Gå til innhold

Hvordan bør man skrive en barnehage-søknad?


Gjest Gjest_anonym_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_anonym_*

Jeg skal, som tittelen sier, skrive søknader til diverse barnehageassistent-stillinger. Men de jeg har skrevet har jeg ikke fått noe som helst respons på, så trenger råd.

"Problemet" mitt er nok kanskje at jeg har en annen utdanning enn noe som er relevant for å jobbe i barnehage, men jeg er ganske nyutdannet og det er faktisk veldig vanskelig å få jobb i den bransjen jeg er utdannet i. I tillegg så har jeg egentlig funnet ut at jeg har mye mye mye mer lyst til å jobbe med barn/mennesker, og ingen av barnehageassistentstillingene jeg har sett krever at man har hverken erfaring fra lignende arbeid eller relevant utdannelse. Jeg kjenner mange som jobber i barnehage uten så mye som noe utdannelse og mange av dem er mye yngre enn meg også.

Så jeg lurer på, hva bør man fokusere på? At jeg har veldig lyst, brenner for en slik jobb? HVordan overbevise om det?

Jeg har jo alle de egenksapene som skal til, men føler ofte at når man skriver det så virker det veldig påtatt og at man skriver det fordi man vet at arbeidsgiver vil at man skal være sånn.

Og i hvor stor grad bør jeg fokusere på at jeg ønsker nye utfordringer i denne bransjen fremfor det jeg faktisk er utdannet til? Føler at jeg må si noe om det/begrunne det, siden min CV inneholder noe helt annet enn barnehagejobb/utdanning.

Ja kort og godt, er veldig takknemlig om noen kan hjelpe meg litt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å ikke bare skrive om hvor lyst du har på jobben, og hvor mye du brenner for det, men i stedet nevne gode egenskaper du har som passer for en barnehageassistent?

I tillegg kan du jo nevne hva tidligere arbeidsgivere har sagt om deg og jobben du gjør, og vise til referanser?

Og ikke minst hvorfor du vil arbeide nettopp for de!

Du trenger kanskje ikke gå så veldig inn på utdannelsen din (nå vet jeg jo ikke hva det er, og om den kan bidra på noen som helst måte?)

Men du må jo også på en måte få overbevist de om at de ikke kommer til å miste deg straks en stilling dukker opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*
Hva med å ikke bare skrive om hvor lyst du har på jobben, og hvor mye du brenner for det, men i stedet nevne gode egenskaper du har som passer for en barnehageassistent?

I tillegg kan du jo nevne hva tidligere arbeidsgivere har sagt om deg og jobben du gjør, og vise til referanser?

Og ikke minst hvorfor du vil arbeide nettopp for de!

Du trenger kanskje ikke gå så veldig inn på utdannelsen din (nå vet jeg jo ikke hva det er, og om den kan bidra på noen som helst måte?)

Men du må jo også på en måte få overbevist de om at de ikke kommer til å miste deg straks en stilling dukker opp..

Det er akkurat det siste der jeg tenker mest på. Er redd for at de skal tro jeg er vinglete og ubesluttsom siden jeg søker på en jobb som ikke har noe med utdannelsen å gjøre. Jeg er på ingen måte det. Men jeg er redd for at det virker dumt å skrive at jeg har mer lyst til å jobbe i barnehage og at jeg kan tenke meg å bli i den bransjen og muligens ta noe utd innenfor det senere, når jeg allerede har en utd.

Jeg har en kreativ utdannelse, og det tenker jeg jo at er en fordel når man skal være med og leke med barn osv, har også peiling på kommunikasjon, teamarb og samarbeid osv, det er jo relevant på et vis?

Også er jeg personlig interessert i mennesker og atferd og sånne ting, men er det dumt å nevne sånt når jeg tross alt har valgt en annen utdannelse??

Lurer egentlig på i hvor stor grad jeg bør argumentere for at jeg velger å søke på en urelevant jobb? Er det kanskje bedre å bare fokusere på at jeg kan klare denne jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør fokusere på følgende:

1. Din erfaring med barn. All erfaring fra tidligere barnepass, egne barn, barn i familien osv.

2. Fortell gjerne at du føler at du er på feil hylle og at du ønsker å jobbe med barn i barnehage.

Dette gir arb.giver et bilde av at du ønsker å være der en stund, og ikke blir der til det dukker opp noe bedre.

3. Du må vise til DINE personlige egenskaper som kommer godt med når du skal jobbe med barn. Altså, din kreativitet og erfaring fra det andre yrket. Du er flink til å kommunisere, ta initiativ osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å få tak i hva du er utdannet innen, men dersom det er et felt du kan dra nytte av i barnehagen ville jeg helt klart vektlagt det.

Du bør også skrive noe om HVORFOR du søker barnehage. Om du ikke har jobbet i barnehage før, kan du gjerne si at du vil prøve det ut i en periode for å se om det passer bedre for deg enn det du har utdannet deg til.

Det er ikke dumt å fortelle om ting du interesserer deg for selv om det ikke er sammenfallende med utdannelsen din, at du er interessert i mennesker og adferd er relevant for jobben. Du bør kanskje skrive litt om hvordan det gir utslag - ikke bare komme med en påstand.

Det viktigste du kan gjøre pga den spesielle situasjonen er å RINGE til kontaktpersonene i annonsen. Gjerne før du sender søknaden. Fortell det du sier her, ha gjerne et tidsperspektiv for hvor lenge du vil jobbe. Minst 2-3 år f.eks. Vær tydelig.

Tilby deg gjerne også å være ringevikar en periode, dersom du har mulighet til det. Så får de testet deg litt.

Den største ulempen din er nok utdannelsen din. For det første fordi de er redde for å miste deg til en mer relevant jobb. For det andre fordi de er redd du forventer høyere lønn enn en som kommer rett fra vgs.

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv hatt ansvar for å ansette assistenter i "min" barnehage. Det kom inn enormt mange søknader (så mange at vi ikke tok bryet med å telle). Da er det et pluss å skille seg ut. Majoriteten av søkandene var nesten identiske... jeg har intrykk av at bortimot alle assistenter i bhg har begynt som vikarer. Man foretrekker å ansette noen man har "prøvd" og vet litt om fremfor en du bare har en søknad og evt. et intervju på. Kanskje du kan skrive i søknaden at du også evt. er interessert i å jobbe som tilkallingsvikar...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_anonym_*

Takk for tipset med å skrive at jeg kan være tilkallingsvikar - det var lurt, håper det hjelper :)

Det der med å skrive at jeg føler meg på feil hylle, det er det jeg er mest usikker på om er lurt å skrive noe om, virker jeg ikke vinglete da? Har jo ikke jobba noe i den andre bransjen (utover litt praksis og freelance), så blir kanksje feil å si at jeg vil ha ny utfordring også. hmpf, vanskelige det.

Men har skrevet at jeg har ambisjoner om å bli i barnehage lenge, kan jeg skrive at jeg tenker på å ta noe utd innen for det senere også? eller blir d dumt siden jeg allerede har en helt annen utdanning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mottaker tolker det at du vil jobbe med noe annet enn utdanning, kommer jo an på vedkommendes erfaring. Det er jo uansett et faktum at du vil jobbe med noe annet, hvorfor ikke si det?

Det er ikke vinglete å prøve ulike ting i starten av yrkeslivet. Jeg ville ikke skrevet noe om utdanning enda, snakk om det på intervjuet. Det er ikke udelt positivt å si allerede i søknaden at du kommer til å bli borte igjen raskt for å gå på skolen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Jeg er enig med Sissan. Grunnen til at du kan virke uattraktiv for jobben er nok at de tror at dette bare er et "hvileskjær" frem til du finner deg en mer faglig relevant jobb, og ser for seg en opplæring, og at du deretter forsvinner fort ut i en annen jobb. Vær klar på at du ønsker å jobbe lenge.

Jeg har også erfaring av at når man har en del utdannelse og søker på jobber utenfor sitt fagfelt, havner man nederst i bunken. Dette har jeg også fått bekreftet når jeg har ringt og spurt om hvorfor jeg ikke var aktuell for stillingen. Det burde forsåvidt også du gjøre, det kan gi innsikt i hva problemet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør fokusere på følgende:

1. Din erfaring med barn. All erfaring fra tidligere barnepass, egne barn, barn i familien osv.

2. Fortell gjerne at du føler at du er på feil hylle og at du ønsker å jobbe med barn i barnehage.

Dette gir arb.giver et bilde av at du ønsker å være der en stund, og ikke blir der til det dukker opp noe bedre.

3. Du må vise til DINE personlige egenskaper som kommer godt med når du skal jobbe med barn. Altså, din kreativitet og erfaring fra det andre yrket. Du er flink til å kommunisere, ta initiativ osv..

Veldig enig.

I tillegg lønner det seg å gå innom barnehagen, da husker de deg godt når de skal gå igjennom søknadene. Jeg ansetter assistenter i den barnehagen jeg jobber, og vi får over 200 søkere på en stilling. Dermed blir de fleste søknadene bare skumlest, og ettersom så mange er like blir det de søknadene som skiller seg ut og de som har tatt turen innom og gjort et godt inntrykk som blir innkalt til intervju. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ringe til dem?

Jeg søkte rundt på MANGE barnehager men fikk ingen svar...til slutt ringte jeg opp 1 barnehage og sa at jeg hadde fryktelig lyst på jobben og da sa lederen at jeg kunne ta meg en tur til neste uke så kunne vi se hvordan det gikk! Jeg ble der i 7 mnd :) og da sluttet jeg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...