Gå til innhold

må kvitte meg med en utenlandsregistrert bil - vrakpant? delebil?


Gjest Gjest_anita_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_anita_*

Min samboer tok med seg sin utenlandsregistrerte bil her til Norge for en del år siden, og har kjørt den selv i en periode.

Nå flytter vi imidlertid til hans hjemland, og vi kan ikke ta med bilen. Den har så lav verdi i hjemlandet at det ikke vil svare seg å kjøre den så langt.

Her hjemme selges den type bil på f.eks. Finn.no til en ca. pris av 20.000. Så vi vurderte først å få den omregistrert til norske skilter og selge den her før vi reiser. Men så fant vi ut av toll og avgifter i følge kalkulatoren på Tollvesenets sider ble på rundt 40.000 + moms og andre avgifter. Dvs. langt over det dobbelte (!!!) av det vi kan selge den for (den er 13 år gammel).

Så vi har igjen 3 alternativer:

a. Få den fraktet til nærmeste EU-land og selge den der

b. Sette den fra oss et eller annet sted (som vi ihvertfall ikke må betale for!)

c. Selge det som er mulig av deler, og så levere den til vraking.

Spørsmålene mine går på pkt. 3:

1. Er det lov å selge deler fra en ikke-norsk registrert bil?

2. Og - vil vi få 1500 i vrakpant? Har lest endel på både sidene til Tollvesenet og til Statens Forurensingstilsyn, og det står ingenting (så vidt jeg kan finne) at bilen må være norskregistrert for å få vrakpant?

Det er litt synd å måtte kassere en helt super bil, kun kjørt 100.000 selv om den er over 13 år gammel. Anerkjent merke, "går som en klokke", stor og solid stasjonsvogn.

Svært takknemlig for gode råd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge bilen er momset inn kan den selges som delebil, også hele bilen under ett. De virkelig stygge avgiftene kommer ikke før du skal ha norske skilt på, og det skal du jo ikke så lenge ikke bilen selges for å kjøres. Hvis bilen ikke er momset inn er jeg i tvil om du har lov til å selge deler fra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...