snøflak Skrevet 31. august 2009 #1 Skrevet 31. august 2009 Jeg vurdere å skaffe meg en katt og har noen spørsmål. Har ingen erfaring med katter, men har lest mye og føler at jeg har sånn passelig oversikt over det meste... Det eneste jeg ikke klarer å finne svar på er hvordan man velger riktig kattunge i et kull. Hvilke tegn skal man se etter for å se at katten er frisk og har et godt gemytt? Vil gjerne ha en katt som er rolig, men nysgjerrig, kan man se det allerede når de er så ung? Setter veldig pris på svar fra folk som har litt mer erfaring enn meg
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2009 #2 Skrevet 1. september 2009 Katter kan nok forandre seg mye fra de er unger til de er voksne, blant annet etter kjønnsmodning eller kastrering, og selvsagt veldig avhengig av hvordan menneskene rundt dem behandler dem. Hvis du vil være nokså sikker på at katten har en sånn personlighet som du ønsker, anbefaler jeg deg å skaffe en mer eller mindre voksen katt fra Dyrebeskyttelsen f eks (eller fra andre som trenger å omplassere en voksen pus). Katten knytter seg gjerne fort til ny eier og de kan leve i mange år, så det er ikke noen dårlig deal. Ellers hvis du velger å skaffe kattunge likevel: Snakk med den som eier kattemoren. Legg vekt på at kattungene er håndtert mye av folk og er trygge på mennesker. Se etter om noen av kattungene kommer bort til deg når du setter deg i samme rom som dem, det er et tegn på at de er nysgjerrige og trygge. Er de friske er vel den generelle beskrivelsen at de har klare, åpne og rene øyne, fin pels, er "trivelige og runde", ikke radmagre med oppblåst mage f eks. Ikke sår/skurv, ikke rennende nese, ikke sår eller mye belegg i ørene, de bør ikke klø seg frenetisk osv. De bør ha fått markkur mens de går med moren, og dere bør gi ny kur etter at dere får katten. Nå er ikke ALT dette livsnødvendig å huske på, vi fikk selv en kattunge som hadde falt ned fra høyloftet i låven og vokst opp utendørs uten å bli fulgt opp av folk, og dette har blitt en både sunn og snill katt, men det er selvsagt en fordel at katten har startet med et så godt utgangspunkt som mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå