Aurora M. Skrevet 5. september 2009 #1 Skrevet 5. september 2009 Det har vist seg å være litt av en jeger jeg har fått i hus. Vanligvis er byttet dødt eller halvdødt. Ofte bruker hun så lang tid på å pine musa, og den er så skadet at jeg må hjelpe til.. Et kakk i bakhodet med hammeren gjør kort prosess og lidelsen er over. Men i kveld kom hun med en helt fin og frisk mus som hadde alle lemmer i godt behold og løp i 200. Hun satte seg til og med opp på to og prøvde å forsvare seg når pus nærmet seg, så pus rygget tilbake! Jeg tok den i et håndkle og bar ut både musa og katten, for i allefall å gi musa en sjanse tenkte jeg.. Stakkar liten.. Søt var den og, med store sorte knappeøyne.. Men jeg tenkte at om jeg bare tok fra katten musa og ikke lot henne se den igjen, så ville hun lete som en gal og ikke roe seg i natt iallefall. Hun viste allerede ekstremt sterke tendenser til misnøye når jeg bar henne ut, og hun ikke skjønte at musa var med inne i håndkleet. :slåss: Hva gjør dere når dere får levende og "friske" mus i hus som "gave" fra pus? Glad i alle dyr jeg da.. Men det er en hensynsløs jeger som har erobret den største delen av mitt hjerte..
Gjest Gjest_Hallo_* Skrevet 5. september 2009 #2 Skrevet 5. september 2009 Hei! Jeg er glad for å se det er flere som synes mus er søte :-) Når katten her kommer med frisk, uskadd mus slipper jeg den ut igjen et stykke fra huset. Katten må da være inne en stund. Katten pleier ikke å lete etter musa. Katten er fornøyd og stolt over å ha vist frem fangsten sin. Åler rundt beina mine og mjauer. "Se, så flink jeg er" :-)
kristin89 Skrevet 5. september 2009 #3 Skrevet 5. september 2009 Jeg er også utrolig glad i alle dyr, så den gangen min pus kom inn med en levende mus i hus prøvde jeg først og ta vekk katten for å redde musen. Etter mye jakting på denne svært raske musen, gidde jeg rett og slett opp. Tanken på at det var en levende mus i huset var ikke fristende, så jeg slapp inn igjen katten så den fikk ta den stakkarslige musen. Heldigvis har det ikke skjedd igjen.
Gjest Elastica Skrevet 5. september 2009 #4 Skrevet 5. september 2009 Hva gjør dere når dere får levende og "friske" mus i hus som "gave" fra pus? Glad i alle dyr jeg da.. Men det er en hensynsløs jeger som har erobret den største delen av mitt hjerte.. En helt normal katt, med andre ord. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg. Jeg har apporterende fuglehund, og den pleier å komme hjem med levende pinnsvin, frosker osv. Helt i tråd med instinktene. Det hjelper å si "takk" så gir han byttet til meg. Helt i tråd med oppdragelsen.
Brunhilde Skrevet 5. september 2009 #5 Skrevet 5. september 2009 Jeg har en isboks (type 2 liter fra Hennig Olsen) på lur, og så fanger jeg eller 19-åringen musa og slipper den ut. Katten glemmer fort akkurat det byttet og setter i gang en ny jakt.
Trampe Skrevet 6. september 2009 #6 Skrevet 6. september 2009 Jeg bruker matafallsbøtta for å fange musa. Så stenger jeg katta inne ei stund mens jeg slipper den ut. Mitt problem er heller når musa er halvdau, jeg greier bare ikke å drepe den... Stort sett er musene døde, heldigvis. Nå for tida ligger det minst ei mus utenfor soveromsdøra vår om morgenen. Se hvor du tråkker, med andre ord...
Gjest Gjest_Hallo_* Skrevet 6. september 2009 #7 Skrevet 6. september 2009 Jeg bruker matafallsbøtta for å fange musa. Så stenger jeg katta inne ei stund mens jeg slipper den ut. Mitt problem er heller når musa er halvdau, jeg greier bare ikke å drepe den... Stort sett er musene døde, heldigvis. Nå for tida ligger det minst ei mus utenfor soveromsdøra vår om morgenen. Se hvor du tråkker, med andre ord... Det jeg synes er det greieste med halvdøde mus er å kaste dem hardt i betongen. Da kan man lukke øynene men alikevel få jobben gjort. Musen dør momentant. Tullete som jeg er må jeg ta den opp og kaste den en gang eller to til. For sikkerhets skyld. Her skal ingen lide unødvendig. Her ligger det også ofte små "gavepakker" utenfor verandadøren. Det ekleste var da katten hadde spist musen og så kastet den opp igjen. Under kjøkkenbordet. Æsj! God søndag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå