Gå til innhold

Kjønn på hund.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst på en hund en gang i fremtiden. Og jeg har alltid vært av den oppfatningen at hannhunden har vært enklest å ha med å gjøre.. (selvfølgelig er dette sikkert veldig individuelt) men, da en venn av meg skaffet seg ei tispe, og fortalte meg masse om henne ble jeg i tvil.

Så dere som har hatt flere hunder av begge kjønn... Foretrekker dere tispe eller hannhund?

Hvorfor?

:)

Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt 2 tisper og 2 hannhunder. Synes ikke det er noe særlig forskjell. Hannhundene var mer krevende i pubertenten. Og tispene var mer krevende i forbindelse med løpetida. Jeg har hannhund nå og kommer nok til å satse på hannhund hvis jeg skal ha flere hunder. Ganske enkelt for å slippe løpetid.

Skrevet

For min del så passer det best med tispe. Men så sier de at en hannhund er lettere å "lese" igjen...

Skrevet (endret)

Tispen har løpetid jo i 3 uker, 2 ganger i året, og da må du ha den under oppsikt. Under løpetiden kan hunden forandre humøret (ukonsentrert, klengete, grinete), og mange tisper får innbiltsvagenskap ca. 2 mnd. etter løpetiden om hun ikke er blitt paret.

Hannhundener kan merke av tisper som har løpetid og bli forelsket over alle sanser, dette vil påvirke humøret og konsentrasjonen. Tispene i nabolaget har jo som regel ikke løpetid samtidig, derfor kan det bli en stor påkjenning for en kåt gutt :P

Hann hunder tisser og skal snuse på alt

Tisper bruker ofte lang tid på å få tisse ( om du har dårlig tid en dag )

Er agresjon mot samme kjønn hos begge, men er jo forskjellig fra hund til hund.

Hannhunder kan markere hjemme hos dere/hos andre om en annen hannhund er der.

Det blir søl og gris under løpetiden.

Det er jo veldig indeviduellt hva follk vil ha. Har ei tispe og en hannhund i hus, fordeler og ulemper med begge to.

Vil ha hannhund neste gang, fordi tispa er så utrolig gretten under løpetid, hun nekter å tisse om det er kaldt/blåser/regner/snør. Hun har inbilt LENGE, og det er slitsomt.

Klarer å overleve med at hannhunden tisser over alt, og selv om han var mye striere i puberteten ville jeg heller hatt hann :)

Endret av Wacmoc
Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Jeg har hatt både tisper og hannhunder, nå har jeg en hannhund og syns selv det er best, men ser selvfølgelig fordelene med en tispe også.

Mitt inntrykk:

Tisper...

...blir lettere(eller tidligere) den hunden som bare rusler etter deg, er lydig bare fordi de "vil" (eller kanskje mest fordi de ikke har såå mye annet som tar oppmerksomheten), har løpetid ca 2 ganger i året som KAN hos noen medføre veldige humørsvingninger etc men vår har aldri hatt det bortsett fra at hun er litt ukonsentrert den midterste uka, er mer "sedate" og har kanskje litt mindre "guts", kan være litt bitch mot andre tisper og er generelt ikke så interessert i andre hunder som hannhunder kan være (det skal også sies at hvis tisper først sloss mot andre tisper så kan det bli mye mer alvorlig enn når hannhunder sloss mot andre hannhunder).

Hannhunder...

...er vanskeligere i puberteten, har "løpetid" hele året;) (egentlig ikke, men kan være urolig når tispene i nærheten har løpetid), blir lettere ukonsentrert, og enkelte kan være litt kranglete med andre hannhunder, men de gjør ofte opp raskt seg imellom, har litt mer "guts" som kan være både negativt og positivt; de oftere "en hardere nøtt å knekke" og få til å samarbeide og finne seg å bli styrt, men NÅR de er "enig" med deg, og du får dem til å synes at det du vil de skal gjøre er morsomt, så er det en fryd å trene en hannhund:) Jeg syns de gjør ting med mer iver og engasjement enn tispene (selvfølgelig gjør tisper det også, men jeg tror at det er noe med det at man gjerne må jobbe litt mer med en hannhund, og når de da gjør det bra, så er det så veldig stor "belønning" for deg:).

Så man kan kanskje si noe sånt at hvis du ikke har hatt hund før og ikke har noe meninger om tispe/hannhund så ville jeg kanskje valgt tispe hvis du ikke er interessert i å trene hund så veldig, og helst vil ha en kosehund (ikke misforstå, tisper trenger også trening og det varierer selvsagt mellom forskjellige raser og individer), og hvis du skal drive med noe spesielt, ville JEG valgt hannhund, men det er min smak, og en tispe kan gjøre det akkurat like bra. Jeg tror forskjellige personer har forskjellige kjønn på hund som de bare funker best for dem, så du får teste det ut:)

Skrevet
Tispen har løpetid jo i 3 uker, 2 ganger i året, og da må du ha den under oppsikt. Under løpetiden kan hunden forandre humøret (ukonsentrert, klengete, grinete), og mange tisper får innbiltsvagenskap ca. 2 mnd. etter løpetiden om hun ikke er blitt paret.

Hannhundener kan merke av tisper som har løpetid og bli forelsket over alle sanser, dette vil påvirke humøret og konsentrasjonen. Tispene i nabolaget har jo som regel ikke løpetid samtidig, derfor kan det bli en stor påkjenning for en kåt gutt :P

Hann hunder tisser og skal snuse på alt

Tisper bruker ofte lang tid på å få tisse ( om du har dårlig tid en dag )

Er agresjon mot samme kjønn hos begge, men er jo forskjellig fra hund til hund.

Hannhunder kan markere hjemme hos dere/hos andre om en annen hannhund er der.

Det blir søl og gris under løpetiden.

Det er jo veldig indeviduellt hva follk vil ha. Har ei tispe og en hannhund i hus, fordeler og ulemper med begge to.

Vil ha hannhund neste gang, fordi tispa er så utrolig gretten under løpetid, hun nekter å tisse om det er kaldt/blåser/regner/snør. Hun har inbilt LENGE, og det er slitsomt.

Klarer å overleve med at hannhunden tisser over alt, og selv om han var mye striere i puberteten ville jeg heller hatt hann :)

Takk for langt svar :) Jeg er mest sikker på at jeg vil ha en hann.

Hva vil det si når ei tispe har innbilt svangerskap? (Bortsett fra det åpenbare, at hun tror hun er gravid)

Skrevet

Henger meg på her, jeg bare lurer på når og hvor lenge pubertet hos hannhund varer?

Skrevet (endret)

Innbilt svangerskap, som navner sier, betyr at tispa tror hun er drektig og skal ha valper. Hun kan finne seg et "hi" og ca. to måneder etter hun ble "befruktet" så får hun "valper". Dvs, hun oppfører seg som om hun skulle hatt det. Hun kan ofte ligge hele dagen og døse i "hiet" sitt, hvor hun passer på valpene sine. Noen tisper tar til seg en leke, bamse eller lignende som "valp" og vokter denne, noen gjør ikke det. Noen kan faktisk også få litt melk i pattene, har jeg hørt. De kan være motvillige til å forlate hiet, og når de kommer hjem fra tur, så er det rett tilbake til "valpene" igjen.

Min hund har hatt det flere ganger, men har aldri tatt til seg en bamse eller noe surrogat. Den beste måten å få det til å gå over fort på er å aktivisere hunden. Ingen kjeft eller korreksjon, selvsagt, men bare ta henne med ut, lek, gå tur og aktiviser henne, så går det raskere over.

Imaginære valper vokser opp overraskende fort. ;)

Endret av Tabris
Gjest negasjon
Skrevet

Utseendemessig er de fleste alfa hanner mer vakre enn en tispe, som vil virke liten i forhold, men gemyttet er avgjørende og ikke kjønnet. Jeg ville valgt en hanne, de har mer et rolig preg (s bort fra når det er løpetid og i Oslo er det alltid, særlig vår og høst).

Jeg har hatt en tispe og hun oppførte seg ok uten innbilte svangerskap, men hun hadde fått lov til å få ett kull. Så oppstår problemet, finnes det seriøse folk der ute som kan kjøpe/ta over valpene (en stor hund kan få åtte, ni...) og å selge til useriøse eller noen man ikke kjenner, er hardt, et hardt valg.

Jeg har bare en katt, som er kastrert og en eddderkopp nå, men tisper er flotte, de er veldig vaktsomme, mer enn hannhunder, uten at de biter men de er litt mer beskyttende uten aggresivitet.

Skrevet

Jeg syns det er deilig med en tispe som kan løpe fritt (nesten) hele tiden.

En hannbikkje må passers mere på. Det ender ofte opp i kamp.

Men min hun går mye løs da. Kan ikke det med en hanbikkje. Selv om hannen er snill og ikke bråkete, så blir andre eiere nervøse. En tispe er det sjelden at noen sier noe på at er løs.

Skrevet (endret)
Jeg syns det er deilig med en tispe som kan løpe fritt (nesten) hele tiden.

En hannbikkje må passers mere på. Det ender ofte opp i kamp.

Men min hun går mye løs da. Kan ikke det med en hanbikkje. Selv om hannen er snill og ikke bråkete, så blir andre eiere nervøse. En tispe er det sjelden at noen sier noe på at er løs.

Så du mener det at folk kan se på 100 meters avstand at " Det der er ei tispe!! "?

Dummeste jeg har hørt, veldig få som titter på tissen til bikkja før de bestemmer seg for om den er skummel eller ikke. Jeg går løs med hann

hunden min hver eneste dag, har aldri møtt en person som hopper i lufta fordi han har baller og ikke pupper ;)

Er ofte tisper har agresjon mot andre tisper, slik som hann-hunder har agresjon mot andre hann-hunder. Er bare tull å si at det ofte ender opp i kamp, for har man en rottweiler som flyr på andre hunder går man ikke løs med den uansett om det er ei tispe eller hann-hund!

Endret av Wacmoc
Skrevet
Så du mener det at folk kan se på 100 meters avstand at " Det der er ei tispe!! "?

Dummeste jeg har hørt, veldig få som titter på tissen til bikkja før de bestemmer seg for om den er skummel eller ikke. Jeg går løs med hann

hunden min hver eneste dag, har aldri møtt en person som hopper i lufta fordi han har baller og ikke pupper ;)

Er ofte tisper har agresjon mot andre tisper, slik som hann-hunder har agresjon mot andre hann-hunder. Er bare tull å si at det ofte ender opp i kamp, for har man en rottweiler som flyr på andre hunder går man ikke løs med den uansett om det er ei tispe eller hann-hund!

Helt enig!

Det om man kan ha en hund løs har ikke med kjønnet men om man har "kontroll" på hunden. Vi ble overfalt av en unghund i går når vi var ute på tur. Jeg har en hund som ikke går overens med andre hunder. Så når den andre hunden kommer i fullt firsprang mot oss blir hunden min ganske aggresiv. Men den andre hunden vil ikke gå, vi holdt på i sikkert 3 min før eier kom og tok vekk hunden sin! Uansvarlig!

Skrevet
Takk for langt svar :) Jeg er mest sikker på at jeg vil ha en hann.

Hva vil det si når ei tispe har innbilt svangerskap? (Bortsett fra det åpenbare, at hun tror hun er gravid)

En hund jeg kjenner tok til seg en av pipelekene sine som "valp", og om noen som ikke viste dette kom for å leke med henne med denne leken ble hun helt forvirra og sinna, folk skviste jo valpen hennes slik at den pep!

Skrevet

Nå snakker jeg ikke om når jeg går rundt på veien, men på hundejorder og hundeplasser. Når andre eiere hører at det er en tispe så synker skuldrene, så sant de ikke har en agressiv tispe. Eller trodde du jeg mente at alle jeg møter på min vei, ligger på bakken for å se om hun har baller??! Min erfaring på div. hundeplasser rundt om, er at hanbikkjene krangler og dominerer. Tispene gjør ikke det. Men dette er min erfaring etter 15 år med hund. Jeg har selv hatt rottis, så jeg vet at folk selvfølgelig blir skeptiske pga raser.

Helt enig!

Det om man kan ha en hund løs har ikke med kjønnet men om man har "kontroll" på hunden. Vi ble overfalt av en unghund i går når vi var ute på tur. Jeg har en hund som ikke går overens med andre hunder. Så når den andre hunden kommer i fullt firsprang mot oss blir hunden min ganske aggresiv. Men den andre hunden vil ikke gå, vi holdt på i sikkert 3 min før eier kom og tok vekk hunden sin! Uansvarlig!

Jeg ville aldri latt min tispe løpe rundt uten kontroll på henne. Min hund er dessuten ikke veldig nysgjerrig på andre hunder, så hun løper rundt/forbi dem. I tillegg til dette er hun veldig tydelig i språket, og hvis hun vil hilse så legger hun seg ned, og som regel venter til den andre har komemt bort for å snuse.

Det jeg sier ang. tisper og hanbikkjer, er hva jeg erfarer daglig. Noen roper ut og spør om kjønn, andre bryr seg ikke, og de fleste slipper hunden når de hører det er en tispe. Går jeg med min venninne som har en hanne, så er det sjelden de andre slipper hunden sin (hvis de har en hanne).

Og hadde jeg hatt en agressiv hund, uten kontroll, så hadde hun selvfølgelig IKKE fått løpe løs.

Skrevet

Jeg kommer ikke til å la min hund gå løs med mindre forholdene ligger til rette for det (jorder o.l som er tilrettelagt for dette)

Så, det tenker jeg ikke så mye over:) Mange steder jeg ferdes er det dessuten omfattende båndtvanglover.

Så, helt klart er det fordeler og ulemper med begge kjønn.

Det er bare noe i meg som sier at jeg vil ha hannhund. Vil drive med lydighet osv. Jeg har mye fritid, så om jeg skaffer en hund så blir det nok en del aktivitet og trening :)

Skrevet

Jeg har nå en hann og en hunn nå. Og jeg ville anefalt deg å kjøpe en hannhund, de er ikke like "utspekulerte" som tisper kan være til tider, hehe.

Er litt på samme måten som i menneskeverden; menn er enklere enn kvinner (det er jo bare vi hunnkjønn i menneskeverden som gjør menn så kompliserte ved å analysere dem hele tiden..) ;)

Skrevet

Min hannhund går alltid løs når vi går tur i skogen og det ikke er båndtvang. Har aldri vært noe problem. Jeg mener det med løs hund går mer på rase og på adferd enn på kjønn. Har en golden retriever nå, og ingen har reagert på at han går løs. Han er venn med alle, men går ikke bort til noen før han får signal om at han er velkommen. Han har aldri vist tegn til aggressivitet overfor andre hunder (eller andre dyr) i løpet av sitt 4 år lange liv.

Skrevet
Jeg har veldig lyst på en hund en gang i fremtiden. Og jeg har alltid vært av den oppfatningen at hannhunden har vært enklest å ha med å gjøre.. (selvfølgelig er dette sikkert veldig individuelt) men, da en venn av meg skaffet seg ei tispe, og fortalte meg masse om henne ble jeg i tvil.

Så dere som har hatt flere hunder av begge kjønn... Foretrekker dere tispe eller hannhund?

Hvorfor?

:)

Takk

Jeg har hatt begge deler, har tispe nå, og kommer til å fortsette med det.

Det kan fint være mer enn nok guts i ei tispe, men hvor mye er nok også avhengig av rase. En rottweiler-tispe, eller en cane corso (som jeg har), har nok uansett mer guts enn en mer sedat rase. Dette er jo brukshunder, og de skal ha litt motor.

Jeg vil ha tispe fordi jeg ikke liker det hannhund-styret med markering, jokking osv. Rett og slett. Dessuten vil jeg ha en hund som for det meste av året ikke har problemer med å konsentrere seg, ikke stresser pga løpetisper i nabolaget osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...