Gå til innhold

Hvordan få det gamle vegguret til å slå riktig?


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Det gamle vegguret er trukket opp, men det slår en time feil....dvs en time forlite.

Tenkte jeg skulle lure det litt, så når klokka skulle slå fem å slo bare fire slag....så svingte jeg minuttviseren frem en time slik at den slo fem slag....stoppet så pendelen å svingte minuttviseren tilbake til riktig posisjon. Startet pendelen igjen.

"Nå har den slått fem slag"...tenkte jeg, "neste gang slår den seks".

Men, neida...nå klokka seks, så slo den fem slag. :vetikke:

Hva er egentlig teknikken for å stille timeslagene riktig....håper det er noen som kan hjelpe?

Blir jo helt hekta på den klokka som ikke slår riktig.... :sur:

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_gjest_*
Det gamle vegguret er trukket opp, men det slår en time feil....dvs en time forlite.

Tenkte jeg skulle lure det litt, så når klokka skulle slå fem å slo bare fire slag....så svingte jeg minuttviseren frem en time slik at den slo fem slag....stoppet så pendelen å svingte minuttviseren tilbake til riktig posisjon. Startet pendelen igjen.

"Nå har den slått fem slag"...tenkte jeg, "neste gang slår den seks".

Men, neida...nå klokka seks, så slo den fem slag. :vetikke:

Hva er egentlig teknikken for å stille timeslagene riktig....håper det er noen som kan hjelpe?

Blir jo helt hekta på den klokka som ikke slår riktig.... :sur:

:)

Den må nok leveres inn hos en urmaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å stoppe pendelen til neste gang klokken viser antall slag den slår og så sette den i gang igjen?

Jeg har et "gammelt" veggur og hver gang klokken skal stilles en time tilbake på grunn av sommertids slutt, må jeg stoppe pendelen og la den stå over til neste gang klokken viser det samme hvis du skjønner hva jeg mener. Det er ikke lurt på klokken min å stille viserne feil vei for å si det sånn. Da blir det bare trøbbel.

Og når du stiller klokken frem er det lurt å la klokken slå for hver hele og halve time, da unngår du trøbbel senere.

Husker da jeg fikk klokken, det var et innmari slit for å få den til å gå riktig etter å ha vært stuet bort i mange, mange år hos en gammel slektning. Men til slutt fikk jeg det til og nå har den gått som en klokke i mange år og trekkes opp en gang i uken og stiller ca 1 minutt frem samtidig, det er ikke mer forsinkelse på den enn det.

Uansett får du ha lykke til med klokken din, det er morsomt med veggur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til slutt fikk jeg det til og nå har den gått som en klokke i mange år og trekkes opp en gang i uken og stiller ca 1 minutt frem samtidig, det er ikke mer forsinkelse på den enn det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...