synes det er kjempebra at noen tar hensyn til oss gående :) Ikke noe er verre en å bli skikkelig blendet når man går tur i mørket. Kan skape farlige situasjoner det og. Er enig med TS her ja

Hvordan kan det skape farlige situasjoner? Når man går så kan man stoppe, man trenger ikke å vandre videre i blinde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marita_*
Hvordan kan det skape farlige situasjoner? Når man går så kan man stoppe, man trenger ikke å vandre videre i blinde.

Ja si det til en femåring du . Man må ta hensyn til de små i trafikken, spesielt de som går i halvmørke til skolen hver dag . Å bli blendet og kanskje vandre ut i veien skaper farlige situasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikkelappen

Det er jo såå tydelig at flere som skirver her, ikke er gående, men kun kjørende. Kom dere ut og bruk føttene litt, så skal vi se om ikke dere endrer mening. Irriterende med lys rett i fleisen ja!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo såå tydelig at flere som skirver her, ikke er gående, men kun kjørende. Kom dere ut og bruk føttene litt, så skal vi se om ikke dere endrer mening. Irriterende med lys rett i fleisen ja!!!!!!!

Så du mener at vi med lappen aldri er ute å går?

Jeg er ute hver kveld jeg når jeg går kveldsturen med bikkja, og jeg MÅ gå på steder hvor jeg möter biler hele tiden.

Irriterer jeg meg over langlysene? Nei, fordi jeg kan se en annen vei, bilisten MÅ se hvor han/hun kjörer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...