Gå til innhold

Skaffe oss hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi lurer veldig på å skaffe oss hund, men er jo ikke en liten avgjørelse å ta.. Så jeg vil gjerne høre deres meninger:)

Bor i en leilighet i Oslo, begge to er studenter, er derfor en del hjemme og har mye fleksibilitet i forhold til forelesninger etc. Samboer har ekstrajobb i ukedagene, mens jeg jobber i helgene, så en av oss vil stort sett være til stede. Når vi skal hjem til familie tenkte jeg å ta den med på bussen(f.eks konkurrenten tillater hunder).

Min søster med familie bor en halvtimes tid unna og jeg regner med de ville kunne trå til om det skulle være noe spesielt. I tillegg har jeg mine forledre( om enn et stykke unna) som har hund fra før av og som nok ikke vil se på en til som noe problem.

Er det noe mer jeg burde tenke på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan blir det når dere slutter å studere? Hvor mye tid får dere da til hunden? Det må tenkes på også.

Skrevet

Eier dere eller leier dere? Tillater i såfall utleier dyrehold? Husk at det kan være et lite helvete å skaffe seg ny leilighet dersom man leier og har dyr...

Skrevet

Takk for svar!

Gjest: Vi har tenkt å ha hund når vi er ferdige med å studere, er bare usikre om vi skal vente til da. Jeg utdanner meg til lærer og vi har planer om å flytte litt mer landlig når vi er ferdige:)

Wadjet: Vi leier, men får lov til å ha hund her:) Hender jeg passer mine forledres og spurte i den anledning:) Er studentbolig, men de er kjempegreie!

Skrevet

Så lenge dere får ha hund der dere bor og dere uansett tenker å skaffe dere hund etter endt utdanning så hvorfor ikke. Da er det bare å begynne å tenke rase og oppdretter. Lykke til :D

Skrevet

Har utrolig lyst:) Er en stor avgjørelse å ta men savner dyr..

Tenker på sånne (små?)ting som trening av stuerenhet i 5 etasje og hva hvis hunden ikke trives alene hjemme, bjeffer etc..

Vil ha en datter etter hunden min som bor hos foreldrene mine:) Kanskje jeg kan begynne å planlegge litt snart... ;P <3

Gjest Gjest_Mathilde_*
Skrevet

Hei. så hyggelig at du har lyst på hund. Det er veldig gøy. Men som nevnt er det mye å tenke på når det kommer til det å ha hund. tenk over dette:

- Hvor har dere tenkt til å bo de neste 12-14 årene?

- Har dere økonomi til å ha en valp? ( Valpetenner ødelegger, veterinær må besøkes, og kvalitetsfor koster)

-Hva sier evt huseiere til hund?

-Har dere mulighet til å være hjemme med den de første ukene?

- Hvem kan passe den når dere er bortreist?

- Har dere noen form for alleregi?

- har dere muligheten til å bære ut en valp som fort veier 20-30 kg ut og inn ( for å forebygge HD) ?

Jeg vet du har svart på en del men der er litt å tenke på

Skrevet
Hei. så hyggelig at du har lyst på hund. Det er veldig gøy. Men som nevnt er det mye å tenke på når det kommer til det å ha hund. tenk over dette:

- Hvor har dere tenkt til å bo de neste 12-14 årene?

- Har dere økonomi til å ha en valp? ( Valpetenner ødelegger, veterinær må besøkes, og kvalitetsfor koster)

-Hva sier evt huseiere til hund?

-Har dere mulighet til å være hjemme med den de første ukene?

- Hvem kan passe den når dere er bortreist?

- Har dere noen form for alleregi?

- har dere muligheten til å bære ut en valp som fort veier 20-30 kg ut og inn ( for å forebygge HD) ?

Jeg vet du har svart på en del men der er litt å tenke på

Hei! Takk for svar og gode spørsmål:) Vi er ferdige md studiene om fire år og da har vi tenkt å flytte til en gård på Sørlandet.

Jeg tror vi skal ha råd til å ha en valp. Har regnt på forkostnader(Royal Canin), forsikring og diverse utstyr. Har endel sakser/utstyr til den andre så kan bruke det på begge. Så må vi selvfølgelig spare opp en buffer i tilfelle noe skjer..

Huseierne her synes det er helt ok, noe som er flott! Vi er i midlertidig ikke sikre på om vi skal bo her resten av tiden, så vi må finne ut av dette før vi bestemmer oss.. Det er vel det jeg ser som den største negative delen.

Jeg tenkte å prøve å få den i forbindelse med en ferie, eventuelt må jeg ta studiene mer eller mindre hjemme i noen uker.

Jeg har tro på at mine foreldre vil trå til om det skulle trengs:) Er ikke så mye på farten, så tror ikke det ville vært noe problem. Vi kan selvfølgelig ikke f.eks studere i utlandet dersom vibestemmer oss for å få hund.

Ingen av oss er allergiske=)

Her vi bor nå er det heis. Jeg tror ikke det ville vært noe problem å bære den som valp heller.. Hannhunden som ville vært far er ganske stor og veier bare 22 kg.

Takk for gode spørsmål=)

Jeg har virkelig vanskelig for å bestemme meg.. Jeg har veldig lyst på hund, savner det fryktelig, men vil være heelt sikker på at hunden får de beste forutsetningene.

Hjelper å skrive det ned og få andres syn på ting, så tusen takk :D

Skrevet

Bare en liten tilleggssak:

Du skriver dere vil ha valp etter dine foreldres hund. Hvor gammel er denne og har den hatt valper før? Er denne og far testet for rasetypiske sykdommer? Er de røntget? Er foreldrene dine forberedt på å miste tispa under svangerskap/fødsel? Er de forberedt på å sitte med 8 valper de ikke får solgt?

Maler fanden litt på veggen her, og godt mulig dine foreldre er erfarne oppdrettere. Men dersom de ikke er det så er dette ting som er greit å tenke igjennom.

Skrevet
Bare en liten tilleggssak:

Du skriver dere vil ha valp etter dine foreldres hund. Hvor gammel er denne og har den hatt valper før? Er denne og far testet for rasetypiske sykdommer? Er de røntget? Er foreldrene dine forberedt på å miste tispa under svangerskap/fødsel? Er de forberedt på å sitte med 8 valper de ikke får solgt?

Maler fanden litt på veggen her, og godt mulig dine foreldre er erfarne oppdrettere. Men dersom de ikke er det så er dette ting som er greit å tenke igjennom.

Hehe, synes det er utrolig hyggelig at du gidder å hjelpe meg jeg=)

Hunden jeg har hos mine foreldre er en hannhund=) Så da er det mye jeg slipper å tenke på sånn.. Han er syv år nå, er far til tre kull. Jeg vet i grunnen ikke hvor lenge hannhundene kan holde på jeg? Mer info om tisper på det området..

Jeg har en tispe i tankene, han har blitt paret med henne før, og eier av henne er også interessert i å bruke han igjen. Begge er røntget og øyelyst og er fri på begge. Avkommene deres har også blitt bra og vår hannhund har fått mye skryt for gemytt opp igjennom og har heller aldri vært noen spesielle problemer med. Ikke arvelig i allefall;)

Mulig det virker som om jeg skryter nå, men er ikke ment sånn:)

Skrevet

Hvilken rase er det snakk om?

Gjest hannen din?
Skrevet

Du virker oppegående, men jeg lurer på hvorfor du ikke har din egen hund hjemme hos dere, og heller tenker på å få en valp?

Du vet jo ikke hvordan din samboer stiller opp, men har du din voksne hund hos dere, vil du snart se hvor interessert han er. Tanken på hund er grei, å få hund er verre. Det virker som du vet hva du går til, men vet din samboer det? Derfor ville jeg hatt din egen hund hjemme hos dere en tid for å se om du må dra lasset alene, eller er det umulig?

Skrevet
Hvilken rase er det snakk om?

Storpuddel =)

Skrevet
Du virker oppegående, men jeg lurer på hvorfor du ikke har din egen hund hjemme hos dere, og heller tenker på å få en valp?

Du vet jo ikke hvordan din samboer stiller opp, men har du din voksne hund hos dere, vil du snart se hvor interessert han er. Tanken på hund er grei, å få hund er verre. Det virker som du vet hva du går til, men vet din samboer det? Derfor ville jeg hatt din egen hund hjemme hos dere en tid for å se om du må dra lasset alene, eller er det umulig?

Takk;) Vi har hatt han hos oss i leiligheten flere ganger, opp til 20 dager i strekk ca. Jeg vil ikke flytte han til Oslo fordi han er oppvokst på landet og jeg vil la han få fortsette å bo der og heller ha han når jeg får meg hus og tomt :) Dessuten vil min mor gjerne ha han der, da hun er alene i perioder når faren min jobber i utlandet.

Min samboer er veldig interessert. Han har aldri hatt hund, men liker veldig godt hunden min. Han har vært veldig flink når vi har hatt besøk av hund=) Så jeg tror vi vil være sammen om dette =)

Skrevet

Hei hei!

Samboer og jeg brukte laaang tid på å bestemme oss for hund,glad for at vi bestemte oss for å kjøpe :)

Den gir så utrolig mye glede og latter,men samtidig er det ikke fullt så gøy når du står opp og ser at hunden har ødelagt pynteputene til sofaen, eller fjernkontrollen..:P Kan heldigivis le av dette kort tid etterpå :)

Virker jo som dere har tenkt godt nok gjennom dette,og du er jo veldig vant til hund fra før,og det er jo en fordel :)

Men jeg lurer på om det ikke blir vanskelig med do-trening når dere bor i 5.etasje?Husker at vi måtte ut maaange ganger i løpet av en time de første dagene, og da hadde ikke valpen tid til å vente på at vi skulle ha på oss verken sko eller jakker...det var kjekt når det var 20- ut..hehe..men det ble jo bedre etter hvert som vi ble kjent med valpen og klarte å lese ham.

Det er ikke sikkert det blir så vanskelig,for valpen må jo ut etter den har sovet,lekt og spist. Så hvis man følger dette,så går det sikkert greit :)

Det må mer planlegging til når man har hund, noe som du sikkert vet fra før. Men det blir bare litt mindre spontanitet.

Når det kommer til alene hjemme-treningen,så er det bare å ta det gradvis, som å bare gå på badet f.eks, og være borte i 1 minutt,så øke tiden etter hvert. Vi var veldig nervøse for det i starten,men det går kjempebra, han sover som regel når han er hjemme alene :)

Lykke til ihvertfall :)

Skrevet (endret)

Personlig ville jeg ikke skaffet meg dyr mens jeg var på leiemarkedet. Du sier dere får lov til å ha dyr der dere bor nå, men ting kan skje som gjør at dere må flytte. Man har litt mer å gå på liksom, om man eier selv :)

I tillegg risikerer man jo at en valp ødelegger ting. Om man eier selv, kan man velge om man vil fikse det eller la det være, og om man skal fikse noe kan man evt selv velge om man vil gå for dyr eller billig løsning.

F.eks her hos oss har gulvet blitt rimelig stygt (lakkert tregulv) etter at vi fikk ny valp. Vi velger selv når og om vi vil gjøre noe med gulvet, og hvor dyrt vi da vil gjøre det. Om man leier, er man underlagt hva huseeier mener bør gjøres. Og man kan i hvert fall ikke la være å gjøre noe (eller betale for seg). Det å ha valp/hund kan potensielt bli dyrt, det holder ikke å ha penger til mat og utstyr.

Nå er det jo sikkert plenty med folk som leier og har dyr, og aldri får problemer med å finne bosted til seg og dyret/dyrene, men jeg vet om folk som dessverre har måttet omplassere dyret/dyrene sine pga at de står uten bosted der de får lov til å ta de med. Vet også om folk som har måttet avlive katter pga mangel på bosted og de har ikke fått omplassert de :tristbla: Nå er det jo mye vanskeligere å omplassere en voksen katt enn en hund, det er bare for å poengtere at dette må tenkes på :)

Dere skal nok alltids klare å få hunden renslig selv om dere bor i blokk, noen venner av meg fikk valp mens de bodde i 12. etg (med heis, heldigvis!) og den ble da renslig, selv om det kanskje tok litt lenger tid enn det ville gjort om de bodde i første, og de måtte vaske heisgulvet innimellom.

Det er jo opp til dere selv om dere vil skaffe hund nå, du virker jo oppegående og er hundevant, så du kommer vel til å tenke nøye gjennom dette uansett :jepp:

Personlig ventet jeg med å skaffe meg dyr i det hele tatt til jeg hadde kjøpt bolig, vet det er kjipt å gå og ønske seg dyr og måtte vente på at ting "klaffer" før man kan skaffe seg et med god samvittighet!

Om dere velger å vente, så har du i hvert fall hunden hos dine foreldre å kose deg med, og kanskje du kan finne noen som trenger litt avlastningshjelp med hunden sin? Her har vi i hvert fall plenty med hundeglade mennesker som av forskjellige årsaker ikke har hund selv, men som gjerne hjelper til å passe mine :)

Red: skrivefeil

Endret av Cayenne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...