Gå til innhold

Katt med utrolig dårlig vane, hvordan venne den av med dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

pus har anskaffet seg en skikkelig skikkelig dårlig Uvane!! Han er en ordentlig kosepus, har fått lov å ligge i sengen fra første stund og han elsker det. Han skal helst ligge helt oppe i armekroken og maler natten lang. Men han tar seg jo noen runder i huset mens vi sover og da skjer det : GARANTERT to ganger om natten kommer han, setter seg nede på gulvet ved siden av sengen og mjauer om oppmerksomhet. Han vil at jeg skal løfte han opp og legge han ved siden av meg... Da mjauer han ikke mer. Og han gir seg ikke på tørre møkka om jeg ikke tar han opp, da sitter han der plent og mjauer. Så fort han kommer opp, maler han STORT!!

En annen uvane er når han først han kommet opp, er at han ligger heeelt oppi armkroken og bøyer hodet for å kose skikkelig, da våkner man jo for han skal hele tiden sleike nesa mi og nappe litt i den. Utrolig irriterende. Snur jeg meg fra han, begynner han å mjaue..Bortskjemt?? Ja!!

Hvordan få han til å slutte med dette? vil ikke kaste han ut av soverommet heller, for han er vant til å sove der og han river ned døren om han ikke får lov. Noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann..

Dette var jo tragikomisk... måtte le litt og av en så avhengig og kosete pus, men jeg skjønner virkelig problemet ditt.

Katten min vil suge meg på begge ørene i flere omganger hver natt. Står å maler som en idiot i senga.

Løsningen for meg iallefall er å sove med propper i ørene, og å ta 1 pute over hodet. Han slutter hvis jeg ignorerer han lenger enn lenge, og det kan jo tenkes at du bare ignorerer han lenge nok flere ganger på rad, så går det.

Du kan jo øve med han kanskje på kvelden, med at du skal "sove" , slår av lyset og alt, og se om han setter igang da og. Prøv å overse mjauinga så kanskje han slutter. Han vet jo at du tar han opp hver eneste gang, så endre på rutinene dine så endred han kanskje vanen sin =)

Lykke til...Vil gjerne høre hvordan det går videre.

Skrevet

Hei

Min pus er også bortskjemt men er det noe jeg ikke vil den skal gjøre...sprutflaske med vann... :)

Tips :

Her gang pus maser om å bli løftet opp i senga gi den en liten dusj...så etterhvert blir masingen bort...;)

Skrevet

Jeg har faktisk noe av det samme problemet, bare at min katt skal UT klokken 4 om natten!! Til vanlig pleier den å mjaue, og slutter ikke før jeg har slippet den ut. Noen ganger lukker jeg døren til soverommet, men den mjauer like mye. Noen ganger napper den meg i tærne om jeg ikke står opp.. Er utrolig irriterende. har ikke så lyst til å prøve vannteknikken tror jeg? blir den ikke veldig redd?

Skrevet

Jeg har brukt vannteknikken rett som det er. Katten skygger unna, og etter mange nok repetisjoner skjønner han ofte at det er en "straff". Det er bare å ta en spruteflaske og sende en dært i ansiktet på dem ... Liker jo oftest ikke vann =)

Gjest gjest Linda
Skrevet

Her hos oss hadde vår lille kattungen en uvane med å gå bak tv benken med diverse ledinger. Vi brukte spray teknikken, nå nærmer hun seg ikke engang:)

Det eneste var at katten vår blir litt redd med en gang men det ga seg i løpet av 2 minutter:)

Skrevet

Så høflig katt da egentlig, hopper ikke bare opp i senga og tar seg for som de fleste andre, men "spør" først om å bli invitert opp. Fin vane det da.

Men har tydeligvis ikke skjønt at det kan komme et nei til forespørselen :ler:

Hvis du slutter å løfte opp katten, og ALLTID dytter ham bort når han peller på ansiktet ditt vil han jo til slutt stoppe.

Kan være at han piper i timesvis, da må du bare holde ut og ikke gi ham oppmerksomhet. La han ligge i senga, men dytt ham konsekvent unna hvis han vekker deg.

Hvis du av og til tar han opp likevel, eller koser tilbake når han slikker deg på nesa, vil han ALDRI slutte å mase om det. Så du må bare være sterk da, hvis du vikelig vil han skal slutte.

Skrevet
Jeg har faktisk noe av det samme problemet, bare at min katt skal UT klokken 4 om natten!! Til vanlig pleier den å mjaue, og slutter ikke før jeg har slippet den ut. Noen ganger lukker jeg døren til soverommet, men den mjauer like mye. Noen ganger napper den meg i tærne om jeg ikke står opp.. Er utrolig irriterende. har ikke så lyst til å prøve vannteknikken tror jeg? blir den ikke veldig redd?

Kan du ikke bare stå opp og slippe ut katta og gå å legge deg igjen da? Jeg har alltid hatt katt og alltid sovet i "to omganger". De gjør faktisk de fleste jeg kjenner med katt og, hvis de da ikke har katteluke.

Kl. 4 er ikke natt for pus, men tidlig morgen, og den aller beste jakttiden. Det er en innebygd klokke hos alle katter, en sterk drift i dem, dypt forankret i instinktene deres. Det er ikke noen "uvane" som den skal straffes for.

Til TS. Det eneste du kan gjøre er å ignorere den. Det betyr litt dårligere søvn noen netter, men hvis du holder deg hard, skjønner den tegninga og slutter. :)

Gjest matmora
Skrevet
Til TS. Det eneste du kan gjøre er å ignorere den. Det betyr litt dårligere søvn noen netter, men hvis du holder deg hard, skjønner den tegninga og slutter. :)

Ja, ignorering fungerer bare du er tålmodig nok. Nå slipper jeg katt i armkroken heldigvis siden min katt ikke er noen utpreget kosekatt, hun vil helst ligge i fotenden. Hun står opp samtidig som meg, venter tålmodig til jeg har ordnet meg, så går vi på kjøkkenet sammen og ordner med maten og så skal hun ut. Matmor og katt er utpregede vanedyr. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...