Gjest gravid Skrevet 5. september 2009 #1 Skrevet 5. september 2009 Hadde jeg blitt spurt for et halvår siden så ville jeg selv frarådet den kombinasjonen, men nå er det meg som står foran valget og da er saken selvfølgelig en annen... Greia er at jeg og mannen lenge har planlagt valp våren 2010. Vi har to barn fra før som er 5 og 6 og syntes det passet bra nå. Rase er bestemt og vi har 2-3 oppdrettere på hånda som vi står på venteliste hos. Så viser det seg at vi har en til på vei, med termin i mars. (nygravid mao). Ingen av oss har lyst til å legge valpeplanene på hylla i 5 år til, og faktum er at siden jeg har permisjon fra jobben nå og tenker å være hjemme minst et år med babyen er det kanskje ikke umulig å tenke seg valp likevel. Har oppdratt flere valper før og har som sagt hatt baby to ganger, men aldri baby og valp på samme tid. Skeptisk. Er det noen her som har hatt baby og valp samtidig? Har dere noen tanker om hva som evt. er best; baby først og valp når babyen begynner å vokse til, eller valp først som er stueren, hjemme-alene-trent, sover natta gjennom og er komfortabel med å være ei natt hos andre mens vi er på sykehuset? Dere som hadde liten baby da valpen kom; var det vanskelig å gjennomføre sosialiseringsbiten, riktig døgnrytme, ørten tisseturer og gå-i-bånd trening osv.osv samtidig som dere var bundet til amming og baby og alt som hører med?
NoAngel Skrevet 5. september 2009 #2 Skrevet 5. september 2009 guttungen var 4 mnd når vi fikk borderen vår. gikk strålende :D de er kjempe avhengig av hverandre. tror det kommer mye ann på hunden dere får. man kan jo aldri vite.. men min erfaring er at dette gikk kjempe fint lykke til! og gratulerer med spiren!
Gjest Illiya Skrevet 5. september 2009 #3 Skrevet 5. september 2009 Det blir jo definitivt mer arbeid, men dere er to om det, erfarne hundeeiere, vet hva som kreves både med baby og valp. Så lenge dere er to om jobben med baby og valp, tror jeg det vil gå fint. Men jeg ville skaffet valpen en stund før babyen kom, slik at dere er ferdige med den travleste valpetida når dere har en nyfødt. Du blir jo alene på dagene, og det er ikke alltid det passer å ut med valpen når man er opptatt med baby som ammer eller man er midt i et bleieskift.
Gjest Gjest_Hallo_* Skrevet 6. september 2009 #4 Skrevet 6. september 2009 Det som har mye å si er hvordan baby man får. Får man en med kolikk som ikke sover noe særlig, har man ikke overskudd til en valp. Får man derimot en harmonisk baby som sover godt, er det nok ikke noe problem med valp i tillegg. Hadde man bare visst slikt før man fikk barnet. Støtter i allefall forslaget om å skaffe seg valpen i god tid før barnet kommer, dersom man skal ha hund. Hilsen ei som i 7 måneder ikke har fått sove mer enn 2 timer sammenhengende pga baby som ikke sover. Hadde ikke taklet en valp i tillegg.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2009 #5 Skrevet 6. september 2009 Jeg synes det er det gale vanvidd med baby og valp. Et par jeg kjenner måtte gi fra seg valpen etter 6 mnd. Ungen var mye syk og legene lurte på om hunden var årsaken.(Stadig luftveisproblemer) Det viste seg da at gutten ble fort mye bedre uten hund i huset. Denne problemstillingen er noe alle småbarnsforeldre bør tenke igjennom før de går til anskaffels av hund. Allergier er jo den nye barnesykdommen og den kan vi jo prøve å unngå ved ikke å ha dyr i huset mens barna er små. Ikke bare hunder, men katter og fugler også. Undulater kan gi en helt spesiell form for lungebetennelse. Ja, nå gjelder jo ikke dette alle, men synes dere bør tenke nøye igjennom denne problemstillingen før dere anskaffer et husdyr.
Gjest gravid (ts) Skrevet 6. september 2009 #6 Skrevet 6. september 2009 Takk til alle som har svart så langt Ser et lite flertall heller til å anskaffe valp i god tid før fødselen og det har vel vi landet på også. Samtidig vet man ikke hva slags baby man får og da har man allerede en valp/unghund å ta seg av, så det blir litt lotto. (Har hatt baby med nakkeskade, kiss, så vet hvordan det er å ikke sove på et halvår. ) Det tryggeste er selvfølgelig å vente, men da drar vi ikke nytte av den tida jeg kommer til å være hjemme nå. Den tida er faktisk veldig mye verdt i forhold til oppdragelse av hund slik jeg ser det. Jeg synes det er det gale vanvidd med baby og valp. Et par jeg kjenner måtte gi fra seg valpen etter 6 mnd. Ungen var mye syk og legene lurte på om hunden var årsaken.(Stadig luftveisproblemer) Det viste seg da at gutten ble fort mye bedre uten hund i huset. Denne problemstillingen er noe alle småbarnsforeldre bør tenke igjennom før de går til anskaffels av hund. Allergier er jo den nye barnesykdommen og den kan vi jo prøve å unngå ved ikke å ha dyr i huset mens barna er små. Ikke bare hunder, men katter og fugler også. Undulater kan gi en helt spesiell form for lungebetennelse. Ja, nå gjelder jo ikke dette alle, men synes dere bør tenke nøye igjennom denne problemstillingen før dere anskaffer et husdyr. Det er faktisk like mange undersøkelser som viser at allergier forebygges ved jevn eksponering for kjæledyr i hjemmet de første leveårene. Dessuten syns jeg ikke det er riktig at man skal frarøve barna muligheten til å vokse opp med dyr i huset pga. faren for allergi, særlig når man ikke vet mer om saken. Vi har allerede katt, så det toget er på en måte kjørt uansett. Men de eldste er testet for hund, katt, kanin ++ med negativt resultat. Får håpe det varer, det vet man jo aldri. Nei, dette blir ingen lett avgjørelse å ta. Håper på flere innspill, er sikkert mange problemstillinger vi ikke har tenkt på som kan dukke opp. Kan jo også tenkes det er ting vi kan gjøre for å lette hverdagen, hvis vi til slutt lander på å få en valp i huset snart. Har jo faktisk ikke så god tid lenger, hvis den skal rekke å modne litt før fødselen. Ellers så er det jo også en mulighet å vente til barnet er født og de første 3 månedene er omme, rutiner er etablert osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå