Gå til innhold

Politi på fransk

Gjest gjest12

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gendarmerie og gendarmes er også ord for politi i fransktalende land. La police og la gendarmerie har ulike oppgaver. Jeg er ikke sikker på hvor grensen går, men i følge wikipedia er la police mer sivilt, mens la gendarmerie tar hånd om opprør, terror, kystvakten, flyfartskontroll, sikkerhet, fjellredning og overvåkning av bygninger, presidenten og mot atomvåpen. I Paris gikk les gendarmes i undergrunnen med helautomat ag3 (!), så der går det vilt for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Gendarmerie og gendarmes er også ord for politi i fransktalende land. La police og la gendarmerie har ulike oppgaver. Jeg er ikke sikker på hvor grensen går, men i følge wikipedia er la police mer sivilt, mens la gendarmerie tar hånd om opprør, terror, kystvakten, flyfartskontroll, sikkerhet, fjellredning og overvåkning av bygninger, presidenten og mot atomvåpen. I Paris gikk les gendarmes i undergrunnen med helautomat ag3 (!), så der går det vilt for seg.

Her ville jeg ikke trodd ett sekund på Wikipedia, men det gjør jeg jo ikke vanligvis heller.

Så vidt jeg vet (og som jeg selv har opplevd, da jeg gikk meg bort i Paris), er det stikk motsatt. Gendarmene er de som sitter på den lokale politistasjonen, gendarmeriet, og tar seg av småting i lokalmiljøet, og gjør en god jobb med det, slikt skulle vi hatt mer av i Norge. De som har sånne fine hatter og slengkapper over skuldrene. Police er dem som rykker ut i andre tilfeller. Du husker sikkert scenene fra de forferdelige opprørene i Paris for noen år siden. På ryggen til disse sto det Police.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...