Gjest Gjest_TRIST_* Skrevet 6. oktober 2009 #1 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg er så frustert og lei meg. Går konstant med dårlig samvittighet for pusen min. Den er 1,5 år gammel og vant til å bo i liten leilighet, men har alltid hatt mulighet for å være ute mens jeg er på jobb osv.. Så var jeg desverre nødt til å flytte og bor nå i leilighet i 4 etg, med trafikkert vei rett utenfor. Og pus har vært inne i snart to uker, og jeg merker at den værker etter å komme ut å utforske ting! Virker som hun kjeder seg for hun bare sover og mjauer etter meg hvis hun merker at jeg er på vei ut. (Når jeg er hjemme går det som regerl bra.) Hun er så nydelig, kosete liten sak og jeg er blitt så innmari gladi det lille pyret. Men frykter nå at jeg ikke er i stand til å være en god nok "mor". Noen råd om hva som er best for meg å gjøre? Alle svar settes utrolig stor pris på!! Takk.
Gjest Gjest_Mari_* Skrevet 6. oktober 2009 #2 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg syntes det er direkte slemt å tvinge en utekatt på halvannet år til å være inne, når den er vant til å gå ut. Hadde jeg måttet flytte med mine katter til et sted de MÅTTE være inne, hadde jeg heller omplassert alle 5 istedet for å ødelegge instinktene og gledene dems. Jo, jeg elsker kattene mine, og jeg elsker dem høyt nok til å la dem få et lykkelig liv, ute!
Gjest Cato Skrevet 6. oktober 2009 #3 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg syntes det er direkte slemt å tvinge en utekatt på halvannet år til å være inne, når den er vant til å gå ut. Hadde jeg måttet flytte med mine katter til et sted de MÅTTE være inne, hadde jeg heller omplassert alle 5 istedet for å ødelegge instinktene og gledene dems. Jo, jeg elsker kattene mine, og jeg elsker dem høyt nok til å la dem få et lykkelig liv, ute! Ehh.. jada tror ikke hun med vilje plaget katta!! Relax
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 6. oktober 2009 #4 Skrevet 6. oktober 2009 Vanlige katter er ikke laget til å kun gå inne, og dette er noe man bør tenke på før man i det hele tatt skaffer seg katt.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. oktober 2009 #5 Skrevet 6. oktober 2009 Vanlige katter er ikke laget til å kun gå inne, og dette er noe man bør tenke på før man i det hele tatt skaffer seg katt.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. oktober 2009 #6 Skrevet 6. oktober 2009 jeg tror denne jenta er på utkikk etter noen gode råd, nå når situasjonen er slik den er... Jeg har erfaring med at "utekatter" kan tilpasse seg en annen livsstil, men de trenger ganske lang tid på seg før de lærer tilvenner seg og etterhvert kan lære seg å trives med den nye situasjonen. Dette gjelder imidlertid ikke alle katter. Jeg kjenner ikke din katt, men man undervurderer ofte kattens tilknytning til eier i slike situasjoner. Ja, den er nok ulykkelig akkurtat nå - nå som den er plutselig må tilbringe all tid inne, men på lik linje med hunder, vil katten mest sannsynlig også bli svært ulykkelig derseom den skilles fra eier. Jeg ville gitt katten din litt tid på seg for å bli vant til sin nye livssituasjon, før du velger å gi den bort til fremmede iallefall.
Sandie Skrevet 6. oktober 2009 #7 Skrevet 6. oktober 2009 (endret) TS: Har du vurdert å lufte henne i bånd ute av og til? Det blir jo selvsagt ikke det samme som å gå fritt rundt, men det kan kanskje hjelpe litt. Ellers er det mulig å stimulere nyskjerrigheten inne ved å gjemme noen godsaker av og til (så hun kan snuse seg fram til dem) og ellers leke mye med henne. Men katter kan desverre bli veldig deprimerte av å få friheten innskrenket slik,særlig om de er vant til å være mye ute. På lengre sikt ville jeg nok vurdert å flytte et sted hvor utemulighetene var bedre.(Forstår godt at du ikke vil slippe katten ut like ved en trafikkert vei). Endret 6. oktober 2009 av Sandie
Tabris Skrevet 6. oktober 2009 #8 Skrevet 6. oktober 2009 Hvis du bare bor der midlertidig mens du ser etter en annen leilighet hvor hun kan være ute, så mener jeg det er greit å ha henne inne samtidig som du gir henne mye oppmerksomhet, aktivisering og kos. Men om planen er at du skal bli boende der, så ville jeg nok vurdert å omplassere henne, ja. Det er ikke noe liv for henne å gå inne i en liten leilighet når hun er vant med å være ute. Det er mulig hun vil slutte å mjaue etter en stund, men det trenger ikke være annet enn at hun har "gitt opp".
Jane F. Skrevet 6. oktober 2009 #9 Skrevet 6. oktober 2009 Vi flyttet for to år siden til et hus som står under 10 meter fra en veldig trafikkert vei. Våre katter var ikke vant med å bo i et trafikkert område, så etter noen måneder kom en halvt gråtende kvinne på døren og lurte på om vi hadde en sort og hvit katt. Det var en av våre men han overlevde, men var skadet, han sprang til skogs med en gang vi gikk nærmere for å se nærmere på han. Borte var han i over to uker og vi annså han som død da han plutselig kom gående en dag. Etter den dagen fikk ingen av kattene gå ute, vi bygde en liten kattegård på verandaen vår slik at de får litt friskluft en gang i blant. Nå skal det sies at vi har tre katter og jeg tror at for een katt kan det fort bli litt kjedelig å være inne hele dagen. Nå vet jeg ikke hvor stor leiligheten din er men kanskje pusen kunne få en lekekamerat? Vi skulle selvsagt ønske at vi kunne slippe de ut men vi er redde for at da kommer de til å bli påkjørt.
Gjest samvittighetsfull katteeier Skrevet 6. oktober 2009 #10 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg vil råde deg til enten å flytte til et sted med utemuligheter, eller å omplassere den. Det er ikke riktig å ta fra katten friheten til å gå ute. Det forundrer meg at du i det hele tatt flyttet dit når du har en utekatt. På meg virker det som mange bare flytter i vei til steder hvor det ikke passer å ha katt, og først etterpå tenker på konsekvensene. Utallige folk som omplasserer katter på FINN på grunn av flytting. Uansvarlig å flytte til steder som ikke passer for dyr, synes jeg, når man tross alt har tatt på seg ansvaret for et dyr for hele dets liv. Men omplassering er tross alt et bedre alternativ en å tvinge en utekatt til å være inne da.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2009 #11 Skrevet 6. oktober 2009 Det er veldig vanskelig å gjøre innekatt av en katt som liker å være ute. Omplassering vil kanskje være best for henne om hun blir understimulert av å bare være inne, og du ikke eventuelt har plass til en kompis til henne. Foreløpig kan du jo kjøre på med lek og oppmerksomhet og være hjemme så mye som mulig, og ta henne med ut i bånd. Vanlige katter er ikke laget til å kun gå inne, og dette er noe man bør tenke på før man i det hele tatt skaffer seg katt. Pussig det der, i andre deler av verden mener man det er dyreplageri å la katter oppholde seg utendørs. Jeg sier ikke at jeg er enig i dét, men det kan være greit å huske på at det ikke finnes EN stor og usvikelig sannhet for dette heller. Ellers er det opptil flere i tråden som burde tenke på at ikke alle kan velge fritt og uhemmet på øverste hylle hvor de bor. TS ber om råd i en vanskelig situasjon og trenger ikke å få kjeft for at hun eventuelt vil ta et godt valg for katten sin.
Gjest megvel Skrevet 6. oktober 2009 #12 Skrevet 6. oktober 2009 Hvis du bare bor der midlertidig mens du ser etter en annen leilighet hvor hun kan være ute, så mener jeg det er greit å ha henne inne samtidig som du gir henne mye oppmerksomhet, aktivisering og kos. Men om planen er at du skal bli boende der, så ville jeg nok vurdert å omplassere henne, ja. Det er ikke noe liv for henne å gå inne i en liten leilighet når hun er vant med å være ute. Det er mulig hun vil slutte å mjaue etter en stund, men det trenger ikke være annet enn at hun har "gitt opp". Signerer!
Gjest Gjest_heisan_* Skrevet 6. oktober 2009 #13 Skrevet 6. oktober 2009 Jeg hadde en katt som etterhvert fulgte med meg til en liten by fra landslivet den var vant til. Den fikk gå ute, og fant seg en kattefrøken som den ofte var sammen med. Men den hadde utpreget angst og fulgte etter meg når den var ute samtidig som meg. Var jeg inne et sted, ventet den. Den begynte å tisse inne (vi så ikke mer til kattefrøkna den var blitt venner med ute). Jeg var ung så min mor som jeg hadde flyttet til, mente at den måtte avlives fordi den tisset inne. Det var før kattesand var vanlig. Hvis jeg kunne valgt i dag, ville jeg omplassert den til et liv på landet. De jeg fikk katten fra, ville jeg spurt først. Jeg vet at det ikke er lett å omplassere katter ts, så jeg ville forsøkt å lufte den litt daglig i bånd, og vurdert om jeg skulle skaffe en lekekamerat til den. Men først ville jeg vurdert omplassering hvis du skal bo der lenge, evt at noen passer katten hvis du skal bo der en kortere tid? Jeg vet det ikke er lett, for jeg har forsøkt å finne et annet hjem til en som ikke kunne ha katt, dvs til katten. Heldigvis fant katten en nabo som ville ha den. Katten fant ut av det selv med andre ord. Det er brutalt for en katt som er vant til å gå ute, å bli innekatt. Istedet for å skaffe en ny katt, kan du kanskje kontakte dyrebeskyttelsen, og være fosterhjem for en hjemløs katt og se hvordan trivselen blir da?
Gjest Glør Skrevet 6. oktober 2009 #14 Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Når hun har vært utekatt er det for brutalt å gjøre innekatt av henne. Hun resignerer sikkert etterhvert, men vil nok være ulykkelig til hun slipper ut igjen. Hvis dette er en midlertidig løsning får dere bare holde ut, men dersom dette er ett sted du skal bo lengre enn noen måneder bør du nok begynne å lete etter ett nytt hjem. Kanskje kan noe du kjenner ta henne, slik at du får besøke henne i blant? Endret 6. oktober 2009 av Glør
Bergensjentn Skrevet 6. oktober 2009 #15 Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Alvorlig talt! Hun spør jo bare om råd!! Og så klart er hun blitt glad i pusekatten. Synes kanskje at enkelte kan roe seg litt når de svarer... Tror jeg ville reagert om jeg hadde spurt om et råd og nærmest blitt kalt for en dyreplager.Skjerp dere! Endret 6. oktober 2009 av Bergensjentn
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2009 #16 Skrevet 7. oktober 2009 Alvorlig talt! Hun spør jo bare om råd!! Og så klart er hun blitt glad i pusekatten. Synes kanskje at enkelte kan roe seg litt når de svarer... Tror jeg ville reagert om jeg hadde spurt om et råd og nærmest blitt kalt for en dyreplager.Skjerp dere! Den eneste som virker aggressiv i denne tråden, er vel deg. Så vil be deg om å roe deg ned. Trådstarter må tåle kritikk for et lite gjennomtenkt valg. Å ta til seg et dyr medfølger ansvar.
Gjest Gjest_TRIST_* Skrevet 7. oktober 2009 #17 Skrevet 7. oktober 2009 Tusen takk for (noen) gode svar :-) Jeg vet jo at jeg ikke bestandig har gjort de smarteste valgene. Men hvem gjør vell det bestandig. Og til dere som lurer har jeg ikke hatt mulighet til å finne en så bra leilighet med utemulighet som jeg hadde tidligere, Hvor glad jeg enn er i pyret kan jeg ikke ruinere meg helt pga av det!! Fremdeles ikke kommet frem til en perfekt løsning, men har heldigvis en supersøt mor som skal passe pus ett år eller to til jeg har funnet meg ett litt mer stabilt hjem! Hun bor også i leilighet, men i ett landlig området hvor pus forhåpentligvis vil trives å kanskje møte på noen andre utekatter.... Selv om det er trist å ikke ha hun selv lenger innser jeg at det blir det beste for katten. Men er heller ikke så lysten på å "bare" omplasere hun! Jeg liker også å vite hvem hun går til, da hun er en litt skeptisk pus..
Aurora M. Skrevet 7. oktober 2009 #18 Skrevet 7. oktober 2009 Kjempefint at det ordnet seg til det beste for deg og pus!
Bergensjentn Skrevet 7. oktober 2009 #19 Skrevet 7. oktober 2009 Jeg synes bare at enkelte kan formulere seg på en annen måte,greit at man må tåle kritikk, men det bør jo være innen rimelighetens grenser Jeg avslutter den diskusjonen-NU!
Bergensjentn Skrevet 7. oktober 2009 #20 Skrevet 7. oktober 2009 Kjempeflott at det ordnet seg! Har vært i en lignende situasjon, og det er ikke bare og bare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå