Gå til innhold

Dines hverdag med to små

Fremhevede innlegg

Gjest ~Milla~
Skrevet

Skal si du er sprek som oppdaterer fra barselsengen så kort tid etterpå ;)

Gleder meg til fullt referat :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:strix: GRATULERER SÅ MYE MED LILLETASSEN!! :strix:

Så flink du har vært!! Gleeeder meg til å høre om fødselen! Håper den gikk greit :):klem:

Kompisen her står (ligger) klar for kinodate anytime!! :strix:

Vil bare tipse om grønnsåpevask om du har sting som skal gro ;) teknisk grønnsåpe på apoteket, flaske ved toalettet så du kan spyle med grønnsåpe etter dobeslk og så vannflaske for å spyle bort igjen. Evt dusje av. Gror fort! :klem:

Håper dere koser dere masse med den nye lille gutten :rødme: Gratulerer igjen!! :strix:

Skrevet

Gratulerer så mye kjære Dine :bolledeig: . Det må være helt utrolig å ha ham her. Kjempeglad på dine vegne :hoppe: .

Skrevet

Gratulerer så masse med lilletassen :strix:

Skrevet

Gratulerer så veldig mye med den lille prinsen din! Jeg er, som Cypress, misunnelig på deg som har gutten på utsiden! ;)

*prøver å ignorere press mot urinblæra for 40ende gang idag*

Skrevet

Goffern har fått bilde av kompisen :hoppe: Han er nydelig, Dine! :hjerte: Skjønner art du er stolt :rødme:

Skrevet

Gratulerer så mye med lilletassen :)

Gleder meg til å lese fødselshistorien :)

Skrevet

Åh, så koselig Dine! Gratulerer så mye! Håper du koser deg i hjel med lilletassen :rødme:

Gleder meg til å lese mer om vidunderet deres :hjerte:

:klemmer:

Skrevet

Åååh, dette var koselige nyheter å komme hjem til. Gratulerer så mye, Dine! :strix:

Skrevet

Velkommen hjem Dine :klem:

Tenk, nå får Bumba enda en kjekkas å møte ved neste treff :rødme:

Gleder meg veldig til fødselshistorien :)

Skrevet

Hei alle sammen :)

Da er vi hjemme og prøver å nyte tiden. Jeg trivdes ikke på sykehuset i det hele tatt pga dobbeltrom og alle hensyn som måttes tas, så det er godt å være hjemme. Slitsomt å dele rom med en annen dame og babyen hennes når man aldri får sove. Det er så godt å være hjemme og ha mannen der som kan oppmuntre meg ift ammingen og som er der.

Vi hadde vår første lille gåtur alene istad mens Lilletassens bestemor passet han i de 15min vi var borte. Ganske bra synes jeg! (At jeg turte bevege meg ut uten gutten min...)

Det eneste jeg sliter med nå er ammingen. Er skikkelig sår og hoven på brystene og det er forsåvidt helt greit. Noen ganger vil ikke Lilletassen suge tak i puppen og kaver og hyler skikkelig (istad over 30 minutter) og jeg begynner å gråte fordi jeg ikke får det til og er sliten. Jeg har ikke sovet på 1 uke ca, annet enn to timer i natt, og jeg merker jeg er skikkelig sliten. Mannen prøver å hjelpe til ved å ta han litt, som i natt, men så er han sulten (skjønner godt hvilken lyd det er) og så er det på´n igjen.

Ikke lett det her, men i morgen har jeg time for ammehjelp på Riksen. Får håpe det hjelper, men det er jo ikke stort de får gjort når Lilletassen skriker og ikke vil ta tak i brystet... :sjenert:

Former brystet etter munnen hans osv, men får det ikke alltid til.. Noen ganger går det helt fint og han skjønner han skal suge. Råd anyone???

Ellers er Lilletassen det vakreste jeg har sett og jeg er skikkelig forelsket. Ser på han hele tiden og er skikkelig stolt over at jeg fødte han og at han er vår :hjerte:

Kommer tilbake med fødselshistorie og flere oppdateringer senere, må bare komme ajour hjemme først. Rekker aldri noen ting, for amming, bleieskift og kosing med han tar all tid. Han vil forresten ikke sove alene, men alltid oppå oss, og det er derfor vi aldri får sove heller... Hvertfall jeg. Tips?

Skrevet

Eneste tipset jeg har å komme med er å ikke venne han på å sove oppå dere for da gjør dere dere selv en bjørnetjeneste når tiden kommer at han er flere månder og fortsatt sover oppå dere ;)

De skal jo ha mye nærhet og er vent med å ligge trangt, så det du kan prøve er jo å svøpe han i et klede? :) Skjønner du hva jeg mener?

Pakk han stramt inn slik at han ikke får kavet med verken armer eller bein å legg han i oppvarmet seng :Nikke: Vi pleide å legge en varmeflaske unfer dyna hennes i noen minutter før hun skulle sove og det funket som rekkern :jepp:

Skrevet

Tusen takk for godt tips DDuck! Det skal vi jaggu prøve :Nikke:

Vi vil jo ikke at han skal sove oppå oss egentlig, hvertfall ikke om natten, så det kommer vi til å prøve.

Sover hun i sprinkelseng eller vugge?

Skrevet

Hei Dine!! Velkommen hjem! :rødme: Nå var det godt å høre fra deg.

Ang soving: enig med DDuck. Jeg vil i tillegg anbefale soveskinn. Det blir aldri helt kaldt om du skjønner. Luner veldig godt. Så har han bare en gulpeklut under hodet. I tillegg bør dere gjøre senga litt liten slik at den omsvøper lilletassen. Rull sammen håndklær ol. Vi har lagt de under skinnet så det blir en grop på en måte. Vi har forresten leandervugge. I tillegg kan det være at babyen liker å ha noe mot nesa/ansiktet, kanskje en flik av gulpekluten eller en bamse. Bolla ligger ofte på siden og slår seg best til ro sånn. Er sikkert delte meninger om å ligge på siden men det funker best for oss. Legg han gjerne inntil noe så han føler seg stabil og trygg.

Ang amming har jeg ikke så mange råd siden jeg har vært så utrolig heldig å ikke være sår. Men bygg godt opp med hodeputer slik at babyen ligger rett foran puppen og du har begge armer fri. ammepute er ofte ikke nok. Nesetipp mot brystvorte. Da må han gape for å nå vorta og du kan legge han inntil i det han gaper. Be mannen hjelpe deg! her satt jeg klar og kjære la han rett på puppen helt i starten. Når han ligger uten at du må holde han i armene dine er du mye mer fri til å justere stillingen. Om han får tak men ikke gaper helt kan du dra forsiktig i underleppa sånn at den "furter", da vil han gape mer. ikke la han henge i puppen. Ligger ham for lavt vil han fort gjøre det. I tillegg vil du bli veldig sliten i rygg og skuldre.

I tillegg har Neytiri lært meg å smøre inn brystvorta med melk etter amming og la det lufttørke. Som sagt, jeg har aldri vært sår så jeg tror det kan være lurt... ;)

Håper du får god hjelp i morra! Stooor klem fra meg og M! :klem:

Vi er klare for kino om noen uker ;)

Skrevet

Hei Dine!

Godt å høre fra deg, og at det meste går greit, selv om ammingen og sovingen er litt trøblete nå i begynnelsen. Håper virkelig dere får det til etter hvert. Jeg har ingen råd å komme med, jeg prøver selv å snappe opp alt som kommer her fra de andre, slik at jeg forhåpentligvis skal få til dette selv om noen dager/uker.

Masse lykke til søte deg, og gratulerer igjen!!! :klemmer:

Skrevet

Vi har brukt sprinkelseng siden dagen vi kom hjem fra sykehuset :jepp:

Men som Siebaeo sier, så rullet vi sammen tepper/håndduker og la rundt henne for å gjøre sengen lunere :Nikke:

Vi hadde mye trøbbel med å få henne til å sove der i starten, men når vi kom på varmeflaske trikset gikk det som en drøm :hoppe:

Skrevet

Eneste tipset jeg har å komme med er å ikke venne han på å sove oppå dere for da gjør dere dere selv en bjørnetjeneste når tiden kommer at han er flere månder og fortsatt sover oppå dere ;)

Dette er jeg helt uenig i. Jeg merket fort på barsel at Murmel ville være inntill meg hele tiden, og han sov ikke en eneste natt i senga si der. Og når jeg selv lærte meg å stole på meg selv, sov jeg mye bedre jeg også. Har sovet mange netter med baby på brystet eller armen, og nå merker jeg at han gradvis blir mer og mer klar for å sove "alene", han får ta det i sitt eget tempo. Nå sover jeg sjelden med baby oppå meg egentlig, han sover på skinnet sitt ved siden av meg. Fikk mange advarsler om at jeg kom til å ende med en baby som nektet å sove noe annet sted enn oppå meg, men det har Murmel og jeg grundig motbevist.

Cluet for meg var å tenke at han hadde vært inni meg et helt svangerskap. For meg var det en kort tid, men for ham var det alt han kjente til og noengang hadde opplevd. Det er gjerne vannvittig slitsomt, men det er så kort tid det er snakk om. Noen få mndr. av hele mitt liv, det kan jeg holde ut for babyen min! :hjerte:

Skrevet (endret)

Så koselig å høre fra deg Dine :klemmer:

Du får sikker mange gode tips når du skal på riksen, men det som funket her når snuppa ikke ville suge og bare lå å kavet var å håndmelke ut litt først, sånn at utdrivingen er godt i gang når hun begynte å suge (gjerne gi han litt melk fra kopp/skje først, slik at han skjønner at det er mat). men dette gjør du kanskje allerede?Hun ble frustrert når det ikke kom melk med en gang.

Her lå også snuppa i sprinkelsengen fra dagen vi kom hjem, vi har soveskinn, og gjorde det lunt og godt rundt henne. Og allerede første dagen hjemme begynte vi med "leggerutiner" i den grad det lar seg gjøre når de er så små, altså på med pysj (etter et bad de dagene hun trenger det), mating i senga med minimalt med lys, for så å putte henne i senga og si god natt. Vi har nok vært veldig heldige som har ei som har godtatt dette helt fra begynnelsen av, men i og med at hun så og si kun vil sove på oss på dagtid, så virker det nesten som at hun har skjønt litt at om natta er det greit å ligge i senga.

Skjønner godt at du er kjempetrøtt og sliten nå. Har mannen din permisjon han og nå? Det som hjalp meg veldig etter å ha gått en uke uten søvn var å bruke en hel dag på å rett og slett bare sove. Mannen hadde lillesnuppa, og kom kun inn med henne til meg i senga når det var mattid, for så å hente henne igjen når hun hadde spist ferdig, slik at jeg kunne sove videre. Da fikk jeg ihvertfall et par timers søvn av gangen. Alt virker litt lettere når man er uthvilt :klem: (eller, helt uthvilt blir vi vel ikke på noen år :ler:)

For å prøve å dempe sårheten på brystvortene dine, la de luftes så mye som mulig. Smør på MM etter hver amming, og bruk Purilan ofte! Jeg brukte også sånne melkeoppsamlere en liten periode når sårene var på sitt værste, for å slippe gnissinga mot BH`en. (De gangene det ikke passet seg at jeg gikk med puppene ute i friluft :ler:)

Håper du får sovet littegrann fremover, sånn at ting føles litt lettere :klemmer:

Gleder meg masse til å høre mer om Lilletassen fremover! :jepp:

Endret av Jesse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...