Gå til innhold

Kjøpe bil til 10.000 eller under


Gjest bilføreren

Anbefalte innlegg

Gjest bilføreren

Hepp!

Jeg er i ferd med å ta lappen, og tenker derfor på å kjøpe meg en bil. Jeg har ikke råd til å betale mer enn 10.000 for bilen (helst mindre da det kommer årsavgift, omregistrering, forsikring osv. utenom). Jeg er 20 år og student, og skal betale hele lappen ut av egen lomme, påregner ca. 22.000 der. Rundt januar tenker jeg å jobbe ved siden av studiet, men det passer dårlig med timeplanen i år.

Uansett, er det noen vits i å kjøpe en bil til 10.000 eller mindre? Vil jeg kunne finne en bra bil som faktisk har litt holdbarhet igjen for den prisen? Min far er veldig imot det og sier at "den bilen du har råd til, er ikke trygg nok til å bli kjørt", og jeg skjønner jo hvor han kommer fra, men da jeg aldri kommer til å få låne deres bil (jobb hvor de kjører på ettermiddagene/kveldene) så kommer jeg jo ikke noe lengre ved å bare ta kortet. Skal bare bo hjemme i ett år nå for å spare penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er opplagt at det er et risikoprosjekt, men det kan jo funke for et års tid eller så.

Noe sånt ville jeg kikket på:

Saab 900 - er sikkert litt tørst, men trygg bil

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19024093

Mazda 323 - kan godt finne på å være helt grei

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19020002

Citroen Zx - prute litt så du har råd til dekk og bremser

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19013495

Viktig at den er EU godkjent relativt nylig - det dukker alltids opp noe småtteri ved kontroll

Det er flere Saab 900 - det tror jeg sannelig ikke er så dumt. Styr unna Golf, mercedes og BMW i den prisklassen. Gå for noe litt ukurant -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Jeg var heldig med kjøp av førstebilen min, og betalte 6500 for bilen. Reg.avgift kom i tillegg, men totalt så ble utgiftene på 8029 kr. Nå har den holdt i over 3 år, og jeg har påkostet bilen mindre enn jeg kjøpte den for. Dog begynner den snart å bli utskiftningsklar, men jeg har alikevel vært godt fornøyd.

Kjøper du bil nå, så kan du anta at årsavgiften stort sett er inklusive. Det som kommer til å dra prisen opp er forsikringa. Jeg antar at du er under 23 år, og da har bankene lagt inn et heftig risikogebyr i forsikringsprisen. Jeg var heldig i og med at pappa sto som eier av bilen, og dermed kunne tegne forsikringa på seg, og heller tegne et mye rimeligere ungdomsgebyr i tillegg ettersom jeg er hovedbruker av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Kjøper du bil nå, så kan du anta at årsavgiften stort sett er inklusive. Det som kommer til å dra prisen opp er forsikringa.

Årsavgiften skal nå være betalt av forrige eier. Er den ikke det, har alt forrige eier fått inkassokrav på årsavgiften. Er dermed lurt å sjekke om den er betalt, ellers kan du sitte igjen med en diger regning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Årsavgiften skal nå være betalt av forrige eier. Er den ikke det, har alt forrige eier fått inkassokrav på årsavgiften. Er dermed lurt å sjekke om den er betalt, ellers kan du sitte igjen med en diger regning!

Ikke dersom skiltene er levert inn. Da betaler man vel kun halv årsavgift nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Ikke dersom skiltene er levert inn. Da betaler man vel kun halv årsavgift nå.

Nå var det ikke det jeg nevnte heller. Men det gjelder KUN dersom skiltene er levert før nyttår. Hvis de er levert inn etter nyttår, så er det selger som står som ansvarlig for å betale årsavgiften. Registrert eier pr. 1.1. får inkassokravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bilgæren
Det er flere Saab 900 - det tror jeg sannelig ikke er så dumt. Styr unna Golf, mercedes og BMW i den prisklassen. Gå for noe litt ukurant -

Styr unna golf? What?

Her vil jeg heller anbefale deg en golf!!

Kjøp en bil som er driftsikker og grei.

Nylig Eu ok bil til 10 000 er du heldig om du finner! I så fall er det noe annet galt med den.

Uansett vw golf er en av de mest solgte bilene, det vil si at det finnes drøssevis med deler!!

Men her er jo en liste jeg går etter da:

- Når er register reima bytta sist? km og år.

- Har bilen hatt gjevnlige servicer?

- Hva må gjøres på den? Ta med deg en som har mer peil enn deg selv!!

Kjøpte min første bil i fjor før jeg fylte 19, fikk da et privatlån av en i familien sånn at jeg kunne kjøpe meg en litt stødigere bil. gav 15 000 for en strøken audi 80.

Så hvis du har muligheten til å ta et lite privatlån ville jeg nok heller gjort det!!

Også var det til dere om denne årsavgifta da......

Den følger vel eier ikke bil...

Etter 1 juli er det halvpris uansett skilt ikke skult:o

Hvis ikke jeg tar grundig feil da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna golf? What?

Golf er en kurant og fin bil som er grei å skru på og med god tilgang på deler. Nettopp derfor er prisnivået kunstig høyt. En Golf til 10000 er etter all sannsynlighet fullstendig ihjelkjørt, opprustet og utslitt, men kan fortsatt oppnå 10000 i markedet fordi det finnes nok av ungdommer som kun skal ha akkurat golf.

Kjøp (litt) ukurant/lite populært

...tror nå jeg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er litt enten/eller. Enten får du en haug av problemer, eller så får du noe som holder nærmest evig. Så bruk litt tid på det, og vent til du finner noe som er bra.

Helst bør du ha med deg noen som har peiling på bil, men hvis ikke bør du se etter regelmessig service, prøvekjøre og høre etter ulyder eller ujevn motorlyd og kikk etter rust. Spesielt under bilen, i hjulbuer, dører ol. Og meld deg inn i Naf og ta bilen på en test der, når du finner en du tror er god nok til å kjøpes.

Når det gjelder merke er det lurt å ikke låse seg til noe bestemt. Jeg har både gode og dårlige erfaringer med samme merke, service og vedlikehold er det som avgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det lønner seg kanskje rett og slett å vente til jeg har nok penger til å invistere i en bruktbil som jeg kan kjøpe fra en forhandler. Jeg har ikke tenkt å bruke lånet mitt fra lånekassen i år, men vil ikke bruke de pengene på bil da de jo faktisk er lånte penger. Tenker å ta imot og samle renter på det.

Vel, jeg ble iallfall såppas i tvil nå at jeg nok kommer til å vente et år allikevel slik at jeg (kanskje) kan bruke sommerpengene mine. Ellers takk, alle sammen!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det lønner seg kanskje rett og slett å vente til jeg har nok penger til å invistere i en bruktbil som jeg kan kjøpe fra en forhandler.

Husk at mange bruktbil forhandlere har stive priser og er lite villig til å prute. Ta en naf test av bilen du er intresert i, så er det likeså "trygt" som å kjøpe hos forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du studerer og bor hjemme har du jo to måneder hvert år der du kan jobbe og spare opp penger til for eksempel bil. Jeg betalte også hele førerkortet selv, og kjøpte bil som kostet 20 000. Pengene hadde jeg fordi jeg brukte sommerferiene til å tjene penger.

Det er faktisk en unik muligheter skoleelever og studenter har, men som mange ikke benytter seg av. Nå er det sikkert for sent for din del ettersom du skulle hatt pengene nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsavgiften skal nå være betalt av forrige eier. Er den ikke det, har alt forrige eier fått inkassokrav på årsavgiften. Er dermed lurt å sjekke om den er betalt, ellers kan du sitte igjen med en diger regning!

***

Tøys.

Selger kan kjøre bilen et godt stykke ut i året før kravet om årsavgift kommer, og kan justere prisen deretter. Hvis jeg selger en bil til 8000 og årsavgift ikke er betalt, vil totalen for bil+avgift bli 10740 kr. I tillegg kommer omreg.

Hvis regelen var at selger måtte betale årsavgiften, ville det bare bli til at den samme bilen ble solgt for 11000, da betaler kjøper likevel avgiften.

Du kan da selvsagt si "da kjøper jeg ikke bilen", men alle selgere vil selvsagt følge samme oppskrift (med mindre du kjøper av mamma eller pappa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Golf er en kurant og fin bil som er grei å skru på og med god tilgang på deler. Nettopp derfor er prisnivået kunstig høyt. En Golf til 10000 er etter all sannsynlighet fullstendig ihjelkjørt, opprustet og utslitt, men kan fortsatt oppnå 10000 i markedet fordi det finnes nok av ungdommer som kun skal ha akkurat golf.

Kjøp (litt) ukurant/lite populært

...tror nå jeg da

***

Golf II, 1986-mod, km.st 167.000, 3 eiere, 1.8l bensin selges av naboen for 8000.

EU-ok i februar 09.

Har kjørt bilen tidligere, helt ok.

Slike kjøp finnes det mange av. Det viktigste er ikke nødvendigvis hvilken modell den er, lav km er viktigere. Hadde jeg vært TS ville jeg lett en stund etter bil og hatt litt is i magen. Et godt kjøp vil garantert dukke opp. Allier deg med noen med peiling og husk at EU-ok ike alltid er nok. Mange slitedeler kan være på kanten selv om de har gått gjennom kontrollen, og slikt koster fort penger. Det samme er forøvrig tilfelle med biler til 400.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest-morten
***

Tøys.

Selger kan kjøre bilen et godt stykke ut i året før kravet om årsavgift kommer, og kan justere prisen deretter. Hvis jeg selger en bil til 8000 og årsavgift ikke er betalt, vil totalen for bil+avgift bli 10740 kr. I tillegg kommer omreg.

Hvis regelen var at selger måtte betale årsavgiften, ville det bare bli til at den samme bilen ble solgt for 11000, da betaler kjøper likevel avgiften.

Du kan da selvsagt si "da kjøper jeg ikke bilen", men alle selgere vil selvsagt følge samme oppskrift (med mindre du kjøper av mamma eller pappa).

Det blir likevel selger som får all inkasso. Kjøper risikerer da å få bilen avskiltet til inkassoen er betalt. Sjekket dette hos biltilsynet i dag, da jeg nettopp fikk inkassokrav på en bil jeg har solgt. Snakket også med tollvesenet for å dobbeltsjekke. Selv med en kontrakt kommer jeg ingen vei. Den er ikke verdt mer enn papiret den er skrevet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Året før jeg tok lappen, kjøpte jeg en bil, siden min far kun hadde automatgir. Jeg hadde kun 10.000 å gi - og bilen jeg kjøpte kostet 9000kr. Den var et røverkjøp, selv om det er en gammel bil. Den var EU-reg, hadde gått ganske lite og jeg har nesten ikke hatt noen problemer med den. Det verste var at termostaten røk og det var min egen feil - det er ikke lett å ha null peil på bil, men jeg har lært masse av å ha den :fnise:

Så jeg vil si: Se ann bilen. Jeg så på biler til 15.000-25.000 for å ha se på forskjellen, og disse var i dårligere stand enn den jeg kjøpte!

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Også var det til dere om denne årsavgifta da......

Den følger vel eier ikke bil...

Etter 1 juli er det halvpris uansett skilt ikke skult:o

Hvis ikke jeg tar grundig feil da!!

Årsavgiften følger bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsavgiften følger bilen!

Etter flere puringer på bilens nye eier. Så går staten på den som eide bilen 31.12 for tvangs indrivelse av årsavgift.

Det skjedde med en bil jeg solgte som ny eier skulle ha betalt årsavgiften på men ikke gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...