Gå til innhold

Funnet en (hjemløs?) pus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg kom fra skolen i dag satt det en nydelig pus uttafor døra og ville inn. Vi har sett den i området her før, og hørt rykter om hvor den bor, så vi kjørte opp dit og ringte på hos ei dame og spurte henne. Hun sa at ingen der eier den, og at de er veldig lei av den der oppe, for den har vanka der mye. Jeg kunne bare hive den ut av bilen, så skulle de skyte den. Det gjorde jeg selvfølgelig ikke, så nå er den her hos meg.

Jeg er veldig usikker på om den har et hjem, den er så tynn. Samtidig er den veldig tillitsfull og kosete, så den må ha hatt et hjem en gang i tiden. Nå er spørsmålet bare, hva gjør jeg? Har 2 egne katter, så her kan den desverre ikke bli. Har tråla igjennom alt av savnet katt- annonser, så nå vurderer jeg å bare henge opp plakater, enten med spørsmål om noen savner den, eller med spørsmål om noen vil ha den. Dumt å gi bort noen andres katt, men jeg mistenker egentlig at den har blitt kjørt opp hit og dumpa. Vurderer også dyrebeskyttelsen. Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du svarer deg selv. Dyrebeskyttelsen, Fod...henge opp lapper.

Du kan også sette inn annonse i lokalavisa og etterlyse eierne, helst med bilde av katten. Kanskje noen som kjenner eierne vet hvem de er. Ring til veterinærkontorene rundt om og si at du har en katt som trenger et nytt hjem og om de har veggplass til en etterlysning til et nytt hjem? Veterinærer bruker å være behjelpelig når det gjelder omplassering av bostedsløse dyr. Ikke alle, men noen. De kan jo ikke hjelpe alle som spør, men du kan være heldig.

Det er mange frivillige som omplasserer katter. Google på omplassering av katter så finner du kanskje noen der du bor. Det er ikke sikkert eierne dukker opp.

Bor du i et område med mange hytter? Da kan du kontakte hytteforeningen og spørre om de kan kontakte medlemmene via mail og spørre om noen savner katten?

Skrevet
Du svarer deg selv. Dyrebeskyttelsen, Fod...henge opp lapper.

Du kan også sette inn annonse i lokalavisa og etterlyse eierne, helst med bilde av katten. Kanskje noen som kjenner eierne vet hvem de er. Ring til veterinærkontorene rundt om og si at du har en katt som trenger et nytt hjem og om de har veggplass til en etterlysning til et nytt hjem? Veterinærer bruker å være behjelpelig når det gjelder omplassering av bostedsløse dyr. Ikke alle, men noen. De kan jo ikke hjelpe alle som spør, men du kan være heldig.

Det er mange frivillige som omplasserer katter. Google på omplassering av katter så finner du kanskje noen der du bor. Det er ikke sikkert eierne dukker opp.

Bor du i et område med mange hytter? Da kan du kontakte hytteforeningen og spørre om de kan kontakte medlemmene via mail og spørre om noen savner katten?

Ja, jeg svarer meg jo egentlig selv :P er bare så redd for å gi bort noen andres katt, hvis den egentlig har et hjem. Skal prøve lokalavisa ja, og hjelper ikke det får jeg se om jeg finner noen rundt her som vil ha den. Burde ikke være så vanskelig :)

Skrevet

www.nettkatten.no

www.dyrebar.no

Her er det både annonser fra folk som har funnet og mistet katt. Verdt en titt!

Skrevet
www.nettkatten.no

www.dyrebar.no

Her er det både annonser fra folk som har funnet og mistet katt. Verdt en titt!

Takk det skal jeg gjøre :)

Gjest Gjest_kit_*
Skrevet

Du bør ikke være så redd for å gi den videre i tilfelle noen eier katten. Hvis de etterlyser den, kan de jo få den tilbake. Hvis det er barn som savner katten sin, og har foreldre som ikke bryr seg, så er det lite du kan gjøre med det.

Så lenge du selv ikke kan ta vare på den over tid, så gjør du det rette i å finne noen andre. Du kan jo si at det er med et forbehold, hvis eierne dukker opp fra intet, da er jo ingenting bedre. Men det er rart at eierne ikke har etterlyst katten. Det er så mange som ikke bryr seg dessverre. Katter er jo gratis og mange har null respekt for dyrene sine.

Skrevet
Du bør ikke være så redd for å gi den videre i tilfelle noen eier katten. Hvis de etterlyser den, kan de jo få den tilbake. Hvis det er barn som savner katten sin, og har foreldre som ikke bryr seg, så er det lite du kan gjøre med det.

Så lenge du selv ikke kan ta vare på den over tid, så gjør du det rette i å finne noen andre. Du kan jo si at det er med et forbehold, hvis eierne dukker opp fra intet, da er jo ingenting bedre. Men det er rart at eierne ikke har etterlyst katten. Det er så mange som ikke bryr seg dessverre. Katter er jo gratis og mange har null respekt for dyrene sine.

Ja sant det. Der jeg var i går er det 5-6 husstander, og det er ganske langt til neste byggefelt, der vi bor. Fra oss er det også ganske langt til neste, osv. Derfor tenker jeg at noen har kjørt den opp til toppen og kasta den ut av bilen. Skjønner ikke åssen det går ann å være så hjerterå! Denne pusen er virkelig helt nydelig, og så morsom og tøff og rar :) Både jeg og sambo har blitt glade i den allerede!

Gjest katteglad
Skrevet

Hva skal du gjøre med katten så lenge, da? Ta den inn til deg? La den slippe inn til deg når den vil? Eller bare la den gå ute, og gi den mat ute? Tenk om de skyteglade folka får tak i den, og tar den av dage?

Gjest katteglad
Skrevet

Hvis dere er blitt glad i den, og har to puser fra før av, hvorfor ikke bare beholde den? Ja, det blir litt innkjøringsproblemer i starten med å vende de to andre kattene til den nye, men alt i alt, en morsom katt er gull verdt.

Skrevet
Hvis dere er blitt glad i den, og har to puser fra før av, hvorfor ikke bare beholde den? Ja, det blir litt innkjøringsproblemer i starten med å vende de to andre kattene til den nye, men alt i alt, en morsom katt er gull verdt.

Jeg har jo veldig lyst, men er desverre ikke den eneste om den beslutningen. Og samboeren (selvom han også er glad i den) sier at vi ikke kan ha tre. Vi fant en nyfødt kattunge ute en gang, som vi redda. Jeg gråt og trygla og ba om å få beholde den, men den ble gitt bort da den var stor nok :(

Det blir ikke bare litt innkjøringsproblemer, trust me ;) Foreløpig bor den hos oss, og vi holder den adskilt fra de to andre. Jeg tror dette var første natta i trygghet for den på en god stund, stakkar liten.

Skrevet

Sett opp noen lapper her og der, gjerne på lokalbutikk eller andre steder de fleste er innom. Så kan du ta kontakt med Dyrebeskyttelsen. Her jeg bor tar Dyrebeskyttelsen inn katter, så setter de inn annonse i avisen og legger ut katten som funnet på sine sider, sjekker om katten har chip og ringer evt tlfnr som er registrert på chipen, og om ingen har meldt seg som eier innen to uker er katten offisielt Dyrebeskyttelsens eiendom.

Har de ikke meldt seg innen to uker, så fortjener de ikke å få katten sin tilbake...

Om Dyrebeskyttelsen har mange katter inne kan de be deg om å være krisehjem for pusen, så du bør tenke over om du har mulighet til det. Da bor katten hos deg, får ikke lov til å gå ut, og Dyrebeskyttelsen betaler fôr, ormekur, kattesand og veterinærregninger mens katten er hos deg.

Skrevet

Du har altså funnet en katt du tror er hjemløs og har tatt den inn og gir den mat??? Helt ærlig, er du ikke 110% sikker på at katten faktisk ER hjemløs, så IKKE ta den inn! At katten er tillitsfull og virker sulten, så betyr det ikke at den ikke har et (godt) hjem.

Det er en uting å gi fremmede katter mat og kos.

Gjest katteglad
Skrevet
Jeg har jo veldig lyst, men er desverre ikke den eneste om den beslutningen. Og samboeren (selvom han også er glad i den) sier at vi ikke kan ha tre. Vi fant en nyfødt kattunge ute en gang, som vi redda. Jeg gråt og trygla og ba om å få beholde den, men den ble gitt bort da den var stor nok :(

Det blir ikke bare litt innkjøringsproblemer, trust me ;) Foreløpig bor den hos oss, og vi holder den adskilt fra de to andre. Jeg tror dette var første natta i trygghet for den på en god stund, stakkar liten.

Hm, høres ut som det bare er en om å ta den beslutningen. Samboeren din. Du har veldig lyst på å beholde den, men samboeren din sier nei. Hvorfor skal han få viljen sin, men ikke du? Men ok, det er ikke min sak hvem som har øverste myndighet i din familie ;) Uansett kjempefint at du tar vare på den enn så lenge. :)

Gjest katteglad
Skrevet
Du har altså funnet en katt du tror er hjemløs og har tatt den inn og gir den mat??? Helt ærlig, er du ikke 110% sikker på at katten faktisk ER hjemløs, så IKKE ta den inn! At katten er tillitsfull og virker sulten, så betyr det ikke at den ikke har et (godt) hjem.

Men så les historien til denne katten da, før du kommer med selvfølgelighetene. Den er tynn, den har gått og mast på folk i et annet boligområde, og de sier den har gått og mast i lengre tid og at de er lei av den og tenker skyte den. Ingenting tyder på at denne katten har en eier. Isåfall gir eieren blaffen i å følge opp katten sin.

Skrevet
Men så les historien til denne katten da, før du kommer med selvfølgelighetene. Den er tynn, den har gått og mast på folk i et annet boligområde, og de sier den har gått og mast i lengre tid og at de er lei av den og tenker skyte den. Ingenting tyder på at denne katten har en eier. Isåfall gir eieren blaffen i å følge opp katten sin.

Og disse folkene i dette boligområdet har gjort som TS. Nemlig gitt mat til en katt de synes synd i, så har de blitt lei... Kanskje har katten et hjem, kanskje ikke, og kanskje det at noen har gitt den mat har bidratt til at den er blitt hjemløs?

Kjenner forøvrig til flere tilfeller av katter med gode hjem som har lagt seg til den uvanen å tigge mat i nabolaget, og folk biter på. "stakkars pusen. Se som den sluker maten, den er sikkert hjemløs! Slemme eiere..blablabla".

Gjest katteglad
Skrevet
Og disse folkene i dette boligområdet har gjort som TS. Nemlig gitt mat til en katt de synes synd i, så har de blitt lei... Kanskje har katten et hjem, kanskje ikke, og kanskje det at noen har gitt den mat har bidratt til at den er blitt hjemløs?

Står det noe om at de som gikk lei katten først har gitt den mat? Det virker usannsynlig at man først mater en katt i lengre tid for så bestemme seg å skyte den. Folk som tenker på å skyte ihjel løskatter vil neppe tenke på å gi de mat. Nå er trolig katten hjemløs allerede, og hvordan den først ble hjemløs får man uansett ikke endret på. Faktum er at den nå er tynn, og trenger mat. Skal man da la være gi den mat og håpe på at den har et hjem, når alt tyder på at den ikke har det?

Kjenner forøvrig til flere tilfeller av katter med gode hjem som har lagt seg til den uvanen å tigge mat i nabolaget, og folk biter på. "stakkars pusen. Se som den sluker maten, den er sikkert hjemløs! Slemme eiere..blablabla".

Det er katters natur. De er ikke som hunder. Katten er en opportunist like mye som vi mennesker er ettergivende. Så lenge en katt får nok mat, spiller det faktisk ingen rolle for kattens ve og vel om den får mat kun på ett sted, eller på ti ulike steder. Så lenge den har et opprinnelig hjem i nabolaget vil den finne tilbake til dette hjemmet hvis de ni andre hjemmene plutselig skulle bestemme seg for å slutte gi katten mat.

Denne aktuelle katten har plutselig havnet et godt stykke unna der den tidligere vandret, og den trenger mat. Man kan ikke la generelle prinsipper overtyre når det dreier seg om noe så elementært som å gi katten nok mat, når den har den forhistorien den har. Dette er like mye common sense som det du lekser opp om, skjønner du.

Skrevet
Står det noe om at de som gikk lei katten først har gitt den mat? Det virker usannsynlig at man først mater en katt i lengre tid for så bestemme seg å skyte den. Folk som tenker på å skyte ihjel løskatter vil neppe tenke på å gi de mat. Nå er trolig katten hjemløs allerede, og hvordan den først ble hjemløs får man uansett ikke endret på. Faktum er at den nå er tynn, og trenger mat. Skal man da la være gi den mat og håpe på at den har et hjem, når alt tyder på at den ikke har det?

Det er katters natur. De er ikke som hunder. Katten er en opportunist like mye som vi mennesker er ettergivende. Så lenge en katt får nok mat, spiller det faktisk ingen rolle for kattens ve og vel om den får mat kun på ett sted, eller på ti ulike steder. Så lenge den har et opprinnelig hjem i nabolaget vil den finne tilbake til dette hjemmet hvis de ni andre hjemmene plutselig skulle bestemme seg for å slutte gi katten mat.

Denne aktuelle katten har plutselig havnet et godt stykke unna der den tidligere vandret, og den trenger mat. Man kan ikke la generelle prinsipper overtyre når det dreier seg om noe så elementært som å gi katten nok mat, når den har den forhistorien den har. Dette er like mye common sense som det du lekser opp om, skjønner du.

Nei, det står ikke at de har gitt den mat, men det er faktisk veldig sannsynlig. Det er faktisk helt vanlig. Folk gir den søte katten mat og kos, men så blir de lei å vil bli kvitt den. Noen setter de ut i skogen i pappkasser, noen til dyrbeskyttelsen, til avlivning og noen vil faktisk skyte de. Det er sånn det blir så mange hjemløse katter som ingen vil ha, skjønner du.

Og det at katter er opportunister var faktisk poenget mitt og hovedgrunnen til at man IKKE skal gi fremmede katter mat! Er katten sulten, får den gå hjem!

Og mange katter er tynne. At en katt er tynn betyr ikke at den er hjemløs.

Skrevet

Ta den inn i varmen (som du har vært så snill å gjøre), gi den godt med mat, trygghet og kos, og gjerne en ormekur. Annonser etter nye eiere gjennom ulike nettforum, og gjennom plakater i nærmiljøet.

Hvis det er umulig for deg å beholde den til du får den omplassert, så ring FOD og Kattens Vern og hør om de har plass. Vi snakker tydelig om en forlatt katt som trenger et nytt hjem snarest.

Skrevet

Dette er jo bare helt på jordet!! Syns det er kjempflott at hun hjelper katten til enten å finne eierne sine, eller å finne en ny familie! Det har ingenting å si om man gir fremmede katter mat og kos. Har katten det bra hos deg, kommer den tilbake selvom den også finner mat andre plasser. De er ikke dumme heller da. Flytter du inn på resturangen du, bare fordi du får mat der??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...