Meaty Skrevet 12. september 2009 #1 Del Skrevet 12. september 2009 Her en dag kjørte jeg på en vei jeg ikke har kjørt på før. Jeg kom til en ganske uoversiktlig rundkjøring, og måtte se på skiltet for å se hvilken "arm" på rundkjøringen jeg skulle velge. Litt vanskelig å forklare, men hvis man bruker en klokkemodell blir det slik: Skiltet viste tre greie alternativer, det var armer klokka 3, 6, (den jeg kom fra altså), 9 og 12. Jeg skulle ut av den som var klokka 12, altså rett frem (iflg skiltet). Jeg la meg derfor til høyre inn i rundkjøringen, siden jeg trodde jeg skulle rett frem. Men "armen" viste seg å være mellom kl 10 og 11, så jeg måtte jo kjøre mer enn en halv runde. Det kom en bil fra høyre, og han tutet vilt da jeg svinget ut der jeg skulle. Han mente visst at jeg var galt plassert. Dette ble sikkert litt innviklet, men håper noen skjønte hva jeg mente! Hvor bør man ligge når armen som egentlig går rett frem faktisk ikke gjør det?? La jeg meg feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 12. september 2009 #2 Del Skrevet 12. september 2009 Hadde flere slike rundkjøringer der jeg tok lappen, og i følge kjørelæreren min er det valgfritt, dvs samme som rett frem. Går det mye over en halv runde pleier jeg å legge meg innerst, men det kommer også an på øvrig trafikk. Du gjorde ihvertfall ikke feil, så neste gang kan du vinke og smile tilbake på de som tuter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 13. september 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 13. september 2009 Takk for svar! Ja jeg ble ganske irritert på han som tutet (var jo en mann, selvfølgelig ). Han kjørte jo inn i rundkjøringen før det var klart, bare fordi han trodde han visste hvor jeg skulle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #4 Del Skrevet 14. september 2009 Du skal jo legge deg ytterst hvis du skal kjøre av på den første armen. Så hvis dette var den første armen så la du deg riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #5 Del Skrevet 14. september 2009 Strengt talt kan du kjøre så mange runder du vil i den ytterste fila så snat det ikke er markert annet ved hjelp av piler. Det viktige er jo at du bruker blinklys når du skal ut av rundkjøringen. Jeg ville nok valgt den samme plasseringen som deg. At mannen antok at du skulle ut et annet sted er strengt talt hans problem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #6 Del Skrevet 14. september 2009 Slik du forklarer det, så kjørte du riktig i forhold til trafikkreglene. Men - det er en ting som kompliserer kjøring i rundkjøring - og det er lokale vaner (og uvaner). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 14. september 2009 #7 Del Skrevet 14. september 2009 Er du sikker på at han tutet fordi du lå i den ytterste filen? Kanskje han tutet fordi du kjørte sakte. Siden du ble forvirret over hvor "armen" lå, kan det hende at du senket farten uten å være helt bevisst på dette. Det har nemlig skjedd med meg. Dette kan komme overraskende på bilen bak, og skape en nestenulykke. Det er ikke sikkert det var slik, men det var bare noe som slo meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanselot Skrevet 15. september 2009 #8 Del Skrevet 15. september 2009 Denne linken sier bl.a.: "På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antagonist Skrevet 15. september 2009 #9 Del Skrevet 15. september 2009 Skiltingen var dårlig i forhold til rundkjøringen. Du kjørte riktig i forhold til skiltingen, men siden armen som var rett frem egentlig var til venstre, ville det nok vært mest hensiktsmessig å legge seg i venstre hvis du hadde kjent rundkjøringen fra før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 15. september 2009 Forfatter #10 Del Skrevet 15. september 2009 Du skal jo legge deg ytterst hvis du skal kjøre av på den første armen. Så hvis dette var den første armen så la du deg riktig. Det var den andre armen, han som tutet kom fra den første armen, og trodde vel at jeg skulle svinge ut der. Slik du forklarer det, så kjørte du riktig i forhold til trafikkreglene. Men - det er en ting som kompliserer kjøring i rundkjøring - og det er lokale vaner (og uvaner). Hehe, det har du helt rett i! Denne linken sier bl.a.: "På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre." Men denne veien hadde bare ett felt, (to inni rundkjøringen da), så jeg tror ikke denne regelen blir aktuell i dette tilfellet. Skiltingen var dårlig i forhold til rundkjøringen. Du kjørte riktig i forhold til skiltingen, men siden armen som var rett frem egentlig var til venstre, ville det nok vært mest hensiktsmessig å legge seg i venstre hvis du hadde kjent rundkjøringen fra før. Ja skiltingen var forvirrende. Egentlig tror jeg at du har rett, men jeg er fortsatt usikker på hva som er riktig. Jeg har kjørt her 2 ganger til etter at jeg skrev hovedinnlegget, og har da ligget sånn ca. i midten, og blinket ut til høyre rett etter at jeg har passert den første armen. Begge gangene har jeg kjørt bak andre biler, og de har gjort det samme som meg faktisk. Men jeg liker ikke å kjøre der. Kanskje jeg får ta en ekstra runde neste gang, da er det ikke tvil om plassering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Megselv_* Skrevet 17. september 2009 #11 Del Skrevet 17. september 2009 Heisann! Når jeg kjørte opp til sertifikat for ca to år siden, sa kjørelæreren (som tidligere nevnt her) at om man skal over halve rundkjøringen, skal man ligge til venstre, men at hvis man er usikker, skal man legge seg til høyre. Det er en rundkjøring her jeg bor hvor jeg strengt tatt ikke vet hvor jeg skal plassere meg (to felt gjennom rundkjøringen). Da safer jeg med å kjøre ytterst, selv om jeg skal gjennom 75% av rundkjøringen. Dette gjør jeg fordi at de gangene jeg har lagt meg innerst, har det blitt nestenulykker når jeg skal ut av rundkjøringen igjen, samme hvor mye jeg blinker. Ikke kan jeg se på vanene til de "innfødte" her heller, for rundkjøring er ikke deres greie, har jeg merket... ikke parkering heller.. Tror faktisk dette er den byen/stedet i landet jeg har vært på med dårligst sjåfører... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå