Gå til innhold

Vi over 60


:-) anna

Anbefalte innlegg

Jaha, Embla S? Er det FÅ som hetser store folk?

Jeg er jo ikke akkurat liten ( :D ).

Jeg la på meg den jula jeg fikk astma(4-5år) og ikke klarte å bevege meg like mye som før.

Helt fra barneskolen har jeg minner av "du er feit og stygg".

Vidre til ungdomsskolen ble det bedre. Jeg var ikke så fryktelig stor skjønner du, men når man ikke er helt lik andre, så skal man mobbes!

Ungodmsskolen kom og gikk, og jeg startet GK på vidregående.

Midt på året flyttet jeg sørover til porsgrunn. Mamma hadde fått seg jobb der og vi ble der. Jeg startet VKI og hadde hatt et fantastiskt år sammen med kjempekoselige folk på GK. VKI kom som et sjokk for meg! Jeg startet på p-sprøyta ca samtidlig med at jeg startet VKI og la på meg 15kg på kort tid. Da var man klassens mobbeoffer igjen. Jeg er ingen psykisk svak person, så jeg klarer å overhøre det som blir sagt og ler med, men det får være grense på hvordan folk skal oppføre seg. Jeg vet at jeg er "feit" og jeg har godtatt det. Jeg lever et stabilt liv sammen med en samboer som godtar meg for den jeg er.

Slik jeg har forstått det, så ble det sett på som "skryt" å være så tynn at man ble bedt om å spise. JEG vet at det IKKE er akseptabelt å være litt større enn andre her i landet. (Les avisa. HVER dag kommer det typiske "vi er for feite" "slank deg" "feite dør tidlig" "feite er dårlige i senga" "menn tenner på slanke kvinner" osvosv)

Samme her på KG! Hvor mange ganger ser du innlegg om hvilke klær de tynne får lov til å gå i? Er det noen som har nevnt "sukkerbabyer" i sammenheng med tynne folk? Nei. Det er det bare de "feite" som får..osv osv osv..:P

Så ikke kom her og ødelegg denne fine tråden :) Anna har laget med innlegg om de "dumme feite" som rakker ned på de "stakkars tynne".

(Jeg er ikke sint på deg eller noe slikt, men jeg bare sier det slik jeg ser det, selv om det kanskje er krast skrevet)

PS. HVEM har sagt at man blir tynn av å trene på sats?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cruella

Jeg synes det er flott at man ikke finner seg i å bli diskriminert pga noe kilo for mye, men 60 kilo......kvalifiserer det for å kalle seg overvektig da....?

I tilfelle er det huet du/dere er feitest i!

Dessuten, i iveren etter å fortelle hvor flott det er med "store" jenter, ikke begå den feilen å kritisere oss tynne, slik dere alltid har hatet å bli kritisert selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, i iveren etter å fortelle hvor flott det er med "store" jenter, ikke begå den feilen å kritisere oss tynne, slik dere alltid har hatet å bli kritisert selv.

Tror det er litt småironiskt skrevet.. Ikke ta det så seriøst:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

En ting til, Jordbær: Tror ikke du skal laste meg for at det finnes drittsekker som liker å mobbe andre. Jeg har mange veninner som selv syns de er for store (noen av disse syns jeg er superflotte og sexy, og de har ikke noe problem med å få seg - eller holde på flotte menn). De klager på sin egen kropp, men jeg hører faktisk aldri at andre kommenterer (annet enn positivt, at de ser bra ut).

Jeg hørte også at store jenter og gutter fikk kommentarer om dette på skolen, men på skolen fikk man jo gjennomgå for det meste. Var man ikke for tykk, var man for tynn (som jeg), eller man hadde rødt hår og fregner (som er så utrolig fint) eller man brukte briller, eller man var for stille og genert eller i det uendelige....

Det jeg prøver å si er at jeg har fundert en del på dette i det siste, og tror at mye sitter i sitt eget hode. Man må på en måte ta et valg for seg selv og stå for det med løftet hode. På den måten har man kanskje en mulighet til å få det godt med seg selv?

Føler det som om noen alltid vil misforstå og trekke negative slutninger :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 kger faktisk ikke så stort! Det er helt greit å veie et par og seksti om du er 170 høy som mange norske kvinner er. Alt kommer ann på beinbygning og høyde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke klandret deg for noe jeg, Embla S.

Jeg bryr meg ikke om hva folk mener om meg. Jeg er den jeg er.

Du må jo tåle at folk kommenterer det du skriver. Jeg glemte muligens å sitere deg. Men det jeg svarte på var:

Jeg har fundert litt over dette i det siste, og tenker som så at det er faktisk svært sjeldent noen kommenterer tykke mennesker. (mens tynne mennesker får høre at de må spise mer). Det at store jenter føler seg beglodd og diskriminert av tynnere, vel jeg tror faktisk det meste er i deres eget hode.

Jeg har mange guttevenner og har gått i ren gutteklasse i to år. Jeg vet hva de sier og mener om de som ikke er 90-60-90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Jeg har ikke klandret deg for noe jeg' date=' Embla S.[/quote']

Nei, ikke for annet enn å "komme her og ødelegge Annas fine tråd"

Javel, kan jeg også få lov til å kommentere det andre skriver?

Vel, jeg har også mange guttevenner, og jeg vet godt hvilke krav de setter til en potensiell kjæreste/hustru/mor til barn.

Hvis kravet om 90-60-90 er reelt, vel, da er det ikke bare de sk. store som ikke passerer... Da faller de fleste fyrstikkvinner igjennom også..

Anbefaler deg fortsatt og l e s e det jeg skrev med åpent sinn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hør hør!...

Samtidig er det et faktum at veldig overvektige menensker blir sett ned på... Men de som er over 60 kun... de er vel bare normal?... Er man mindre selvkritisk, men elsker seg mer mer, da vil vel det smitte over på hva andre synes om seg selv...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har også mange guttevenner, og jeg vet godt hvilke krav de setter til en potensiell kjæreste/hustru/mor til barn.

!!

Går det på utseendet da???... Vel, da tror jeg de blir gående alene en stund.. hva med deres eget utsende? Er de noem man ikke snur seg etter og krever ei "plakatdame"?...

Hva med egenskaper som kjæreste og mor? Teller ikke det i bunn og grunn mest?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Går det på utseendet da???... Vel, da tror jeg de blir gående alene en stund.. hva med deres eget utsende? Er de noem man ikke snur seg etter og krever ei "plakatdame"?...

Hva med egenskaper som kjæreste og mor? Teller ikke det i bunn og grunn mest?...

Jeg tror ikke gjennomsnittsmannen er en oppblåst selvvdigger som sitter med en 10-punktsliste og vurderer aktuelle kvinner. Jeg tror gjennomsnittsmannen blir glad hvis kvinnen er snill og grei med et ok utseende og at hun er interessert i ham! (som sagt jeg har mange "store" veninner som ikke har aht tproblem med å finne seg attraktive, bra kjærester)

*Embla gidder ikke henge i denne tråden mer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg skulle skrive også!... :wink:

Var ikke noe angrep det Embla!... Var bare akkurat det jeg skulle fram til, og at de over 60 nok ikke burde henge seg SELV så opp i at de veier rett over 60...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere meg selv:

Og for å forklare tittelen... det var mest et ordspill på gamlis-bladet Vi over 60.

Folk som veier 60 kilo er jeg igrunn såpass irritert på i utgangspunktet (dette er ikke rasjonelt) at om de begynner å lure på om de er feite på grunn av overskrifta... vel så velkommen i klubben med oss som "sliter med et vektproblem i hodet".

Her sier jeg to viktige ting (om jeg må få si det selv)

1 - grensen for overvektig går ikke på 60 kilo.. Faktisk så synes jeg at tittelen på tråden er helt genial fordi jeg mistenker at den får normale sunne jenter til å tenke at "60 - er det der grensen går altså - jeg er over 60 er jeg overvektig jeg da..." Og slik tankegang er jo akkurat det tråden handler om at man er lei av. Å sette kilotall på menneskeverd og skjønnhet. Så da opplever man det litt i sitt eget hode og skjønner kanskje hva det dreier seg om. Bare så det er sagt: man er IKKE overvektig når man veier 60 kilo. Man er ikke nødvendigvis overvektig når man veier 80 eller 100 heller.

2 - Ja jeg tuller med at jeg misliker tynne mennsker - men det er ikke veldig seriøst ment. I den grad jeg mener det så er det ikke med vettet mitt men med følelsene mine. Og faktisk så er det mest bare kødd, for det er ikke vekta som bestemmer om jeg liker noen eller ikke. Det finnes mange tynne som er "tykke" i hodet. Det er altså ikke vekttallet det handler om

3 - JEG synes faktisk at denne tråden er i ferd med å bli om ikke "ødelagt" så litt vridd. Den tråden her har da aldri vert ment som en hetsetråd mot tynne mennesker. Man må da kunne starte en tråd for damer som er lei av å føle seg for store uten at det er automatisk kritikk mot de som føler seg for tynne.

Dette er det jeg har skrevet om tynne mennesker så langt:

"Nå trenger jeg en tråd for oss damer som IKKE er fyrstikkmennesker... Vi som har vært heldige fra naturens side og blitt spandert litt ekstra på. "

"Er det flere enn meg som har lyst til å sklitakle pipestilkdamer som snakker om at "det er jo bare å spise mindre og trene mer"

"Neei... detta ble alvorlig... hvem skal vi sklitakle i dag Celina M kanskje, hun er tynn nok til at en kan få spent beina under henne skikkelig. Eller kanskje gode gamle Ally... eller Cameron..... Her kommer jeg... jeg er masse i bevegelse og jeg har rennefart så nåer det bare å stolpre vekk på fluebeina deres så fort dere kan...."

I de to første sitatene sier jeg VI som ikke er fyrstikkmennesker og at de jeg vil sklitakle er tynne damer som tror det er like lett for alle. Altså ikke bare fordi de er tynne men mest fordi de ikkje skjønner at det er noen som er skapt for å være tykkere.

Det siste sitatet starter jeg jo faktisk med å si at "detta ble alvorlig" da burde det jo være tydelig at det som kom etter ikke var så alvorlig.

Ikke ta alt så alvorlig da. Man må da få lov til å kødde med sin egen vekt (sette meg på for eksempel) og med idealbildet av hvordan en kropp skal være.

Det er enkelte av oss som synes det er ganske befriende og

ettersom denne tråden nå er fire sider lang er det da tydeligvis behov for den.

Lag en tråd for vi under 60 da vel og slutt å ta alt så bokstavelig?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...og de som sier "dette er en kake man kan spise MAX en stykke av for den er så mektig"' date=' mens jeg alt sitter med nr 2, og vet jeg har lyst på nr 3 også...[/quote'] :lol: kakestykke nr. 4 er heller ikke å forakte... Kjenner meg godt igjen.

Jeg skjønner hva du mener Anna, og synes du har et humoristisk, og samtidig litt sårt, innlegg. Samtidig skjønner jeg også argumentasjonen til Jordbær og Embla S. Jeg er enige med dere begge to, faktisk.... :roll:

Til slutt:Er enig med Embla S at man må finne ut hva man ønsker å ofre. Krever det å bli tynn at man må avstå fra "ekstra god" mat og må trimme, må man finne ut om det er verdt å leve slik for å bli slankere. Synes man ikke dette er verdt det "offeret", må man jobbe med seg selv og godta seg selv som man er.

Det er noen år siden jeg var nede på 60 tallet, ja.... Ikke kan jeg skylde på graviditetene heller da det er snart fire år siden minstemann ble født. :wink:

Dette var en interessant tråd som sikkert vekker følelser hos mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...