Gå til innhold

Når DU tok lappen


Megana

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har nylig begynt med kjøretimer for endelig å ta lappen, "noen" år for sent :)

Når du tok lappen:

- Hvor lang tid brukte du?

- Hvor mye (om noe) øvelseskjørte du privat?

- Hvor mange kjøretimer måtte du ha?

- Hvor mye betalte du totalt?

(Når du tok lappen er greit å få med på dette spørsmålet)

- Var det noe spesielt du synes var vanskelig/brukte lang tid på?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klasse B; Brukte til sammen 3 mnd i 2000.

Hadde stort sett all kjöring privat siden sjåförläreren min var faren til mine to stesöstre. Husker ikke hvor mange kjöretimer jeg hadde til sammen, men ikke så mye, og jeg betalte ca 4000kr. Syns ingenting var spesiellt vanskelig egentlig.

i 2007 tok jeg lappen på CE. Det tok meg til sammen 2-3 mnd, og betalte närmere 90.oookr.

Her övelseskjörte jeg ikke privat, og husker ikke hvor mange kjöretimer jeg hadde til sammen, men jeg hadde et par kjöretimer i uka.

Brukte mesteparten av tiden på å läre meg å rygge, da det var det jeg sleit med - alt annet gikk lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tyttebær

Når du tok lappen:

- Hvor lang tid brukte du?

Ikke noe mer enn "normalt". Begynte med kjøretimer da jeg var akkurat fylt 17 år. Var ferdig med alt til 18 årsdagen.

- Hvor mye (om noe) øvelseskjørte du privat?

Jeg øvelseskjørte privat fra 16-17, og litt i fra 17-18!

- Hvor mange kjøretimer måtte du ha?

Jeg måtte bare ha det obligatoriske. Veiledningstimer, glattkjøring, langkjøring og alt det der. Slapp unna de kjøretimene der man bare kjører, siden jeg hadde kjørt mye hjemme.

- Hvor mye betalte du totalt?

Det obligatoriske kom på 19500,- + oppkjøring. (Tok kjøretimer i 2006-2007)

- Var det noe spesielt du synes var vanskelig/brukte lang tid på?

Jeg syns alt var enkelt, men jeg var veldig innstilt på bilkjøring og kjørte jo mye privat før timene! Sikkert 4 ganger i uka fra jeg var 16-17! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bilgæren
Heisann

Jeg har nylig begynt med kjøretimer for endelig å ta lappen, "noen" år for sent :)

Når du tok lappen:

- Hvor lang tid brukte du?

Fra jeg serriøst begynte på kjøreskole 2 mnd.

- Hvor mye (om noe) øvelseskjørte du privat?

Hver bidige dag i 2,5 år.

- Hvor mange kjøretimer måtte du ha?

hadde 1 + det obligatoriske

- Hvor mye betalte du totalt?

mellom 20-30 000

(Når du tok lappen er greit å få med på dette spørsmålet)

- Var det noe spesielt du synes var vanskelig/brukte lang tid på?

Nei. øvde mye på alt!!

Takk for svar :)

Det som var grusomt teit, var at jeg begynte på kjøreskolen 6 mnd før jeg fylte 18, tenkte at da rekker jeg alt.

Kjørelæreren sa at jeg var tidlig ute, så da venta jeg noen mnd. Da var jeg plutselig forseint ute.......

NOEN skoler krever at du har 15 kjøretimer FØR det obligatoriske.

Hvorfor skal du det hvis du kjører hver bidige dag hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann

Jeg har nylig begynt med kjøretimer for endelig å ta lappen, "noen" år for sent :)

Når du tok lappen:

- Hvor lang tid brukte du?

- Hvor mye (om noe) øvelseskjørte du privat?

- Hvor mange kjøretimer måtte du ha?

- Hvor mye betalte du totalt?

(Når du tok lappen er greit å få med på dette spørsmålet)

- Var det noe spesielt du synes var vanskelig/brukte lang tid på?

Takk for svar :)

Jeg tok lappen for 31 år siden, den gang den var en liten grønn bok og ikke en plastdigns som nå. Jeg hadde tolv timer (den gang var det ikke noe som het glattkjøringskurs). Tror vi hadde noe som het landeveiskjøring, der vi øvet på å kjøre forbi biler. Husker ikke hvor mye jeg betalte, men også den gangen var det dyrt. Nei, ikke noe var spesielt vanskelig. Gikk opp til teori en ettermiddag, og kjørte bil til skolen dagen etter. Stor moro. Og med på kjøpet fikk vi den gang førerkort som også gjalt personbil med og uten tilhenger, liten lastebil med og uten tilhenger og lett motorsykkel. Har aldri satt mine bein i en liten lastebil eller motorsykkel, men på lappen står det den dag i dag at jeg kan kjøre dissse tingene også. Det minner meg forresten på at jeg må fornye akkurat den delen av lappen. Det gjør jeg ganske enkelt ved å kontakte en etat og slenger en legeattest i bordet. Den gang jeg tok lappen var det vel også slik at vi med jevne mellomrom skulle fornye førerkort for personbil også. Altså at man måtte opp til ny prøve for å beholde lappen. Men det er det jo slutt på.

Er det slik at dere i dag må ta ekstra førerkort for å få kjøretillatelse for liten lastebil og lett motorsykkel og å bruke tilhenger på disse (ikke motorsykkelen da)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lappen og jeg er 45 år.

(pinlig....?)

Nei, det synes jeg ikker er pinlig. Den gang jeg var student hadde vi en professor som ikke hadde lappen. Han var 60+. Vi syntes han var tøff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tok lappen:

- Hvor lang tid brukte du?

- Hvor mye (om noe) øvelseskjørte du privat?

- Hvor mange kjøretimer måtte du ha?

- Hvor mye betalte du totalt?

(Når du tok lappen er greit å få med på dette spørsmålet)

- Var det noe spesielt du synes var vanskelig/brukte lang tid på?

Husker ikke helt hvor mye tid jeg brukte, men det var noen måneder. Kjørte endel privat.

44 timer sammenlagt med alt inkludert.

Betalte nok. Husker ikke hvor mye da det var i 1994.

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg har nylig begynt med kjøretimer for endelig å ta lappen, "noen" år for sent :)

Når du tok lappen:

- Hvor lang tid brukte du?

- Hvor mye (om noe) øvelseskjørte du privat?

- Hvor mange kjøretimer måtte du ha?

- Hvor mye betalte du totalt?

(Når du tok lappen er greit å få med på dette spørsmålet)

- Var det noe spesielt du synes var vanskelig/brukte lang tid på?

Takk for svar :)

Tok lappen i 2003, begynte rundt begynnelsen av februar, og hadde lappen helt i begynnelsen av mai.(Jeg strøk en eller to ganger på teorien så fikk ikke lappen før et par dager etter bursdagen min:(

Begynte å øvelsekjøre når jeg fylte 16, men kjørte lite fram til mars det året jeg fikk lappen.

Hadde kun de obligatoriske timene(inkl. mørkekjøring, langkjøring, glatt, osv)

Husker å ha betalt rundt 13 000,-(ikke inkl. det jeg betalte for glattkj-rundt 700,-)

Brukte ikke lang tid på noe av kjøringa, men slet noe med teorien. (Var/er egentlig veldig flink i norsk, hadde 5 i alle teoretiske fag, stort sett.. Men den prøven på staten vegvesen var fæl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg har nylig begynt med kjøretimer for endelig å ta lappen, "noen" år for sent :)

Når du tok lappen:

- Hvor lang tid brukte du?

- Hvor mye (om noe) øvelseskjørte du privat?

- Hvor mange kjøretimer måtte du ha?

- Hvor mye betalte du totalt?

(Når du tok lappen er greit å få med på dette spørsmålet)

- Var det noe spesielt du synes var vanskelig/brukte lang tid på?

Takk for svar :)

Jeg tok lappen for tre år siden, i 2006.

Jeg begynte i mai og hadde lappen i hånda i slutten av september.

Begynte øvelseskjøringen ca 1,5 år før jeg hadde lappen.

Husker ikke hvor mange kjøretimer jeg hadde, antakelig ikke så mange utenom de obligatoriske kjøretimene.

Vet ikke hvor mye jeg betalte.. Hver kjøretime kostet 450 kroner, også kostet jo alt det andre ekstra. Fikk det sponset.

Syns ikke noe var spesielt vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_pittie_*
Når du tok lappen:

- Hvor lang tid brukte du?

Tok et intensivkurs som gikk over to uker.

- Hvor mye (om noe) øvelseskjørte du privat?

Kjørte kanskje 30min privat med min far.

- Hvor mange kjøretimer måtte du ha?

Tror det var 12t i den kurspakken. Så jeg brukte de.

- Hvor mye betalte du totalt?

Far betalte, men undres på om det ble 19000 inkl alt av teori etc.

Tok lappen Oktober 2007.

(Når du tok lappen er greit å få med på dette spørsmålet)

- Var det noe spesielt du synes var vanskelig/brukte lang tid på?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg har nylig begynt med kjøretimer for endelig å ta lappen, "noen" år for sent :)

Når du tok lappen:

- Hvor lang tid brukte du?

øvelseskjørte fra jeg var 17 sammen med mamma og pappa. Begynte først med kjøretimer like før jeg fylte 18, og fikk lappen ca 3 mnd. etter

- Hvor mye (om noe) øvelseskjørte du privat?

mye. Kjørte stort sett hver gang jeg skulle noe sammen med mor og/eller far. Hadde litt "kjøretimer" med pappa, men stort sett var det snakk om å kjøre når vil uansett skulle et sted

- Hvor mange kjøretimer måtte du ha?

10 eller 11

- Hvor mye betalte du totalt?

Mener totalen kom på 10-15.000

(Når du tok lappen er greit å få med på dette spørsmålet)

- Var det noe spesielt du synes var vanskelig/brukte lang tid på?

jeg slet med bakkestart og lukeparkering

Takk for svar :)

Jeg tok lappen for 11 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok lappen i år, brukte ca. 8 mnd. Hadde alt for mange kjøretimer og brukte alt for mye penger på det! Anbefaler alle å bruke masse tid på å kjøre privat, dere kommer til å spare mye penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pretter

Jeg er 31 år, og tok lappen nå i høst av pur nødvendighet. Fra jeg var ferdig med traffikalt grunnkurs til jeg stod med lappen i hånda tok det omtrent et halvår. Jeg sluttet etterhvert å telle timer, men tror jeg kan ha brukt mellom 35000 og 40000 kroner alt inkludert. Jeg kjørte nesten utelukkende med kjørelærer. Stod på både teori og oppkjøring på første forsøk.

Utfordringen for meg var rett og slett å få nok mengdetrening til å kunne kjøre opp. Jeg brukte en god del tid på å lære å lese trafikkbildet, og skjønne hva reglene betydde i de faktiske situasjonene. Selve det å kjøre teknisk tilfredsstillende, og forstå teorien på papiret gikk relativt kjapt.

For meg var det iallfall en utrolig lettelse å endelig ha dette rydda av veien. Vel verdt tida og innsatsen, og ikke så tungt og vanskelig som jeg hadde fryktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvor lang tid brukte du?

Fra jeg meldte meg til første kjøretime, så brukte jeg 6 mnd til oppkjøringa. Var 18 år.

- Hvor mye (om noe) øvelseskjørte du privat?

Begynte å "låne" bilen for å kjøre rundt i skogen når jeg var 12 (Når folka mine ikke var hjemme)

- Hvor mange kjøretimer måtte du ha?

6

- Hvor mye betalte du totalt?

14000 (hvor 10 000 dekket alle de obligatoriske kjørepakkene)

- Var det noe spesielt du synes var vanskelig/brukte lang tid på?

Strøk på første oppkjøring, glemte at "å ligge 10 over fartsgrensa" faktisk ikke er helt lov (sånn offisielt iallefall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg begynte da jeg var 16-17 med øvelseskjøring, og tok alt det obligatoriske med kjøreskole. Så kræsjet jeg bilen til pappa da jeg var 18, og satte meg omtrent ikke inn i en bil på ca. 7 år.

Fikk endelig tatt lappen i fjor, da var jeg 26. Kjørte kun med kjørelærer, men slapp unna det av det obligatoriske som ikke var nytt siden første gang jeg kjørte. Brukte vel ca. 8 mnd, og betalte rundt 25000.

Har du mulighet til å kjøre privat, gjør det så mye som mulig, problemet mitt var også for lite mengdetrening. Det er en del man bare må gjøre igjen og igjen før det sitter, og det blir dyrt om man skal betale kjørelæreren for det.

Slet litt med parkering når jeg måtte rygge, men det er heldigvis vanskelig å stryke på, så lenge man passer på at man ikke setter liv og helse i fare. ;) Ellers ble jeg veldig stresset av rushtrafikk, mange biler og når det var mye som skjedde på en gang. Og det eneste som hjelper er å kjøre masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cipheria

Eg begynte å lærekøyre i januar for nokre år sidan. Tok lappen i august same året. Men eg hadde ikkje køyretimar i juni- juli fordi eg var heime og hadde lærar på studiestaden. Var ganske nervøs når eg fekk oppkøyringa same veke eg kom tilbake til studiestaden.

Vanskeleg å sei kor mykje eg køyrde privat. Det måtte vere i helgane når eg var heime, men det vart ikkje kvar helg. Sommaren køyrde eg lite.

Utanom det obligatoriske hadde eg 9 eller 10 køyretimar. Var vel ein 450- 500kr per time + obligatorisk og trafikalt grunnkurs. Samt oppkøyring og teoriprøven. Teorien strauk eg på eit par gongar. Alt vart dekka av foreldra mine. Det var den gong det var så populært med den "ikkje drikk eller røyk før du er 18, så blir lappen sponsa"- kampanjen.

Trur ikkje der var eit område eg sleit på sånn sett. Kanskje bortsett frå at eg heldt på å køyre ned ein del fotgjengarar.

Ja, også var eg ikkje så trygg på vinterføre, for eg hadde ikkje så mykje erfaring med det. Men det vart mest aktuelt etter at eg tok lappen og vi kom ut i oktober...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg har nylig begynt med kjøretimer for endelig å ta lappen, "noen" år for sent :)

Når du tok lappen:

- Hvor lang tid brukte du?

- Hvor mye (om noe) øvelseskjørte du privat?

- Hvor mange kjøretimer måtte du ha?

- Hvor mye betalte du totalt?

(Når du tok lappen er greit å få med på dette spørsmålet)

- Var det noe spesielt du synes var vanskelig/brukte lang tid på?

Takk for svar :)

- Jeg tror jeg begynte heelt i slutten av mars, tok lappen 31. juli. 4 måneder altså

- Jeg øvelseskjørte litt av og på en god stund før jeg begynte med timer. Kjørte av og til hjemme også etter at jeg hadde begynt med timer, men det var hovedsakling korte turer.. Noen litt lenger.

- Tror jeg hadde 25 kjøretimer

- Inkludert teoriprøve og oppkjøring tror jeg nok totalsummen nærmet seg 30'000, men jeg er litt usikker

- Brukte en stund på å få teken på rundkjøringene, men det kom seg ;)

Åja, og dette var i år.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen i 2008, ikke så lenge siden :)

- Jeg begynte i februar, og brukte ganske lang tid pga skole (siste år videregående). Stresset ikke med det, og ble ferdig i november.

- Jeg øvelseskjørte svært lite privat på grunn av at jeg bor med kjæresten min, og ikke kan øvelseskjøre med han.

- Ca 20.

- Rett rundt 30 000.

- Nei, det var ikke noe jeg syntes var vanskelig. Selvsagt er alt vanskelig første gang, men når du har trent litt på det går det fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...