Gå til innhold

- Å sove sammen kan gi søvnproblemer


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest snorkeenke

Jeg ville ikke tatt meg nær av det nå, etter å ha fått søvnen min spolert i nesten 15 år og derfor vet hva det vil si. Men tror nok noen vil føle det som en trussel mot forholdet å sove adskilt. Mannen min snorker noe forferdelig og jeg må dulte i han flere ganger pr. natt for å få han til å snu seg. Jeg har foreslått at vi skal sove på hvert vårt rom men det vil han ikke, for vi er gift og gifte folk sover sammen. Her må vi ha familieterapi nå for energien min er i ferd med å forsvinne helt pga. manglende søvn. Når jeg er på seminar med jobben på hotell så forsvinner jeg opp på rommet mitt tidlig på kvelden for å sove, det er så deilig, men samtidig går jeg glipp av den sosiale biten.

Jeg husker jeg leste et leserinnlegg i en samlivsspalte om akkurat denne problemstillingen, hvor hun ikke fikk sove pga. ektefellens snorking og hvor hennes ønske om å sove på eget rom ble avvist av ektemannen med at da kunne de like godt skilles siden ektefolk skal sove sammen. Som hun sa i etterkant, etter 25 år med lite søvn i felles seng så ble det skilsmisse likevel.

Dette er uavhengig av kjønn for det finnes både snorkende menn og kvinner, og frykten for forholdet hvis man sover adskilt er også uavhengig av kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er typisk at det er den som snorker som ikke ser problemet. Utsagn som at da kan vi like godt skilles viser jo at de ikke skjønner hvordan det er å aldri få en god natts søvn. Jeg synes det å ha adskilte soverom er en god løsning om man sover dårlig sammen. Jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv må sove på samme rom, når det faktisk fører til misnøye og dårlig søvn. Man er like mye gift selv om man sover i forskjellige rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er hyggelig å sove sammen. Men jeg må bruke ørepropper. Jeg skjønner ikke hvordan man kan ligge og irritere seg og ikke få nok søvn i årevis når løsningen er så enkel. Det tar kanskje litt tid for enkelte å venne seg til ørepropper men det er veldig, veldig verdt det ...

Hvorfor bruker ikke folk som har problemer med dette ørepropper? Det lurer jeg litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørepropper funker ikke for meg, i hvert fall. Jeg hører fremdeles snorking, jeg merker når mannen er urolig, øreproppene er ubehagelige, og de detter ut i løpet av natten.

Jeg skulle ønske vi hadde et ekstra soverom som jeg kunne brukt de nettene jeg sliter med å få sove.

Men stort sett synes jeg det er hyggelig å sove sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er hyggelig å sove sammen. Men jeg må bruke ørepropper. Jeg skjønner ikke hvordan man kan ligge og irritere seg og ikke få nok søvn i årevis når løsningen er så enkel. Det tar kanskje litt tid for enkelte å venne seg til ørepropper men det er veldig, veldig verdt det ...

Hvorfor bruker ikke folk som har problemer med dette ørepropper? Det lurer jeg litt på.

Ørepropper funker svært dårlig å sove med for veldig mange. Jeg sover på siden, og snur meg en del. Da faller proppene ut. Ja, jeg har prøvd samtlige merker de har på apoteket, og utfallet er det samme hver gang. I tillegg er de ubehagelige, noe som heller ikke er bra for å få sove. Og for at det skulle virket, måtte de ha blokkert ut så mye lyd at jeg heller ikke hadde hørt vekkerklokken...

Ørepropper på konsert funker fint, for da står man oppreist, og gnikker ikke øret ned mot en pute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kjøp ørepropper som er støpt for øret og du kan til og med skifte ut dempefilteret hvor du kan velge hvor mye proppen skal filtre.

CA 1000 NOK, det er vel ikke mye i forhold til hva man kan miste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd Sov Godt(nesespray) eller Silence? Begge deler har funka i over et år her i huset i allefall. Funker best når man bruker de om hverandre. Varierer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt meg nær av det nå, etter å ha fått søvnen min spolert i nesten 15 år og derfor vet hva det vil si. Men tror nok noen vil føle det som en trussel mot forholdet å sove adskilt. Mannen min snorker noe forferdelig og jeg må dulte i han flere ganger pr. natt for å få han til å snu seg. Jeg har foreslått at vi skal sove på hvert vårt rom men det vil han ikke, for vi er gift og gifte folk sover sammen. Her må vi ha familieterapi nå for energien min er i ferd med å forsvinne helt pga. manglende søvn. Når jeg er på seminar med jobben på hotell så forsvinner jeg opp på rommet mitt tidlig på kvelden for å sove, det er så deilig, men samtidig går jeg glipp av den sosiale biten.

Jeg husker jeg leste et leserinnlegg i en samlivsspalte om akkurat denne problemstillingen, hvor hun ikke fikk sove pga. ektefellens snorking og hvor hennes ønske om å sove på eget rom ble avvist av ektemannen med at da kunne de like godt skilles siden ektefolk skal sove sammen. Som hun sa i etterkant, etter 25 år med lite søvn i felles seng så ble det skilsmisse likevel.

Dette er uavhengig av kjønn for det finnes både snorkende menn og kvinner, og frykten for forholdet hvis man sover adskilt er også uavhengig av kjønn.

Finnes det ikke en snorkeoperasjon som fungerer veldig bra og som bare er et lite inngrep? Det høres forferdelig slitsomt ut å ha det sånn som dere har det nå. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Kjæresten min snorker som bare fy i blant, likevel sover jeg aller best når jeg sover sammen med han. Når jeg sover alene, har jeg store problemer med innsoving.

Heldigvis hører jeg bare på et øre, så når jeg ligger med go`øret på puta, hører jeg ikke noe særlig :ler:

Jeg har likevel ingen problemer med å forstå at de som får ødelagt nattesøvnen av partnerens snorking, ønsker å sove alene. Det er nedbrytende for helsa å ikke få sove skikkelig om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pastablasta
Jeg synes det er hyggelig å sove sammen. Men jeg må bruke ørepropper. Jeg skjønner ikke hvordan man kan ligge og irritere seg og ikke få nok søvn i årevis når løsningen er så enkel. Det tar kanskje litt tid for enkelte å venne seg til ørepropper men det er veldig, veldig verdt det ...

Hvorfor bruker ikke folk som har problemer med dette ørepropper? Det lurer jeg litt på.

Fordi det ikke funker?

Bruker selv ørepropper men dama mi (jeg er mann), snorker så intenst at øreproppene ikke har sjans til å blokkere det. Dermed blir det sengeflukt..

En annen bieffekt av dette, er at jeg etterhvert har blitt så vant til å bruke ørepropper, så jeg bruker dem selv om jeg sover for meg selv. Syns jeg sover bedre med propper enn uten. (Liker å sove med vindu åpent, og jeg fikser ikke trafikkstøy som siver inn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pastablasta
Ørepropper funker svært dårlig å sove med for veldig mange. Jeg sover på siden, og snur meg en del. Da faller proppene ut. Ja, jeg har prøvd samtlige merker de har på apoteket, og utfallet er det samme hver gang.

Tviler på at du har satt dem inn riktig. Ørepropper sitter bom fast, og detter ikke ut når de er "montert" skikkelig.

Har du prøvd "vanlige" ørepropper, dvs til arbeidsbruk? Hvis de også har tendens til å falle ut, er det noe du gjør feil.

Hentet fra bruksanvisningen til noen 3M ørepropper:

1 Rull og press øreproppen sammen med fingrene.

2 Ta tak på toppen av øret og trekk litt opp og bakover og

sett inn øreproppen

3 Hold øreproppen på plass til den er tilpasset og tetter

øregangen.

4 Hvis ikke øreproppen sitter riktig, ta den ut og gjenta

tilpasningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sovet adskilt i snart 2 år og det var det lureste vi kunne ha gjort. Jeg slipper den grusomme snorkingen, mas om å slukke lyset og soving på kanten av senga.

Jeg kan lese så lenge jeg vil og sove uforstyrret. Bootycalls taes utenom :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snorkeenke
Finnes det ikke en snorkeoperasjon som fungerer veldig bra og som bare er et lite inngrep? Det høres forferdelig slitsomt ut å ha det sånn som dere har det nå. :klemmer:

Det er ikke alle som kan ta den operasjonen dessverre, det er mulig å få en pustemaskin men noen ønsker heller ikke å bruke det fordi de synes det er ekkelt.

Jeg har prøvd ørepropper, det stengte ikke ut lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som kan ta den operasjonen dessverre, det er mulig å få en pustemaskin men noen ønsker heller ikke å bruke det fordi de synes det er ekkelt.

Jeg har prøvd ørepropper, det stengte ikke ut lyden.

Men har du prøvd snorkespray? Det funker her og hos flere andre jeg kjenner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest snorkeenke
Men har du prøvd snorkespray? Det funker her og hos flere andre jeg kjenner. :)

Vi har prøvd det meste, og det eneste som fungerer er pustemaskinen for her snakker vi om alvorlig snorking.... og pustemaskinen vil han ikke bruke, særingen! Han har vært til utredning for snorkeoperasjon og de kom fram til at det ikke var noe for han.

Parterapi er bestilt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du har satt dem inn riktig. Ørepropper sitter bom fast, og detter ikke ut når de er "montert" skikkelig.

Har du prøvd "vanlige" ørepropper, dvs til arbeidsbruk? Hvis de også har tendens til å falle ut, er det noe du gjør feil.

Hentet fra bruksanvisningen til noen 3M ørepropper:

1 Rull og press øreproppen sammen med fingrene.

2 Ta tak på toppen av øret og trekk litt opp og bakover og

sett inn øreproppen

3 Hold øreproppen på plass til den er tilpasset og tetter

øregangen.

4 Hvis ikke øreproppen sitter riktig, ta den ut og gjenta

tilpasningen.

I teorien enkelt, i praksis umulig - og vondt. Kanskje det er ørene mine det er noe galt med :)

Endret av Lilith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...