Gå til innhold

Lure tips/kjøp når du gikk gravid/ble mor


Gjest Ts

Anbefalte innlegg

Har sittet å lest tråden "ting du glemte til bryllupet ditt", også kom jeg til å tenke på hva det smarteste tipset/kjøpet jeg fikk/gjorde når jeg gikk gravid/ble mor...

Beste tipset jeg fikk var: Finn deg en eller to mødre som du stoler på. Hør på disse og ignorer alle skrekkhistorier om 42 timers fødsler og kolikkunger...

Beste kjøp: Jeg kjøpte ikke kjempe mye klær til den nyfødte siden han uansett ville vokse fra det fortere enn han rakk å slite det ut, men noen dager blir det jo mer gulp enn andre, så det kunne bli litt hast med å få vasket og tørket klærne. Vi hadde ikke plass til stativ på badet, så mitt beste kjøp var et sånt rundt "stativ" med klyper som kunne henges i dusjen, og derfor ikke var i veien, men klærne ble fort tørre... :)

Noen andre som har noe de vil dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En tynn overmadrass som jeg har på senga. Lekker masse melk for tiden og da er det enklere å få vasket denne enn den som hører til senga. Pluss at jeg slipper å ligge på et klamt tisselaken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bæretøy, tøybleier og bodyforlengere. Gutten min har stort behov for nærhet, så med bæretøy har jeg hendene fri. Med tøybleier går jeg ikke tom for bleier, og bodyforlengeren gjør at vi kan ha tøyet lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bæretøy, tøybleier og bodyforlengere. Gutten min har stort behov for nærhet, så med bæretøy har jeg hendene fri. Med tøybleier går jeg ikke tom for bleier, og bodyforlengeren gjør at vi kan ha tøyet lenger.

Genialt, den noteres :) Ikke hørt om det før, jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bæretøy, tøybleier og bodyforlengere. Gutten min har stort behov for nærhet, så med bæretøy har jeg hendene fri. Med tøybleier går jeg ikke tom for bleier, og bodyforlengeren gjør at vi kan ha tøyet lenger.

Signerer, og tilføyer ammeinnlegg i bambus med PUL- eller ullutside (avhengig av årstid), ammemadrass og smokkeholder/smokkesnor. Bambusinnleggene virker helende på såre brystvorter, ammemadrassen var uunnværlig de første månedene (hun kunne flyttes fra stua til vår seng i den uten å våkne, pluss at det selvsagt var superpraktisk både til amming og samsoving), og smokkeholderen er rett og slett utrolig kjekk for smokkebabyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smokkesnor, ja. Jeg har også ammeinnlegg i bambus. Kjøpt på krusedull.no, hvor jeg også kjøpte bodyforlengeren. (http://www.krusedull.net/krusedull/viewitem.php?id=957)

Etterhvert som vi begynner å bruke me gensere, kommer jeg til å skaffe slike trøyeholdere: http://www.vidunderbarn.no/productdetails.php?product=477

Ammeputen er også god å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tuppelure_*

Ammepumpe!!!! Uten tvil fullstendig uunnværlig for meg. Den gjør at jeg kan overlate bebisen til mannen min og stikke på trening, ut og shoppe litt for meg selv, gå en tur... Få et pusterom, rett og slett. Balsam for sjela mi i alle fall!

Anbefaler også litt dekadent shopping til deg selv etter fødselen, hvis du har råd. Jeg kjøpte masse digge kroppspleieprodukter og ny sminke, samt gikk til frisøren så fort jeg orket etter begge mine fødsler. Det hjelper skikkelig på velværet, kan jeg love deg! Fordi man fortjener det etter en sånn bragd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Flanellbleier som vi bruker til gulpekluter. 6pk til 79,- el.l. på Sparkjøp

* Hakesmikker så han ikke gulper over hele bodyen/genseren. Likte best de i frotte uten plast på baksiden.

* Smokkesnor er genialt på tur!

* 2 dyner! Plutselig må den ene i vask!

* Tisselaken som dekker hele madrassen (Jysk)

* Ikke kjøp minste str. i sokker, de var jo for små med en gang!

* Kjøp myke gode klær som er gode å ligge og røre seg i. Dongeri med 10 lommer funker kun til pynt, og blir i beste fall brukt en gang før de vokser fra de!

* Vi kjøpte en trimmatte på Obs (4 puslebiter) til 99,- Kjempegod til å krype/leke på! Den er grå og svart.

* På dyre klær/utstyr; Sjekk om du kan arve, låne eller kjøpe brukt! Det er ikke miljøvennlig at slikt bare støver ned på annet hvert loft!

Endret av Jade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får en baby med vondt i magen, så prøv kiropraktor :) Du trenger ikke å leve på knekkebrød og vann for at babyen skal være fin i magen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer, og tilføyer ammeinnlegg i bambus med PUL- eller ullutside (avhengig av årstid), ammemadrass og smokkeholder/smokkesnor. Bambusinnleggene virker helende på såre brystvorter, ammemadrassen var uunnværlig de første månedene (hun kunne flyttes fra stua til vår seng i den uten å våkne, pluss at det selvsagt var superpraktisk både til amming og samsoving), og smokkeholderen er rett og slett utrolig kjekk for smokkebabyer.

Veldig enig i ammemadrass! Smokkesnor har vi på når vi er ute, smokkeholder med ekstra smokk er et must her når vi er ute på tur! Går alltid en i bakken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Jeg var veldig glad for at jeg kjøpte meg amme-topper, for da slapp jeg å flashe med gelèmagen min til alle i begynnelsen..Følte meg ikke helt vel med den magen med en gang!

Andre ting jeg velsigner er ammeinnlegg i ull(var livredd for å fryse på puppene og få brystinfeksjon!), ammepute, omslagsbodyer og vippestolen :)

Og som gjest_Tuppelure* også sier, bruke litt penger på seg selv etter fødselen..Er ikke alle de gamle klærne som passer med en gang, og en føler seg ikke akkurat lekker når man går rundt i store gravidklær...

Edit: måtte legge til vippestolen

Endret av Unknown
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å ikke vente de anbefalte 3 ukene før man begynner med smokk... når barnet er flink på brystet kan man prøve smokk. Den første uka hadde han stort sugebehov og tok gjerne lillefingeren, mens vi ikke lot ham få smokk for å unngå sugeforvirring. Da han ble 3 uker, var han ikke lenger interessert i lillefinger eller noe som helst som lignet smokk, han vil bare kose med puppen... stakkars puppene. Den som hadde hatt bruk for smokkesnor gitt.. veldig upraktisk med baby som ikke tar smokk synes jeg. Han vil ikke ha fingrene sine eller en klut heller. Så når han begynner å grine i bilstolen, har jeg ikke noe å "stappe inn" for å roe ham. Dette gjør at jeg ikke liker å dra særlig langt med ham alene i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bæretøy! Bruker både elastisk sjal og meitai masse, det er så enkelt og greit å ta på seg.

Tøybleier - praktisk, miljøvennlig, godt for huden til barnet og jeg slipper å drasse med meg bleier hjem fra butikken, de er jo alltid i hus

Liten vannkoker på nattbordet - veldig greit å slippe å stå opp for å få blandet flaske med MME i varmt nok vann selv på natta.

Ammetopper, liker ikke å flashe halve kroppen jeg heller.

Stor stelleveske med mange rom, er ikke den ting jeg ikke har med meg oppi den bagen, så her er vi klare for alle eventualiteter :)

Også må jeg si meg uenig i det med å lese/høre fødselshistorier, syns det var fint jeg. Ikke ble jeg skremt og redd, og jeg sitter igjen med et inntrykk av å ha hatt en knallfin fødsel. Og min fødsel var hverken veldig kort eller veldig enkel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genial tråd!!

Jeg har termin om en uke, og trenger alle gode tips jeg kan få..

Skal komme med mine erfaringer så snart jeg får noen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duphalac, bør brukes siste uke før termin og så første uken etter fødsel, gjør de turene på toalettet litt enklere og mindre skumle og tar gjerne noen dager før effekten kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne tråden må jeg bare følge med på!! Det er jo en utstyr-jungel man ikke aner hvor man skal begynne å gå i...

*mine innlegg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duphalac, bør brukes siste uke før termin og så første uken etter fødsel, gjør de turene på toalettet litt enklere og mindre skumle og tar gjerne noen dager før effekten kommer.

Er dette en form for avføringsmiddel eller noe? Kjøpes det reseptfritt på apoteket eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...