Gjest Gjest_Bitte_* Skrevet 6. september 2009 #1 Skrevet 6. september 2009 Har en dobbisfrøken som før alltid har gått pent forbi andre hunder på tur, bare av og til villet bort og hilse, men uten å bjeffe eller knurre. Nå, etter at hun har blitt angrepet av to andre hohunder, har hun endret adferd. Nå vil hun plutselig ta andre hunder og bjeffer og knurrer og hiver seg mot dem når vi går på tur. Hva skal jeg gjøre??
Kari-Kari Skrevet 6. september 2009 #2 Skrevet 6. september 2009 Hunden vi har no har det også sån men mot andre hanhunder! Vi prøver med avledning og ros hvis han ikke gjør utfall. Vi kan nå passere nesten alle hunder vi treffer ute på tur uten at han gjør utfall. Føler jeg ikke har kunnskap til å gjøre mere. *følger spent med på andre svar*
Tabris Skrevet 6. september 2009 #3 Skrevet 6. september 2009 Min hund gjør også dette i blant. For henne virker det som om det er individuelt - noen hunder overser hun, noen vil hun hilse på og andre glefser hun etter. Så som regel når jeg ser andre kommer mot med hund, så går jeg litt bort fra veien, setter meg på huk og ber henne sette seg. Jeg prater så rolig med henne og stryker henne rolig på brystet til den andre hunden har gått forbi. Så går vi videre. Men nå vet jeg ikke om dette tar tak i selve problemet eller bare er brannslukking fra gang til gang.
Gjest Raggy Skrevet 9. september 2009 #4 Skrevet 9. september 2009 Jeg vil anbefale deg å begynne med klikkertrening. Og hver gang du ser at dere møter en hund ville jeg snudd og gått en annen vei noe som er den enkleste formen for avledning, ihvertfall akkurat nå som dette er et problem. Det virker som at hunden din har blitt så skremt at den har blitt redd for andre hunder. Ta deg en tur på kurs der du kan få hjelp til å hjelpe hunden din med å bli kvitt denne redselen. Ha alltid med godbiter på tur, da er de lette å lede:) jeg øver mye på å få øyekontakt med hunden min slik at det er lettere å gi komandoer når vi er ute på tur.
Gjest Wolfmoon Skrevet 9. september 2009 #5 Skrevet 9. september 2009 På et kurs jeg var på for ikke så lenge siden, så kommenterte instruktøren nettopp dette med å snu og gå en annen vei. At det overhodet ikke hjalp på problemet, fordi vi gjerne ble oppmerksom på den møtende hunden før vår egen hund, og dermed avledet før det ble en ubehagelig situasjon for hunden. Og hunden lærte dermed ingenting av det. For at slik trening skulle funke, måtte man være helt sikker på at egen hund hadde sett den møtende hunden, og begynt å kjenne på at dette var en ubehagelig situasjon. Jeg tror kanskje det hadde lønnet seg med et passeringskurs som de har på diverse hundeskoler jeg, som fokuserer nettopp på problemområdet.
Gjest Raggy Skrevet 9. september 2009 #6 Skrevet 9. september 2009 På et kurs jeg var på for ikke så lenge siden, så kommenterte instruktøren nettopp dette med å snu og gå en annen vei. At det overhodet ikke hjalp på problemet, fordi vi gjerne ble oppmerksom på den møtende hunden før vår egen hund, og dermed avledet før det ble en ubehagelig situasjon for hunden. Og hunden lærte dermed ingenting av det. For at slik trening skulle funke, måtte man være helt sikker på at egen hund hadde sett den møtende hunden, og begynt å kjenne på at dette var en ubehagelig situasjon. Jeg tror kanskje det hadde lønnet seg med et passeringskurs som de har på diverse hundeskoler jeg, som fokuserer nettopp på problemområdet. Mine mening var at det å snu og gå vekk fra en vanskelig situasjon antagelig er det beste MIDLERTIDIG, inntil de har fått hjelp. Det er jo ufint å være sur sint hund når en møter andre ute på tur! Og at det nok er det beste for dem å søke hjelp pga situasjonen. Det er lite nyttig å møte andre hunder når en ikke selv føler en har kontroll, noe det virker som ts mangler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå