Gå til innhold

Mestring og hverdagshelse

Frk. Mestring

Anbefalte innlegg

Jeg er 173,5 cm høy og veier ca 85 kilo.

Jeg er bredbygget, så vektmålet er litt diffust akkurat nå. Jeg vil komme i bedre form, og jeg vil ned noen kilo, men jeg synes det er vanskelig å bestemme seg for en idealvekt. Det er for mange år siden jeg var slank og man forandrer seg med alderen. Jeg vil begynne med fem kilo, og så håper jeg det blir fem til med tiden. Skal 75 være et mål?

På grunn av skader og dårlig form, må jeg begynne helt fra bunnen av. Virkelig fra bunnen av. Turgåing. Derfor er jeg usikker på hvor lang tid det vil ta, hvor lang tid det burde ta. Jeg håper å få innspill fra folk som vet mer om dette enn meg, underveis.

Når det gjelder mat, kan jeg ikke ha et stramt måleopplegg eller timeplan, for det fører til at jeg overspiser. Erfaringen er at inntaket regulerer seg selv når jeg er mer i aktivitet, og min smak i mat er ganske sunn. Jeg spiser ikke halvfabrikata, jeg spiser ikke smør, dressing, saus, drikker ikke brus, liker bedre grønnsaker enn frukt, spiser heller knekkebrød enn brød, bruker ikke salt eller sukker. Det jeg kan, men ikke vil, begrense, er å kunne drikke vin.

Det jeg burde begrense, som ofte begrenser seg selv når jeg er i regelmessig trening, er sjokolade.

Det er med andre ord aktivitetene jeg har noe å hente på, da jeg har en stillesittende jobb.

Utfordring: Integrere aktivitet i hverdagen, slik at det blir en selvfølge.

Ønske: Kjøpe gåstaver og manualer.

Mål: Bli sterk i kroppen, i form til å bli en sunn gravid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg tatt en tur innom de andre dagbøkene her, og jeg må si at jeg kanskje har havnet på feil sted :sjenert: Jeg er bare støttemedlem på treningssenteret, jeg har ikke timeplaner og spiseplaner, og mesteparten av terminologien her er gresk for meg :overrasket:

Jeg skal kutte ned på utskeielser, og så er målet å få til litt mild styrketrening hjemme i tillegg til det jeg vil kalle "mosjon".

Gå ca 5-8 km så ofte jeg kan, målet er fem dager i uken. Kanskje det er mer realistisk med tre ganger når jeg får staver i hus, da blir jeg mindre lei.

Jeg ser også at man tar med alle slags mål, midjemål, bmi og midje-hofteratio. Jeg vet ikke helt hva det er, det siste.

BMI i følge en kalkulator er 28,08

Midjemål i dag er 91 cm

Midjemålet sies å skulle være under 88 for kvinner, synes jeg å ha lest et sted.

Da har jeg litt ekstra :sjenert:

Hvilken dag i uken er det best å veie seg på? Jeg lurer egentlig på om det er bedre å veie seg sjeldnere. Jeg får se når jeg husker det, det viktigste er at tallet går nedover i hvert fall, over tid.

Det viktigste for meg er å komme på et formnivå som uten krevende logistikk kan opprettholdes ved siden av jobb, og som kan føles naturlig også etter oppnådd vektreduksjon.

Har litt å finne ut av her, men det hjelper å skrible litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så og si samme BMI som meg, og med bare 3 cm mer på midjemålet. Er vel liv/hofteratioen, sammen med BMI som er det rette for oss damer, som du selv sier så er vi jo forskjellige, og noen er mer bredbygget :D Kanskje du vil være med på et delmål? Vi kan jo se hvem som får BMIen ned til 25 først ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillemor Meg

Heisann...

Stakk bare innom dagboken min før jeg skulle legge meg, og så at du hadde skrevet der.

Da måtte jeg bare stikke innom på gjenvisitt for å si "hei". :vinke:

Jeg følte meg som deg i begynnelsen, at jeg var på feil plass her inne, blant alle som var så utrolig flinke... men jeg trøstet meg med at vi har alle forskjellige utgangspunkt, og forskjellige mål, og nå har jeg funnet meg godt til rette her inne.

Mine råd til deg, som du sikkert forstår ut i fra dagboken min, er å bruke tid!

Du saboterer bare deg selv om du går for hardt ut, får belastningsskader, sliter deg ut, mister motivasjonen, blir demotivert osv.

Start i det små, og så øker du etter hvert som du ser framgangen og få lyst til å gjøre mer.

Start med å sette deg som mål som du VET du kan overholde: f.eks 10 minutter to dager i uken, så øker du enten lengden på turen eller antall dager etter hvert som du øker kapasiteten din.

Da blir du motivert av å nå målet, framfor å bli demotivert av ikke å nå det. :)

Hvilken dag du ønsker å veie deg på, er egentlig opp til deg.

Jeg liker å veie meg på søndag. Da er det rolig om morgenen, og det er etter helgens eventuelle utskeielser.

Andre liker å veie seg på fredagen, før helgen, mens andre igjen liker å veie på mandag (en ny uke)

Det finnes heldigvis ingen fasit.

Dette ble et langt velkomstinnlegg, men jeg håper det går bra. :)

Håper å se deg i dagboken min flere ganger.

Jeg kommer i alle fall til å se innom din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Innom og hilser på! :) Fine mål du har satt deg, og som Lillemor sier, det er viktig å bruke tid. Og det har vi jo nok av ;) Å bli en sunn gravid må jo være en supermotivasjon!! :Nikke:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så gøy med besøk, velkommen skal dere være :vinke:

Wildlily, hvilket tidsperspektiv ville være realistisk tror du, på å komme under 25? Jeg tror jeg må ned ganske mange kilo for å komme dit, jeg må helt ned til 75 kg, ti kilo :sjokk: Det virker utrolig langt unna :ler:

Lillemor Meg; jeg tror du er mye mer tålmodig og utholdende enn meg :sjenert:

Jeg har to store hindringer i veien, som henger litt sammen, det ene er utålmodighet og det andre er motivasjon. Man kan si at "alle er utålmodige", men jeg tar utålmogdig til et nytt nivå :rodme: Jeg er håpløs rett og slett. Den første tiden er jeg full av inspirasjon og går tur hver dag, synes det er deilig, og resultatet kommer ganske fort. Så tenker jeg at "dette var jo enkelt, jeg ble så mye bedre på så kort tid", og så sklir det bittelitt ut, og så har vi det gående...

Jeg mangler strukturen, tror jeg, så derfor må jeg virkelig satse stort på å etablere en aktivitet og en vane som jeg kan overholde uansett om det er ferie eller hverdag, på en måte - ingen unnskyldning for å skippe.

Mrs Shorty; ja, motivasjon... den andre store kneika mi :sjenert:

Man skulle tro barn var motivasjon nok. Jeg husker en tråd på Kropp og helse en gang, hvor folk diskuterte hva som motiverte dem. Mange skulle inn i en brudekjole, bli prøvere, slike store fine ting i livet, og de var supermotiverte.

Men jeg får slike dager innimellom, hvor jeg gir blaffen, hvor verken mann eller unger er nok :ler: hvor det eneste som betyr noe er hvor mye sjokolade jeg klarer å stappe innpå. Hvis jeg i tillegg har klart å gå ned litt og føler meg ok, så synes jeg i hvert fall jeg fortjener det, ikke sant - og så har vi en kjempesprekk.

Når man har vært stor så lenge så skal det bare noen få kilo til og litt strammere rumpe til før man føler seg superdeilig :sjenert: og da er det lett å gi seg selv litt slækk. Jeg har virkelig lyst til å stå løpet ut denne gangen, finne igjen meg selv.

Utfordringene er med andre ord tålmodigheten, å godta at målet ligger et stykke unna, og det andre er å hente seg raskt inn igjen etter en sprekk - den siste der er nok hakket verre enn tålmodighetsproblemet til og med. :sukk:

Mantra - sunngravidsunngravidsunngravid :ler:

Jeg kan tilføye knipeøvelser her - det MÅ jeg huske!

Jeg lurer på om 1. mai kan være en realistisk dato?

Jeg målte nå, midje 90 cm og hofte 116, det gir en ratio på 0,78 som var innenfor den anbefalte, stod det? Hva er det ideelle da? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg glemmer å skrive hva jeg har gjort da :ler:

Jeg har gått 6 km i moderat tempo i dag.

Hva nå moderat tempo er. Jeg blir passe varm, men ikke silsvett, og bruker ca en time og ti minutter på strekningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om 1. mai kan være en realistisk dato?

Jeg målte nå, midje 90 cm og hofte 116, det gir en ratio på 0,78 som var innenfor den anbefalte, stod det? Hva er det ideelle da? :klø:

1.mai er en veldig realistisk dato! Vi har sånn ca samme målene, og det er innenfor idealet. men er jo kjekt å starte graviditeten uten for mange ekstra kilo, da det garantert kommer på flere :D. Idealet er 0.75 til 0.85. Så du er godt innenfor :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, 1. mai it is. Just in time for bikiniseason :ler:

Jeg blir svimmel av å tenke på at det er ti kilo, så det skal jeg ikke tenke så mye på merker jeg :overrasket: Det er 31 uker til. To-tre av de ukene er jul og påske.

Noe slingringsmonn må det være.

300 gram i uka, det må være mulig.

Stavgang tre ganger i uken, samt lett styrketrening hjemme.

Det er det som er realistisk å få til, som også kan gjennomføres uansett hvordan ukeplanen ellers ser ut tror jeg. Det gjelder å supplere med andre ting, men det må bli utenom. Dra på svømming, sykle turer osv.

Stavgang gir vel også styrke i overkroppen, det trenger jeg.

Dette er litt skummelt :overrasket:

Men gøy :biggrin:

Uansett hvem som er innom, gi meg bank hvis jeg dropper ut...

Jeg må ha det i klare ordelag, et grundig spark bak, når jeg feiger ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 kg klarer du lett, du klarer nok mer også. Men ta det som en bonus istede for et mål. Hvis du gjennomfører en livsstilsendring istede for en slankekur så sitter de og. Vi har så godt av å være i bevegelse. Kanskje du skal gå til anskaffelse av en pulsklokke? For å forbrenne fett så skal pulsen være innenfor en viss parameter. Nå aner ikke jeg hvor gammel du er eller hvilken makspuls du har, men det er en fin fin måte å passe på at du ikke sliter deg ut i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

220-34 = 186.

60% av 186 er 116

80% av 186 er 149

Fettforbrennings sonen din i puls er mellom de to. Det er ikke så mye som skal til. :D Du forbrenner nok masse fett bare du støvsuger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at jeg bør holde pulsen mellom 116 og 149 så lenge som mulig, jevnest mulig? Tusen takk for hjelpen!

Jeg prøvde FitDay som du anbefalte i boken din, der kom det frem når jeg puttet inn verdier i akticvitetsskjemaet, at tempoet mitt var litt mer enn moderat, tror det sto walking briskly for exercise eller noe. Det er litt mye beregninger om fra pounds til kg og km til miles osv, så det er mulig det ikke blir helt nøyaktig, men jeg vil tro pulsen min kommer opp i det området uansett.

Har ikke vurdert pulsklokke engang før, for jeg har helt aversjon mot alt som må måles, da ramler jeg bare av - det var under tvil jeg målte midjen, hoftene og vekta for å ha et utgangspunkt :ler: og jeg kommer aldri aldri til å begi meg inn på en diett hvor jeg må telle kalorier eller veie ingrediensene, men jeg ser hensikten med pulsklokke. Hvis det er slik at det har noe med puls å gjøre hva som er mest effektiv fettforbrenning, mener jeg.

Jeg kan like gjerne bryte sammen og tilstå at det ble Twix til middag :roll: men jeg får besøk i dag, da blir det kyllingsalat :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøvde FitDay som du anbefalte i boken din, der kom det frem når jeg puttet inn verdier i akticvitetsskjemaet, at tempoet mitt var litt mer enn moderat, tror det sto walking briskly for exercise eller noe. Det er litt mye beregninger om fra pounds til kg og km til miles osv, så det er mulig det ikke blir helt nøyaktig, men jeg vil tro pulsen min kommer opp i det området uansett.

Har ikke vurdert pulsklokke engang før, for jeg har helt aversjon mot alt som må måles, da ramler jeg bare av - det var under tvil jeg målte midjen, hoftene og vekta for å ha et utgangspunkt :ler: og jeg kommer aldri aldri til å begi meg inn på en diett hvor jeg må telle kalorier eller veie ingrediensene, men jeg ser hensikten med pulsklokke. Hvis det er slik at det har noe med puls å gjøre hva som er mest effektiv fettforbrenning, mener jeg.

Fitday har en egen plass under profilen din der du velger metric istede for den tulle-tellemåten. Du trenger jo ikke legge inn alt du spiser der enda, men det er enkelt syns jeg, har en vekt stående på kjøkkenet der jeg setter tallerkenen på, og bare lesser på!

De "proffe" mener jaffal at puls-sonen har mye å si for om du forbrenner fett på kroppen eller bare energi du har spist trur jeg det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også bruke fitday bare til å logge målene dine på kroppen :D alt for å få en liten motivasjonsfaktor. Beste motivasjonen er fremgang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste motivasjonen er fremgang ;)

Ja, det er helt sant, det er veldig gøy å registrere bedring i form og fasong :) det skal ikke så mye til heller, før man føler seg bedre. Jeg er overrasket over hvor raskt man blir litt fastere i fisken av litt raske gåturer.

Fredag i dag, utskeielsen ble moderat i går. Jeg husker å spise såpass sakte at jeg ender opp med å spise mindre enn andre, legger jeg merke til. Jeg tror mange spiser uten å tenke seg om, man bare putter inn all den maten som ligger på tallerkenen, liksom. Jeg merker hvor mye mer behagelig mett man blir ved å legge merke til hva en putter i munnen, smake på det, og velge det grønne og kjøttet fremfor ris, poteter, pasta. Kroppen venner seg også til det og endrer preferanser, synes jeg det føles som - jeg har begynt å foretrekke smaken av grønt og rene råvarer og orker knapt synet av en Toro-saus :sjenert:

Det eneste kjedelige er at jeg vet enkelte synes jeg er blitt kjip og fanatisk. Det synes jeg egentlig er rart, for det er ikke voldsomme endringer jeg gjør, og jeg er overhodet ikke sånn at jeg må ha økologisk eller spesialtilpasset noe, men kanskje de har et kosthold som er veldig annerledes enn mitt. Jeg forventer aldri spesiell oppvartning, jeg bare velger grønnsaker fremfor stivelse, for eksempel.

I morgen blir det litt utskeielser, for det kommer til å bli en del vin :)

Vi skal ut og spise, men på et sted med nydelige råvarer, og når vi er ute er jeg veldig glad i å velge fisk.

Jeg skal gå turen i dag, og så skal jeg få tak i gåstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :) Heier på deg! You can do it!

Det er noen "gærninger" her inne jeg beundrer masse som bruker ganske mange vanskelige ord, men som også er veldig dyktige og flinke på å gi gode råd. Ikke bli redd dem ;)

Det viktigste er egentlig bare å ikke gi opp - enkelt som det kan høres ut er det faktisk det vanskeligste. Jeg bruker å si det enkelt: Spis mer grønnsaker, kutt ut tomme carbs og beveg deg til du blir svett 3-4 dager i uka. Trenger ikke være hard mosjon. Høres ut som du er på rett vei!

Og, vekta må du ikke fokusere på. Den svinger alltid. Jeg bruker en gammal, alt for trang dongeribukse som "målebånd" - det er så deilig når den blir løsere over lårene og baken, da vet jeg at jeg er på rett vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :vinke:

Jeg bruker å si det enkelt: Spis mer grønnsaker, kutt ut tomme carbs og beveg deg til du blir svett 3-4 dager i uka.

Når du sier det på den måten, virker det meget enkelt :ler:

Og det er det jo også på et vis, slike endringer vil gi resultater på sikt.

Det vanskeligste der blir vel kutting av tomme carbs, men begrense det kan jeg klare. Jeg har etter omleggingen uansett begynt å foretrekke grønt fremfor ris/brød/pasta, og det var veldig mye lettere enn jeg trodde når man først hadde begynt - føler seg utrolig mye lettere i kroppen uten all den stivelsen.

Ikke i helgen, da, for det ble utskeielser over en lav sko, og pga besøk ble helgen litt lengre enn planlagt :sukk: men hva er det det heter da; det er ikke hva du spiser mellom jul og nyttår som teller, det er hva du spiser mellom nyttår og jul? Viderefører denne til å gjelde helg vs ukedager...

Det blir tur i dag, ca 5 km, og lett middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Flatt ut i forkjølelse. Ikke så mye aktivitet at det gjør noe, men jeg er i ferd med å få hverdagsmaten på plass igjen etter å ha sklidd ut helt etter sommeren. Nå er jeg tilbake til det jeg trives bedre med, og det merkes på fordøyelsen.

Jeg må bare finne ut av dette med regelmessig aktivitet. Nå endres jobbsituasjonen, og i vinter kan andre ting endre seg også, men det får jeg ta når det kommer.

Jeg har fått anbefalt hjemme-dvd med zumba. Jeg er veldig glad i å danse så det vil kanskje være noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, hormoner og en reise full av utskeielser vipper vekten i helt feil retning :forvirret: men nå skal jeg få hjelp med fokus fremover. Neste uke skal jeg til en type rådgiver, og jobbe med fokus. Noe av min utfordring i dette løpet sitter i hodet (fra tidligere erfaringer, selvbilde/kroppsbilde) og jeg må forbi den flaskehalsen.

Jeg liker å gå turer, men må gå dem mye alene, det er kjedelig. Det hadde vært topp å ha plass i stua til en tredemølle, men det har jeg ikke akkurat nå. Jeg har lurt på å kjøpe vekter, som jeg kan ha hjemme, snike inn litt styrketrening.

Maten går greit, jeg har noen utskeielser i helgene, men jevnt over foretrekker jeg lett og sunn mat. Hadde det bare gitt litt mer takknemlig utslag på vekten :ler: Det er helt klart på aktivitetsnivået jeg har noe å hente. Jeg vrir hjernen litt for å finne på noe som muliggjør en permanent endring, en endring som er integrert på en slik måte at det blir en del av hverdagen. Det er virkelig kjedelig å drive frem et opplegg alene, og jeg kjenner ingen her. Det er ulempen med å flytte og etablere seg på nytt i voksen alder, går jeg ut fra :sukk: men jeg kan ikke gi opp.

Litt lei av grønnsakutvalget på Rema 100 merker jeg :forvirret: Liker egentlig å ha noe sunt å småknaske på når trangen dukker opp, men det blir så kjdelig med knaskerøtter i lengden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...