ibi Skrevet 7. oktober 2009 #1 Skrevet 7. oktober 2009 Lurer på om noen har noen råd til meg. Jeg har ei kattemor som fikk 3 kattunger i sommer. Planen har vært å beholde minst en av de selv og finne gode hjem til de to andre. Evt, om vi ikke finner gode hjem, så blir de her alle sammen. De er nå 12 uker gamle og begynner å bli leveringsklare. Det er mulig at noen har lyst på katt av oss nå, men vi vet ikke ennå. Kattemor var ikke mer enn 4-5 uker da vi fikk henne, hjemløs, alene og forlatt. Hun hadde ikke klart seg mange dagene til ute, for hun var kun skinn og bein, pelsen var skitten og hun var full av mark. Og den første frosten og snøen kom bare en dag eller to etter at vi fikk henne i hus. Vi var veldig lenge usikre på om det kom til å gå bra med henne, både fysisk og psykisk. Og vi har vært innstilte på at hun ville bli en problemkatt, men hun har kommet seg over all forventning. Ja, jeg vet om kasterering og div, så vennligst spar meg. Regner med at det kommer noen "kaster katten din"-kommentarer. Jeg er også for kasterering av katter, men det gikk litt fort i svingene her og vi fikk rett og slett ingen dyrlege til å kasterere henne tidlig nok, fordi hun var for undervektig etter en røff start på livet og p-piller til katt er noe de ikke ville gi før hun helt sikkert hadde hatt første løpetid, og hun kom seg ut. Bang, der var det gjort. Hun er forøvrig nå midlertidig på p-piller og skal kastereres så snart ungene er helt avvent å die og hun har tilfredstillende vekt igjen. Et mål vi er ganske så nær nå. Saken er, at hun har vært ei flott kattemor for kattungene og alt har gått over all forventning til tross for at hun ikke har fått den grunnleggende opplæringen av sin egen kattemor, og til tross for at hun var så alt for ung når hun ble drektig. Dog en smule overbeskyttende. Men hun har ikke lært de å bruke dokassen, selv om hun er veldig flink å bruke den selv. Så pottetreningen har matmor måtte ta seg av. To av de er veldig flinke og går i kassen. Et par uhell har vi hatt, men det har helt klart vært uhell. I begynnelsen hadde de ei lita kasse som stod i nærheten av der de var mest, men jeg fjernet denne når jeg så de begynte å gå i pusemors do i stedenfor og det gikk veldig fint. Men så har vi den siste av de, som i perioder er flink til å bruke kattedoen og i perioder er urenslig og tisser både i bagger - om det skulle stå en fremme, i klesvasken, på poser om han finner noen liggende osv. Av og til bæsjer han også utenom kassen. Det kan være forskjellige steder for hver gang, så det er ikke et yndlingssted han har funnet seg heller. Vasker bort der som han har vært, etter alle kunstens regler og avslutter med en god skvett eddik, så går han ikke der mer. Men finner et nytt sted ved en senere anledning. I dag var det en bilstol til baby som fikk seg en våt affære. De har ei stor kasse på deling, den skifter jeg på 2-3 ganger i uken og spar opp skitten flere ganger for dagen. Med en gang jeg ser eller merker er noe der. De har "faste do-tider" og går i tur og orden uten noe problem. Også problempusen, i de periodene/dagene han er flink. Ringte dyrlegen i dag for å høre om råd, får jeg vil nødig avlive han, men om vi ikke får han renslig, kan vi hverken gi han bort (som var opprinnelige planen), eller beholde ham selv. Dyrlegen mente det var lite håp og forespeilet at når han nå var 12 uker og fortsatt ikke var renslig, så var det store muligheter for at avlivning kan være eneste utvei... Noe som gjør meg vondt. Men anbefalte å prøve å ha han så mye ute som mulig, for å tvinge ham til å gjøre fra seg ute i stedetfor. Noe jeg ikke helt føler meg bekvem med med en 12 uker gammel kattunge i et område hvor det er mange ukastererte hannkatter (det bor en del hjemløse ukasterte monser på en minkgård i nærheten). I tillegg bor vi veldig landlig til, så det er mye rev og andre rovdyr her også. Har de alle sammen litt ute på dagtid når været tillater det, men bare sammen med pusemoren og når vi er hjemme og kan holde øye med de. Det er da snakk om kanskje en time av gangen. Dyrlegen var enig i at det var en risiko, men at det var en måte å gjøre det på, å få de til å foretrekke naturen i stedenfor kriker og kroker i huset. Ellers rådet hun til å evt prøve å sette ut en kattedo til. Prøvde dette en liten periode for en stund siden, men fjernet denne igjen fordi de da kun brukte enten den ene eller den andre doen alle sammen. Men selvfølgelig, det skader jo ikke å forsøke ennå en gang med en kattedo til. Men mest sannsynlig så tror hun at det kan være et markeringsbehov fordi han føler seg usikker. Han er helt klart den mest forsiktige i søskenflokken og kan nok være litt nervøs av seg og er også den av de som er mest tilbaketrukken. Da kan "ute-så-mye-som-mulig"-teknikken virke mot sin hensikt, om han er usikker pga andre hannkatter i området. Når det gjelder omgangen med de andre kattene i huset, er det ingen problemer der. De kan både leke sammen, vaske hverandre og sove sammen alle sammen. Jeg kan ikke se noen tegn til at han blir underkuet av de andre kattene eller utstøtt fra flokken, og de krangler ikke. De har også sine faste plasser å ligge på i huset, når de ikke sover sammen, og respekterer sine respektive plasser som de har funnet ut av selv. Siden han ikke går på samme sted å tisser og bæsjer, så vil det å sette ut mat på de stedene virke mot sin hensikt. Vi prøver å begrense tilgangen til huset i så stor grad som mulig, men det er et stort hus med mange åpne løsninger, så da må vi i såfall ha han i bur når vi ikke kan følge med ham 110% hele tiden. For å tisse et sted er fort gjort... Og en katt har heller ikke godt av å sitte i bur mesteparten av dagen. Lurer også på om kasterering kan hjelpe på problemet hans, men dyrlegene her i distriktet kastererer ikke før de er 5-6 mnd av en eller annen idiotisk grunn. Da jeg sa at forrige katten min ble kasterert da han var bare 3-4 mnd, så hørtes det ut som jeg ikke ble trodd. Når vi har 1-1,5 time kjøring til nærmeste dyrlege, så begrenser det seg hvorvidt vi kan velge og vrake for å finne en som er villig til å kasterere allerede nå også. Ble langt og rotete dette her, men jeg lurer altså på; Er det noen som har noen andre tips jeg kan forsøke? Synes det er så trist å måtte avlive han også, og det er den absolutte siste utveien. Men vi kan ikke leve med en katt som i perioder tisser og bæsjer over alt heller. Gjerne gladhistorier og ikke de dystre som dyrlegen kom med, om katter som eieren forgjeves har forsøkt å få renslige i opp til et halvt år uten at de har lykkes og eneste utvei har blitt å sende katten til de evige jaktmarker... Har forøvrig sjekket at han ikke har noen problemer med urinveiene som får han til å vegre seg for kattedoen. Noen som har noen tips og råd? Han er jo så fin, elegant og god, men tissing og bæsjing over alt kan vi bare ikke ha noe av. Det er uhygienisk, ødeleggende og lite koselig...
storesøs Skrevet 7. oktober 2009 #2 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg ville prøvd med en kattedo til, en gang til. Endel katter vil gjerne ha en kasse for seg selv. Prøv om du kan hindre de andre å bruke den, så den blir bare hans do(lettere sagt enn gjordt da...). Mulig det kan hjelpe. Ellers har jeg dessverre ingen gode råd. Lykke til!
tigerpus1 Skrevet 8. oktober 2009 #3 Skrevet 8. oktober 2009 hei prøv å bruk ever clean multiple cats kattesanden. tilogmed gamlepusen som har gått på do ute i 13 år begynte å gå på do inne etter at jeg begynte med den. jeg har 2 kattedoer og 4 katter en på 13 år, en på 2 år og 2 av kattungene hennes som nå er 7 mnd. grunnen til at jeg har 2 doer er at jeg har et langt hus og blæren til en liten pus er liten så da slipper jeg uhell. isteden for å ha pusen i bur ville jeg prøvd å ha den på badet med egen do der til å begynne med så utvide med 1 rom av gangen. men pass på at det ikke er lang vei til doen hans lykke til med lillepusen
anca123 Skrevet 10. oktober 2009 #4 Skrevet 10. oktober 2009 Hei hei:) HUff, dette var ikke en arti situasjon å komme opp i.. Skjønner godt du ikke vil avlive lille pusegutten. Jeg ville også satt inn en ekstra kattedo og prøve på nytt igjen. Jeg tror også at det er mulig at det er et markeringsbehov, og dette er noe de slutter med når de er kastrer. Dessverre er det sånn at man vanligvis ikke kastrerer de når de er under 5-6 mnd, fordi kjønnsorganene må være fullutviklet eller noe. Men jeg kjenner noen som måtte kastrere pusen sin tidligere av samme grunn som du sliter med. Det var vetrinærene som foreslo dette til de. Deres pus sluttet helt med å tisse andre steder enn i kassen etter kastreringen ble gjennomført. skjønner dere har vanskeligheter med å kunne gjøre dette når den nærmeste vetrinæren er en evighet unna og ikke tror på det du sier og allerede så tidlig kommer opp med alternativet om å avlive han. Syntes dette ikke er riktig. Lille pusen må få en sjangs.. Kan det være mulig og ringe til en annen vetrinær og bare få en second opinion ang. kastrering av en så ung pusekatt? Kanskje dette kan hjelpe deg med å få gjennom en kastrering hos din vetrinær. Jeg tror uansett de ikke er villig til å kastrere han før han er 4 mnd, men hvis problemet forsvinner med kastreringen slipper du å vurdere det siste alternativet. Håper virkelig det går lillepusen sin vei. Lykke til:)
tigerpus1 Skrevet 10. oktober 2009 #5 Skrevet 10. oktober 2009 de kastrerte guttepusen min når han var 12 uker. de kastrerer fra de er ca 2 kg.
Aurora M. Skrevet 11. oktober 2009 #6 Skrevet 11. oktober 2009 Stort dilemma. Det at katter er renslige og går på kassa er et must. Jeg synes ikke du skal gi den opp enda nei. Jeg ville ha satset på å gi bort de to andre nå først. Begynn å annonser straks, for de som virkelig ønsker katt, er villig til å vente en ukes tid før de får den. Så ville jeg ha beholdt den siste en tid til, for så og se om den forandrer seg når den har bare dere og kattemor å forholde seg til. Du sier den er forsiktig og litt nervøs av seg, og det er godt mulig den vil føle seg roligere og tryggere når de andre ungene er ute av redet. Hvis dere tar han på fersken noen ganger i å gjøre fra seg utenfor kassa, så ta den med en gang og løft den opp i kassa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå