Gjest ts Skrevet 31. august 2009 #1 Skrevet 31. august 2009 Hunden min hang seg mye fast i buksebenet som valp, men det gikk over av seg selv. Nå har hun begynt med det samme igjen, gjerne etter vi har vært ute på tur og hun har mye energi og er leken, evt om jeg reiser meg fra sofaen og hun vil leke. Hvordan hanskes man med dette? Det begynner å bli ganske plagsomt og ikke minst vondt da hun forandrer grep innimellom og treffer hud i stedet for buksestoff. Jeg har forsøkt å ignorere henne, men det fører bare til at hun henger der til jeg setter meg ned igjen. Jeg har forsøkt å dytte henne bort, men da tror hun at jeg leker tilbake med henne og det blir bare verre. Jeg har forsøkt å si nei på en rolig og bestemt måte, noe hun som regel forstår, men neida, vil hun leke så skal ingenting stoppe henne. Trenger råd!
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2009 #2 Skrevet 31. august 2009 At valper holder på med dette, er velkjent for alle hundeeiere, men at en voksen hund driver på slik, er uakseptabelt. Her må du være bestemt. Si nei på en måte som ikke kan misforstås. Bryr ikke hunden seg om dette, ville jeg knepet den litt over snuten, dette gjør vondt, så ikke knip mere enn at hunden skjønner poenget. Straks den slutter å dra i buksebenet skryter du skikkelig! Det virker som om den tester ut grenser her, så jeg ville tatt litt ekstra tid med trening/dressur. Hunden skal skjønne at et 'nei' fra deg, det betyr virkelig 'nei'...
Troyamin Skrevet 31. august 2009 #3 Skrevet 31. august 2009 Hvor gammel er hunden nå? Det virker på meg som om hunden er giret etter turen og bare må få utløp på et vis. Det er likevel ikke noe du burde akseptere. Hvis hunden begynner å bite, så la den gå og legge seg på den faste plassen sin til den roer seg ned. Fortsett med det til den har sluttet med bitingen. Hvilke øvelser gjør du i tillegg til turgåingen? Det kan være lurt å avslutte en tur med litt sporsøk. Da blir hunden mer sliten mentalt. Enkelte raser krever mer enn andre, så hva slags hund har du? Bruker du den til det den er "skapt" for?
Lalle Skrevet 31. august 2009 #4 Skrevet 31. august 2009 Grip tak i "kinnskjegget" på hunden og si NEI, med mørk og høy stemme. Dette gjorde vi. Og HUSK og se hunden inn i øynene, VIKTIG, og når hunden viker blikket, slipper du taket sakte, fortsetter hunden tar du tak igjen. Når hunden har sluttet så gi den ros med engang Eller hvis hunden ikke gir seg, sleng han på ryggen. Vi er mennesker og hunden er hund. Og vi skal ikke finne oss i at hunden prøver og dominere oss. Hunden vår har sluttet helt. LYkke til
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 31. august 2009 #5 Skrevet 31. august 2009 Takk for svar! Hunden er 1 år gammel (nå nettopp) og er av rasen Lhasa Apso. En snill og god hund som vanligvis er veldig rolig og blir fornøyd bare vi tar henne på tur, klør henne på magen og trener litt med henne innimellom. Hun er nok bare giret etter tur, men jeg bør uansett få stoppet det på et vis, hvis ikke baller det bare på seg. Hun har også en tendens til å bli sjalu i forhold til meg og samboeren min og skal "angripe" samboeren min om vi gir hverandre en klem ol. Sier "angripe" fordi hun viser ingen tegn til aggresjon som f.eks knurring, men skal "ta" hendene hans og småbite og slå han med labben. Det, i tillegg til dette med å henge seg i buksebenet, har ikke vært til stede på en stund, men det har kommet tilbake i det siste. Har dere noen tips til hvordan jeg skal underbygge at nei er nei? Jeg trodde hun visste det, men hun viser nå at det sitter ikke godt nok. Å ta tak i henne har jeg forsøkt, men da biter hun bare etter hånden min i stedet for buksebenet/samboeren min.. føles litt håpløst. Legge henne på rygg og holde henne nede samtidig som jeg ser henne inn i øynene fungerer til en viss grad, hun viker med blikket og slutter å stritte imot, men alt dette er glemt til neste gang buksebeinet ser fristende ut.
Lalle Skrevet 1. september 2009 #6 Skrevet 1. september 2009 Fortsett og legge henne på rygg og si nei. Hun gir seg, men hun er nok en sta og sterk vofse. Vofsen her har helt gitt seg. Er det du eller vofsen din som bestemmer? Men, driver du med trening? Er du i noen hundeklubb? Mental trening er viktig og det er veldig effektivt som avlednngsmanøver.
Troyamin Skrevet 1. september 2009 #7 Skrevet 1. september 2009 Er det du eller vofsen din som bestemmer? Men, driver du med trening? Er du i noen hundeklubb? Mental trening er viktig og det er veldig effektivt som avlednngsmanøver. Er så absolutt enig i hva Fru Frue skriver her. Selv en LA trenger mentalstimulering for å trives optimalt.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 1. september 2009 #8 Skrevet 1. september 2009 Jeg skal fortsette å legge henne på rygg og si nei, hun må jo forstå det på et eller annet tidspunkt. Sta er hun i alle fall ja.. et kjennetegn for rasen og for så vidt. Jeg forsøker å oppføre meg mest mulig som lederen hennes, lar ikke henne bestemme, får henne til å gjøre som jeg vil, men akkurat på denne her er det fryktelig vanskelig. Vi trener ting som gi labb, ligg, stå osv. Vi leker sammen, gjemmer godbit under kopper og stokker dem om, gir henne en ball hvor hun må riste ut maten sin av. Tar gjerne mot tips til annen mental trening vi kan drive med, gjerne ting som kan gjøres innendørs når hun kjeder seg
Troyamin Skrevet 1. september 2009 #9 Skrevet 1. september 2009 Vi trener ting som gi labb, ligg, stå osv. Vi leker sammen, gjemmer godbit under kopper og stokker dem om, gir henne en ball hvor hun må riste ut maten sin av. Tar gjerne mot tips til annen mental trening vi kan drive med, gjerne ting som kan gjøres innendørs når hun kjeder seg La henne lære å rydde opp lekene sine. Og gi navn på lekene, så hun lærer de. Bruk gjerne "klikker" under innlæringen. Finnes mange gode tips på youtube. Denne på er veldig morsomt. Kommer til å bruke tid over vinteren med mine hunder med å lære de triks.
la Flaca Skrevet 1. september 2009 #10 Skrevet 1. september 2009 Fortsett og legge henne på rygg og si nei. Hun gir seg, men hun er nok en sta og sterk vofse. Vofsen her har helt gitt seg. Er det du eller vofsen din som bestemmer? Men, driver du med trening? Er du i noen hundeklubb? Mental trening er viktig og det er veldig effektivt som avlednngsmanøver. Jeg hadde jammen skjemtes hvis jeg måtte ty til å tvinge bikkja ned på rygg for å få gehør, trodde ikke folk drev med sånt lenger jeg. Ts, Her er det så mye å ta tak i at det sikkert kunne vært på sin plass med et lydighetskurs, og innkjøp av bøker om trening av hund. Det skal være trivelig å ha hund, og kommunikasjonen skal gå begge veier. Tvang, "lederskap" og den slags bullshit bør ikke være en del av pakka. Som eier sitter du uansett på alle godene og det skal ikke være nødvendig å ty til fysisk makt, da har du feilet totalt som hundeeier etter min mening. Håper dere finner ut av det, ihvertfall en fin begynnelse at du tar det opp her. (Men du vil få bedre svar på canis.no eller dyresonen.no) Lykke til!
*Numi* Skrevet 1. september 2009 #11 Skrevet 1. september 2009 Jeg hadde jammen skjemtes hvis jeg måtte ty til å tvinge bikkja ned på rygg for å få gehør, trodde ikke folk drev med sånt lenger jeg. Ts, Her er det så mye å ta tak i at det sikkert kunne vært på sin plass med et lydighetskurs, og innkjøp av bøker om trening av hund. Det skal være trivelig å ha hund, og kommunikasjonen skal gå begge veier. Tvang, "lederskap" og den slags bullshit bør ikke være en del av pakka. Som eier sitter du uansett på alle godene og det skal ikke være nødvendig å ty til fysisk makt, da har du feilet totalt som hundeeier etter min mening. Håper dere finner ut av det, ihvertfall en fin begynnelse at du tar det opp her. (Men du vil få bedre svar på canis.no eller dyresonen.no) Lykke til! Mulig du har rett i mye, men lederskap tror jeg det er essensielt å besitte som hundeeier. Hunder er flokkdyr som krever lederskap, ellers vil den selv prøve seg på lederrollen, noe som virker uheldig. Tvang og lederskap er to forskjellige begreper som ikke bør misforstås med hverandre. Ser hunden på deg som flokklederen adlyder den deg ikke som et resultat av tvang, men som et resultat av ønske om å tilfredsstille lederen sin. Det er stor forskjell.
Cayenne Skrevet 1. september 2009 #12 Skrevet 1. september 2009 Nei, fy faen som jeg skjemmes over noen hundeeiere i blandt.. For all del, bare legg bikkja på rygg du, til den resignerer og blir så redd deg at den ikke tør gjøre noe som helst uten beskjed først. Hva i all verden skal du med hund om målet ditt er å tvinge hunden til et apatisk liv i redsel for sin ustabile eier?? Kom deg på et kurs du, der folk som vet hva de driver med kan hjelpe deg. Sikkert ingen dumn idé å lese noen bøker heller.
Gjest 8999 Skrevet 1. september 2009 #13 Skrevet 1. september 2009 Nei, fy faen som jeg skjemmes over noen hundeeiere i blandt.. For all del, bare legg bikkja på rygg du, til den resignerer og blir så redd deg at den ikke tør gjøre noe som helst uten beskjed først. Hva i all verden skal du med hund om målet ditt er å tvinge hunden til et apatisk liv i redsel for sin ustabile eier?? Kom deg på et kurs du, der folk som vet hva de driver med kan hjelpe deg. Sikkert ingen dumn idé å lese noen bøker heller. Har du noen tips da? Må vel være mulig å stoppe en hund fra å henge fast i buksebenet uten å betale flere tusen for kurs.
Troyamin Skrevet 2. september 2009 #14 Skrevet 2. september 2009 (endret) Har du noen tips da? Må vel være mulig å stoppe en hund fra å henge fast i buksebenet uten å betale flere tusen for kurs. Nå er det alt kommet tips som ikke innebærer å legge hunden på rygg. Hver gang hunden gjør dette, legg den bort og overse den. Fortsett med dette HVER gang hunden gjør det... I mange tilfeller må man holde på mer enn et par dager. Virker som om de mange hundeeiere forventer resultater etter første forsøk. Hvis en ikke er tålmodig med dyret sitt, så skaff nitendogs eller noe sånt i stedet. P.S. Det koster ikke flere tusen kr med kurs. De fleste hundeklubber tar rundt 500,- pr kurs som går over ti ganger. Endret 2. september 2009 av Troyamin
Lalle Skrevet 2. september 2009 #15 Skrevet 2. september 2009 Når du legger hunden på rygg, så holder det gjerne med en gang eller 3. Noen her syns jeg er "grusom", men dette rådet fikk jeg av oppdretter og et par andre jeg kjenner. Men når hunden slipper taket i buksebeinet så er det viktig med ros. Jeg la hunden på rygg som siste utvei. Klart det er ikke morsomt, men skulle jeg la hunden få være sjefen? Jeg hadde prøvd det meste. I det lange løp har jeg mer tro på mental trening, få hunden opptatt av andre ting. Slite hunden ut. Dressurkurs der lærer du alt. Jeg som hundeeier lærer mye på dressurkurs
Lalle Skrevet 2. september 2009 #16 Skrevet 2. september 2009 Og du, mange spruter vann på hunden. Og det hjelper dem. Vår nytta det ikke med.
Troyamin Skrevet 2. september 2009 #17 Skrevet 2. september 2009 Jeg la hunden på rygg som siste utvei. Klart det er ikke morsomt, men skulle jeg la hunden få være sjefen? Jeg hadde prøvd det meste. Samme her. Å fysisk ta tak i hunden er siste utvei. Og da er det lurt å ha blitt lært hvordan gjøre det på forhånd. Av kyndige hundemennesker, vel og merke. Men jeg tror først og fremst på avledingsmanøvre...
Gjest jjj Skrevet 2. september 2009 #18 Skrevet 2. september 2009 Bind hunden til noe hver gang den prøver seg, og gå vekk fra den. Den kobler etter hvert at biting = kjedelig. Litt lydighetstrening og sportrening i hverdagen er lurt for å få en mentalt sliten hund. OT: hvis man ikke har penger til å gå på kurs med hunden sin, så ikke skaff hund. Mange rare tips her.
Troyamin Skrevet 2. september 2009 #19 Skrevet 2. september 2009 Bind hunden til noe hver gang den prøver seg, og gå vekk fra den. Den kobler etter hvert at biting = kjedelig. Jeg ville ikke ha bundet hunden fast. Det skal ikke være nødvendig. Å binde den fast blir det samme som å lukke den inne i et bur for å gi den straff.
Gjest jjj Skrevet 2. september 2009 #20 Skrevet 2. september 2009 Jeg ville ikke ha bundet hunden fast. Det skal ikke være nødvendig. Å binde den fast blir det samme som å lukke den inne i et bur for å gi den straff. Hehe. Pussig at denne metoden blir anbefalt av "alle" som bruker positive metoder, da? Du straffer den ikke, du sier ingenting til den, uten å si et ord binder du den fast, la den gjerne ha på seg et halsbånd med en liten taustump når du vet at situasjonene oppstår, altså i dette tilfelle rett etter tur. Så det blir minst mulig fuzz rundt dette. Du passiviserer hunden. Hva vil du gjøre da, Troyamin? Å bare ignorere er flott om det funker, men det FUNKER ikke dersom bikkja fortsetter å selvbelønne seg med å gnafse i vei på eier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå